Uuniruokavinkkejä?
Laitoin just tulet leivinuuniin ja haluaisin laittaa välillä muutakin kuin makaroonilaatikkoa... Vinkkejä, minkä uuniruuan sinä laittaisit?
Kommentit (29)
Yksi suosikkini on Samasta padasta -keittokirjasta lähtöisin oleva (pannussa) paistettu jauhelihavuoka, mutta ihan hyvin voi uunissakin valmistaa. Tähän satsiin tulee kilo perunaa, kilo tomaatteja, iso kesäkurpitsa, karitsan jauhelihaa ja persiljaa, sekä sipulia, tomaattipyreetä, pippuria ja suolaa.
Perunat ja kesäkurpitsa ja puolet tomaateista viipaloidaan, puolet kuutioidaan. Jauheliha paistetaan ja sekaan heitetään hienonnettu sipuli ja kuutioitu tomaatti, tomaattipyree ja pippuri. Lopuksi lisätään myös puntti hienonnettua persiljaa.
Sitten ladotaan vuokaan kerroksittain perunaa, jauhelihaa, kesäkurpitsaa ja tomaattia, painetaan tiiviksi ja kaadetaan vajaa pari desiä vettä päälle. Folio kanneksi ja kypsennetään kunnes perunat on kypsiä. (Pannulla keskilämmöllä n. 30min).
Tuo kirja muutenkin on aivan loistavia reseptejä täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti! Ei kaupan valmiiksi pilkottua silppua, vaan ostat isot palat laihoja (nautaa,possua ja lammasta) ja pilkot itse suuriksi meheviksi paloiksi. Normi uunissa hauduta neljä tuntia, leivinuunin aikaa kypsytykseen en osaa sanoa.
Ohrapuuro, ruismarjapuuro . Herkkuja ja helppoja kaikki.
Vähän keskitysleirimeininkäi, laihat uuniin. 😏😂
Vierailija kirjoitti:
Lihoja... 😆😂
Sori vaan
4
Minä luulin, että tarkoitat laihaa eli vähärasvaista lihaa 👍
Googlaa. Igorin kana tai Lamminpään lumous.
Broilerinfileitä uunivuokaan ja kermaa sekaan niin että fileet uivat nesteessä. Tulee ihanan pehmeää lihaa kun liha kypsyy kiehuvassa nesteessä.
Merimiespataa
Silakkalaatikkoa
Nyhtöpossua/kanaa/nautaa
Omateko kebab
Tortillavuoka
Paahtopaisti
Täytetty lohi
Mureke pekonilla
Kalamureke
Arinaleipää
Rieskoja
Lihapadat on ihanan simppeleitä ja aina yhtä maukkaita. Lihoista vain ruskistaa ensin pannulla pinnat kiinni, itse ruukaan myös pannulla jo ripotella vehnäjauhoja lihojen ja voin sekaan niin näillä sitten suurustaa samalla kastikkeen.
Sitten vain heittää pataan kaiken, lihat ja mausteet ja liemen ja vihannekset ja vaikka punaviinin jos tykkää. Sitä parempaa mitä kauemmin muhii.