Listataan asioita Suomen historiasta, joita historian kirjat eivät opeta!
Kommentit (55)
Aloittiko Ap tämän ketjun leikkimielellä vai tosissaan? Itse tulkitsen leikkimielellä.
Miten kukaan ei ole vielä maininnut saksalaisten apua sodassa? Vähätellään tai jätetään kokonaan kertomatta.
Hyvin vähän käsiteltiin suomalaisten aggressiota Neuvostoliittoa kohtaan ja (kovin säälittäviä) aikeita luoda Suur-Suomi Uralvuorille asti.
Suurin osa täällä luetelluista asioista tosiaan puuttuu historian kirjoista, mutta syynä voi olla sensuurin lisäksi se, että ne ovat virheellisiä tietoja :)
Vierailija kirjoitti:
Marttyyri kirjoitti:
Suomi huijjattiin EU:hun
Huijattiin ihan kahdella jiillä.
Eli siis tosi pahasti....
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan ei ole vielä maininnut saksalaisten apua sodassa? Vähätellään tai jätetään kokonaan kertomatta.
Siitä on nyt tietenkin aikaa, kun minä olen kouluni käynyt, mutta muistan kyllä, miten lukion historiassa aika yksityiskohtaisesti kerrottiin saksalaisten saapumisen aikataulu.
1700-luvun alussa olleen Isonvihan aikana venäläiset soutivat Hailuotoon ja tappoivat kaikki siellä olleet yli 800 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
1700-luvun alussa olleen Isonvihan aikana venäläiset soutivat Hailuotoon ja tappoivat kaikki siellä olleet yli 800 ihmistä.
Voi olla, että historian kirjat ovat melko siistittyjä versioita tapahtumista.
Liittoutuneet myivät Suomen Stalinille jo ennen talvisotaa, varjeltu salaisuus edelleen tänäkin päivänä.
Google: suomi-lansivaltojen-uhrina-stalinille
Suomi ei ollut aivan viaton Talvisodan syttymiseen. Itsenäisyyden alkuvuosina Suomen alueelta hyökkäiltiin silloisen Neuvosto-Venäjän alueelle. Suomessa eläteltiin myös avoimesti Suur-Suomi haaveita ja oltiin hyvin saksalaismielisiä.
Stalinilla ja kumppaneilla oli enemmän kuin aihetta epäillä Suomen rauhantahtoa ja puolueettomuutta.
Vähälle on jäänyt myös pohdinta siitä miksi Jatkosodan aikana ei pysähdytty vanhalle - ja meille oikeutetulle - rajalle, vaan mentiin selvästi vieraille maille.
Joo, ja olen aktiivinen reserviläinen ja isänmaallinen mies vaikka näitä pohdinkin.
Koulussa historiantunneilla saamelaisista ei puhuttu juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Lukiossa kerrottiin kyllä sen ajan viimeisin tieto siitä, mistä kaikkialta Suomen aluetta on tultu asuttamaan, mutta saamelaiset sivuutettiin muutamassa sivulauseessa. En tiedä, mitä OPS nyt sanoo, mutta saamelaisten unohtaminen kokonaan on järjetöntä ja äärimmäisen epäkohteliasta sitä ainoaa kanssa kohtaan, jota voi kutsua Suomen alkuperäiskansaksi.
Toki Suomen maa-alueita asutettiin ensin etelässä, ja pitkään Pähkinänsaaren rauhan raja erotti "sivistyksen" kummallisista lappalaisista. Mutta he ovat aina olleet siellä! Minua ainakin kiinnosti jo lukiossa, mitä pohjoisessa tapahtui samaan aikaan kun täällä etelässä linnoja rakennettiin ja käännyttiin kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ollut aivan viaton Talvisodan syttymiseen. Itsenäisyyden alkuvuosina Suomen alueelta hyökkäiltiin silloisen Neuvosto-Venäjän alueelle. Suomessa eläteltiin myös avoimesti Suur-Suomi haaveita ja oltiin hyvin saksalaismielisiä.
Stalinilla ja kumppaneilla oli enemmän kuin aihetta epäillä Suomen rauhantahtoa ja puolueettomuutta.
Vähälle on jäänyt myös pohdinta siitä miksi Jatkosodan aikana ei pysähdytty vanhalle - ja meille oikeutetulle - rajalle, vaan mentiin selvästi vieraille maille.
Joo, ja olen aktiivinen reserviläinen ja isänmaallinen mies vaikka näitä pohdinkin.
Kannattaa tutustua tuohon historiantutkija Erkki Hautamäen juttuun, erittäin mielenkiintoisia asioita joista harvoin kuulee puhuttavan kun ovat niin arkaluonteisia.
Talvisodan ja jatkosodan salattu historia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Lukiossa kerrottiin kyllä sen ajan viimeisin tieto siitä, mistä kaikkialta Suomen aluetta on tultu asuttamaan, mutta saamelaiset sivuutettiin muutamassa sivulauseessa. En tiedä, mitä OPS nyt sanoo, mutta saamelaisten unohtaminen kokonaan on järjetöntä ja äärimmäisen epäkohteliasta sitä ainoaa kanssa kohtaan, jota voi kutsua Suomen alkuperäiskansaksi.
Toki Suomen maa-alueita asutettiin ensin etelässä, ja pitkään Pähkinänsaaren rauhan raja erotti "sivistyksen" kummallisista lappalaisista. Mutta he ovat aina olleet siellä! Minua ainakin kiinnosti jo lukiossa, mitä pohjoisessa tapahtui samaan aikaan kun täällä etelässä linnoja rakennettiin ja käännyttiin kristinuskoon.
Niinpä. Puhuttiin kyllä Ruotsin ja Venäjän vallan ajasta, fennomaaneista, suomenruotsalaisista, sortovuosista ja ties mistä, mutta saamelaiset sivuutettiin täysin tai mainittiin vain sivulauseessa. Saamelaisten historiasta tai nykyisyydestä ei kerrottu juuri mitään eikä myöskään siitä, miten suomalaiset ovat sortaneet saamelaisia.
- 55
Tämä on surullinen ketju, ja kertoo av-mammeroiden onnettomasta sivistystasosta ja historian tuntemuksesta.