Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? Miksi?
Onko kukaan muu kuin minä ajatellut, että sellaisessa olisi järkeä?
Kommentit (56)
Jäin leskeksi, myin omakotitalon (henkivakuutus kuittasi velat) ja muutin väliaikaisesti vuokralle. Nyt tätä väliaikaisuutta on jatkunut kohta 10 vuotta ja omakotitalosta saaduilla rahoilla ostin pari yksiötä, joiden tuotoilla asun käytännössä ilmaiseksi.
Ostin asunnn Etelä-Helsingistä ja myin sen heti kun 3 v tuli täyteen. Voittoa sain 57000 euroa. Aika hyvin 100% lainalle. Asuin siellä tietysti itse.
Tästä on jo vuosia. Sitten menin vuokralle ja elin noilla rahoilla viitisen vuotta pientä freelancetyötä silloin tällöin tehden. En käynyt fattan luukulla!
No noin pitää tehdä paikkakuntaa vaihdttaessa. Muutomme työn takia joten okt myytiin. Uudella paikkakunnalla tietenkin ekalsi vuokra-asunto. Ensin katsellaan onko alue hyvä ja koulu hyvä. Vasta sitten ostetaan. Omassa tapauksessa ela alue uudesta kaupungista ei ollut hyvä. Oli todella onni että ensin vuokrattiin ja sitten vasta ostettiin mieluisalta alueelta.
Minä olen, syynä se että olen yksinhuoltaja enkä kestänyt stressiä tulevista remonteista ym..yhdelle tutulle tuli yhtäkkiä 30 000 eur lisää velkaa rempan takia omastaan, alkoi hirvittää. En "kerrytä omaisuutta" vuokralla asuessani mutta stressi on kadonnut ja myynnistä saadun voiton käytän lasteni hyvinvointiin (lukio, ajokortti ym) sekä osan olen sijoittanut osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, syynä se että olen yksinhuoltaja enkä kestänyt stressiä tulevista remonteista ym..yhdelle tutulle tuli yhtäkkiä 30 000 eur lisää velkaa rempan takia omastaan, alkoi hirvittää. En "kerrytä omaisuutta" vuokralla asuessani mutta stressi on kadonnut ja myynnistä saadun voiton käytän lasteni hyvinvointiin (lukio, ajokortti ym) sekä osan olen sijoittanut osakkeisiin.
Minulla on vastaava tilanne tai pelko/stressi remonteista ja kaikesta vastuusta ja rahanmenosta. Yh olen minäkin, ja taloyhtiö on vanha. Ainakin ikkuna- ja sähköremontti ovat tulossa, varmaan pian myös putkiremontti ja ties mitä. Ahdistaa. Ja kaikki pitävät ihan hulluna ajatuksena muuttaa vuokralle, koska siinähän heittää rahaa ihan hukkaan eikä "omaisuus kerry."
ap
Olen. Perustin uusperheen, emmekä mahtuneet asuntoosi. Mahdumme, kun yksi lapsista muuttaa pois.
Minun asuntoni on vuokralla, ja sillä rahalla maksan oman osuuteni tästä vuokra-asunnosta.
Perin ison talon jossa asuin muutaman vuoden. Lopulta möin ja muutin edulliseen vuokrakämppään. Kerran sitä eletään, kohta eläkkeellä ja mielummin nautin siitä rahasta kuin pidän panttina. Aaaa
Minulla sama kuin 8. Eli uusperhe ja suuri tilan tarve, ei haluttu ostaa kallista asuntoa pariksi vuodeksi. Vuokratuloja ja asuntolainaa silti.
Muutin tilapäisesti vuokralle kun olin alkamassa rakentamaan omaa taloa. Pankki vähän ikään kuin vaati, että ennen rakennulainan myöntämistä vanha asunto myydään pois. Harmittaa ja kaduttaa. Olisi pitänyt neuvotella asiasta toisen pankinkin kanssa. Olisin aivan hyvin voinut jättää vanhan asuntoni vuokralle ja se olis maksettu aikapäiviä sitten vuokratuloillal, ei sitä olisi ollut mikään pakko myydä.
Sairastuin vakavasti. Halusin veloista eroon.
Minä halusin pois omistusasunnon sitovuudesta. Haluan vaihtaa asuinpaikkaani, kaupunkia ja jopa maata halutessani nopeasti ja vaivattomasti. En myöskään halua ottaa vastuuta asunnon remonteista, putkista, kodinkoneista, ties mistä vuosihuolloista. Haluan helpon asuinmuodon, jossa voin vain soittaa vuokraisännälle tai -yhtiölle jos on ongelmia. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta kerätä omaisuutta perillisille.
Jos saa esim vuoden ulkomaankomennuksen, voi muuttaa virallisesti ulkomaille ja täten on sen maan verotuksen piirissä. Siinä tulee kymmenien tuhansien säästö.
Jos omistaa asunnon Suomessa, veroviranomaiset verottavat väkisin Suomessa.
Erosimme ja muutin omistusasunnosta asoon. Vähemmän vaivaa tässä ainakin on kuin omassa. Ei tarvitse maksaa erikseen mitään maksuja (putkimies, vaikkapa jääkaapin uusiminen, jne) vastikkeen päälle, eikä tehdä mitään hommia enää itse.
Haaveilen vuokra-asumisesta. Olen siis asunut vuokralla aikuisen ikäni ensimmäiset 20 vuotta. Nyt asun omakotitalossa. Olen kurkkua myöten täynnä jatkuvaa korjaamista ja rahanmenoa. Seuraavaksi olisi ikkunaremontti, kattoremontti sekä ulkoseinien maalaus. Ulkoseinät pitäisi myös lisälämpöeristää ja kuten myös yläpohja. Liesituuletin pitäisi uusia ja kohta menee kylmälaitteetkin. Sauna pelittää mutta kauanko. Meneekö mahdollisesti putket joanian vuonna?
Vuokra-aunnoissa huoltoyhtiö hoiti kaiken.
Miten asunnon myynti ja muutto menivät, sujuiko kaikki hyvin? Löytyikö vuokra-asunto helposti ja löytyikö sellainen, minkä halusitkin?
Itselläni on aika tiukat kriteerit sijainnin ja kunnon suhteen. Koosta voin tinkiä enkä kaipaa esim. saunaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vastaava tilanne tai pelko/stressi remonteista ja kaikesta vastuusta ja rahanmenosta. Yh olen minäkin, ja taloyhtiö on vanha. Ainakin ikkuna- ja sähköremontti ovat tulossa, varmaan pian myös putkiremontti ja ties mitä. Ahdistaa. Ja kaikki pitävät ihan hulluna ajatuksena muuttaa vuokralle, koska siinähän heittää rahaa ihan hukkaan eikä "omaisuus kerry."
ap
Mulla sama tilanne, remontteja alkoi tulla niin paljon että velkataakka alkoi kuulostaa hirvittävältä. Porraskäytävässä haisi selvä home. Ajattelin myydä äkkiä, niin kauan kuin joku vielä suostuu asunnon ostamaan. Muutin vuokralle ja olen ollut tyytyväinen siitä, että kiinteistöhuolto hoitaa korjauksia joita itse en osaa. Omistusasunnossa kiinteistöhuollolle ei kuulunut käytännössä mikään korjaus. On hyvin helpottavaa asua vuokralla riskittömästi. Myymästäni asunnosta en kovin kummoisesti saanut rahaa huonon yhtiön takia, mutta nyt ei enää tarvitse pelätä velkavankeutta. Jos en olisi saanut asuntoa myytyä, olisin velkasaneerauksessa.
Me mietimme tätä parhaillaan. Ostimme (ensi)omistusasunnon kompromissialueelta ja haluamme takaisin lempialueelle. Se vain on niin kallis, ettemme pystyisi omistusasuntoa sieltä ostamaan. Vuokralle sitten.
Päätöstä on vauhdittanut myös se, että taloyhtiössä on paljastunut alapohjaongelmia ja isot remontit edessä. Meidän asunto tutkimusten mukaan on onneksi kunnossa. Mutta stressaavaa on silti ollut. Kunhan taloyhtiön remontit on saatu valmiiksi, laitamme asunnon myyntiin. Tällä hetkellä en jaksa edes ajatella uutta omistusasuntoa.
Ja todennäköisesti asunnon arvokin putoaa taloyhtiön ongelmien vuoksi. Emme välttämättä saa tarpeeksi "voittoa", jotta voisimme ostaa kalliimman omistusasunnon mukavammalta alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi siinä järkeä jos pääsisi jotenkin kämpästä eroon eikä hirveästi jäisi velkaa, jota tosin omassa tilanteessani jäisi.
Nyt saan asumistukea n. 40 e, jollei laske taas eläkkeen nousun myötä, ja maksan lainan lisäksi sähkölämmityksen, kiinteistöverot, jätehuollot jne., takuueläkeläisenä ( 775e eläke) saisin vuokra-asuntoon enemmän ja jäisi jotain elämiseenkin.
Yhteiskunnan kannalta tietenkään ei olisi järkeä, mutta siihen tämä tukipolitiikka ohjaa.
Eli olet ostanut ylihintaan asuntosi, etkä edes huolehtinut velanhoidosta? Miten voi olla, että on vuosia asunut asunnossa ja vieläkin myynnin jälkeen jää hirveästi velkaa? Minä olen ainakin niin varovainen, että velka ei saa koskaan muodostua ongelmaksi, jos velan kohteen joutuu realisoimaan. Tällä hetkellä tilanne on se, että jos joutusin työttömäksi/sairastuisin pitkäaikaisesti, asunto menisi vasaran alle heti. Pitkä myyntiaikakaan ei haittaa, koska minulla on sovittuna valmiiksi 2 vuoden lyhennysvapaat, jotka voin käyttää kuinka parhaakseni näen ja milloin tahansa. Lisäksi lainaa on alle 70% asunnon markkina-arvosta, joten hinnan laskukaan ei ole ongelma, tappiota toki tulisi jos alihintaan myisi (arvonnousua ei ole viime vuosina hirveästi tapahtunut), mutta veloista pääsisi varmasti eroon. Samaten todennäköisesti jäisi vielä rahaakin.
Olisi siinä järkeä jos pääsisi jotenkin kämpästä eroon eikä hirveästi jäisi velkaa, jota tosin omassa tilanteessani jäisi.
Nyt saan asumistukea n. 40 e, jollei laske taas eläkkeen nousun myötä, ja maksan lainan lisäksi sähkölämmityksen, kiinteistöverot, jätehuollot jne., takuueläkeläisenä ( 775e eläke) saisin vuokra-asuntoon enemmän ja jäisi jotain elämiseenkin.
Yhteiskunnan kannalta tietenkään ei olisi järkeä, mutta siihen tämä tukipolitiikka ohjaa.