Kasvien kasvatus "for dummies", vinkkejä?
Tein äsken aloituksen, jossa pyysin apua huone- ja ulkokasvien kasvatukseen, ja nyt en löydä sitä? Ihan on kyse hyötykasveista, eikä mistään huumeista. Jos aloitus on kadonnut jonnekkin modejen mustaan-aukkoon automaattisesti sen takia että mainitsin "kasvit" ja "yrtit". Huoh. Ihan basilikaa tarkoitan, ja sellaisia syötäviä kasveja!
Siis, mitä vinkkejä antaa sellaiselle, joka ei tiedä mitään perus asioita kasvatuksesta ja kuitenkin haluaisi (ja on yrittänyt) kasvattaa? Kokeillaan meneekö nyt läpi.
Kommentit (74)
Toisesta ketjusta jonka kirjoitin, jota en nyt saanut ilmeisesti linkattua tähän(?):
"Minä olen juuri sellainen, joka onnistuu murhaamaan kaikki kasvit jotka taloon päätyy. Pisimmillään olen ehkä saanut elätettyä jonkin koristekasvin vuoden verran. Haluaisin kuitenkin kasveja, sekä sisälle että ulos (pieni rivaripiha). Olen yrittänyt kasvattaa yrttejä ikkunalaudalla tuloksetta, ja kun valittelin asiasta tutuille, he osasivat heti kertoa virheeni. Kasvit on liian vetoisessa paikassa, ja ei saisi olla patterin päällä. Lisäksi, yrtit oli pohjoisikkunalla, eikä etelän puolella. Kaikki ihan uutta tietoa minulle. Olen lähinnä vain yrittänyt kastella niitä sopivasti, tietämättä kuitenkaan mikä sellainen määrä on.
Eli, mitkä on sinun vinkkisi ja ohjeesi tällaiselle musta-surma-peukalolle? Miten saan kasvatettua (mieluiten hyöty-) kasveja sekä sisällä että ulkona? Miten hoidan, ravitsen, kastelen? Kuinka korjaan sadon, ja mistä tiedän mitkä kuivat osat kasvista voi poistaa että se elpyy? Ja kuinka yrittää elvyttää kuolevaa kasvia? Kaikki mahdollinen mitä mieleen tulee, kiitos!"
Ap
-Lue kunkin kasvin tarvitsemista olosuhteista etukäteen.
- Hanki käytännön kokemusta erityyppisistä kasveista, niin, että osaat jo niiden ulkonäön perusteella päätellä todennäköisimmän tavan hoitaa oikein. Aina ei silti onnistu, mutta on helpompi kartoittaa syytä, kokemuksen avulla.
- Mieti valon määrää, kasvualustan laatua, tarkista juuret ottamalla kasvi ulos ruukusta. Kastelussa ota huomioon kasvumateriaalin kuivumisnopeus, valon määrä ja kasvin yhteyttämisen määrä. Päättele lehdistön koosta ja kasvuvauhdista. Muista totuttaa ja suojata harsolla, jos siirrät ulos, ettei UV-käräytä.
- Nestemäiseksi kastelulannoitteeksi sopii esim Puutarhan Kesä tyyppisestä vaaleanpunaisesta jauheesta liotettava yleislannoite ja llisäski tapauskohtaista, lannoitusta, kun kehityt.
- Lue kasvien lehdiltä lisälannoituksen tarve ja lannoiteöverit.
- Hanki suurennuslasi ja painesuihkupullo. tarkista lehtien alapinnat ja kasvin varret ötököiden varalta säännöllisesti. Painesuihkupullolla on helppoa sumutella ja joskus riittää, kun poistaa ötököistä saastuneen lehden.
Basilika
Valoisa, tasaisen kostea, lämmin, lannoita riittävästi, ota satoa tasaisesti talteen. Mieluummin kesällä esim kasvihuoneessa tai lasitetulla parvekkeella tai minkasvihuoneella suojattuna. Sisällä välillä ongelmana valon vähyys ja huoneilman kuivuus.
Vierailija kirjoitti:
1) Hanki ruukku, aseta se pöydälle valoisaan paikkaan
2) Osta multaa, laita multaa ruukkuun
3) Tökkää taimi/siemen multaan, painele taimen tyvestä multaa kevyesti
4) Kastele kohtuudella, mutta säännöllisesti
6) Muista jutella kasvaille, siitä ne tykkää
Tähän asti olen siis päässyt, ja kesällä on onnistunut ihan hyvin. Mutta tahtoisin kasvattaa talvellakin! En tykkää koristekasveista, vaan iloa tuottaisi enemmän ajatus, että saan siitä kasvista jotain ruokaa tms. Takapihalla on itsekseen kasvanut rakuunaa, mutta en oikein ole uskaltanut siitäkään korjata satoa. Jos en osaakaan tehdä sitä oikein, ja kasvi kuolee? Olen hieman siitä nipsaissut, ja siihen ei enää kasvanut mitää takaisin. Perunaakin olen ihan himppasen kasvattanut, mutta aika räpellystä se on ollut kun sato jäi sellaiseksi joka mahtuisi juomalasiin vaikka luulin tehneeni kaiken niinkuin piti.
Sisällä taas persilja kavoi hyvin, mutta syksyn tullessa nuupahti eikä enää vironnut. Olen talvella koettanut jotain basilikaa kasvattaa siemenestä, mutta se ei lähtenyt kasvamaan koskaan enempää, kuin pienen ruipelon taimen verran joka lopulta kupsahti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen siis päässyt, ja kesällä on onnistunut ihan hyvin. Mutta tahtoisin kasvattaa talvellakin! En tykkää koristekasveista, vaan iloa tuottaisi enemmän ajatus, että saan siitä kasvista jotain ruokaa tms. Takapihalla on itsekseen kasvanut rakuunaa, mutta en oikein ole uskaltanut siitäkään korjata satoa. Jos en osaakaan tehdä sitä oikein, ja kasvi kuolee? Olen hieman siitä nipsaissut, ja siihen ei enää kasvanut mitää takaisin. Perunaakin olen ihan himppasen kasvattanut, mutta aika räpellystä se on ollut kun sato jäi sellaiseksi joka mahtuisi juomalasiin vaikka luulin tehneeni kaiken niinkuin piti.
Sisällä taas persilja kavoi hyvin, mutta syksyn tullessa nuupahti eikä enää vironnut. Olen talvella koettanut jotain basilikaa kasvattaa siemenestä, mutta se ei lähtenyt kasvamaan koskaan enempää, kuin pienen ruipelon taimen verran joka lopulta kupsahti.
Ap
Tai siis ihan hyvin = kasvi ei ole heti kuollut. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
-Lue kunkin kasvin tarvitsemista olosuhteista etukäteen.
- Hanki käytännön kokemusta erityyppisistä kasveista, niin, että osaat jo niiden ulkonäön perusteella päätellä todennäköisimmän tavan hoitaa oikein. Aina ei silti onnistu, mutta on helpompi kartoittaa syytä, kokemuksen avulla.
- Mieti valon määrää, kasvualustan laatua, tarkista juuret ottamalla kasvi ulos ruukusta. Kastelussa ota huomioon kasvumateriaalin kuivumisnopeus, valon määrä ja kasvin yhteyttämisen määrä. Päättele lehdistön koosta ja kasvuvauhdista. Muista totuttaa ja suojata harsolla, jos siirrät ulos, ettei UV-käräytä.
- Nestemäiseksi kastelulannoitteeksi sopii esim Puutarhan Kesä tyyppisestä vaaleanpunaisesta jauheesta liotettava yleislannoite ja llisäski tapauskohtaista, lannoitusta, kun kehityt.
- Lue kasvien lehdiltä lisälannoituksen tarve ja lannoiteöverit.
- Hanki suurennuslasi ja painesuihkupullo. tarkista lehtien alapinnat ja kasvin varret ötököiden varalta säännöllisesti. Painesuihkupullolla on helppoa sumutella ja joskus riittää, kun poistaa ötököistä saastuneen lehden.
Basilika
Valoisa, tasaisen kostea, lämmin, lannoita riittävästi, ota satoa tasaisesti talteen. Mieluummin kesällä esim kasvihuoneessa tai lasitetulla parvekkeella tai minkasvihuoneella suojattuna. Sisällä välillä ongelmana valon vähyys ja huoneilman kuivuus.
Huh, paljon opeteltavaa sellaiselle, jonka perustiedot on tasoa "kastele, mutta älä liikaa, ja nypi joskus kuivia juttuja pois". No, sitä kai se lähtee! Hassua, että basilikaa on jossain tituleerattu helpoksi kasvatettavaksi, mutta minulla se ei vaan ole lähtenyt sujumaan! Siemenestä olen koettanut, ja sitten myös kaupan yrteistä multaan istuttamalla, sekä lehteä&vartta lasissa juurettamalla (vai miksi tuota nyt kutsutaan). Ilmeisesti pihalla kasvatettavilla on helpompi lähtä liikeelle kun ne saavat siellä ässehtyä melkein omissa oloissaan? Talveksi olisi kuitenkin kiva saada jokin sisälle kasvamaan, jotta olisi touhuiltavaa ja mahdollisesti sitä satoa myös. :D
Ap
Ap
Ei talvella juuri mikään sisällä kasva, on liian pimeää.
Jos kasvatat siemenestä, tee kylvö keväällä kun valoa on riittävästi (ellet käytä tehokkaita kasvilamppuja). Älä pidä taimia lämpöpatterin lähellä, tykkäävät viileämmästä. Runsas valo ja viileys sekä lannoitus saa aikaan vahvat, tanakat taimet.
Valitse oikea multa. Liian voimakas multa tappaa kasvit. Mieluimmin liian vähän kastelua, kuin liian paljon.
Suomessa yrttien kasvattaminen talvella on hankalaa, koska ei ole riittävästi valoa ja sisälämpötila on liian korkea.
Parasta olisi 16-19 asteen lämpötila, silloin pärjäisi vähemmällä valolla.
Kesällä viljelylaatikot ovat hyviä ja multa täsmentää kasveille. Pienet yrtit menestyvät hyvin myös kynttilälyhdyn sisällä. Monet yrtit voi keväällä kasvattaa sisällä ja sitten siirtää ulos.
Tahdot siis onnistua vaativan basilikan kanssa. Tule kertomaan syksyllä, että onnistuit!
Osta valmis basilika ja nipsaise siitä latvapistokkaita hyvään multaan ruukkuun lisävalon alle. Suojaa aluksi muovihupulla, jotta juurtuu paremmin. Tee varastolannoitus eli ruukun pohjalle yhteen kohti kourallinen kanankakkarakeita. Älä aluksi lannoita kasteluvedellä. Myöhemmin Puutarhan Kesällä.. Aloita lannoitus 1/4, seuraavan kerran 1/2 ja sitten enintään 1/1 purkissa neuvotusta määrästä per kastelukerta. Jo lehdet käpristyvät, palaa miedompaan lannoitteeseen tai anna välillä hapettunutta vettä. Varaa aina kannullinen vettä lämpiämään ja hapettumaan valmiiksi. Lannoita melkein jokaisella kastelukerralla ja eniten aurinkoisella säällä täydenkuun aikaan.
Tiedoksi: Kokeneetkin kasvattajat suosivat basilikan kohdalla latvapistokkaita!
Talvella ne yrtit tarvitsee kasvivalon. Täällä on liian pimeää. Voit hyvin ostaa vaikka kaupasta yrtin ja istuttaa sen. Tällöin katso, että yrtin juuret eivät ole tummat. Ne tummuvat (eli kuolevat) jos ovat olleet niissä pusseissa pitkään. Jos juuret on päästä tummat niin leikkaa tumma osa pois. Kaikkien helpoimmalla, mutta et halvimmalla, pääset jos ostat sellainen yrttiviljelyjutun, missä on valo ja vesi kiertää.
Kyllä niitä yrttejä saa silputa ihan rauhassa. Se ei lähde kasvamaan siitä samasta kohtaa enää, mutta haaroo alempaa. Sellainen mikä ei kuole oikein mitenkään on ruohosipuli. Mulla jäi kerran talveksi kasvi ämpäriin pakkaseen ja keväällä kaaduin siitä 15 senttiä vettä päältä ja siitä se vielä lähti rehottamaan. Siemenistä en ole ikinä saanut kasvamaan sitä muutamaa senttiä pidemmäksi, mutta kaupan yrttiruukut toimii onneksi
Basilikalle mustaa multaa tai muuta riittävän muhevaa, ei liian heikkoravinteista eikä hiekkapitoista, sillä se pitää tasaisesta kosteudesta, nuupahtaa helposti kuivuudesta ja vaatii lannoitusta, tosin kuin kuivan paikan yrtit.
Vierailija kirjoitti:
Ei talvella juuri mikään sisällä kasva, on liian pimeää.
Höh, harmi. :( Meillä on muutenkin niin pimeää, niin talvella vielä pahemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kasvatat siemenestä, tee kylvö keväällä kun valoa on riittävästi (ellet käytä tehokkaita kasvilamppuja). Älä pidä taimia lämpöpatterin lähellä, tykkäävät viileämmästä. Runsas valo ja viileys sekä lannoitus saa aikaan vahvat, tanakat taimet.
Pihalla olen hyvin onnistunut kasvattamaan taimia. Minulal on mini-kasvihuone, johon mahtuu juuri ja juuri muutama taimi kasvamaan. Vaan onkohan se sitten liian kuuma, jos taimet ei tykkää kuumasta? Ainut ikkunalauta joka meiltä löytyy on keittiössä patterin päällä, ja muualla ei oikein ole ikkunan vieressä laskutilaa (plus muuallakin on patterit siinä ikkunan alla).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Valitse oikea multa. Liian voimakas multa tappaa kasvit. Mieluimmin liian vähän kastelua, kuin liian paljon.
Suomessa yrttien kasvattaminen talvella on hankalaa, koska ei ole riittävästi valoa ja sisälämpötila on liian korkea.
Parasta olisi 16-19 asteen lämpötila, silloin pärjäisi vähemmällä valolla.
Kesällä viljelylaatikot ovat hyviä ja multa täsmentää kasveille. Pienet yrtit menestyvät hyvin myös kynttilälyhdyn sisällä. Monet yrtit voi keväällä kasvattaa sisällä ja sitten siirtää ulos.
No multa on varmaan yksi missä olen mennyt pieleen. Olen käyttänyt puutarhamultaa, jota käytettiin pihan mylläämiseen. Ajattelin että "multa kuin mutla", mutta eipäs sitten olekaan. :D
Täällä on melko lämmintä, joten sekin varmasti vaikuttaa. Täytyy keväällä laittaa taimia kasvuun, ja kokeilla menestyvätkö ne paremmin, kuin ulkona kasvatetut versiot!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tahdot siis onnistua vaativan basilikan kanssa. Tule kertomaan syksyllä, että onnistuit!
Osta valmis basilika ja nipsaise siitä latvapistokkaita hyvään multaan ruukkuun lisävalon alle. Suojaa aluksi muovihupulla, jotta juurtuu paremmin. Tee varastolannoitus eli ruukun pohjalle yhteen kohti kourallinen kanankakkarakeita. Älä aluksi lannoita kasteluvedellä. Myöhemmin Puutarhan Kesällä.. Aloita lannoitus 1/4, seuraavan kerran 1/2 ja sitten enintään 1/1 purkissa neuvotusta määrästä per kastelukerta. Jo lehdet käpristyvät, palaa miedompaan lannoitteeseen tai anna välillä hapettunutta vettä. Varaa aina kannullinen vettä lämpiämään ja hapettumaan valmiiksi. Lannoita melkein jokaisella kastelukerralla ja eniten aurinkoisella säällä täydenkuun aikaan.
Tiedoksi: Kokeneetkin kasvattajat suosivat basilikan kohdalla latvapistokkaita!
Huh, taas tuli kyllä pätevää ohjetta! Ja monimutkaista näin aloittelijalle. Mutta kiitos! Mikä juttu tuossa hapettuneessa vedessä on? Olen joskus kuullut siitä, mutta ajattelin että se on vain jotain pientä douping-kikkailua ja kasvit kasvaa hyvin ilmankin. Tuokin oli uutta että lannoitus melkein joka kastelukerralla! En ole koskaan lannoittanut kasveja. :D Olen vain luullut että kun ne alkaa nuupahtamaan, että tarvitsevat lisää vettä. Sitten kastellut, ja kohta se homehtuu ja hukkuu. Onko jotain luonnollista lannoitetta? Tykkäisin ennemmin käyttää sellaista diy-meiningin lannoitetta.
Ap
Ks. linkistä erityisesti "Kahdeksas älykkyyden muoto", joka liittyy myös kasvien kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Talvella ne yrtit tarvitsee kasvivalon. Täällä on liian pimeää. Voit hyvin ostaa vaikka kaupasta yrtin ja istuttaa sen. Tällöin katso, että yrtin juuret eivät ole tummat. Ne tummuvat (eli kuolevat) jos ovat olleet niissä pusseissa pitkään. Jos juuret on päästä tummat niin leikkaa tumma osa pois. Kaikkien helpoimmalla, mutta et halvimmalla, pääset jos ostat sellainen yrttiviljelyjutun, missä on valo ja vesi kiertää.
Kyllä niitä yrttejä saa silputa ihan rauhassa. Se ei lähde kasvamaan siitä samasta kohtaa enää, mutta haaroo alempaa. Sellainen mikä ei kuole oikein mitenkään on ruohosipuli. Mulla jäi kerran talveksi kasvi ämpäriin pakkaseen ja keväällä kaaduin siitä 15 senttiä vettä päältä ja siitä se vielä lähti rehottamaan. Siemenistä en ole ikinä saanut kasvamaan sitä muutamaa senttiä pidemmäksi, mutta kaupan yrttiruukut toimii onneksi
Kiitos vinkistä! Eli ruohosipulia valmiina kasvamaan! Sellaisen yrttivalon kerran ostin, mutta se valo oli ihan kamala, joten oli pakko palauttaa. Kajasti verhojen välistä niinkuin meillä olisi ollut mikäkin huumeluola.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Basilikalle mustaa multaa tai muuta riittävän muhevaa, ei liian heikkoravinteista eikä hiekkapitoista, sillä se pitää tasaisesta kosteudesta, nuupahtaa helposti kuivuudesta ja vaatii lannoitusta, tosin kuin kuivan paikan yrtit.
Hyvä tietää, kiitos! Ei se basilika niin helppo ollutkaan. Olen englanninkielisiltä sivuilta koettanut kerätä tietoa, joten ehkä ne ei ihan täsmää tänne Suomen ilmastoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, kiitos! Ei se basilika niin helppo ollutkaan. Olen englanninkielisiltä sivuilta koettanut kerätä tietoa, joten ehkä ne ei ihan täsmää tänne Suomen ilmastoon.
Ap