Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? Miksi?

Vierailija
15.01.2018 |

Onko kukaan muu kuin minä ajatellut, että sellaisessa olisi järkeä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin pois omistusasunnon sitovuudesta. Haluan vaihtaa asuinpaikkaani, kaupunkia ja jopa maata halutessani nopeasti ja vaivattomasti. En myöskään halua ottaa vastuuta asunnon remonteista, putkista, kodinkoneista, ties mistä vuosihuolloista. Haluan helpon asuinmuodon, jossa voin vain soittaa vuokraisännälle tai -yhtiölle jos on ongelmia. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta kerätä omaisuutta perillisille.

Jaa. Samoista syistä minä olen ryhtynyt omakotitalo-omistusasujaksi. Omassa asumisvarmuus on parempi ja omassa talossa saa itse tehdä korjaukset silloin kun haluaa, eikä tarvi odottaa muiden toimenpiteitä.

En tarvitse asumisvarmuutta. Jos omistaja haluaa myydä kämpän, muutan toiseen. En kiinny seiniin, eikä minulla ole tarvetta asua samassa asunnossa vuosikausia. Omakotitalo olisi kaiken kamaluuden huippu, vielä ne pihatyötkin sen muun stressin ja maksujen lisäksi.

Vierailija
42/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin muuttaa vuokralle, jos eroan. Täällä Helsingin kantakaupungissa on todella huonosti järkevän kokoisia kolmioita tarjolla. Helpompaa ostaa hyvä kaksio, johon voin muuttaa sitten kun lapset ovat lentäneet pesästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin pois omistusasunnon sitovuudesta. Haluan vaihtaa asuinpaikkaani, kaupunkia ja jopa maata halutessani nopeasti ja vaivattomasti. En myöskään halua ottaa vastuuta asunnon remonteista, putkista, kodinkoneista, ties mistä vuosihuolloista. Haluan helpon asuinmuodon, jossa voin vain soittaa vuokraisännälle tai -yhtiölle jos on ongelmia. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta kerätä omaisuutta perillisille.

Jaa. Samoista syistä minä olen ryhtynyt omakotitalo-omistusasujaksi. Omassa asumisvarmuus on parempi ja omassa talossa saa itse tehdä korjaukset silloin kun haluaa, eikä tarvi odottaa muiden toimenpiteitä.

Omakotiasujan peruste asumismuodolleen: saa korjailla kämppäänsä silloin kun haluaa.

On kai se jonkun mielestä etu tuokin, jos ei mitään muuta keksi. Vuokralla taas ei tarvitse korjailla yhtään mitään. Jos jotain hajoaa ja vuokranantaja ei korjaa, niin ei kun seuraavaan kämppään. Ja kun muuttaa just rempattuun niin saa asua kauan huoletta. Ei kiinnosta nikkarointi ja rautakaupoissa juokseminen.

Työkaveri oli lomautettuna ja taloyhtiö päätti aloittaa putkiremontin. Kaverin oli pakko myydä kämppä ja muuttaa vuokralle, koska ei olisi ollut siinä tilanteessa varaa remonttiin.

Toinen työkaveri oli asunut 30 vuotta samassa vuokra-asunnossa. Talo meni täydelliseen remonttiin ja vuokrasuhteet irtisanottiin, toki tarjottiin uutta vuokrasuhdetta vuoden päästä remontin valmistuttua, mutta tuplaten suuremmalla vuokralla.

Vuokra-asunnossakin tahtoo vuokra pompsahtaa aina kun vaihtaa asuntoa. Pitkissä vuokrasuhteissa indeksikorotukset jäävät jälkeen yleisestä vuokratasosta.

Vierailija
44/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, syynä se että olen yksinhuoltaja enkä kestänyt stressiä tulevista remonteista ym..yhdelle tutulle tuli yhtäkkiä 30 000 eur lisää velkaa rempan takia omastaan, alkoi hirvittää. En "kerrytä omaisuutta" vuokralla asuessani mutta stressi on kadonnut ja myynnistä saadun voiton käytän lasteni hyvinvointiin (lukio, ajokortti ym) sekä osan olen sijoittanut osakkeisiin.

Minulla on vastaava tilanne tai pelko/stressi remonteista ja kaikesta vastuusta ja rahanmenosta. Yh olen minäkin, ja taloyhtiö on vanha. Ainakin ikkuna- ja sähköremontti ovat tulossa, varmaan pian myös putkiremontti ja ties mitä. Ahdistaa. Ja kaikki pitävät ihan hulluna ajatuksena muuttaa vuokralle, koska siinähän heittää rahaa ihan hukkaan eikä "omaisuus kerry."

ap

Mulla sama tilanne, remontteja alkoi tulla niin paljon että velkataakka alkoi kuulostaa hirvittävältä. Porraskäytävässä haisi selvä home. Ajattelin myydä äkkiä, niin kauan kuin joku vielä suostuu asunnon ostamaan. Muutin vuokralle ja olen ollut tyytyväinen siitä, että kiinteistöhuolto hoitaa korjauksia joita itse en osaa. Omistusasunnossa kiinteistöhuollolle ei kuulunut käytännössä mikään korjaus. On hyvin helpottavaa asua vuokralla riskittömästi. Myymästäni asunnosta en kovin kummoisesti saanut rahaa huonon yhtiön takia, mutta nyt ei enää tarvitse pelätä velkavankeutta. Jos en olisi saanut asuntoa myytyä, olisin velkasaneerauksessa.

Velkataakka muakin pelottaa! Mulla on nyt jo niin iso laina yksin (yh kun olen), etten varmaan edes saa mitään remonttilainaa.

ap

Okei, no älä hätäännyt vaan mieti rauhassa.

Usein uuden velan voi maksaa takaisin vastikkeessa. Oma vanha äitini (87v) ei todellakaan saa mitään lainaa ja maksaa putkiremonttia vastikkeessa. Saa asumistukea ja pärjää.

Voit myydä asunnon ja muuttaa vuokralle. Ne rahat jotka saat myyntivoittoa, voit sijoittaa pikku yksiöön, jonka laitat vuokralle ja sillä joko maksat sitä yksiötä tai jos saat rahalla kokonaan yksiön ostettua, on vuokraraha omaan käyttöösi.

Voit muuttaa asumisoikeusasuntoon. Nekään eivät ole halpoja, niissä on kauhea vuokra, joten sen pääoman itse käyttäisin siihen yksiöön.

Voit muuttaa parempikuntoiseen asuntoon, jossa ei ole noin paljon remontteja tulossa, tosin ne ovat kalliimpia.

Katsele vähän millä hinnoilla naapurien asunnot menevät kaupaksi. Pankista saatat saada muutettua maksuaikaa pidemmäksi. Mikään hätähän sinulla ei ole asuntoa maksaa, korot ovat alhaalla ja moni maksaa asuntoaan vielä eläkeiässä. Tukholmassa keskustassa kukaan ei edes kuvittele maksavansa asuntoaan elämänsä aikana, hinnat ovat niin pilvissä ja perilliset joko myyvät asunnon tai muuttavat siihen ja jatkavat velan maksua.

On ihan sama, nostaako se remonttivelka asumiskuluja vastikkeen muodossa vai remonttilainan muodossa, asumiskulut siinä joka tapauksessa nousevat.  Minulla on sen verran iso laina yksin maksettavaksi, että en tule saamaan siihen lyhennysvapaata, joten on kyllä sinänsä hätä maksaa asuntoa, koska lainaa on lyhennettävä lyhennyssuunnitelman mukaan.

ap

No jos oot noin tiukilla niin kannatan myymistä. Saat sitten nukkua yösi rauhassa.

Alat vaan katselemaan, mitä saat asunnosta ja etsimään vuokra-asuntoa läheltä lasten kouluja.

Vierailija
45/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse asumisvarmuutta. Jos omistaja haluaa myydä kämpän, muutan toiseen. En kiinny seiniin, eikä minulla ole tarvetta asua samassa asunnossa vuosikausia. Omakotitalo olisi kaiken kamaluuden huippu, vielä ne pihatyötkin sen muun stressin ja maksujen lisäksi.

Itse en ainakaan rakasta muuttamista niin paljon että tekisin sitä yhtään useammin mitä on pakko.

Vierailija
46/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotiasujan peruste asumismuodolleen: saa korjailla kämppäänsä silloin kun haluaa.

On kai se jonkun mielestä etu tuokin, jos ei mitään muuta keksi. Vuokralla taas ei tarvitse korjailla yhtään mitään. Jos jotain hajoaa ja vuokranantaja ei korjaa, niin ei kun seuraavaan kämppään. Ja kun muuttaa just rempattuun niin saa asua kauan huoletta. Ei kiinnosta nikkarointi ja rautakaupoissa juokseminen.

Vuokralla ei myöskään tarvitse juosta trendienperässä, vaan saa ihailla koko ikänsä 60-luvulla rakennettua keittiötään. Pois muuttaessa saa kuitenkin tapella vuokravakuudesta, jonka vuokranantaja haluaa pidättää narmuuntuneen leikkuulaudan vuoksi.

Vierailija
47/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mietimme tätä parhaillaan. Ostimme (ensi)omistusasunnon kompromissialueelta ja haluamme takaisin lempialueelle. Se vain on niin kallis, ettemme pystyisi omistusasuntoa sieltä ostamaan. Vuokralle sitten.

Päätöstä on vauhdittanut myös se, että taloyhtiössä on paljastunut alapohjaongelmia ja isot remontit edessä. Meidän asunto tutkimusten mukaan on onneksi kunnossa. Mutta stressaavaa on silti ollut. Kunhan taloyhtiön remontit on saatu valmiiksi, laitamme asunnon myyntiin. Tällä hetkellä en jaksa edes ajatella uutta omistusasuntoa.

Ja todennäköisesti asunnon arvokin putoaa taloyhtiön ongelmien vuoksi. Emme välttämättä saa tarpeeksi "voittoa", jotta voisimme ostaa kalliimman omistusasunnon mukavammalta alueelta.

Se voitto on triviaalia. Teidän kustannukset ovat olleet maksetut yhtiövastikkeet + maksetut korot + arvon alenema (-arvon nousu). Mikäli tämä on ollut pienempi kuin vuokra, olette vaurastuneet, mikäli suurempi kuin vuorka olette köyhtyneet.

Vierailija
48/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi siinä järkeä jos pääsisi jotenkin kämpästä eroon eikä hirveästi jäisi velkaa, jota tosin omassa tilanteessani jäisi.

Nyt saan asumistukea n. 40 e, jollei laske taas eläkkeen nousun myötä, ja maksan lainan lisäksi sähkölämmityksen, kiinteistöverot, jätehuollot jne., takuueläkeläisenä ( 775e eläke) saisin vuokra-asuntoon enemmän ja jäisi jotain elämiseenkin.

Yhteiskunnan kannalta tietenkään ei olisi järkeä, mutta siihen tämä tukipolitiikka ohjaa.

Minä muutin omistusasunnosta vuokra-asuntoon.Eläkkeeni on sama,kuin sinulla.Saan nyt asumistukea 128 euroa.Omistusasuntoon en saanut mitään.

Miten ihmeessä eläkeläinen pärjää jos hän saa

takuueläkkeen 775e (meneekö tuosta vielä vero?)

asumistukea 128e

Millä hän maksaa vuokran, lämmityksen ja ruoka sekä arjen normimenot.

Vierailija
49/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla ei myöskään tarvitse juosta trendienperässä, vaan saa ihailla koko ikänsä 60-luvulla rakennettua keittiötään.

Pois muuttaessa saa kuitenkin tapella vuokravakuudesta,

jonka vuokranantaja haluaa pidättää narmuuntuneen leikkuulaudan vuoksi.

Riippuu todella paljon vuokranantajatahosta ja asunnosta/alueesta.

Esimerkiksi Kirkkonummelle rakennetaan jatkuvasti upouusia moderneja ja kauniita asuntoja viihtyisiin ympäristöihin -- edullisella vuokralla.

Fiksujen ja luotettavien vuokranantajatahojen kanssa ei todellakaan mistään vanhoista leikkuulaudoista ole koskaan tarvinnut murehtia. Asuminen on helppoa ja viihtyisää, asunnosta huolehditaan ja asukkaita kuunnellaan.

Vierailija
50/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi siinä järkeä jos pääsisi jotenkin kämpästä eroon eikä hirveästi jäisi velkaa, jota tosin omassa tilanteessani jäisi.

Nyt saan asumistukea n. 40 e, jollei laske taas eläkkeen nousun myötä, ja maksan lainan lisäksi sähkölämmityksen, kiinteistöverot, jätehuollot jne., takuueläkeläisenä ( 775e eläke) saisin vuokra-asuntoon enemmän ja jäisi jotain elämiseenkin.

Yhteiskunnan kannalta tietenkään ei olisi järkeä, mutta siihen tämä tukipolitiikka ohjaa.

Eli olet ostanut ylihintaan asuntosi, etkä edes huolehtinut velanhoidosta? Miten voi olla, että on vuosia asunut asunnossa ja vieläkin myynnin jälkeen jää hirveästi velkaa?  Minä olen ainakin niin varovainen, että velka ei saa koskaan muodostua ongelmaksi, jos velan kohteen joutuu realisoimaan. Tällä hetkellä tilanne on se, että jos joutusin työttömäksi/sairastuisin pitkäaikaisesti, asunto menisi vasaran alle heti. Pitkä myyntiaikakaan ei haittaa, koska minulla on sovittuna valmiiksi 2 vuoden lyhennysvapaat, jotka voin käyttää kuinka parhaakseni näen ja milloin tahansa. Lisäksi lainaa on alle 70% asunnon markkina-arvosta, joten hinnan laskukaan ei ole ongelma, tappiota toki tulisi jos alihintaan myisi (arvonnousua ei ole viime vuosina hirveästi tapahtunut), mutta veloista pääsisi varmasti eroon. Samaten todennäköisesti jäisi vielä rahaakin.

Aina se arvo ei nouse, eikä kunto pysy samana, joillain alueilla talot yksinkertaisesti jäävät myymättä.

Ei minulla ole velkaa edes kahtakymmentä tuhatta, sitä ei vain kovin nopeasti 800 euron kuukausituloilla maksella, kun elääkin pitää.

Eli asuntosi hinta on alle 20 000€ ?

Vierailija
51/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin vuorkalla asuja maksaakin tästä preemiota asunnon omistajalle. Tai no yleensä me veronmaksajat maksetaan vuokranmaksajan puolesta tämä preemio. Omilla rahoilla elävän ei koskaan kannata vuokralla, ellei tilanne ole se että voisit ostaa rahalla sen asunnon. Tällöin kannattavuus riippuu onko vuokran preemio pienempi kuin saman rahan sijoitusten tuotto. Velkarahallakin vaihtoehdot on vuokra+lainan korot-lainarahan tuotto vs yhtiövastike+lainankorot eli vuokra-lainarahan tuotto vs yhtiövastike. 

Vierailija
52/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistamisessa on aina pieni riski. Arvo voi laskea, voi tulla yllättäviä korjauskuluja ja ne varmasti tulossa olevatkin voi yllättää suuruudellaan. Meidän taloyhtiössä on nyt käyty vuosikausia oikeutta yhden käräjöinti-innokkaan kanssa. Molemmat osapuolet ovat aina valittaneet tuomiosta, joten jännityksellä odotetaan viimeistä tuomiota. Jos taloyhtiö häviää tulee meille varmaan jo pari tonnia maksettavaa oikeudenkäyntikuluista.

Meidän normaalit asumiskulut vs. alueen vuokrataso on aika sama eli tällä hetkellä voi sanoa, että kerrytetään omaisuutta. Tulevaisuudessa on kuitenkin paljon remppaa, joka ei varmasti mene 100% asunnon arvoon, mikä tasoittaa eroa vuokra-asumisen ja omistamisen välillä. Tavoite meillä kuitenkin on, että eläkkeelle jäätyämme asuttaisiin maksetussa asunnossa, remontoidussa taloyhtiössä, että tulojen tiputtua asuttaisiin vastikekuluilla. Minulle on myös tärkeää asua oman näköisessä kodissa, jossa on hyvä keittiö. Vuokra-asunnot ei aina ole niin kivoja ja jos ovat vimpan päälle remontoituja, vuokrakin on kalliimpi ja koiraa ei saa pitää. Kaikille nämä asiat ei kuitenkaan ole niin täkeitä.

Jos sulla ei ole yhtään liikkumavaraa ja lyhennysvapaata et saa, niin lainaa on varmaan liikaa. Me ollaan laskettu, että porskutettaisiin ihan hyvin, vaikka korot nousisi ja voitaisiin edelleen säästää. Oletko miettinyt asoa? Jos sulla olisi omasta asunnosta pesumuna, niin se voisi olla hyvä vaihtoehto ja voisit nukkua yösi hyvin.

Vierailija
53/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistamisessa on aina pieni riski. Arvo voi laskea, voi tulla yllättäviä korjauskuluja ja ne varmasti tulossa olevatkin voi yllättää suuruudellaan.

Ja vuokranantaja ei ole näitä leiponut vuokraan sisään? TYhmä vuokranantaja ei, normaali on. Eli käytännössä vuokralainen maksaa tästä riskistä kuukausittain kun taas omistaja vain sen riskin toteutuessa.

Vierailija
54/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistamisessa on aina pieni riski. Arvo voi laskea, voi tulla yllättäviä korjauskuluja ja ne varmasti tulossa olevatkin voi yllättää suuruudellaan.

Ja vuokranantaja ei ole näitä leiponut vuokraan sisään? TYhmä vuokranantaja ei, normaali on. Eli käytännössä vuokralainen maksaa tästä riskistä kuukausittain kun taas omistaja vain sen riskin toteutuessa.

Kyllä asunto-osakeyhtiössäkin maksetaan riskeihin varautumisesta ja tulevista korjauksista - tai tyhmissä yhtiöissä ei, järkevissä kyllä.

Vierailija
55/56 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun ei tarvitsisi miettiä koko ajan, miten rahat riittää ja pelätä remonttikuluja ja murehtia, selviääkö lainasta, en tietenkään suunnittelua muuttoa vuokralle. En ole kysynyt, kumpi on järkevämpi sijoitus.

AP

Vierailija
56/56 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?