Skitsofrenia
Moi, haluaisin kysyä muutamia juttuja skitsofreniasta ja sen oireista. Toivon asiallisia vastauksia.
- Onko normaalia kuvitella teini-iässä esim. olevansa joku toinen henkilö, esimerkiksi historiallinen henkilö?
- Entä jos nuori kuvittelee olevansa vaikkapa demoni, tai jopa "pahuus" ?
- Huomaako sairastunut itse oireita?
- Miten sairastuneen voisi saada hakemaan apua?
- Voiko sairauteen kuulua esim tic-liikkeitä, tyyliin niskojen nakkelua tms.
- Jos puhuu itsekseen ja toistelee esim jonkun pelin dialogia niin onko se merkki sairaudesta?
- Johtuuko hygienian laiminlyöminen mahdollisesti sairaudesta?
- Kuuluuko siihen myös poissaolokohtauksia?
Ja minulla on huoli siis kaverista. Olemme yläasteella.
Kommentit (51)
Ap,
haluatko kertoa vähän miksi olet niin huolissasi? Kuvaile sitä tilannetta vaikka kun ensi kerran tajusit että joku on pielessä ja sit sitä että mikä sai sut kirjoittamaan tänne? Mulla on melkein 10v kokemus sekä päihde- että mielenterveyspuolelta ja voin vastata sulle jos haluat. Tai kysy tarkemmin mitä haluaisit tapahtuvan.
Ihan mitä vaan. I'm here for you.
t. se miepähoitaja edelleen
Minulla on kaksi kaveria sairastunut paranoidiseen skitsofreniaan nuorella iällä. Heistä toisella oli vainoamisharhoja ja kun hän meni psykoosiin, hän eli aivan erilaista elämää ja me tutut kaverit oltiin jotain aivan muuta, minä olin mm. lääkäri. Hän oli eräänä päivänä "havahtunut" ikään kuin herännyt unesta ja mennyt vanhempiensa luokse ja pyysi soittamaan apua. Oli myöhemmin kertomansa mukaan ilmeisesti ollut hyvin eristäytynyt kun vanhempansa olivat hänestä olleet jo huolissaan, mutta ei tiennyt missä oli todellisuudessa ollut ja kenen kanssa. Me näimme vain ohimennen ja hän vaikutti "iloiselle juopolle" -höpötti kamalasti, hieman sekavia, mutta mukavia asioita (ja tämä ei juurikaan poikennut normaalista.) Toinen kaverini taas jutteli olemattomalle olennolle, hän oli täysin sairaudentunnoton ja hyvin ihmeissään kun kukaan muu ei kuullut eikä nähnyt olentoa. Kertomasi asiat voivat hyvinkin viitata mielenterveyden järkkymiseen, skitsofreniaa en vielä diagnosoisi, erilaiset persoonallisuushäiriöt oirehtivat myös noin. Lähesty luokanvalvojaa, kouluterkkaria ja kaveriasi: kysy, onko kaikki hyvin ja kerro olevasi huolissasi. Mikäli hän vaikuttaa hyvin entisestä poikkeavalle niin kääntyisin jopa ensin ammattilaisten puoleen.
Olen huolissani, kun huomasin vasta tänään, miten pahasti häntä oikeasti kiusataan. Tai siis kun koulun jälkeen pari tyttöä valitti taas, että oksetti kun sen Perttelin kanssa piti istua ja se haisee niin pahalle. Lisäksi muut kaverit ovat ihmetelleet niitä juttuja, olen aiemmin ajatellut itse niiden olevan vaan jotain huonoa huumoria tms. Ekat oireet huomasin ehkä jo seiskalla, hieman kummastelin niitä puheita. Sitten kasiluokalla hän alkoi puhua niitä juttuja, että nauttii toisten kärsimyksestä ja mielestäni nyt 9lk hänellä on alkanut vasta tulemaan niitä kummallisia poissaolokohtauksia, hän siis jähmettyy pää etukenossa tuijottamaan suu auki yhteen kohtaan. Hänen silmänsäkin näyttävät jotenkin "elottomilta" nykyään. Voisikohan olla joku lääkitys päällä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No niin, en tiedä. :/ Minusta hän kuitenkin vaikuttaa olevan tosissaan esimerkiksi näiden pahuusjuttujen kanssa. Ei sillä ole tilannetajuakaan tai empatiakykyä ja sanoo olevansa vahingoniloinen ja avoimesti nauttii toisten kärsimyksestä. Ja sanoo, että kun katsoo peiliin, näkee Hitlerin tai Stalinin.
Joskus sanoi olleensa edellisessä elämässään brittiläinen lentäjä. Olen yrittänyt ottaa pientä pesäeroa, koska tuo käytös inhottaa ja tuntuu epämukavalta. Hän myös haisee ihan kauhealle ja luokkalaiset tänäänkin ihmettelivät isoon ääneen "hyi helvetti kuka täällä haisee?" "No Pertteli* tietysti..."
Ap
Ei ole välttämättä skitsofrenia, mutta joku hätä tällä kaverilla selvästi on. Ottaisin postaaja #10:n vinkistä vaarin ja kävisin puhumassa kaverista kouluterveydenhoitajalle tai -kuraattorille.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani, kun huomasin vasta tänään, miten pahasti häntä oikeasti kiusataan. Tai siis kun koulun jälkeen pari tyttöä valitti taas, että oksetti kun sen Perttelin kanssa piti istua ja se haisee niin pahalle. Lisäksi muut kaverit ovat ihmetelleet niitä juttuja, olen aiemmin ajatellut itse niiden olevan vaan jotain huonoa huumoria tms. Ekat oireet huomasin ehkä jo seiskalla, hieman kummastelin niitä puheita. Sitten kasiluokalla hän alkoi puhua niitä juttuja, että nauttii toisten kärsimyksestä ja mielestäni nyt 9lk hänellä on alkanut vasta tulemaan niitä kummallisia poissaolokohtauksia, hän siis jähmettyy pää etukenossa tuijottamaan suu auki yhteen kohtaan. Hänen silmänsäkin näyttävät jotenkin "elottomilta" nykyään. Voisikohan olla joku lääkitys päällä?
Ap
Vaikutat tosi skarpilta nuorelta ihmiseltä. Oletko ajatellut mitkä sun resurssit olisi puuttua asiaan? Että voisitko kuvitella meneväsi terkalle tai opeille puhumaan kiusaamisesta ja muista?
Lääkitys voi aiheuttaa "jumeja" tai lagaamista. Se on ihan mahdollista. Mutta jos se ei "Perttulin" käytöstä (esim. omaa hygieniaa) ole parantanut niin vaikea kuvitella että se olisi taustalla. Tosin kuvaamasi "etukenossa tuijottaminen" on hyvin tyypillistä potilaille joita olen hoitanut. He ovat kärsineet erilaisista mielenterveyden häiriöistä ja suurimmalla osalla on myös ollut lääkitys päällä. En ole farmaseutti tai tohtori, en osaa sanoa, mikä mistäkin johtuu.
Sen tiedän, että huolesi ei ole turha ja siitä pitää kertoa jollekin aikuiselle fiksusti ennenkuin käy jotain kamalaa. Nyt kertomiesi asioiden puitteissa "kamala" on todellinen vaihtoehto. Joko Perttuli tekee jotain itselleen tai muille. Varsinkin jos kuvioon kuuluu kiusaamista joka edelleen jatkuu. NYT ON LOPETETTAVA.
Jotain on tehtävä. Teetkö sinä? Ole vahva ap!
t. miepä-lh
Mene puhumaan teidän luokanvalvojalle. Hänen pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Luokkakaverisi kotiasiat ovat todennäköisesti pielessä ja hän tarvitsee apua, nopeasti.
Taidan sitten jutella vaikka kuraattorille. :/ Mun on tosin vaikea puhua hänelle, voinko kertoa vaikka koulun miekkarille mieluummin, kun on helpompi hänelle puhua? Tai voiko hän siis saada tämän pojan jotenkin juttelemaan nuorisopsykiatrian poliklinikalle jos kerron hänestä?
Ap
Voit vissiin itsekin tehdä sen lastensuojeluilmoituksen jos opettajille, kuraattorille tai kaverin vanhemmille puhuminen on vaikeaa.
Lasun voi tehdä nimettömänä, vissiin ihan netin kautta mutta en tiedä vaihteleeko käytäntö eri kunnissa.
Hirveästi muuta et voi tehdä: sairaan ihmisen ikävä käytös sinua kohtaan on sinulle haitallista. Pitää olla todella vahva itsetunto ja käsitys omista rajoista että sellaista kestää, ei aina onnistu ammattilaisiltakaan.
Jos kykenet niin ole ystävä edelleen, mutta ole uskollinen ensiksi itsellesi äläkä myötäile käytöstä joka vahingoittaa sinua.
Mietin tässä myös tuota lääkityshommaa, että voiko joku lääkeaine aiheuttaa sen hajun? Ei se mikään hiki tai lika ole, hän sanoo myös käyvänsä suihkussa, mutta hiuksiaan ei taida pestä. Hänellä on aina samat vaatteet ja niistäkin lähtee sellainen kummallinen haju, vähän kuin tomaatti tai joku, ei kuitenkaan haise esimerkiksi homeelle tai muuten sellaiselle huonokuntoiselle talolle. Joku tyyliin tomaatin ja näätäeläimen sekoitus kuvaa sitä varmaan parhaiten. Heillä on myös lemmikkejä, jotka ovat ilmeisesti sisällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taidan sitten jutella vaikka kuraattorille. :/ Mun on tosin vaikea puhua hänelle, voinko kertoa vaikka koulun miekkarille mieluummin, kun on helpompi hänelle puhua? Tai voiko hän siis saada tämän pojan jotenkin juttelemaan nuorisopsykiatrian poliklinikalle jos kerron hänestä?
Ap
Voit kertoa, jos teillä on koulussa oma miekkari niin se on ennemmin oikea osoite. Hän on aikuinen ja tekee toivottavasti oikeat ratkaisut jatkon suhteen, mutta me aikuisetkin ollaan joskus erehtyväisiä, joten on tärkeää että kelaat hetken etukäteen ja kirjoitat vaikka paperille miksi _sulle_ tuli sellai olo et nyt huolestuttaa. Miksi sä koet että sä et voi tehdä jotain vaan tähän tarvitaan aikuisia? Koska te nuoret (me nuoret sillonku olin ite nuori) osaatte hoitaa tosi paljon. Jossain kohtaa ei voi. Miksi? Mikä pelottaa, ahdistaa, huolestuttaa? Kirjoitat ne ylös ja kerrot miekkarille <3 Hyvä tulee.
Ja niinku sanoin jo, ei ole turhaa sen perusteella mitä kerroit.
Sä oot sellanen kaveri, jota moni tarttis ja harvalla on. V...n isot aplodit sulle!
t.miepä-lh
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä myös tuota lääkityshommaa, että voiko joku lääkeaine aiheuttaa sen hajun? Ei se mikään hiki tai lika ole, hän sanoo myös käyvänsä suihkussa, mutta hiuksiaan ei taida pestä. Hänellä on aina samat vaatteet ja niistäkin lähtee sellainen kummallinen haju, vähän kuin tomaatti tai joku, ei kuitenkaan haise esimerkiksi homeelle tai muuten sellaiselle huonokuntoiselle talolle. Joku tyyliin tomaatin ja näätäeläimen sekoitus kuvaa sitä varmaan parhaiten. Heillä on myös lemmikkejä, jotka ovat ilmeisesti sisällä.
Ap
Lääke voi haista. Ihan hien mukana ihon läpi. Mutta kun hajuelämys on aina meidän omista reseptoreista niin en osaa edes kuvitella mitä on tomaatti ja näätäeläin :D
t. se miepä-lh
Vierailija kirjoitti:
Voit vissiin itsekin tehdä sen lastensuojeluilmoituksen jos opettajille, kuraattorille tai kaverin vanhemmille puhuminen on vaikeaa.
Lasun voi tehdä nimettömänä, vissiin ihan netin kautta mutta en tiedä vaihteleeko käytäntö eri kunnissa.
Hirveästi muuta et voi tehdä: sairaan ihmisen ikävä käytös sinua kohtaan on sinulle haitallista. Pitää olla todella vahva itsetunto ja käsitys omista rajoista että sellaista kestää, ei aina onnistu ammattilaisiltakaan.
Jos kykenet niin ole ystävä edelleen, mutta ole uskollinen ensiksi itsellesi äläkä myötäile käytöstä joka vahingoittaa sinua.
Lasun tekeminenkin voi olla vaikeaa.
Heti jos on hätä niin soitetaan 112 ja kerrotaan mitä tiedetään. Hädäksi riittää se, että joku sanoo "mä kohta ammun noi mun isän pyssyllä" tai "kohta näätte kun mä avaan valtimot".
Mä veikkaan pistävää kemiallista tuoksua.
Ja vaikka se hajuaistimus onkin henkilökohtainen, niin sä tiedät miltä tomaatti haisee sun nenään josta voit verrata sitten että onko mitään sukua lääkityksen tuottamaan kemikaalihikeen.
Mutta se että ihminen haisee kertoo enemmän siitä että 1) hän ei välitä/huomaa enää, ja 2) ihmiset hänen ympärillään eivät välitä/kykene tekemään mitään asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti jos on hätä niin soitetaan 112 ja kerrotaan mitä tiedetään. Hädäksi riittää se, että joku sanoo "mä kohta ammun noi mun isän pyssyllä" tai "kohta näätte kun mä avaan valtimot".
No sitä apua vois kyllä saada ennen niitä uhkailujakin, ja lastensuojelu on oikea paikka hakea jos on alaikäinen kyseessä. Sosiaalipäivystys sitten kaiketi aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä apua vois kyllä saada ennen niitä uhkailujakin, ja lastensuojelu on oikea paikka hakea jos on alaikäinen kyseessä. Sosiaalipäivystys sitten kaiketi aikuisille.
No ap kertpi olevansa yläastelainen. Niin se lasukin voi olla kynnys?
Kerron miekkarille sitten kun menen sinne itse. Kai se osaa siitä jatkaa sitten paremmin kuin minä, vaikka olla yhteydessä LVhen tai kuraattoriin tms.
Vierailija kirjoitti:
Kerron miekkarille sitten kun menen sinne itse. Kai se osaa siitä jatkaa sitten paremmin kuin minä, vaikka olla yhteydessä LVhen tai kuraattoriin tms.
<3
- Onko normaalia kuvitella teini-iässä esim. olevansa joku toinen henkilö, esimerkiksi historiallinen henkilö? /Entä jos nuori kuvittelee olevansa vaikkapa demoni, tai jopa "pahuus" ?
Aistiharhoista eli hallusinaatioista yleisimpiä ovat erilaiset kuuloharhat.
Harhaluulot eli deluusiot ovat itsepäisiä, jäykkiä ja perusteettomia uskomuksia, joista henkilö pitää itsepäisesti kiinni. Hyvin yleisiä harhaluuloja skitsofreniassa ovat erilaiset paranoidiset eli vainoharhaiset deluusiot sekä niin kutsutut suhteuttamisharhaluulot.
Vainoharhaisille harhaluuloille ovat ominaisia perusteettomat ja monesti eriskummallisetkin pelot vainotuksi tai vakoilluksi tulemisesta. Suhteuttamisharhaluulojen eli psykoottisten merkityselämysten yhteydessä henkilö tulkitsee virheellisesti ihmisten eleet tai kokee lehtikirjoitusten täysin perusteetta viittaavan nimenomaisesti häneen itseensä. Vakavissa sairauden muodoissa tai vaiheissa skitsofreniaa sairastava voi kokea harhanomaisesti muun muassa, että häneltä on riistetty oma tahto, hänen päähänsä laitetaan ajatuksia, hän on ulkopuolisen voiman kontrolloima, hänen ajatuksiaan voidaan lukea tai ne kuuluvat kaikuna ääneen.
- Voiko sairauteen kuulua esim tic-liikkeitä, tyyliin niskojen nakkelua tms.
Ajatustoiminnan häiriöt voivat skitsofreniassa johtaa erilaisiin käyttäytymisen ongelmiin. Joidenkin sairaudesta kärsivien motoriset toiminnot ovat voimakkaasti estyneet, jopa jäykistyneet tai päinvastoin kiihtyneet (niin kutsuttu katatoninen jäykkyys tai kiihtyneisyys). Joskus sairastuneella ilmenee outoja maneereita tai toisten ihmisten käytöksen matkimista (niin kutsuttu echopraksia) tai hän käyttäytyy jotenkin muuten hyvin eriskummallisella tavalla.
Joillakin skitsofreniaa sairastavilla keskeinen ja hänen työ- ja toimintakykynsä kannalta hankalin oire on kykenemättömyys spontaaniin toimintaan ja yleinen tahdottomuus.
Tahdottomuuden ohella monelle kroonista skitsofreniaa sairastavalle henkilölle ovat ominaisia erilaiset tunne-elämän ja tunneilmaisun vaikeudet. Kyvyttömyys tuntea nautintoa (anhedonia) johtaa siihen, että henkilö ei pysty vakavasta masennustilasta kärsivän tavoin tuntemaan juuri lainkaan mielihyvää, joskus ei myöskään pelkoa tai ahdistuneisuutta..
Moni skitsofreniaa sairastava kärsii erilaisista keskushermoston toiminnan häiriöistä . Tavallisimpia näistä neuropsykologisista häiriöistä ovat vaikeudet keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ylläpitämisessä, lyhytkestoisessa muistissa, tiedon vastaanottamisessa ja käsittelyssä sekä päätöksenteossa.
Skitsofrenian oirekuva vaihtelee suuresti sekä eri henkilöillä että samalla henkilöllä eri aikoina ja eri vaiheissa. Osalla potilaista sairauden kuva on hyvin selvästi episodimainen, jolloin sairauden oireet ilmenevät vain sairauden akuuteissa vaiheissa ja henkilö on täysin oireeton tai kärsii vain lievistä oireista akuuttien sairausvaiheiden väliaikoina. Osalla potilaista oireet eivät häviä täysin akuuttien sairausjaksojen väliaikoina, mutta henkilö kykenee vaihtelevissa määrin tiedostamaan harha-aistimustensa tai suhteuttamiskokemuksiensa epätodellisen luonteen.
Kaikki paitsi ap:n kysymykset on suoraan http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00… lainattua pätkittynä.