Perhetyöntekijä nuoren äidin kimpussa
Auttakaa! Lapseni kerhossa käy nuori äiti perhetyöntekijän kanssa. Kun yritän kysyä äidiltä jotain niin tämä täti vastaa äidin ohi ja muiden edessä arvostelee äitiä (esim. lapsellasi on xx ongelma kun olet tehnyt niin ja näin ). Lisäksi vähättelee kun äiti on huolissaan lapsen terveydestä, vaikka äidillä on painava ja ilmiselvä syy huoleen. Ahdistava ihminen kaikin puolin.
Kysyin salaa äidiltä miten menee tämän tädin kanssa ja kävi ilmi että äiti on jo pyytänyt vaihtaa toiseen, mutta siihen ei ole suostuttu. Pystynkö mitenkään auttamaan tätä nuorta äitiä? Ahdistaa jo pelkästään nähdäkin tyttö tämän justiinan vallan alla :( Toisella on muutenkin kauhea elämäntilanne ja nyt tämä vielä....
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä vahvasti provolta kuulostaa.
Toisekseen, en menisi ulkopuolisena sorkkimaan enkä varsinkaan tuomitsemaan jossain nettipalstalla asiaa josta en hevon p:tä tiedä. Asialla kun on monta muutakin puolta, ja vain ja ainoastaan yksi puoli on tämä ap:n näkemys asiasta.
Asiat eivät ole niin suoraviivaisia. Ei voi vetää suoraa linjaa A:sta B:n tuntematta koko asiaa pohjia myöten! Voihan toki tulla väittämään mitä tahansa ja väritellä sopivasti ja oman dramatiikan tarpeensa mukaan vaikka miten paljon. Eri asia mikä sitten on totuus. Vai onko mikään? Pelkkä mielikuvituksen tuotos taas, kuten epäilen.
Minäkään en tiedä varmuudella äidin asioista enempää kuin mitä olen omin silmin nähnyt. Se mitä olen kuitenkin itse nähnyt on hälyttävää ja tässä on pelissä vielä lapsikin. Eikö silloin tulisi puuttua ja auttaa jos mahdollista? Se toinen puoli asiasta tulee tutkia -eli miksi perhetyöntekijä käyttäytyy kuten olen todistanut ja tekeekö hän myös niitä muita asioita joista olen vain äidiltä kuullut. Ei kukaan tutki mitään jos asioihin ei puutu ja ajattelee vain että "ei ole minun asia".
-ap
Kai ymmärrät, että seuraava vaihe on se, että lapsi otetaan pois äidiltä, koska ulkopuoliset (sinä) ovat ilmaisseet huolensa sen suhteen, kykeneekö äiti olemaan lapsensa kanssa. Siellä teidän kerhossanne kun on muitakin ammattilaisia (kai sitä kerhoa joku vetää?), jotka ovat voineet nähdä jotain aivan muuta kuin sinä. Kun asiaa selvitetään, on sinun sanasi muiden sanomisten rinnalla ja silloin katsotaan aina ensisijaisesti lapsen etua. Tässä tapauksessa se on sijoittaminen perheeseen, jossa äiti ei pyri tekemään asioita "avun selän takana", kuten sinä nyt yllytät.
Kyse onkin siitä, ettei perhetyöntekijä kykene hommiinsa. Tosin ap:n kertomusta on vaikea uskoa todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Auttakaa! Lapseni kerhossa käy nuori äiti perhetyöntekijän kanssa. Kun yritän kysyä äidiltä jotain niin tämä täti vastaa äidin ohi ja muiden edessä arvostelee äitiä (esim. lapsellasi on xx ongelma kun olet tehnyt niin ja näin ).
.
Tuollaisessa tilanteessa ainakin itse sanoisin "Kysyin Annikalta enkä sinulta"
Ja mitä vaihtoon tulee, joissakin kunnissa tosi nihkeesti vaihdetaan. Ammattilaisten joukossa voi olla sellainen harha etteivät voisi olla väärässä.
Nimenomaan.
Äitiä helppo syyllistää kun perhetyöntekijä on ikäänkuin tarkkailijan asemessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen, en menisi ulkopuolisena sorkkimaan enkä varsinkaan tuomitsemaan jossain nettipalstalla asiaa josta en hevon p:tä tiedä. Asialla kun on monta muutakin puolta, ja vain ja ainoastaan yksi puoli on tämä ap:n näkemys asiasta.
Asiat eivät ole niin suoraviivaisia. Ei voi vetää suoraa linjaa A:sta B:n tuntematta koko asiaa pohjia myöten! Voihan toki tulla väittämään mitä tahansa ja väritellä sopivasti ja oman dramatiikan tarpeensa mukaan vaikka miten paljon. Eri asia mikä sitten on totuus. Vai onko mikään? Pelkkä mielikuvituksen tuotos taas, kuten epäilen.
Perhetyöntekijän vaito-olovelvolisuus on niin selkeä ja yksinkertainen asia, että ap:n kuvailema tilanne on mahdoton.
Useimmilla aloilla on vaitiolovelvollisuus, mikä ei valitettavasti sulje pois sitä, että useimmilla aloilla on myös kusipäitä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tiedä varmuudella äidin asioista enempää kuin mitä olen omin silmin nähnyt. Se mitä olen kuitenkin itse nähnyt on hälyttävää ja tässä on pelissä vielä lapsikin. Eikö silloin tulisi puuttua ja auttaa jos mahdollista? Se toinen puoli asiasta tulee tutkia -eli miksi perhetyöntekijä käyttäytyy kuten olen todistanut ja tekeekö hän myös niitä muita asioita joista olen vain äidiltä kuullut. Ei kukaan tutki mitään jos asioihin ei puutu ja ajattelee vain että "ei ole minun asia".
-ap
Kai ymmärrät, että seuraava vaihe on se, että lapsi otetaan pois äidiltä, koska ulkopuoliset (sinä) ovat ilmaisseet huolensa sen suhteen, kykeneekö äiti olemaan lapsensa kanssa. Siellä teidän kerhossanne kun on muitakin ammattilaisia (kai sitä kerhoa joku vetää?), jotka ovat voineet nähdä jotain aivan muuta kuin sinä. Kun asiaa selvitetään, on sinun sanasi muiden sanomisten rinnalla ja silloin katsotaan aina ensisijaisesti lapsen etua. Tässä tapauksessa se on sijoittaminen perheeseen, jossa äiti ei pyri tekemään asioita "avun selän takana", kuten sinä nyt yllytät.
Kyse onkin siitä, ettei perhetyöntekijä kykene hommiinsa. Tosin ap:n kertomusta on vaikea uskoa todeksi.
Minä uskon todeksi.
(tästä niin hurjan pitkä aika että voi jakaa anonyymikokemuksensa)
olin nuorena harjoittelijana mukana erään perhetyöntekijän kanssa kotikäynnillä missä nuori äiti ja vauva.
Se akka oli kamala tapaus. Pelottava ja pisteliäs.
Kotikäynnillä pisti halvalla kuusnolla sitä äitiä tyyliin "askartele ny vaikka joutessas äityispakkaus-pahvilaatikosta kehto lapselles", ymv. Muistan että äiti tippalinssissä selitti että kyllä mun vauvalle on tuossa pinnasänky jonka kokoan, tai jotain...
Tarpeettoman kriittinen paskiainen mistä kirjoitti jotain raportteja sitten tyyliin oliko koti siisti , keräsi negaatiivisia huomioita (ihan turhasta) ja ignoras positiiviset. Mitään HYÖTYÄ käynnistä ei mun mielestä ollut kunhan aukoi naamaansa.
Itse oli työpaikkansa pahimpia työpaikkakiusaajia.
Uskalsi käyttäytyä rumasti ja röyhkeästi koska kukaan ei usko nuorta harkkaria, niin se vain on. "älä sä keltanokka tuu selittään ammattlaisille kuinka hommat hoituu tai ei tarvi ihmetellä miksei töitä löydy".
Törmäsin kerran häneen (seurueineen) ruostsinlaivalla missä kännissä käyttäytyi henkilökuntaa kohti todella törkeästi ja sössötti (oikeasti) mää olen kuukaas perSetyöntekijä (?????).
Voitte kuvitella kun tuollainen (piilo-ilkeä!) marssii omaan kotiin kun tarvis apua vauvan kanssa tai muuta tukea-.
Eli kyllä näitä löytyy näitä mätämunia joka alalta, eikä kukaan helpolla usko kun ollaan sitten niin ammattimaisia ja herttaisia kaksinaamaisuudessaan.
Hyviä perhetyöntekijöitä varmasti suurin osa, mitkä on niin mahtavia ettei mitään määrää,
mutta mätämunat pitää saada kentältä pois.Työhönsä täysin leipääntyneent on pahimpia.
Eli ilmoittakaa eteenpäin asiattomasta ihmisestä ja vaatikaa vaihtoa kunnolliseen perhetyöntekijään.
Älkää suostuko vähättelyyn tai kokemuksen mitätöintiin.
Huolestunut kirjoitti:
Auttakaa! Lapseni kerhossa käy nuori äiti perhetyöntekijän kanssa. Kun yritän kysyä äidiltä jotain niin tämä täti vastaa äidin ohi ja muiden edessä arvostelee äitiä (esim. lapsellasi on xx ongelma kun olet tehnyt niin ja näin ). Lisäksi vähättelee kun äiti on huolissaan lapsen terveydestä, vaikka äidillä on painava ja ilmiselvä syy huoleen. Ahdistava ihminen kaikin puolin.
Kysyin salaa äidiltä miten menee tämän tädin kanssa ja kävi ilmi että äiti on jo pyytänyt vaihtaa toiseen, mutta siihen ei ole suostuttu.
Juuri siksi nämä uskaltaakin kohdella kuin halpaa makkaraa, koska osaavat seittää työnkuvansa ja asiansa niin ettei vaihtoon suostuta! Tarvitaan ulkopuolisten havaintoja tilanteista. Auttakaa tuota äitiä vaihtamaan tuo perhetyöntekijä.
/quote]
"Muut äidit pelkäävät tätä perhetyöntekijää joten heistä ei ole apua. Olen ainoa joka uskaltaa puolustaa nuorta äitiä.
[/quote]
Tuo on paljonpuhuva havainto ja kuvaa henkistä ilmapiiriä, eli muista kirjata tuo tieto ylös ja ilmoittaa myös eteenpäin.
Viesti kirjoitettu klo 12.45
Vierailija kirjoitti:
Tukena olen nyt äidille, mutta en uskalla kuvata tilanteita koska paikalla on esim. toisten lapsiakin.
Kerroin tilanteen kerhon ohjaajalle sähköpostitse ja pyysin häneltä neuvoja miten edetä. Soitin myös kuntaan ja kysyin yhteyshenkilön tiedot kenelle voin kertoa huolestani perhetyöntekijän suhteen.
Ajattelin odottaa kerhosta vastausta ja sitten soittaa anonyymisti kuntaan valituksen kertoen että kerhosta voidaan vahvistaa että olen oikea, ulkopuolinen henkilö jos epäilevät henkilöllisyyttäni tai ulkopuolisuuttani tilanteessa
-ap
Viesti kirjoitettu klo 13.50
Vierailija kirjoitti:
Äiti on tekemässä kyseistä valitusta josta mainitset. Myös kerhon ohjaaja vei asian eteenpäin
Jännä, että perhekerhon työntekijät vastaavat työsähköposteihin näin sunnuntaina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukena olen nyt äidille, mutta en uskalla kuvata tilanteita koska paikalla on esim. toisten lapsiakin.
Kerroin tilanteen kerhon ohjaajalle sähköpostitse ja pyysin häneltä neuvoja miten edetä. Soitin myös kuntaan ja kysyin yhteyshenkilön tiedot kenelle voin kertoa huolestani perhetyöntekijän suhteen.
Ajattelin odottaa kerhosta vastausta ja sitten soittaa anonyymisti kuntaan valituksen kertoen että kerhosta voidaan vahvistaa että olen oikea, ulkopuolinen henkilö jos epäilevät henkilöllisyyttäni tai ulkopuolisuuttani tilanteessa
-ap
Vierailija kirjoitti:
Äiti on tekemässä kyseistä valitusta josta mainitset. Myös kerhon ohjaaja vei asian eteenpäin
Jännä, että perhekerhon työntekijät vastaavat työsähköposteihin näin sunnuntaina...
Mikäli asian tärkeys vaatii, niin kyllä vastaavat.
Siinä ei ole mitään "jännää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijän vaito-olovelvolisuus on niin selkeä ja yksinkertainen asia, että ap:n kuvailema tilanne on mahdoton.
Kiitos tiedosta, että vaitiolovelvollisuuden pitäisi estää tämäntyyppinen tilanne. Olin tätä juuri ajatellutkin ettei näin sovi käyttäytyä ja minulla oli siinä syytöstilanteessa kerhon ohjaaja läsnä todistajana joten olisiko mahdollista että jos tapahtuma todennetaan niin saisi potkut??? Se auttaisi paljon sillä en halua että kukaan enää ikinä joutuu hänen kynsiin! Mitä auttaa jos tämä äiti pelastuu mutta toinen joutuu uhriksi :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huolestunut kirjoitti:
Kysyin salaa äidiltä miten menee tämän tädin kanssa ja kävi ilmi että äiti on jo pyytänyt vaihtaa toiseen, mutta siihen ei ole suostuttu.
Juuri siksi nämä uskaltaakin kohdella kuin halpaa makkaraa, koska osaavat seittää työnkuvansa ja asiansa niin ettei vaihtoon suostuta! Tarvitaan ulkopuolisten havaintoja tilanteista. Auttakaa tuota äitiä vaihtamaan tuo perhetyöntekijä.
-Teen kaikkeni jotta näin tapahtuu. Asiassa on tullut sen verran pahempiakin juttuja esille että päämääräni ei ole enää vaihto vaan työntekijän irtisanominen. En kestä ajatusta että KUKAAN joutuu hänen hampaisiin ja teen kaikkeni että tämä koko sotku selvitetään juurineen. Tässä on nyt käynyt niin että äidin lapsi ei ole saanut tukea sairauteensa kun tämä henkilö on puhunut että kaikki johtuu äidistä. Kävin äidin kanssa neuvolassa kun aloin ihmetellä miksi lasta ei tutkita vaikka xxxx. Siellä kaikki alkoi purkautumaan ja saatiin kaikki lähetteet. Myös neuvolantäti vie nyt asiaa eteenpäin ja on ihan selvää että tämä äidin tilanne lähtee nyt korjaantumaan monella saralla.
On ihmeellistä että moni ammattilainen on havainnut tämän ongelman, mutta kukaan ei ole puuttunut kuin vasta nyt kun ulkopuolinen tulee mukaan!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mikäli asian tärkeys vaatii, niin kyllä vastaavat.
Siinä ei ole mitään "jännää".
En tajua tätä viestiä, mielestäni hoidin kaikki asiat arkena... En muista mitään tehneeni sunnuntaina, mistä toi sunnuntai tulee....
-ap (hämmentynyt...)
Asia on menossa eteenpäin nyt ammattilaisten kautta eli olen ihan varma että se perhetyöntekijä vaihdetaan! Tämä äiti on nyt hyvissä käsissä ja jos joku on ollut huolissaan niin voin kertoa että uskon kaiken järjestyvän paremmin kuin olisin voinut kuvitellakaan. Kävi ilmi että tämä perhetyöntekijä on änkenyt kaikkiin terapia/ neuvola tapaamisiin ja aktiivisesti estänyt lasta saamasta apua syyllistämällä äitiä. Nyt kun olen ollut ulkopuolisena mukana niin asiat ovat lähteneet avautumaan ja nyt äitiä on kuunneltu ja on todettu että lapsi tarvitsee mahdollisesti erikoislääkärien tutkimuksia. Omin silminkin näkee että mm. xx on poikkeava ja viimeinkin se todettiin ihan neuvolantädinkin toimesta. Tämä avun saaminen on ollut suuri helpotus.
Harmi etten voi kertoa koko surullista tarinaa ja tätä vyyhtiä mikä selvisi, mutta kaikki vaan huutelisitte provoksi sitten kuitenkin niin outo juttu tämä on! Ja haluan kyllä viedä tämän jotenkin vielä eteenpäin, koska muuten joku muu joutuu uhriksi. Onko joku taho jolle voi kannella? Kunnan johtaja? Peruspalveluministeri? Media ( jos äiti suostuu kertomaan tarinansa)?
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa niitä asiattomia tilanteita talteen.
Jostain syystä perhetyöntekijää ei ole vieläkään virallisesti vaihdettu. Jos äiti pakotetaan vielä tapaamisiin niin aion äänittää tapaamiset salaa.
Ap
Perhetyöntekijän vaito-olovelvolisuus on niin selkeä ja yksinkertainen asia, että ap:n kuvailema tilanne on mahdoton.[/quote]
Täydellisessä maailmassa kenties? Voiko joku olla niin naiivi että kuvittelee kaikkien toimivan sääntöjen mukaan?
Kiitos kuitenkin vinkistä, koska asia ei ole vielä ratkennut niin soitin lakimiehelle kysyäkseni asiasta. Minua neuvottiin että äiti voi tehdä asiasta rikosilmoituksen kun on todistajiakin ja saisi ilmaisen oikeusavustajan jos asia menee käräjille. Toinen juttu onkin että miten äiti uskaltaisi tehdä rikosilmoituksen kun pelkää kyseistä henkilöä ja itsekin pelkään että kostaisi perheelleni jos todistan.
Se että yleensä perhetyöntekijä käy kertoo jostakin.. Lastensuojelun asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Se että yleensä perhetyöntekijä käy kertoo jostakin.. Lastensuojelun asiakkaita.
Ja sekö oikeuttaa paskaan käytökseen? Kysehän pitäisi olla TUKItoimesta.
Otan osaa kyl, todella ahterista tuo touhu.
Hei.
Ei tarvitse alkaa kaveeramn tai adoptoimaan kohdetta,
mutta ilmoittakaa väärinkäytöksistä tai painostavasti (asiattomasti käyttäytyvistä perhetyöntekijöistä.
Hänet tulee välittömästi vaihtaa tai tekee enemmän vahinkoa äidin itsetunnolle ja olosuhteille kun hyötyä.
Ei ole ensimmäinen kerta.