Skitsofrenia
Moi, haluaisin kysyä muutamia juttuja skitsofreniasta ja sen oireista. Toivon asiallisia vastauksia.
- Onko normaalia kuvitella teini-iässä esim. olevansa joku toinen henkilö, esimerkiksi historiallinen henkilö?
- Entä jos nuori kuvittelee olevansa vaikkapa demoni, tai jopa "pahuus" ?
- Huomaako sairastunut itse oireita?
- Miten sairastuneen voisi saada hakemaan apua?
- Voiko sairauteen kuulua esim tic-liikkeitä, tyyliin niskojen nakkelua tms.
- Jos puhuu itsekseen ja toistelee esim jonkun pelin dialogia niin onko se merkki sairaudesta?
- Johtuuko hygienian laiminlyöminen mahdollisesti sairaudesta?
- Kuuluuko siihen myös poissaolokohtauksia?
Ja minulla on huoli siis kaverista. Olemme yläasteella.
Kommentit (51)
Kuulostaa pelottavalta. Älä ainakaan kahdestaan tuon kanssa liiku missään.
En kyllä uskaltaisi. Ei voi koskaan tietää, milloin tulee jotain typerää mieleen. Yksi kaverini oli psykoosissa ja opiskeli sairaalakoulussa, mutta hänen luonaan kävin vierailemassa monta kertaa. Ei pelottanut, kun oli muita ihmisiä ja ammattilaisia koko ajan lähellä. Hänellä oli myös kunnollinen lääkitys ja hän sai tarvitsemaansa apua.
Minua kuitenkin vaivaa tämä asia, koska en haluaisi hänen jäävän yksinkään, vaikka itse yleensä ahdistunkin hänen seurassaan.
Teenkö tässä kamalan väärin, jos olen muiden ns "normaalien" kavereiden kanssa?
Tuolla pojalla ei siis muita kavereita oikein ole, paitsi yksi tuttu rinnakkaisluokalta.
Ap
Kannattaa kertoa jollekin äkkiä. Voi olla huonot kotiolot.
Kyllähän näitä on. Youtubessa oon nähnyt sellaisia vähän reppanan oloisia, juuri APN kuvaileman kaltaisia nörttipoikia. Heille tuo voi olla myös pakokeino todellisuudesta. kuvitelmissaan edes olla suosittu ja jopa vahingoittaa muita. roolipelikin voi jäädä "päälle" vielä tosielämässä :D on niitä lukiossa ja amiksen medialla taI peliamiksessa. Toi tuijotus kuulostaa kyllä aika huvittavalta, kuka edes tekee noin oikeasti? Ei kai toi kohta totta oo? 😂 Niitä ei nää edes cringevideoissa
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani, kun huomasin vasta tänään, miten pahasti häntä oikeasti kiusataan. Tai siis kun koulun jälkeen pari tyttöä valitti taas, että oksetti kun sen Perttelin kanssa piti istua ja se haisee niin pahalle. Lisäksi muut kaverit ovat ihmetelleet niitä juttuja, olen aiemmin ajatellut itse niiden olevan vaan jotain huonoa huumoria tms. Ekat oireet huomasin ehkä jo seiskalla, hieman kummastelin niitä puheita. Sitten kasiluokalla hän alkoi puhua niitä juttuja, että nauttii toisten kärsimyksestä ja mielestäni nyt 9lk hänellä on alkanut vasta tulemaan niitä kummallisia poissaolokohtauksia, hän siis jähmettyy pää etukenossa tuijottamaan suu auki yhteen kohtaan. Hänen silmänsäkin näyttävät jotenkin "elottomilta" nykyään. Voisikohan olla joku lääkitys päällä?
Ap
Kiusaamisesta on voinut tulla PSTD ja siitä seurauksena muita ongelmia. Hassua on se, että ongelma korjataan lääkkeillä, eikä puuttumalla kiusaamiseen. Eli yksilö tuhotaan, kiusaajat saavat tehdä mitä vain.
Koulun kannalta ongelma on siinä, että he eivät voi myöntää kiusaamista tapahtuvan, koska silloin koulu menettää maineensa.
Tässä tapauksessa parasta olisi puuttua kiusaamiseen, ettei muut enää sairastu. Kiusaajille pitäisi myös tuoda esille se, että he ovat tuhonneet lopullisesti yhden elämän, montkako elämää he vielä tahtovat tuhota?
Minun silmääni se kiusaaminen on tapahtunut vain selän takana puhumisena (esimerkiksi luokassa saatetaan supattaa toisen korvaan jotain hänestä) ja sitä hajua on ihmetelty luokassa ääneen, mutta minusta vaikuttaa vähän siltä, että hän ei itse tajua haisevansa.
Sitten on sitä mitä kaikki pojat harrastaa toisilleen "Mitä äijä?" "HOMO!" yms kesken tunnin. Pojat tekevät tuota kaikille. Mitään näkyvää kiusaamista ei siis ole, enkä tiedä, tietääkö hän, että juuri hänestä puhutaan, kun valitetaan siitä hajusta. Hän myös sanoo aina takaisin, jos joku loukkaa häntä ihan suoraan.
Kiusaamistahan tuo on siitä huolimatta.
Mutta minusta tämä poika on itsekin jonkinlainen kiusaaja, on haukkunut minua ja sukulaisiani eikä kunnioita erilaisia mielipiteitä. Hän tulee myös aina liian lähelle, toisen henkilökohtaiselle alueelle. Osoittaa myös turhautumisensa melko voimakkaasti, esimerkiksi jos joutuu minun parikseni koulutyössä, saattaa esittää ampuvansa itseään päähän ja kiroilla. "For fuck's sake!"
Kaikesta tästä huolimatta haluaisin auttaa häntä, koska pelkään hänen satuttavan itseään tai muita ja hoitamattomana ongelmat vain pahenevat.
Ap
Yläasteella valitettavasti joutuu helposti silmätikuksi, jos on vähänkään poikkeava.
Kaikkea hyvää sulle ap,
omissa asioissasi. Ja näissä muidenkin.
Olet arvokas.
Hyvät halukset täältä!
t.miepä-lh