Perhetyöntekijä nuoren äidin kimpussa
Auttakaa! Lapseni kerhossa käy nuori äiti perhetyöntekijän kanssa. Kun yritän kysyä äidiltä jotain niin tämä täti vastaa äidin ohi ja muiden edessä arvostelee äitiä (esim. lapsellasi on xx ongelma kun olet tehnyt niin ja näin ). Lisäksi vähättelee kun äiti on huolissaan lapsen terveydestä, vaikka äidillä on painava ja ilmiselvä syy huoleen. Ahdistava ihminen kaikin puolin.
Kysyin salaa äidiltä miten menee tämän tädin kanssa ja kävi ilmi että äiti on jo pyytänyt vaihtaa toiseen, mutta siihen ei ole suostuttu. Pystynkö mitenkään auttamaan tätä nuorta äitiä? Ahdistaa jo pelkästään nähdäkin tyttö tämän justiinan vallan alla :( Toisella on muutenkin kauhea elämäntilanne ja nyt tämä vielä....
Kommentit (58)
Eipä oo yllättävää et ympyrät vauhdissa taas..
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Perhetyöntekijä kävi eron jälkeen minun mukanani yhdessä kerhossa, koska halusi nähdä kerhon toiminnan.
Kyllä kaikki oli ihan yhtä lailla äänessä. Perhetyöntekijä sanoi myös lopuksi, että ryhmässä käyttäytyminen kertoo sekä äidistä ja lapsesta ja hänen mielestään minä en ole ollenkaan syrjäytyvä, kuten suurin osa hänen asiakkaista. Ja että lapsi käyttäytyy hyvin ryhmässä.
Kyllä perhetyöntekijä yleensä on vaan seuraamassa. Ja lisäksi jos on käyntejä yhdessä kerhoissa, niin niistä sovitaan. Eli tämä nuori äiti on pyytänyt tädin mukaansa tai antanut tälle luvan aina tulla.
Jotakin se perhetyöntekijä haluaa tarkkailla tuossa jos on aina heidän mukana.
Perhetyöntekijää saa toki vaihtaa, mutta ehkä tuossa on syynsä kun täti käyttäytyy noin. Jospa on niin tuppisuu uumisko äiti, ettei saa muuten sanaa ulos suustaan.
Tämä äiti ei halua kyseistä justiinaa mihinkään mukaansa mutta hän on niitä ihmisiä joille ei sanota ei. On käynyt ilmi että hän päättää mitä yhdessä tehdään ja tapaamisissa mennään perhetyöntekijän etu edellä.
Kaikki äidit tuntuvat pelkäävän tätä ihmistä, myös minä ahdistun hänen läsnäolostaan. Hän on auktoriteetti, ainakin olevinaan.
Olen kuitenkin yrittänyt pysyä vahvana. Nuoren äidin tukena. Hänen täytyy olla henkisesti tosi vahva että on tähän asti selviytynyt kaikesta enkä halua että hän oikeasti uupuu :( Hänellä on ihana lapsi joka tarvitsee äitiä
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvän provo näkee jo heti aloittajan kirjoitus tyylistä!
Olisikin provo. Tämä on kyllä ihan todellisuutta. Valitettavasti.
0/5
Täällä uppoaa näemmä ihan minkälainen tarina vain...
Suutun tuon äitiparan puolesta täällä, vaikka en tiedä edes kenestä on kyse. Mutta ap kertomasi pistää vihaksi. Jos olisin paikalla tuollaisessa kerhojutussa, jossa sivusta näkisin, että joku perhetyöntekijä käyttäytyy noin epäasiallisesti, niin puuttuisin suoraan tilanteeseen sanomalla suorat sanat sille perhetyöntekijälle. Olen näin joskus ulkopuolisena vähän vastaavan asian suhteen tehnytkin. En voi sietää tuollaista kohtelua. Osaan olla kylmän kohtelias ja asiallinen, mutta todella vittumainen halutessani, ja kykenen lataamaan tuollaisille "tädeille" pöytään sellaiset argumentit heidän epäasiallisuudestaan, että pahimmillaan lähtevät itkien kotiin. En korota ääntäni, en hauku enkä ole ilkeä. Mutta asetan niin napakat ja perustellut rajat sille, että noin ei saa toimia ja piste, että heikompaa voi hirvittää. Jos taas tuollainen täti ei ole heikompi vaan alkaa haastaa riitaa kanssani, niin hän ei voi kuin hävitä sen. Olen perheasioihin erikoistunut juristi ammatiltani, sitä en tosin koskaan tuollaisissa tilanteissa kerro. Mutta tämän vuoksi kanssani ei kannata alkaa väittelemään, että olisi muka oikein käyttäytyä asiattomasti asiakasperhettään kohtaan. Jos uskallat ap niin sano sille perhetädille suoraan ja muiden kuullen, että hänen puhe ja käyttäytyminen on asiatonta sitä äitiä kohtaan, ja niiden tulee loppua heti.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Perhetyöntekijä kävi eron jälkeen minun mukanani yhdessä kerhossa, koska halusi nähdä kerhon toiminnan.
Kyllä kaikki oli ihan yhtä lailla äänessä. Perhetyöntekijä sanoi myös lopuksi, että ryhmässä käyttäytyminen kertoo sekä äidistä ja lapsesta ja hänen mielestään minä en ole ollenkaan syrjäytyvä, kuten suurin osa hänen asiakkaista. Ja että lapsi käyttäytyy hyvin ryhmässä.
Kyllä perhetyöntekijä yleensä on vaan seuraamassa. Ja lisäksi jos on käyntejä yhdessä kerhoissa, niin niistä sovitaan. Eli tämä nuori äiti on pyytänyt tädin mukaansa tai antanut tälle luvan aina tulla.
Jotakin se perhetyöntekijä haluaa tarkkailla tuossa jos on aina heidän mukana.
Perhetyöntekijää saa toki vaihtaa, mutta ehkä tuossa on syynsä kun täti käyttäytyy noin. Jospa on niin tuppisuu uumisko äiti, ettei saa muuten sanaa ulos suustaan.
Äiti on sosiaalinen joten siitä ei ole kyse. Käsittääkseni tulee kerhoon koska kerho on niiden päivien aikana jolloin hänellä on työvuoro. Hän on käsittääkseni äidin kanssa aina aamusta iltapäivään asti.
Äiti on sanonut minulle että hän tarvitsee apua arkeen, mutta haluaisi toisen perhetyöntekijän.
En tiedä miksi hän tarvitsee apua kun ei tunneta niin hyvin, mutta ainakin nuori ikä ja puuttuvat tukiverkot, huono taloudellinen tilanne kuormittavat
-ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on aikaa niin pyri ystävystymään äidin kanssa, pyydä vaikka joskus puistoon tai kahville. Tarvitsee myös mukavaa vuorovaikutusta.
Hän haluaa kovasti että ystävystyisimme mutta me ollaan ihan eri maailmoista ja pelkään että hän alkaisi hyväksikäyttämään minua. Perheeni on hyvin toimeentuleva ja olen noin 15 vuotta vanhempi häntä. Hän ei ehkä nytkään ymmärrä miksen tarjoudu auttamaan taloudellisesti. Yritän pitää joitakin rajoja ja se on hankalaa. Voitte varmaan kuvitella jos itse joutuisitte nuoren tytön luottoihmiseksi, ja vielä kun on oma perhekin pyöritettävänä.
Koko ajan kuitenkin mietin miten voin auttaa kun tilanne on noin kurja. Ehkä vaateapua, leluja jne voisin lahjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Suutun tuon äitiparan puolesta täällä, vaikka en tiedä edes kenestä on kyse. Mutta ap kertomasi pistää vihaksi. Jos olisin paikalla tuollaisessa kerhojutussa, jossa sivusta näkisin, että joku perhetyöntekijä käyttäytyy noin epäasiallisesti, niin puuttuisin suoraan tilanteeseen sanomalla suorat sanat sille perhetyöntekijälle. Olen näin joskus ulkopuolisena vähän vastaavan asian suhteen tehnytkin. En voi sietää tuollaista kohtelua. Osaan olla kylmän kohtelias ja asiallinen, mutta todella vittumainen halutessani, ja kykenen lataamaan tuollaisille "tädeille" pöytään sellaiset argumentit heidän epäasiallisuudestaan, että pahimmillaan lähtevät itkien kotiin. En korota ääntäni, en hauku enkä ole ilkeä. Mutta asetan niin napakat ja perustellut rajat sille, että noin ei saa toimia ja piste, että heikompaa voi hirvittää. Jos taas tuollainen täti ei ole heikompi vaan alkaa haastaa riitaa kanssani, niin hän ei voi kuin hävitä sen. Olen perheasioihin erikoistunut juristi ammatiltani, sitä en tosin koskaan tuollaisissa tilanteissa kerro. Mutta tämän vuoksi kanssani ei kannata alkaa väittelemään, että olisi muka oikein käyttäytyä asiattomasti asiakasperhettään kohtaan. Jos uskallat ap niin sano sille perhetädille suoraan ja muiden kuullen, että hänen puhe ja käyttäytyminen on asiatonta sitä äitiä kohtaan, ja niiden tulee loppua heti.
Kiitos todella paljon tästä tuesta ja palautteesta!!! Olen niin yksin tämän asian kanssa, kun kukaan muista äideistä ei auta! Tämä tuntuu niin raskaalta. Olisitpa paikalla tukena :)
Kiitos, oikeasti tuntuu etten ole yksin vaikka sainkin henkistä tukea vain näin netin kautta. Mutta on ihanaa huomata että en ole yksin, joku muukin toimisi! Nyt tunnen nimittäin itseni 'hankalaksi valittajaksi' kun tein sen valituksen. Yritän päivittäin psyykata itseäni ja onneksi mieheni tukee myös minua, samoin kerhonohjaajalta sain heti tukea.
Kyllähän tämä vahvasti provolta kuulostaa.
Toisekseen, en menisi ulkopuolisena sorkkimaan enkä varsinkaan tuomitsemaan jossain nettipalstalla asiaa josta en hevon p:tä tiedä. Asialla kun on monta muutakin puolta, ja vain ja ainoastaan yksi puoli on tämä ap:n näkemys asiasta.
Asiat eivät ole niin suoraviivaisia. Ei voi vetää suoraa linjaa A:sta B:n tuntematta koko asiaa pohjia myöten! Voihan toki tulla väittämään mitä tahansa ja väritellä sopivasti ja oman dramatiikan tarpeensa mukaan vaikka miten paljon. Eri asia mikä sitten on totuus. Vai onko mikään? Pelkkä mielikuvituksen tuotos taas, kuten epäilen.
Onko tämä tapaus Pohjois pohjanmaalta?
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen, en menisi ulkopuolisena sorkkimaan enkä varsinkaan tuomitsemaan jossain nettipalstalla asiaa josta en hevon p:tä tiedä. Asialla kun on monta muutakin puolta, ja vain ja ainoastaan yksi puoli on tämä ap:n näkemys asiasta.
Asiat eivät ole niin suoraviivaisia. Ei voi vetää suoraa linjaa A:sta B:n tuntematta koko asiaa pohjia myöten! Voihan toki tulla väittämään mitä tahansa ja väritellä sopivasti ja oman dramatiikan tarpeensa mukaan vaikka miten paljon. Eri asia mikä sitten on totuus. Vai onko mikään? Pelkkä mielikuvituksen tuotos taas, kuten epäilen.
Minäkään en tiedä varmuudella äidin asioista enempää kuin mitä olen omin silmin nähnyt. Se mitä olen kuitenkin itse nähnyt on hälyttävää ja tässä on pelissä vielä lapsikin. Eikö silloin tulisi puuttua ja auttaa jos mahdollista? Se toinen puoli asiasta tulee tutkia -eli miksi perhetyöntekijä käyttäytyy kuten olen todistanut ja tekeekö hän myös niitä muita asioita joista olen vain äidiltä kuullut. Ei kukaan tutki mitään jos asioihin ei puutu ja ajattelee vain että "ei ole minun asia".
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tapaus Pohjois pohjanmaalta?
Ei ole
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tiedä varmuudella äidin asioista enempää kuin mitä olen omin silmin nähnyt. Se mitä olen kuitenkin itse nähnyt on hälyttävää ja tässä on pelissä vielä lapsikin. Eikö silloin tulisi puuttua ja auttaa jos mahdollista? Se toinen puoli asiasta tulee tutkia -eli miksi perhetyöntekijä käyttäytyy kuten olen todistanut ja tekeekö hän myös niitä muita asioita joista olen vain äidiltä kuullut. Ei kukaan tutki mitään jos asioihin ei puutu ja ajattelee vain että "ei ole minun asia".
-ap
Kai ymmärrät, että seuraava vaihe on se, että lapsi otetaan pois äidiltä, koska ulkopuoliset (sinä) ovat ilmaisseet huolensa sen suhteen, kykeneekö äiti olemaan lapsensa kanssa. Siellä teidän kerhossanne kun on muitakin ammattilaisia (kai sitä kerhoa joku vetää?), jotka ovat voineet nähdä jotain aivan muuta kuin sinä. Kun asiaa selvitetään, on sinun sanasi muiden sanomisten rinnalla ja silloin katsotaan aina ensisijaisesti lapsen etua. Tässä tapauksessa se on sijoittaminen perheeseen, jossa äiti ei pyri tekemään asioita "avun selän takana", kuten sinä nyt yllytät.
Kiitos teille, jotka yritätte auttaa ja vaikka ei hirveästi nyt tullut käytännön vinkkejä niin sain kuitenkin voimia puskea eteenpäin.
Perhetyöntekijää ei ole tietääkseni vielä vaihdettu, mutta toivon että ensi viikolla tilanne on jo parempi. Vaikka en tiedäkään sitä asian toista puolta, niin minulle loppupelissä riittää tieto siitä että nuori äiti pelkää tätä perhetyöntekijää. Minusta ketään ei pitäisi pakottaa elämään suhteessa jota hallitsee pelko. Ja uskon että vaikka asiassa olisi mitä puolia niin tuo pelon tunne on todellinen koska kaikki kerhon mammatkin häntä pelkää eivätkä uskalla vastustaa missään!
Kerron ensi viikolla kun asia etenee. Kiitos vinkeistä :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä se hirveä elämäntilanne on? Vääränvärinen lapsi?
Köyhyys + sairas lapsi
Mikä on perhetyöntekijä, liittyykö vammaisiin, vai mitä ihmettä nämä jutut on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kai ymmärrät, että seuraava vaihe on se, että lapsi otetaan pois äidiltä, koska ulkopuoliset (sinä) ovat ilmaisseet huolensa sen suhteen, kykeneekö äiti olemaan lapsensa kanssa. Siellä teidän kerhossanne kun on muitakin ammattilaisia (kai sitä kerhoa joku vetää?), jotka ovat voineet nähdä jotain aivan muuta kuin sinä. Kun asiaa selvitetään, on sinun sanasi muiden sanomisten rinnalla ja silloin katsotaan aina ensisijaisesti lapsen etua. Tässä tapauksessa se on sijoittaminen perheeseen, jossa äiti ei pyri tekemään asioita "avun selän takana", kuten sinä nyt yllytät.
Valitus on perhetyöntekijästä, kerho tukee äitiä sekä minä. Huostasta ei ole pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Älä jaksa, olet ihan höpönlöpötrolli joka haluaa vain pelotella ja pahoittaa ihmisten mieltä. Ap on tehnyt valituksen asiattomasta perhetyöntekijästä. Se ei liity lapsen äidin tapaan hoitaa lastaan millään tavalla.
Ja toisekseen, Suomessa ei oteta vanhemmilta pois lapsia vaikka joku ulkopuolinen huoltaan ilmaisisikin. Suomessa ei oteta lapsia pois vanhemmiltaan yleensä edes, vaikka lastensuojelu toteaisi tilannearviossaan, että lastensuojeluasiakkuus on perusteltu ja käynnistetään.
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijän vaito-olovelvolisuus on niin selkeä ja yksinkertainen asia, että ap:n kuvailema tilanne on mahdoton.
Käsittääkseni äiti ei käytä päihteitä juuri lainkaan tai yhtään. Esim. facebookissa ei ole päihteitä missään muodossa, vain perhekuvia ja selfieitä. Ei ikinä ole puhunutkaan illanvietoista tai päihteistä. Vaikka lapsi on yli vuoden, hän yhä imettää öisinkin joten ei ehkä voisikaan juoda.
Yksi x esimerkissäni oli että "pitää lasta liikaa sylissä." Itse olen sitä mieltä ettei mikään määrä syliä voi vahingoittaa lasta. Tälle äidille on tosi rankkaa kun tuollaisestakin sitten julkisesti syyllistetään :( Ja muut mammat ei uskalla sanoa mitään kun pelkäävät.