Miten juhlisit / mitä tekisit jos olisit maksanut asuntolainan pois?
Maksoin äskettäin viimeisen erän asuntolainaa pois, mökkilainan lyhensin loppuun muutama vuosi sitten. Olen 40-vuotias. Viimeiset pari vuotta pääasiallinen merkittävä tavoite elämässäni on ollut lainojen maksu, olen säästänyt ja tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä. Olen koko ajan ajatellut, että sitten kun olen velaton niin sitten tulee vapauden tunne, taivas suunnilleen aukeaa ja kaikki on ihan mahtavaa. Noh, kyllähän se on selvää että nyt kuukausitasolla jää enemmän käyttörahaa mikä tulee näkymään jollain tavoin arjessa, mutta nyt kun olen päässyt tähän tavoitteeseeni jonka eteen olen raatanut ja nähnyt vaivaa, niin minusta ei tunnu miltään. Murehdin vaan lähinnä, että kohta pitää varmaan tehdä jokin remontti mihin pitää kuitenkin ottaa lainaa tms.
Miltä sinusta tuntuisi jos olisit velaton? Mitä tekisit tai mitä silloin teit? Juhlistaisitko / juhlistitko jotenkin? Haluaisin että minulla olisi parempi fiilis tästä tavoitteeseeni pääsystä, ja ehkä muiden vinkkejä ja ajatuksia lukemalla oma tunnelma parantuisi. Nyt fiilis on vaan jotenkin turta, enkä ymmärrä miksi.
Kommentit (29)
Me juhlittiin vähän kuin jonkun synttäreitä. Tehtiin hyvää ruokaa, pidettiin hauskaa ja oltiin onnellsia.
Vuottakaan ei tosin oltu velattoman, vaan otettiin mökkilaina.
Sinulla oli ehkä liian suuret odotukset siitä fiiliksestä. Menoja on aina ja niiden määrää pystyy kasvattamaan lähes rajattomasti.
Tee ylimääräisellä rahalla jotain sinulle oikeasti tärkeää tai mielenkiintoista.
Minulle se on matkustelu. Asuntolainan maksamisen päätyttyä olen vieraillut monessa sellaisessa paikassa, joihin en ikinä uskonut pääseväni. Nyt, kun vuosikustannukset asumisessa ovat yhtäkkiä yli 7000 euroa aikaisempaa pienemmät, olen vuosittain päässyt kahdelle-kolmelle mahtavalle lomareissulle!
Olin 33 kun ensimmäinen omakotitalo oli velaton. Nyt seuraavaksi olen pian taas velaton, kun seuraava talo on velaton, nyt olen 44. Emme juhlineet aikoinaan mitenkään, enkä usko, että nytkään. Ja onhan meillä sijoituksia, että voisimme milloin vain maksaa nykyisen velan pois. Ehkä otamme uutta velkaa hieman, mies haaveilee mökistä. Katsotaan.
En juhlinut mitenkään. Kauan odotettu hetki oli lopulta pieni pettymys. Tunnelma oli kuten sinullakin jollain tapaa turta.
Meillä on tarkoitus lähteä koko (suur)perheellä tavallista erityisemmälle matkalle, kun lainat on maksettu. Tilanne on se, että rahat lainan pois maksamiseen saadaan myymällä omaisuutta ja myynnistä jää velkojen maksun jälkeen reippaasti ylimääräistä. Näistä rahoista noin 10 % on tarkoitus käyttää kaukomatkaan, jonka kohde on vielä harkinnassa (Australia ja Uusi-Seelanti tai E-Amerikka todennäköisesti).
Sain 6 vuotta sitten lainat pois. Maksoin sitä kuin hullu viimeiset 4 vuotta kun firmassa oli koko ajan jossain yt:t päällä. Se osui omalle kohdalle juuri silloin kun sain lainat pois joten ei enää stressannut. Sain vielä 13 kk:n paketin mukaan ja pidin 4 kk:n loman ennen kuin aloitin uudessa työpaikassa. Siellä jaksoin 3 vuotta ennen kuin irtisanouduin ja jäin omaehtoiselle eläkkeelle. Myin kaikki ja muutin halpamaahan. Täällä lämpöä riittää ja eläminen on halpaa.
Jaksamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin lopputilin. Tai ensin säästäisin muutaman kk että pärjään karenssiajan ja vähän yli.
Ja tekisit mitä? Onhan sulla pakolliset kulut edelleen. Sähkö, vesi, vastikkeet jos as. oy jne. Pitäisi olla kyllä satojatuhansia ylimääräistä jotta voi irtisanoutua vaikka velat onkin maksettu.
Kämppä vuokralle ja johonkin halvempaan ja lämpimään maahan asumaan. Jokatapauksessa aion tuon toteuttaa jonain päivänä.
Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä tämä konkretisoituu vasta sitten kun on tullut pari tilipussia ja huomaa, että tilille jää rahaa. Ja ehkä se konkretisoituminen ei sitten kuitenkaan ole ilotulituksia ja juhlaa, vaan aikalailla normaalia elämää.
Noh, samppanjaa ostan ensi tilistä. Sen päätin. :) -ap
Sulla ei ole kyllä minkäänlaista käsitystä tuotoista :D. Luuletko että sijoitusasunnoista ja osingoista saa niin paljon että ne kustantaa sun palmunaluselämän?