Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? Miksi?
Onko kukaan muu kuin minä ajatellut, että sellaisessa olisi järkeä?
Kommentit (56)
Ostin asunnon ja remppasin sen. Sain töitä pääkaupunkiseudulta. Sain omaan asuntooni vuokralaiset ja muutin itsekin vuokralle. Vaikka olisin myynyt kämpän, ei mulla olisi ollut varaa ostaa asuntoa Helsingistä tai Espoosta.
Omistusasuminen on perseestä. Kaikkein eniten säälittää lapsiperheet jotka kitkuttavat ja remppavat jotain perkeleen rintamamiestaloa joka repsottaa sieltä täältä jatkuvasti. Lämmityksessä säästetään ja palellaan talvisin koska muuten sähkölaskut vievät kaikki rahat. Eletään kädestä suuhun ja samaan aikaan autovelat, luottokorttivelat ym ja hirveä stressi. Mutta polleana silti ylpeillään ”omistusasumisesta” velkaisessa talossa ja mollataan vuokralla asuvia vaikka jälkimmäisillä ei olisi senttiäkään velkaa tai minkäänlaista asumiseen tai talouteen liittyvää stressiä ja mukavat tasaiset elinolot läpi vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Olisi siinä järkeä jos pääsisi jotenkin kämpästä eroon eikä hirveästi jäisi velkaa, jota tosin omassa tilanteessani jäisi.
Nyt saan asumistukea n. 40 e, jollei laske taas eläkkeen nousun myötä, ja maksan lainan lisäksi sähkölämmityksen, kiinteistöverot, jätehuollot jne., takuueläkeläisenä ( 775e eläke) saisin vuokra-asuntoon enemmän ja jäisi jotain elämiseenkin.
Yhteiskunnan kannalta tietenkään ei olisi järkeä, mutta siihen tämä tukipolitiikka ohjaa.
Minä muutin omistusasunnosta vuokra-asuntoon.Eläkkeeni on sama,kuin sinulla.Saan nyt asumistukea 128 euroa.Omistusasuntoon en saanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi siinä järkeä jos pääsisi jotenkin kämpästä eroon eikä hirveästi jäisi velkaa, jota tosin omassa tilanteessani jäisi.
Nyt saan asumistukea n. 40 e, jollei laske taas eläkkeen nousun myötä, ja maksan lainan lisäksi sähkölämmityksen, kiinteistöverot, jätehuollot jne., takuueläkeläisenä ( 775e eläke) saisin vuokra-asuntoon enemmän ja jäisi jotain elämiseenkin.
Yhteiskunnan kannalta tietenkään ei olisi järkeä, mutta siihen tämä tukipolitiikka ohjaa.
Eli olet ostanut ylihintaan asuntosi, etkä edes huolehtinut velanhoidosta? Miten voi olla, että on vuosia asunut asunnossa ja vieläkin myynnin jälkeen jää hirveästi velkaa? Minä olen ainakin niin varovainen, että velka ei saa koskaan muodostua ongelmaksi, jos velan kohteen joutuu realisoimaan. Tällä hetkellä tilanne on se, että jos joutusin työttömäksi/sairastuisin pitkäaikaisesti, asunto menisi vasaran alle heti. Pitkä myyntiaikakaan ei haittaa, koska minulla on sovittuna valmiiksi 2 vuoden lyhennysvapaat, jotka voin käyttää kuinka parhaakseni näen ja milloin tahansa. Lisäksi lainaa on alle 70% asunnon markkina-arvosta, joten hinnan laskukaan ei ole ongelma, tappiota toki tulisi jos alihintaan myisi (arvonnousua ei ole viime vuosina hirveästi tapahtunut), mutta veloista pääsisi varmasti eroon. Samaten todennäköisesti jäisi vielä rahaakin.
Aina se arvo ei nouse, eikä kunto pysy samana, joillain alueilla talot yksinkertaisesti jäävät myymättä.
Ei minulla ole velkaa edes kahtakymmentä tuhatta, sitä ei vain kovin nopeasti 800 euron kuukausituloilla maksella, kun elääkin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, syynä se että olen yksinhuoltaja enkä kestänyt stressiä tulevista remonteista ym..yhdelle tutulle tuli yhtäkkiä 30 000 eur lisää velkaa rempan takia omastaan, alkoi hirvittää. En "kerrytä omaisuutta" vuokralla asuessani mutta stressi on kadonnut ja myynnistä saadun voiton käytän lasteni hyvinvointiin (lukio, ajokortti ym) sekä osan olen sijoittanut osakkeisiin.
Minulla on vastaava tilanne tai pelko/stressi remonteista ja kaikesta vastuusta ja rahanmenosta. Yh olen minäkin, ja taloyhtiö on vanha. Ainakin ikkuna- ja sähköremontti ovat tulossa, varmaan pian myös putkiremontti ja ties mitä. Ahdistaa. Ja kaikki pitävät ihan hulluna ajatuksena muuttaa vuokralle, koska siinähän heittää rahaa ihan hukkaan eikä "omaisuus kerry."
ap
Mulla sama tilanne, remontteja alkoi tulla niin paljon että velkataakka alkoi kuulostaa hirvittävältä. Porraskäytävässä haisi selvä home. Ajattelin myydä äkkiä, niin kauan kuin joku vielä suostuu asunnon ostamaan. Muutin vuokralle ja olen ollut tyytyväinen siitä, että kiinteistöhuolto hoitaa korjauksia joita itse en osaa. Omistusasunnossa kiinteistöhuollolle ei kuulunut käytännössä mikään korjaus. On hyvin helpottavaa asua vuokralla riskittömästi. Myymästäni asunnosta en kovin kummoisesti saanut rahaa huonon yhtiön takia, mutta nyt ei enää tarvitse pelätä velkavankeutta. Jos en olisi saanut asuntoa myytyä, olisin velkasaneerauksessa.
Velkataakka muakin pelottaa! Mulla on nyt jo niin iso laina yksin (yh kun olen), etten varmaan edes saa mitään remonttilainaa.
ap
Okei, no älä hätäännyt vaan mieti rauhassa.
Usein uuden velan voi maksaa takaisin vastikkeessa. Oma vanha äitini (87v) ei todellakaan saa mitään lainaa ja maksaa putkiremonttia vastikkeessa. Saa asumistukea ja pärjää.
Voit myydä asunnon ja muuttaa vuokralle. Ne rahat jotka saat myyntivoittoa, voit sijoittaa pikku yksiöön, jonka laitat vuokralle ja sillä joko maksat sitä yksiötä tai jos saat rahalla kokonaan yksiön ostettua, on vuokraraha omaan käyttöösi.
Voit muuttaa asumisoikeusasuntoon. Nekään eivät ole halpoja, niissä on kauhea vuokra, joten sen pääoman itse käyttäisin siihen yksiöön.
Voit muuttaa parempikuntoiseen asuntoon, jossa ei ole noin paljon remontteja tulossa, tosin ne ovat kalliimpia.
Katsele vähän millä hinnoilla naapurien asunnot menevät kaupaksi. Pankista saatat saada muutettua maksuaikaa pidemmäksi. Mikään hätähän sinulla ei ole asuntoa maksaa, korot ovat alhaalla ja moni maksaa asuntoaan vielä eläkeiässä. Tukholmassa keskustassa kukaan ei edes kuvittele maksavansa asuntoaan elämänsä aikana, hinnat ovat niin pilvissä ja perilliset joko myyvät asunnon tai muuttavat siihen ja jatkavat velan maksua.
Vierailija kirjoitti:
Jäin leskeksi, myin omakotitalon (henkivakuutus kuittasi velat) ja muutin väliaikaisesti vuokralle. Nyt tätä väliaikaisuutta on jatkunut kohta 10 vuotta ja omakotitalosta saaduilla rahoilla ostin pari yksiötä, joiden tuotoilla asun käytännössä ilmaiseksi.
Eikö se olis silti järkevämpi ostaa oma? Jos jäät omista vuokra-asunnoistasi voitolle, niin eikö sullekkin tulis halvemmaksi muuttaa omistusasuntoon, kaiken logiikan mukaan? Jos asut nyt ilmaiseksi, niin sitten saisit ihan kunnolla voittojakin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on perseestä. Kaikkein eniten säälittää lapsiperheet jotka kitkuttavat ja remppavat jotain perkeleen rintamamiestaloa joka repsottaa sieltä täältä jatkuvasti. Lämmityksessä säästetään ja palellaan talvisin koska muuten sähkölaskut vievät kaikki rahat. Eletään kädestä suuhun ja samaan aikaan autovelat, luottokorttivelat ym ja hirveä stressi. Mutta polleana silti ylpeillään ”omistusasumisesta” velkaisessa talossa ja mollataan vuokralla asuvia vaikka jälkimmäisillä ei olisi senttiäkään velkaa tai minkäänlaista asumiseen tai talouteen liittyvää stressiä ja mukavat tasaiset elinolot läpi vuoden.
No just tämä! Minä ainakin stressaan ihan järjettömästi rahasta ja asumiskuluista ja tulevista remonttikuluista ja ylimääräisistä vastikkeista ja paikkojen hajoamisesta. Asuntoni on vanha (kovin uuteen ei todellakaan ollut pk-seudulla varaa), joten korjattavaa on tulossa varmasti.
Olis kiva elääkin. Varsinkin lasten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, se on kallista hommaa ja täysipäiväinen harrastus.
Kainuussa edes kerrostaloasunnot eivät mene kaupaksi. Pieniin kaupunkeihin ja kyläpahasiin kukaan ei muuta kituuttamaan.
Pääkaupunkiseudulla taas hintataso on sellainen että kohtuuasunnon lainasta saa kyllä normaalituloinen neuvotella pankissa pitkään. Ja kun lainan ja asunnon viimein saa, alkaa ne uudet neuvottelut remonttilainoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä halusin pois omistusasunnon sitovuudesta. Haluan vaihtaa asuinpaikkaani, kaupunkia ja jopa maata halutessani nopeasti ja vaivattomasti. En myöskään halua ottaa vastuuta asunnon remonteista, putkista, kodinkoneista, ties mistä vuosihuolloista. Haluan helpon asuinmuodon, jossa voin vain soittaa vuokraisännälle tai -yhtiölle jos on ongelmia. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta kerätä omaisuutta perillisille.
Jaa. Samoista syistä minä olen ryhtynyt omakotitalo-omistusasujaksi. Omassa asumisvarmuus on parempi ja omassa talossa saa itse tehdä korjaukset silloin kun haluaa, eikä tarvi odottaa muiden toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Rintamiestalot ja muut vanhat paskat ovat perseestä, ei omistusasuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin leskeksi, myin omakotitalon (henkivakuutus kuittasi velat) ja muutin väliaikaisesti vuokralle. Nyt tätä väliaikaisuutta on jatkunut kohta 10 vuotta ja omakotitalosta saaduilla rahoilla ostin pari yksiötä, joiden tuotoilla asun käytännössä ilmaiseksi.
Eikö se olis silti järkevämpi ostaa oma? Jos jäät omista vuokra-asunnoistasi voitolle, niin eikö sullekkin tulis halvemmaksi muuttaa omistusasuntoon, kaiken logiikan mukaan? Jos asut nyt ilmaiseksi, niin sitten saisit ihan kunnolla voittojakin päälle.
Jos on juuri saanut asunnon myytyä ja ostanut kaksi asuntoa ja on päässyt velkataakasta, mikä järki ottaa taas velkaa, alkaa maksamaan kauheita lainoja ja alkaa jännittämään remontteja? Siksikö että saa säästettyä isomman perinnön lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin omistusasunnosta vuokra-asuntoon.Eläkkeeni on sama,kuin sinulla.Saan nyt asumistukea 128 euroa.Omistusasuntoon en saanut mitään.
Oletettavsti vuokralla jää tuesta huolimatta enemmän itselle maksettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on juuri saanut asunnon myytyä ja ostanut kaksi asuntoa ja on päässyt velkataakasta, mikä järki ottaa taas velkaa, alkaa maksamaan kauheita lainoja ja alkaa jännittämään remontteja? Siksikö että saa säästettyä isomman perinnön lapsille?
Ei mitään järkeä, jos on niin vanhan että toinen jalka on jo haudassa. Miksi et myy myös niitä sijoitusasuntoja pois ja käytä rahoja makeaan elämään?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä halusin pois omistusasunnon sitovuudesta. Haluan vaihtaa asuinpaikkaani, kaupunkia ja jopa maata halutessani nopeasti ja vaivattomasti. En myöskään halua ottaa vastuuta asunnon remonteista, putkista, kodinkoneista, ties mistä vuosihuolloista. Haluan helpon asuinmuodon, jossa voin vain soittaa vuokraisännälle tai -yhtiölle jos on ongelmia. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta kerätä omaisuutta perillisille.
Jaa. Samoista syistä minä olen ryhtynyt omakotitalo-omistusasujaksi. Omassa asumisvarmuus on parempi ja omassa talossa saa itse tehdä korjaukset silloin kun haluaa, eikä tarvi odottaa muiden toimenpiteitä.
Omakotiasujan peruste asumismuodolleen: saa korjailla kämppäänsä silloin kun haluaa.
On kai se jonkun mielestä etu tuokin, jos ei mitään muuta keksi. Vuokralla taas ei tarvitse korjailla yhtään mitään. Jos jotain hajoaa ja vuokranantaja ei korjaa, niin ei kun seuraavaan kämppään. Ja kun muuttaa just rempattuun niin saa asua kauan huoletta. Ei kiinnosta nikkarointi ja rautakaupoissa juokseminen.
Naapuriin muutti sellainen tekno jumputtava ääliö ja pari vuotta kuuntelen sitä aamuyöstä ja kukaan ei välittänyt. Ei edes isännöitsijä vaikka poliisitkin kävi monesti naapurissa. Siinä alkoi mennä oma elämä ihan onnettomaksi kun unenlaatu jäi ihan minimiin ja voimat loppui. Asunto on myynnissä kun on ollut tyhjillään kolme vuotta. Ei järkeä maksaa kahta asuntoa. Mieluiten nyt vuokralla.
Eron jälkeen muutin vuokralle kolmioon poikani kanssa. En olisi tuloillani saanut ostettua kolmiota. Rivitaloasunnosta jäi myynnin jälkeen niin vähän käteen, ettei siinä ollut pääomaa oman ostamiseen.
Siinä rivarissa oli niin paljon työtä ja rahanmenoa ja niin paljon jännitystä elämässä, etten usko että uskallan enää lähteä omistusasumiseen. Elämässä on muutakin stressiä.
Sijoitusasunnon voisin ostaa, silloin ei menisi koti alta jos sen joutuu myymään. Mutta pelkästään perinnöksi pojalleni, muutoin ei ole tarvetta sijoittaa. Ja poika saa kyllä paljon muutakin perintöä isovanhemmiltaan, että en tiedä jaksanko panostaa. Hän opiskelee hyvään ammattiin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, syynä se että olen yksinhuoltaja enkä kestänyt stressiä tulevista remonteista ym..yhdelle tutulle tuli yhtäkkiä 30 000 eur lisää velkaa rempan takia omastaan, alkoi hirvittää. En "kerrytä omaisuutta" vuokralla asuessani mutta stressi on kadonnut ja myynnistä saadun voiton käytän lasteni hyvinvointiin (lukio, ajokortti ym) sekä osan olen sijoittanut osakkeisiin.
Minulla on vastaava tilanne tai pelko/stressi remonteista ja kaikesta vastuusta ja rahanmenosta. Yh olen minäkin, ja taloyhtiö on vanha. Ainakin ikkuna- ja sähköremontti ovat tulossa, varmaan pian myös putkiremontti ja ties mitä. Ahdistaa. Ja kaikki pitävät ihan hulluna ajatuksena muuttaa vuokralle, koska siinähän heittää rahaa ihan hukkaan eikä "omaisuus kerry."
ap
Mulla sama tilanne, remontteja alkoi tulla niin paljon että velkataakka alkoi kuulostaa hirvittävältä. Porraskäytävässä haisi selvä home. Ajattelin myydä äkkiä, niin kauan kuin joku vielä suostuu asunnon ostamaan. Muutin vuokralle ja olen ollut tyytyväinen siitä, että kiinteistöhuolto hoitaa korjauksia joita itse en osaa. Omistusasunnossa kiinteistöhuollolle ei kuulunut käytännössä mikään korjaus. On hyvin helpottavaa asua vuokralla riskittömästi. Myymästäni asunnosta en kovin kummoisesti saanut rahaa huonon yhtiön takia, mutta nyt ei enää tarvitse pelätä velkavankeutta. Jos en olisi saanut asuntoa myytyä, olisin velkasaneerauksessa.
Velkataakka muakin pelottaa! Mulla on nyt jo niin iso laina yksin (yh kun olen), etten varmaan edes saa mitään remonttilainaa.
ap
Okei, no älä hätäännyt vaan mieti rauhassa.
Usein uuden velan voi maksaa takaisin vastikkeessa. Oma vanha äitini (87v) ei todellakaan saa mitään lainaa ja maksaa putkiremonttia vastikkeessa. Saa asumistukea ja pärjää.
Voit myydä asunnon ja muuttaa vuokralle. Ne rahat jotka saat myyntivoittoa, voit sijoittaa pikku yksiöön, jonka laitat vuokralle ja sillä joko maksat sitä yksiötä tai jos saat rahalla kokonaan yksiön ostettua, on vuokraraha omaan käyttöösi.
Voit muuttaa asumisoikeusasuntoon. Nekään eivät ole halpoja, niissä on kauhea vuokra, joten sen pääoman itse käyttäisin siihen yksiöön.
Voit muuttaa parempikuntoiseen asuntoon, jossa ei ole noin paljon remontteja tulossa, tosin ne ovat kalliimpia.
Katsele vähän millä hinnoilla naapurien asunnot menevät kaupaksi. Pankista saatat saada muutettua maksuaikaa pidemmäksi. Mikään hätähän sinulla ei ole asuntoa maksaa, korot ovat alhaalla ja moni maksaa asuntoaan vielä eläkeiässä. Tukholmassa keskustassa kukaan ei edes kuvittele maksavansa asuntoaan elämänsä aikana, hinnat ovat niin pilvissä ja perilliset joko myyvät asunnon tai muuttavat siihen ja jatkavat velan maksua.
On ihan sama, nostaako se remonttivelka asumiskuluja vastikkeen muodossa vai remonttilainan muodossa, asumiskulut siinä joka tapauksessa nousevat. Minulla on sen verran iso laina yksin maksettavaksi, että en tule saamaan siihen lyhennysvapaata, joten on kyllä sinänsä hätä maksaa asuntoa, koska lainaa on lyhennettävä lyhennyssuunnitelman mukaan.
ap
Töiden perässä kun vaihtanut kaupunkia ja maakuntaa pari kertaa niin silloin olen aina ensin asunut vuokra-asunnossa kun olen tutustunut uuteen kaupunkiin ja asuinalueisiin.
Tästä syystä naiset tienaavat töissäkin vähemmän. Pelkäävät riskejä ja vastuuta ja asuvatn mielummin vuokralla vaikka se olisi kalliimpaa. Sama työelämässä, mielummin joku muu tehköön vastuullisemman työn ja saakoon siitä parempaa palkkaa.
ap