Pakkaatteko/tarkistatteko joka päivä kolmasluokkalaisen repun?
Mikä on normaali määrä wilma unohduksia, jos vanhemmat ei tätä tee? Meillä lapsella viikottain joku uupuu (kirja/kynä/läksy yms). Tarkistan kyselyn tasolla joka ilta onko läksyt tehty ja reppu pakattu, tarkistan kunnolla pari kertaa viikossa.
Lapsia kolme, siksi ei enempää olisi aikaa holhota... Olenko huono vanhempi?
Kommentit (15)
En tarkista/pakkaa koskaan, mutta muistutan ehkä joka toinen päivä, että katsoo itse kaiken tarvittavan olevan mukana. Uimakamppeista ym. poikkeavista jutuista nalkutan enemmänkin. Joskus yritin pakata, mutta lapsi ei antanut, haluaa huolehtia itse. Nolla negatiivista wilma-merkintää.
Et ole huono vanhempi. Meillä on ekaluokkalainen tyttö ja minä en muista aina tarkistaa ja sitten kiroilen sitä, kun unohdan.
Kysyen tarkastan, unohduksia tulee meilläkin. Toisaalta pitäisi olla siellä koulun päässäkin aina tarkastamassa, koska läksykirjat unohtuu sinnekin.
Helmeen kertyy merkintöjä koko ajan, mutta koulun ainoa toimenpide on ilmoittaa kotiin. Lapsi on jo oppinut, ettei koulun päässä reagoida mitenkään. Minä en taas ala kotielämää vaikeuttaa pelikielloilla ja rangaistuksilla, koska kaikkien perheenjäsenten elämä kärsisi. Siis esim. "läksyt tekemättä, et pääse uimaan" (no ei pääse kukaan muukaan, koska tätä ei voi jättää yksin kotiin ja 3v tarvitsee jatkuvan pitelijän uimahallissa, ja toinen sisar valvojan).
Tulee vaan wilman syntilistan perusteella olo, että tapani kasvattaa (=yrittää opettaa lapsi huolehtimaan itsenäisesti) on jotenkik väärä. Tiedän nimittäin aina monta vanhempaa, jotka tekevät läksyt yhdessä lapsen kanssa ja reppukin pakataan, vaikka ikää olisi jo 12...
Ja näistä merkinnöistä ei koulussa tehdä numeroa, koska lapsi ei niistä aina tiedä. Esim. Kynä puuttuu niin ope tai kaveri lainaa mutta wilmassa silti merkintä...
En tarkista enkä pakkaa. Yritän muistaa kysyä onko liikuntavaatteet ym erikoiset pakattu ja läksyistä muistutan. Ei ikinä ole omat vanhempani minulta kysyneet muuta kuin että olenko muistanut läksyt tehdä. Kyllä koulu on asia, josta lapsen pitää itse ottaa vastuu.
Läksyjä tarkistelen mutta lapsen tehtävä on itse katsoa lukujärjestyksestä mitä kirjoja tarvitsee sekä huolehtia muistakin opiskeluvälineistä. Läksyt jäävät joskus tekemättä koska kirja koulussa tms. Meillä siis 9-v lapsi vasta opettelee huolehtimaan näistä, aiemmin hommat hoiti aikuinen. Huomautuksia koulusta tulee vaihtelevasti. Kyllä hän aikanan oppii, itselleni on tärkeämpää että varsinainen koulunkäynti sujuu hyvin, kuten sujuukin.
Ennen oli parempi, kun kouluissa oli ne luukulliset pulpetit. Siellä oli kynät ja kirjat, kotona sit kyniä erikseen ja läksykirjat nyt pitää laittaa reppuun heti kun ne on tehnyt.
Kolmasluokkalaisen?
Voi luoja missä pumpulissa äitylit lapsiaan kasvattaa.
Joo, katson, ettei kolkki-luokkalainen ole pakannut omatekoista pommia laukkuunsa :D. Kynät saa uupua, kunhan pommi uupuu :d
Kyllä vielä kolmannella luokalla katsoin repun sisällön, koska meillä on myös unohteleva tyttö. Tein sen tosin salaa, sillä vastuuta pitää opettaa lapselle omista tavaroistaan. 'Onko kaikki läksyt tehty' -kysymyksen jouduin myös esittämään montaa kertaa eri muodoissa. Tyyliin 'onko matikan läksyt tehty', 'onko äikän', 'onko ympän'.. Jos lapsi vastasi läksyä ei ollut, pyysin tarkistamaan asian ja silloin tällöin siellä oli läksy tekemättä. Usein oli epäselvyyttä myös siinä mikä oli läksy. Hän unohti katsoa luokan läksytaulua. Opettaja ei ymmärtänyt ongelmaa ja sitä kuinka paljon asia työllisti minua. Liikuntavaatteista sain muistuttaa aina useamman kerran.
Läksyjenynohduksia tuli kolmannella luokalla n. 5. Niitä olisi tullut tuplasti, jollen olisi asiasta huolehtinut. Tytön kaverila niitä oli 14 ja silloin opettaja puuttui asiaan. Opettaja ei myöskään tarkstanut läheskään aina läksyjä, joten todellisuudessa unohduksia oli enemmän.
Epäilin jo ADD:ta, sillä olin tosi tuskastunut tuohon asioiden unohteluun, joka jatkui neljänteen luokkaan asti. Tytöllä oli myös kotona asiat ja esineet hukassa. Vaikka oma huone on siisti ja sisältää minimaalisesti tavaraa.
Mutta tosiaan tilanne arani merkittävästi nelosella.
Kynien unohduksesta. Meidän tytöllä kynät, kumit viivoittimet myös koulussa. Näin ei haittaa, jos penaali unohtuu.
Toisella lapsellani läksyt on merkitty päivämäärällä ja ruksilla. Äikän ja matikan läksyt tehdään joka päivä riippumatta siitä onko ainetta seuraavana päivänä. Systeemi on paljon selkeämpi ja minun ei juuri tarvitse huolehtia läksyjen tekemisestä. Liikuntakamat säilytetän luokassa.
Ap tässä. Ekaluokka oli hankala, mutta kakkosen keväällä petrasi. Nyt kolmonen taas vaikeutunut, kun aineita tullut niin paljon lisää ja tunteja ympäri koulua. Näkyi mielestäni joulun todistuksessa tämä unohtelu: on ok, että huolellisuudessa näkyy, mutta unohtelu (tai joku muu) vaikutti myös matikan ja äikän arvosteluun, joka ei ollut linjassa kokeiden kanssa. Lapsen kokeet siis aina 9,5-10 niin siksi olisin erinomaista arvosanaakin odottanut...
Vierailija kirjoitti:
Kysyen tarkastan, unohduksia tulee meilläkin. Toisaalta pitäisi olla siellä koulun päässäkin aina tarkastamassa, koska läksykirjat unohtuu sinnekin.
Helmeen kertyy merkintöjä koko ajan, mutta koulun ainoa toimenpide on ilmoittaa kotiin. Lapsi on jo oppinut, ettei koulun päässä reagoida mitenkään. Minä en taas ala kotielämää vaikeuttaa pelikielloilla ja rangaistuksilla, koska kaikkien perheenjäsenten elämä kärsisi. Siis esim. "läksyt tekemättä, et pääse uimaan" (no ei pääse kukaan muukaan, koska tätä ei voi jättää yksin kotiin ja 3v tarvitsee jatkuvan pitelijän uimahallissa, ja toinen sisar valvojan).
Siis läksyt tekemättä, koska sinä tarvitset uimahalliin toiselle valvojan... Olet outo. Ei siellä uimahallissa koko iltaa mene. Aamulla voi herätä vartin aiemmin ja tehdä läksyn, jota illalla ei jaksa tehdä. Hyvä lause tämä 'koulun ainoa toimenpide ilmoittaa kotiin'. Kyllä se on tiedonanto kotiin ja kun niitä tulee paljon kotona voidaan miettiä, mitä asialle voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis läksyt tekemättä, koska sinä tarvitset uimahalliin toiselle valvojan... Olet outo. Ei siellä uimahallissa koko iltaa mene. Aamulla voi herätä vartin aiemmin ja tehdä läksyn, jota illalla ei jaksa tehdä. Hyvä lause tämä 'koulun ainoa toimenpide ilmoittaa kotiin'. Kyllä se on tiedonanto kotiin ja kun niitä tulee paljon kotona voidaan miettiä, mitä asialle voi tehdä.
Ei. Ymmärsit väärin. Uimaan mennään, kun läksyt on tehty. En vain voi tietää, että läksyjä olisi enemmänkin, mutta kirjat on koulussa. Opettajilta tulee Helmeen unohdukset jälkikäteen.
Eli, en voi sanoa lapselle, että emme mene uimaan, koska Helmessä oli unohdusmerkintöjä,koska rangaistus tulisi koko perheelle; meillä on kolme lasta, eikä kukaan pääsisi uimaan, ellei molemmat vanhemmat voi lähteä halliin. Jos unohtelija jätetään reissusta, jää kaikki muutkin kotiin.
Pelikielto jälkikäteen ei toimi, kukaan muukaan ei voi pelata, koska en voi vahtia vieressä ettei tämä yksi lapsi pelaa. (pelivehkeet eri kerroksessa yleisten tilojen kanssa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ymmärsit väärin. Uimaan mennään, kun läksyt on tehty. En vain voi tietää, että läksyjä olisi enemmänkin, mutta kirjat on koulussa. Opettajilta tulee Helmeen unohdukset jälkikäteen.
Eli, en voi sanoa lapselle, että emme mene uimaan, koska Helmessä oli unohdusmerkintöjä,koska rangaistus tulisi koko perheelle; meillä on kolme lasta, eikä kukaan pääsisi uimaan, ellei molemmat vanhemmat voi lähteä halliin. Jos unohtelija jätetään reissusta, jää kaikki muutkin kotiin.
Pelikielto jälkikäteen ei toimi, kukaan muukaan ei voi pelata, koska en voi vahtia vieressä ettei tämä yksi lapsi pelaa. (pelivehkeet eri kerroksessa yleisten tilojen kanssa)
Mun pointti siis on, että opettajien pitäisi jättää oppilas koulun jälkeen tekemään unohtuneet läksyt koululle. Kotona on vaikeaa katkaista kierre, kun lapsi on jo oppinut luistamaan läksyjen teosta.
Kyniä kyllä löytyy koulustakin jos unohtuu...