Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mies päättää yksin millaisen auton ostaa (itselleen/perheelle)?

Vierailija
15.01.2018 |

Mies siis aikeissa ostaa uudemman auton entisensä tilalle talon "ykkösautoksi". Toisena autona on halvempi kauppakassi.
Mies vähän parempipalkkaisena auton hankinnan kaiketi hoitaisi lainan avulla. Onko mielestänne oikein, että mies sitten "ostaa minkä haluaa" koska hän sen maksaakin? Näin sanoi kun autoista puhuttiin ja ehdottelin joitakin malleja.

Mitä mieltä asiasta ylipäätään siitä, että mies hankkii esim. nyt auton, yksipuolisella päätöksellä?

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteinen talous, yhteiset lapset ja yhteiset rahat, niin ei käy ainakaan mulle.

Sama tilanne meillä, mies valmis ottamaan monen tonnin lainan autoon jonka itse haluaa ja minä olen odotellut 8 vuotta keittiöremppaa mihin ei ole "rahaa". Joo ei käy.

Vierailija
22/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä naisena nyt et tajua autoista kuitenkaan mitään ja mieshän sen maksaa.

Ehkä voit kysyä jos saat päättää värin, siinä kaikki mitä naiset autoista ymmärtää.

Niin, ja miten paljon noin muutenkin loisit miehesi lompakolla?

Älä yleistä, että naiset ei tiedä autoista mitään.

Minä naisena tiedän autoista paljon enemmän kuin monet miehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ykkösauto hankitaan ennen kakkosautoa.No eihän sitä kukaan MAKSA kun velaksi suunnittelee.

Vierailija
24/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti saat kakkosauton käyttöösi, joten ei ongelmaa.

Vierailija
25/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kyllä tehdä rahoillaan mitä haluaa. Mutta mielestäni perheessä jutellaan yhdessä asioista. Tai näin meillä, en voisi olla tuollaisen kanssa, joka sanoo, että saa valita, koska hän maksaa. En minäkään yksin valinnut meidän asuntoa vaikka alkuun sen yksin maksoin.

Saa tehdä mitä haluaa, mutta vasta kun asiasta on keskusteltu?

Vierailija
26/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS mies ei ole täysi m****u, kysyy hän toki mielipidettäsi ja ostaa sellaisen uuden auton, jolla KOKO perheen on turvallista liikkua. Eli ei niinkuin eräs nelihenkisen perheen isä, joka osti wanhan italialaisen ykkös-auton kaveriksi itselleen erään saksalaisen TT:ksikin nimetyn kaksipaikkaisen urheiluauton. Onneksi eukko tajusi kun 1000 kertaan siitä keskusteltiin ja ukko sai mennä autonsa kanssa.

Vierailija
27/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi hyvä sopia auton malli yhdessä käyttötarkoituksen mukaan, että onko avoauto/sedan/farkku/pakettiauto. Sitten kun se on sovittu, voisi mies valita ihan minkä haluaa. Pääasia, että soveltuu perheen yhteiseen käyttöön, mutta muuten antaisin ihan vapaat kädet. Ettei käy niin, että ostaa jonkun kaksipaikkaisen leuhotusauton, jolla ei lapsiperheessä tee mitään.

Mihin unohtui se perheen toinen auto, joten mitä haittaa jos mies jonkun kaksipaikkaisen ostaa?

Olen hyvätuloinen, joten en ole elänyt tuollaista itse, mutta ajattelisin näin, että siinä tapauksessa miehen pitäisi osallistua sen verran, että se toinen auto saataisiin upgreidattua perheautoksi ja hän sitten voisi ostaa itselleen sen peniksenjatkeen. 

Minkä verran naisen tulisi osallistua? Jos ei ole kunnon tuloja niin vain vaatia ja hymyillä kauniisti?

En nyt ymmärtänyt. Tuossa perheessä on toisella kauppakassi (ilmeisesti hänen ostamansa) ja jos toiselle tulisi joku epäkäytännöllinen statusauto (puolestaan hänen maksamansa), ei perheellä olisi enää yhtään käyttökelpoista perheautoa. Siksi minusta rikkaamman pitäisi huolehtia että tuo halvempi auto saataisiin muutettua (a + b:n rahoilla) perheautoksi ja sitten rikkaampi voisi hankkia itselleen minkä tahansa kulkupelin, vaikka prätkän. Sukupuolilla ei ole väliä - itse olen rikas nainen ja voisin kuvitella itseni tuohon prätkän tai jonkun höpöauton hankkijaksi. Silti pitää pitää huoli, että perheellä on asiat kunnossa. 

Vierailija
28/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tuli kaverinsa kanssa autokaupasta into piukalla. Olivat löytäneet minulle ihanan kakkosauton... kaksi paikkaisen urheiluauton, jolla ei voi ajaa talvella.. :-(

Suuttuivat, kun nauroin heidät pihalle. ;-) Luulin, että se oli vitsi.

Olivatkin olleet tosissaan, selvisi myöhempään. En vieläkään ymmärrä kummankaan järjenjuoksua asian osalta. Perheessä on 2 lasta...

Toki auto olisi ollut ihana, jos asuisin vaikka Espanjassa eikä perheessä olisi lapsia... :-)

Vierailija
29/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo auto on sitten se jolla tehdään kaikki pidemmät matkat yhdessä perheenä ja molemmat sillä ajaa, niin tietenkin pitää vanhempien päättää yhdessä. Jos se on vain miehen työmatkoihin ja omiin menoihin niin kai sitten mies voi yksinään päättää.

Vierailija
30/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän se maksaa ja sitä ainoana henkilönä ajaa, saa päättää. Jos mun mies olettaa, että laitan nimeni lainapaperiin ja ajan sitä autoa myös, mullakin on silloin sanomiseni mikä auto hankitaan. Mutta ei meillä kyllä tuommoisia keskusteluja ole koskaan käyty, isommat ja pienemmätkin hankinnat mietitään yhdessä aina. 

Vierailija
31/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies valitsee auton, minä saan päättää värin. Mies maksaa. Hyvin on aina valinnut.

Vierailija
32/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,ta ottaa päähän kun hän on ehdottanut miehellensä jotakin automerkkejä ja mies ei halua ostaa näitä merkkejä. Mitä merkkiä ehdotit apua?

Vierailija
33/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille taas välttämättä mopoauton kokoinen kun "näkee" lastenkin kanssa ja toiselle sitten vain Audi maksoi mitä maksoi.

Vierailija
34/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin ostaa mieleisensä auton. Minä ajan katumaasturilla ja mies hurruttellee Smartilla. 

Vierailija
35/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies valitsee auton, minä saan päättää värin. Mies maksaa. Hyvin on aina valinnut.

No sinä nyt saat olla onnellinen, että saat edes valita värin tai pääset kyytiin. 

Vierailija
36/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin paljon on omaa rahaa, että voi ostaa auton sen vaikuttamatta perheen yhteiseen budjettiin (ruokakulut ja arki, remontit, harrastukset, vapaa-ajan vietto, mökkeily, matkat) voi toki ostaa minkä vaan.

Jos taas auton osto vaikuttaa muihinkin asioihin, on yhteinen asia josta keskustellaan.

Vierailija
37/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhteinen talous, yhteiset lapset ja yhteiset rahat, niin ei käy ainakaan mulle.

Sama tilanne meillä, mies valmis ottamaan monen tonnin lainan autoon jonka itse haluaa ja minä olen odotellut 8 vuotta keittiöremppaa mihin ei ole "rahaa". Joo ei käy.

Maksa sinä keittiösi, mies maksaa auton. Problem solved.

Vierailija
38/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niin paljon on omaa rahaa, että voi ostaa auton sen vaikuttamatta perheen yhteiseen budjettiin (ruokakulut ja arki, remontit, harrastukset, vapaa-ajan vietto, mökkeily, matkat) voi toki ostaa minkä vaan.

Jos taas auton osto vaikuttaa muihinkin asioihin, on yhteinen asia josta keskustellaan.

Juuri näin meillä tehdään.

Vierailija
39/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kyllä tehdä rahoillaan mitä haluaa. Mutta mielestäni perheessä jutellaan yhdessä asioista. Tai näin meillä, en voisi olla tuollaisen kanssa, joka sanoo, että saa valita, koska hän maksaa. En minäkään yksin valinnut meidän asuntoa vaikka alkuun sen yksin maksoin.

Saa tehdä mitä haluaa, mutta vasta kun asiasta on keskusteltu?

Hienoa tahallaan väärinymmärrettyä ja muusta tekstistä irroitettua asiaa.

Saahan jokainen tehdä periaatteessa rahoillaan mitä lystää, kukaanhan ei tietääkseni estää voi? Mutta ei meillä perheessä ole tuollainen tapana, sillä se raha vaikuttaa koko perheeseen. Ja kumpikaan ei tee näin, ei mies enkä minä. Ole hyvä, siinä se uudelleen.

Vierailija
40/174 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako mies kaikkien yhteisten menojen päälle auton? Vai onko niin, että toinen maksaa sitten muita menoja, ruokaa ja muuta, samalla rahalla? Jos ensimmäinen, mies ostaa mitä haluaa, ja yhteisistä rahoista sitten turvallinen perheauto. Jos jälkimmäinen, päätetään yhdessä.