Melanooma ei ollutkaan musta röpsyinen luomi vaan tämmönen punanen finni!
Se vaan on niin että kannattaisi näin talven tullen kun ei enää ole rusketuskaan riesana syynätä itsestään luomet ja muut ihomuutokset. Mitä jos ihan lääkärillä ihopuolella kerran elämässään kävisi. Mellu Melanooma ei aina tosiaankaan ole tyypillisen näköinen
https://www.metropoli.net/terveys-uutiset/varo-melanooma-voi-nayttaa-my…
Kommentit (184)
Tutkitaanko julkisella luomia vai onko ainoa vaihtoehto yksityinen?
Vierailija kirjoitti:
oon aina kuvitellut että vaatteet, varjo suojaa. mutta ilmeisesti ei. t-paidasta tulee läpi ja jos kastuu paita esim hiestä niin vielä enemmän. varmaan myös ohuista verhoista tulee uv-säteet läpi. sehän se petollista on, kun ei säteet lämmitä eikä rusketa. suojaamattomaan ihoon voi puskea uv-sädettä päivät läpeensä. johtuukohan tästä että melanooman yleisin paikka on juuri selässä eikä siellä missä aurinkoa eniten saa.
UV-säteet myös heijastuvat pinnoista, kuten lumesta, seinistä, tiestä ja vedestä. Tavalliset ikkunalasit eivät blokkaa UV säteilyä, eivätkä pilvetkään pysäytä niitä. Ilman lämpötilalla ei ole merkittävää merkitystä säteilyn määrään. Ihon palaminen on mielestäni huonosti suomennettu, koska palamisen yhdistää helposti vain lämpöön, vaikka kyse on säteilyn aiheuttamasta vauriosta. UV säteilyä on myös esimerkiksi rakennekynsien tekoon käytettävissä pienissä uuneissa tai rusketuspedeissä. Rakennekynsifanien kannattaa tarkkailla sormiaan ja korjauksen yhteydessä vilkaista missä kunnossa ne omat kynnet siellä alla ovat. Melanooma ja muut voi tulla kynsiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Miettinyt kanssa. Yksityisellä pääsee suoraan erikoislääkärille niin tuleeko tuo edes paljon kalliimmaksi.
Tänään luomenpoisto ja tutkimus
Ei tuo kuva kyllä finniltä näytä, vaan ihan täsmälleen samanlaiselta melanoomalta kun tuttavallani on.
Auringon ottajasukupolvi maksattaa meillä vielä kovan hinnan. Nää tämän päivän törröhuuliteinit.
Mä pitkitin ihotautilääkärin poistokehotusta pari vuotta, sitten tulikin kiirus kun alkoi kutittaa. No eihän sitä enää kunnalliselle päästy nopeasti. Piti maksaa T-talolle poisto ja histologinen tutkimus, 460e. Että sillain kai. Onneksi mitään ei sit löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
oon aina kuvitellut että vaatteet, varjo suojaa. mutta ilmeisesti ei. t-paidasta tulee läpi ja jos kastuu paita esim hiestä niin vielä enemmän. varmaan myös ohuista verhoista tulee uv-säteet läpi. sehän se petollista on, kun ei säteet lämmitä eikä rusketa. suojaamattomaan ihoon voi puskea uv-sädettä päivät läpeensä. johtuukohan tästä että melanooman yleisin paikka on juuri selässä eikä siellä missä aurinkoa eniten saa.
Ei kai setään tuu tpaidasta läpi. Eikä verhoista..
Mulla tutkittiin just. Nyt on arpi selässä, ja ihanaa, ei ollut mitään. Lapsena palanut liikaa
Kuten Stubb, kolme (3) asiaa:
1. Lihavuusleikkausten ja hoitojen hinnat pitää maksaa ite
2. Melanooma leikkaukset ja hoidot maksaa ite (jos on ottanut arskaa)
kuinka usein jengi ees käy tsekkauttamassa,.. mä käyn vähintään 1x 2 vuodessa
pari väärää hälyä ollut
Miehelläni oli ohimolla iso punainen finni joka ei parantunut ja oli kipeä. Se oli okasolusyöpä. Tarvittiin ihosiirto kaulalta. Nyt kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt julkisella puolella poistattsmassa luomia. Yhtä menin poistattamaan lääkäri ottikin kolme.
Mun isällä melanooma oli vain parantumattoman ihottuman näköistä. Ei mitään luomea tai finniä ym näppylää.
Joka vuosi on käytävä tarkistettavana, koska on niin monta luonta. Toisaalta ei tule aina luomiin. Mutta sen 150 euroa ykstyisellä maksaa mielellään. Harmittaa vaan jos on naislääkäri kun munissakin luomia :D
Joku repesi tälle kommentille. Miksi? en mäkään halua näyttää pyllyvakoani mieslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Auringon ottajasukupolvi maksattaa meillä vielä kovan hinnan. Nää tämän päivän törröhuuliteinit.
Mielestäni näiden hoidot pitäs maksattaa niill ittellää
Ei johdu.