Kasvien kasvatus "for dummies", vinkkejä?
Tein äsken aloituksen, jossa pyysin apua huone- ja ulkokasvien kasvatukseen, ja nyt en löydä sitä? Ihan on kyse hyötykasveista, eikä mistään huumeista. Jos aloitus on kadonnut jonnekkin modejen mustaan-aukkoon automaattisesti sen takia että mainitsin "kasvit" ja "yrtit". Huoh. Ihan basilikaa tarkoitan, ja sellaisia syötäviä kasveja!
Siis, mitä vinkkejä antaa sellaiselle, joka ei tiedä mitään perus asioita kasvatuksesta ja kuitenkin haluaisi (ja on yrittänyt) kasvattaa? Kokeillaan meneekö nyt läpi.
Kommentit (74)
Peruna lannoitetaan, kun kylvetään. Sille ei pidä olla kalkkia siinä lannassa eli yleislannoite ei ole kovin hyvä sille. Sitten se kannattaa mullata ainakin kerran, mieluummin kaksi niin sato on suurempi. Joskus voi olla myös vaan huono kesä. Toissavuonna ei mulla ainakaan kasvanut vaikka samalla tavalla hoidettuna edellisenä vuonna ja erityisesti viime kesänä perunoita tuli paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse oikea multa. Liian voimakas multa tappaa kasvit. Mieluimmin liian vähän kastelua, kuin liian paljon.
Suomessa yrttien kasvattaminen talvella on hankalaa, koska ei ole riittävästi valoa ja sisälämpötila on liian korkea.
Parasta olisi 16-19 asteen lämpötila, silloin pärjäisi vähemmällä valolla.
Kesällä viljelylaatikot ovat hyviä ja multa täsmentää kasveille. Pienet yrtit menestyvät hyvin myös kynttilälyhdyn sisällä. Monet yrtit voi keväällä kasvattaa sisällä ja sitten siirtää ulos.
No multa on varmaan yksi missä olen mennyt pieleen. Olen käyttänyt puutarhamultaa, jota käytettiin pihan mylläämiseen. Ajattelin että "multa kuin mutla", mutta eipäs sitten olekaan. :D
Täällä on melko lämmintä, joten sekin varmasti vaikuttaa. Täytyy keväällä laittaa taimia kasvuun, ja kokeilla menestyvätkö ne paremmin, kuin ulkona kasvatetut versiot!
Ap
Siinä multasäkissä lukee N-P-K mitä se sisältää. Ei sillä ole väliä lukeeko siinä puutarha, kesä, kukka vai mikä.
Vaan mitä ainesosia se sisältää.
Sinkkumies
Yrtit tykkäävät altakastelusta, miedosta lainnoituksesta, runsaasta valosta ja siinä ne tärkeimmät. Kasvualustoiksi löytyy kaikenlaisia, jopa väärinpäin kasvatettavia kasvualustoja, jossa yrtit kasvavat alaspäin. Lämpö on tietenkin tärkeää, mutta jos valoa on runsaasti, niin yleensä on myös lämpöä riittämiin, Wink ;)
Ei kun katselemaan, siitä se oppi lähtee!
Sinkkumies
Sitten valoista.
Lämmin led valo tukee rehevyyttä, kylmä lisää kasvua. Eli yli 4000 Kelvin kasvuun ja sen alle rehevyyteen.
Näin karkeasti, ellet kasvatusvaloa erikseen aio hankkia. Niitä saa mm. Ebay:sta edukkaasti.
Sinkkumies
Itselläni basilikat ovat viihtyneet 4000K valossa, mutta kasvu on ollut melko suoraa ylöspäin. Jos tuuheutta haluaa lisää, niin itse lisäisen seuraan jonkun esim. 3000K lampun.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi lannoittamaan yrttien taimia ennen istuttamista. Mullassa riittää voimaa joksikin aikaa. Amatööri helposti tappaa taimensa lannoittamalla.
Jes, ei taimiin, mutta kai niitä "valmiita" kasveja pitää joskus lannoittaa sitten? Minulla ei ole minkäänlaista kutinaa, että kuinka usein Varmasti riippuu kasvistakin, mutta jos ajattelisi yrttejä, onko se kerran viikossa, kuussa vai vuodessa luokkaa? Entä kun kasvattaa pottuja? Googlella kai nuokin selviää, mutta kauhean hankala löytää sellaisia nyrkkisääntöjä, joista lähtä liikkeelle. Siis ihan nuita että, kasvata kasvit eteläikkunalla. Ihan selvä homma jollekkin toiselle, mutta täysin uutta tietoa minulle.
Ap
Jos kasvatat turpeessa/mullassa, niin siinä riittää potkua n. kuukaudeksi. Sitten aloittaisin normaalin npk lannoituksen. Kanankakkakin käy (kummallekin). Perunaahan kasvatetaan jopa hiekassa, kaupalliseen myyntiin, eli se pärjää melkein missä vain ja pienellä määrällä vettä. Itse lannoittaisin sitäkin kevyesti.
Mitään yleisohjetta ei voi antaa, koska se riippuu mitä lannoitetta käytät. Se NPK luku ratkaisee mitä siinä _sinun_ ostamassasi lannoitteessa on, eli mitä se sisältää.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tahdot siis onnistua vaativan basilikan kanssa. Tule kertomaan syksyllä, että onnistuit!
Osta valmis basilika ja nipsaise siitä latvapistokkaita hyvään multaan ruukkuun lisävalon alle. Suojaa aluksi muovihupulla, jotta juurtuu paremmin. Tee varastolannoitus eli ruukun pohjalle yhteen kohti kourallinen kanankakkarakeita. Älä aluksi lannoita kasteluvedellä. Myöhemmin Puutarhan Kesällä.. Aloita lannoitus 1/4, seuraavan kerran 1/2 ja sitten enintään 1/1 purkissa neuvotusta määrästä per kastelukerta. Jo lehdet käpristyvät, palaa miedompaan lannoitteeseen tai anna välillä hapettunutta vettä. Varaa aina kannullinen vettä lämpiämään ja hapettumaan valmiiksi. Lannoita melkein jokaisella kastelukerralla ja eniten aurinkoisella säällä täydenkuun aikaan.
Tiedoksi: Kokeneetkin kasvattajat suosivat basilikan kohdalla latvapistokkaita!
KOURALLINEN kanankakkarakeita/ ruukku!?! 😨 Nyt olisi varmaan syytä tarkentaa, minkä kokoisesta ruukusta puhut ja kuinka monta pistokasta/ ruukku laitat?! Tuolla määrällä nimittäin lannoittaa jo paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahdot siis onnistua vaativan basilikan kanssa. Tule kertomaan syksyllä, että onnistuit!
Osta valmis basilika ja nipsaise siitä latvapistokkaita hyvään multaan ruukkuun lisävalon alle. Suojaa aluksi muovihupulla, jotta juurtuu paremmin. Tee varastolannoitus eli ruukun pohjalle yhteen kohti kourallinen kanankakkarakeita. Älä aluksi lannoita kasteluvedellä. Myöhemmin Puutarhan Kesällä.. Aloita lannoitus 1/4, seuraavan kerran 1/2 ja sitten enintään 1/1 purkissa neuvotusta määrästä per kastelukerta. Jo lehdet käpristyvät, palaa miedompaan lannoitteeseen tai anna välillä hapettunutta vettä. Varaa aina kannullinen vettä lämpiämään ja hapettumaan valmiiksi. Lannoita melkein jokaisella kastelukerralla ja eniten aurinkoisella säällä täydenkuun aikaan.
KOURALLINEN kanankakkarakeita/ ruukku!?! 😨 Nyt olisi varmaan syytä tarkentaa, minkä kokoisesta ruukusta puhut ja kuinka monta pistokasta/ ruukku laitat?! Tuolla määrällä nimittäin lannoittaa jo paljon!
Ihan hyvä yleisohje. Se kasvi alkaa itse ottaa sitä lannoitetta sieltä pohjalta, kun se alkaa kokemaan siihen tarvetta. Näin olen itsekin monesti tehnyt.
Tietenkin älynkäyttöä on se, että pienempään ruukkuun vähemmän ja isompaan enemmän. Tajusithan sen itsekin. Sanomatta.
Sinkkumies
Ps. Kanankakkaa annetaan yrteille n. 3 kourallista kesässä. Siis puhun esim. metrin penkistä.
Eikä se ole niin nöpönuukaa.
Peruslannoitus / kalkitus tehdään maahan syksyllä, keväällä. Syksyssä on paljon etuja, mutta itse lannoitan mielummin keväällä, että rikkaruohoilla ei olisi parasta potkua heti keväällä.
Sinkkumies
Kiinnitä huomiota myös ph tasoon. Suomessahan on melko hapan maaperä. Usein esim. timjamille oikein sopiva, kun se lähentelee 6:sta.
Monissa mullissa ja turpeissa se vaihtelee. Puutarhaturpeessa ph on yleensä lähellä kuutta, jos siinä lukee kalkittua.
Luonnonturve ei ole kelvollinen yrteille. Joillekin havupuille/pensaille kylläkin. Sen ph on paljon alhaisempi.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä yleisohje. Se kasvi alkaa itse ottaa sitä lannoitetta sieltä pohjalta, kun se alkaa kokemaan siihen tarvetta. Näin olen itsekin monesti tehnyt.
Tietenkin älynkäyttöä on se, että pienempään ruukkuun vähemmän ja isompaan enemmän. Tajusithan sen itsekin. Sanomatta.
Sinkkumies
Ps. Kanankakkaa annetaan yrteille n. 3 kourallista kesässä. Siis puhun esim. metrin penkistä.
Minä tajusin, koska olen puutarhuri, mutta tässä nyt neuvotaan henkilöä, jolla homma ei ole vielä ihan hallussa. Toimin puutarhaneuvojana ja ihan kaikki on mahdollista! Nähty on! Jos annat neuvon kourallinen/ ruukku, mutta et kerro ruukun kokoa, on mahdollista mennä metsään todella pahasti. Mitä nuo yleisesti myytävät taimiruukut onkaan halkaisijaltaan, 10cm? Tai puoliksi leikattu maitopurkki. Sinne pohjalle kourallinen kanankakkaa, niin heippa. Ei se tarkoita, että henkilö on tyhmä, mutta ei voi olettaa että aloitteleva kotipuutarhuri oikeasti tajuaa, kuinka paljon on voimaa kourallisessa lannoitetta ja kuinka väkeväksi sillä pienen määrän kasvualustaa saa. :)
Mittaa kasteluvetesi ph! Näin olet paremmin kartalla ja taas askeleen edempänä harrastuksessasi. Jos joku kasvisi ei viihdy, niin se voi johtua vetesi ph:sta.
Muista myös, että lannoitus usein laskee ph:ta!
Sinkkumies
Kalkitseminen nostaa ph:ta. Pieni kalkitseminen vähintään 2 viikkoa ennen basilikan istutusta on ok. Se pitää siis tehdä _ajoissa_.
Eiköhän näillä ohjeilla jo jotain sieltä saa.
Älä kalkitse kesken kasvukauden!
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sitten valoista.
Lämmin led valo tukee rehevyyttä, kylmä lisää kasvua. Eli yli 4000 Kelvin kasvuun ja sen alle rehevyyteen.
Näin karkeasti, ellet kasvatusvaloa erikseen aio hankkia. Niitä saa mm. Ebay:sta edukkaasti.
Sinkkumies
Tavallinen loistevalaisin vessasta tai keittiöstä riittää pitämään kasvit elossa talven. Noin 10h valoa sen alla ja loput ikkunalaudalla saatana.
Sillä se selviää. Useat mehikasvit ja kaktukset pärjää ilman valoakin.
Olen pitänyt samaa tomaattia elossa jo 12 vuotta. Otan siitä aina pistokkaat keväällä ja korjaan sadon syksyllä lokakuussa saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Minä tajusin, koska olen puutarhuri, mutta tässä nyt neuvotaan henkilöä, jolla homma ei ole vielä ihan hallussa. Toimin puutarhaneuvojana ja ihan kaikki on mahdollista! Nähty on! Jos annat neuvon kourallinen/ ruukku, mutta et kerro ruukun kokoa, on mahdollista mennä metsään todella pahasti. Mitä nuo yleisesti myytävät taimiruukut onkaan halkaisijaltaan, 10cm? Tai puoliksi leikattu maitopurkki. Sinne pohjalle kourallinen kanankakkaa, niin heippa. Ei se tarkoita, että henkilö on tyhmä, mutta ei voi olettaa että aloitteleva kotipuutarhuri oikeasti tajuaa, kuinka paljon on voimaa kourallisessa lannoitetta ja kuinka väkeväksi sillä pienen määrän kasvualustaa saa. :)
Kanankakka on mieto lannoite 4-1-2. Mutta tietenkin silläkin voi ylilannoittaa.
Sinkkumies
ny kyl satana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten valoista.
Sinkkumies
Tavallinen loistevalaisin vessasta tai keittiöstä riittää pitämään kasvit elossa talven. Noin 10h valoa sen alla ja loput ikkunalaudalla saatana.
Sillä se selviää. Useat mehikasvit ja kaktukset pärjää ilman valoakin.
Olen pitänyt samaa tomaattia elossa jo 12 vuotta. Otan siitä aina pistokkaat keväällä ja korjaan sadon syksyllä lokakuussa saatana.
Kyllä näin, mutta aloittaja halusi siis korjata satoa kesken talven.
Annoin siis vinkkejä miten sitä saa talvellakin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Itselläni basilikat ovat viihtyneet 4000K valossa, mutta kasvu on ollut melko suoraa ylöspäin. Jos tuuheutta haluaa lisää, niin itse lisäisen seuraan jonkun esim. 3000K lampun.
Sinkkumies
Hyvä mies.
Basilika pitää latvoa että haaroittuu:)
Juuret alaspäin. Toimii useimmilla kasveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhamulta on mietoa. Sinuna alkaisin ihan perusteista. Ymmärrä että kasvilta kuluu paljon energiaa talvella pelkästään selviämiseen, ei siirtelyä eripaikkoihin(lehti-asennot muuttuvat), kastelun on oltava erittäin säännöllistä, eikä missään nimessä saa olla liikaa vettä vetoa tai kuivaa lämmintä ilmaa. Tähän ei ole mitään oikotietä tai valmista ohjetta vaan sinun on tunnettava jokainen kasvi erikseen(basilika ei saa kuivua). Moni muu kasvi saa kaivahtaa talvella ja muutenkin, mutta hallitusti.
Chilit voi laittaa kohta tulemaan, ehkä helmikuun alusta...Chiliä ei saa kastella liikaa(ennemmin saa multa kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua). Isompaan istuttaminenkin on tehtävä heti, kun näyttää siltä että alkaa tarvitsemaan uutta ravintoa ja tilaa. Näitä on vain kokemuksien mukaan opittava käsittelemään jotta pysyvät tyytyväisinä. Vinkki kokeile ruukun painoa aina ennen kuin kastelet. Näin opit tuntemaan kasvin tarpeet ja ajankohdat milloin on juonut loppuun vetensä. Tarkkaile lehtiasentoja silloin näet miten kasvi reagoi kuivuuteen tai miten samankaltaiselta näyttää ylikastelu.
Opit kyllä kunhan olet kiinnostunut.
Kiitos! Kiinnostusta on, mutta en tiedä onko tarpeeeksi sitten viitseliäisyyttä. Olen yrittänyt opiskella lukemalla, monelta eri sivustolta ja lähteestä. Hieman turhauttavaa, kun luulee että nyt osaa, ja sitten kasvi taas kupsahtaa. Välillä pitäisi ilmeisesti mullatkin vaihtaa? Olisi varmaan helpompi aloittaa yhdestä helppohoitoisesta. Mutta sitte taas, en jaksa laittaa munia yhteen koriin. Jos se yksi kasvi taas kuolee, niin siinäpä sitä taas ollaan, aloittamassa alusta. Tai en tiedä. Ärsyttävää aloittaa koko ajan alusta, vaan niin kai sitä sitten oppii. :D Toivon että olisin oppinut tällaiset asiat jo lapsena, niinkuin moni muu tuntuu jo oppineen.
ApOta paljon kerralla. Viirivehkaa, Rönsyliljaa, Traakkipuuta, Kiinanruusua plus siemenkasveja, varasta(vanha sanonta) pistokkaita jos mahdollista nykyään(juurtuu ja säilyy paremmin tarinan kanssa). Kukaan ei ole oppinut lapsena näitä kuin kokeilemaan. Aikuisena ne vasta oppii kunnolla. Yksi kasvi(peikonlehti) minulla on kyllä ollut yli 24 vuotta mukana. Synttärilahja silloiselta seurustelukumppanilta.
Haa, rönsylilja minulla on ollut! Mutta se alkoi kyllästyttämään, kun en voinut "hyötyä" siitä samalla lailla kuin yrtti-kasveista. Ja sitten se lopulta nuupahti. Kyllähän ne puhdistaa ilmaa, ja on koristeena, että onhan siinä tieten se hyöty. Onko ne sitten helpompi pitää hengissä? Niistä voisi varmaan sitten lähteä opettelemaan ehkä helpommin kuin yrteistä. Olen koettanut myös kasvattaa esim, lehtiselleriä jämistä, mutta sekin kuupahti sitten aika äkkiä.
ApPointti oli että joku niistä ennenpitkää selviytyy ja pääset kakkoslevelille ja nuo eivät vaadi paljoa valoa. Miksi se rönsylilja kuoli sinulta? Sinulla pitäisi jo olla jokin käsitys siitä. No?
Kun ei ole mitään käsitystä. Sehän se on, kun en osaa lukea kasveja yhtään! Minulla ei ole sisässä mitään valmista ajatusta tai kuvaa, mihin se on voinut kuolla. Luin jostain, että mullat pitää vaihtaa, olisiko se? Tai en koskaan lannoittanut, ehkä se on se? Tai sitten jokin asia, mistä minulla ei ole vielä mitään tietoa. Mutta en osannut lukea sitä sen enempää, kuin että se alkoi kurpsahtamaan, laitoin sille hieman enemmän vettä jos se olisi auttanut (ainut asia mitä osaan tehdä) ja se kupsahti lopulta ihan kokonaan.
Ap
Ei rönsylilja kuole äkkiä mihinkään muuhun kuin ylimärkyyteen tai pitkään totaalikuivumiseen. Mitkä siis ovat sama asia. Jos kastelet heikkojuurista kasvia äkkiä niin kovasti, ettei sen juuret pysty imemään kaikkea eikä multaseos ole erityisilmava, juuret kuolevat hapenpuutteeseen ja kasvi kuolee janoon, vaikka istuttaisit sen suohon.
Tämä on se ensimmäinen perusjuttu ennen kaikkea muuta. Jos olet unohtanut kastella ja kasvi nuupahtaa, älä ala kompensoida kastelemalla sitä jatkossa sitäkin enemmän. Kastele kerran kunnolla, tyhjennä aluslautanen ja anna kasvin toipua, ei suorassa paisteessa joka nuuduttaa lisää, mutta kuitenkin valoisassa, jotta yhteyttäminen onnistuu ja kasvi saa siten energiaa elpymiseen. Jos tilanne on paha, sumuta lehtiä ja voit laittaa kasvin vaikka kirkkaaseen muovipussihuppuun, josta leikkaat hiukan paria kulmaa auki, ettei se homehdu. Kasvin on ehdittävä kasvattaa uusia juuria, ennen kuin se kykenee hyötymään mistään muusta. Kastelua lisätään vasta siinä tahdissa, kun kasvi alkaa alun perin tuntua terhakalta käteen, eli sen nestejännitys on korjaantunut normaaliksi. Tässäkin vaiheessa kastelua lisätään asteittain.
Kaikkeen muuhun kuollaan kitumalla asteittain. Paitsi tietysti pahaan vihannespunkkihyökkäykseen tai paleltumiseen. Liian raaka aurinko voi toki polttaa kasvin, mutta yleisemmin sekin aiheuttaa juurten kuoleman, kun paahteessa nuupahtanutta aletaan elvyttää ylikastelulla. Raju kertalannoituskin voi toki kasvin tappaa nopeasti, mutta siinäkin juuret kuolevat ja kasvi kuolee vedenpuutteeseen.
Kun sisäistät tämän ja opettelet lukemaan kasvia, miltä se vaikuttaa hyvävoimaisena, kaikki muu on finessiä sen päälle. Mutta pitemmän päälle et saa montakaan huonekasvia menestymään yli talven, ellet vähennä kastelua valon vähetessä ja huolehdi jonkinlaisesta lisävalaistuksesta. Sellaiseksi riittää pienoisloisteputkikin tai sopiva ledilamppu pöytävalaisimessa - ei sillä välttämättä yrttejä kasvateta, mutta pidetään kuitenkin kukkaset hengissä. Itse olen työpöytävaloilla ja ajoittain sumuttamalla pärjännyt melkein minkä hankalikon kanssa tahansa sen verran, että ne ovat kitkutelleet kevääseen. Kastelun määrää yleissääntönä se, milloin lehdet alkavat menettää jäntevyyttään. Ja kerta-annoskin on talvella paljon pienempi. Kuitenkin sen verran, ettei tarvitse olla kastelemassa joka kolmas päivä.
Olen ammatiltani puutarhuri. Puutarhurin tuntipalkka on 9e tunti kasvihuoneilla.
Monesti vaan tarjotaan 8e tunti hommia. Joten työttömyys kiinnostaa enemmän.
Jos haluat vinkkejä niin se maksaa. Muuten voit hakea netistä vaikka mitä tietoa.