Henkilökohtainen lisä palkassa kuntien työntekijöillä? %?
Kuinka suuri osa palkasta kunnilla työsuhteessa olevilla syntyy henkilökohtaisesta lisästä (en tarkoita tällä esim. viikonloppulisää tai ikälisää) ? Onko ko. lisä samankaltainen ja samansuuruinen kuin esim. valtiolla, eli keskimäärin kaikilla työntekijöillä n. 20% tehtäväkohtaisen palkan päälle? Vai onko niin, että kaikkien kuntien työntekijöiden kokonaispalkkaan ei sisälly välttämättä henkilökohtaista lisää ollenkaan?
Kommentit (7)
Ei ole pakko olla ollenkaan.
KVTES mukaan työnantajan on käytettävä henkilökohtaisiin lisiin tehtäväkohtaisten palkkojen palkkasummasta yhteensä vähintään 1,3 % (KVTES kuuluvista). Ja meillä ei kyllä enempää käytetä kuin mikä on pakko. Joku saa enemmän, joku vähemmän. Suurin osa ei ollenkaan. Itselläni esim. henkilökohtainen lisä on 2,2 % tehtäväkohtaisesta palkasta.
Lisän käyttö ja määrä vaihtelee kunnittain. Joissain ei ole käytännössä lainkaan käytössä ja joissain ihan yleinen tapa. Mutta tasot ovat paljon alhaisemmat kuin valtiolla, yleensä voi saada joitain prosentteja.
Olen pyytänyt henkilökohtaista lisää sillä teen päivässä saman verran töitä kuin eräs kollegani neljässä viikossa. En ole saanut minkäänlaista lisää. No, en mä tätä kauaa kattele, uusi työpaikka jo näkyvissä.
5 ja 10 vuoden jälkeen saa palvelussuhdelisät jotka ovat yhteensä 8%.
Markkinaehtoisissa tehtävissä (joissa kysyntää olisi myös yksityisellä sektorilla), voi saada helpohkosti maksimilisät tai lähelle niitä. Itsellä +50% peruspalkan päälle keskikokoisen kaupungin talouspäällikkönä (ei -johtaja) = n. 5500€/kk
Mulla on ollut vuosia n. 1 %:n "haistapaskahekolisä".
Ei ole henkilökohtaisia lisiä kaikilla, vain osalla ansaitusti. Sekin on n 6%