Paljonko vauvaan menee ekana vuonna rahaa?
Yritän laskea budjettia. Kyseessä on ensimmäinen lapsi eli ei ole valmiina mitään vaatteita tms rattaita. Luultavasti ei saada sukulaisilta mitään käytettyinä. Äitiyspakkaus otetaan ja suuri osa vaatteista varmaan tulee ostettua kirpparilta. Vaunut ja rattaat ja auton turvaistuin pitää ostaa uutena. Lisäksi ajattelin että pinnasänky uutena. Myös vakuutukset ja lääkärikulut ym pitäisi arvioida, tietenkin niihin voi tulla yllätyksiäkin.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelua rakastavana ihmisenä olen tehnyt jo alustavaa budjettia meidän vauvaprojektiin, vaikka vauvaa aletaan vasta yrittämään myöhemmin tänä vuonna. Laitan budjettini tähän alle vähän muokattuna, suuntaa antavana.
Vaunut + vaunuverho 500 (Esim. Britax Smile tarjouksesta tai kalliimmat vaunut käytettynä)
Turvakaukalo + telakka 250 (esim. Joie i-Gemm)
Makuupussi 10 (kirppikseltä)Imetystyyny 15
Rintapumppu 30
Pari tuttia 10
Pari tuttipulloa 20
Leikkimatto 30
Itkuhälytin 20
Unirätti 10
Amme 10
Harsoja pino 30Unipussi 20
Isoja harsoja pari (kapalointiin) 20
Sitteri 50
Vilttejä 30
Pinnasänky + reunasuojukset + patja 100
Hoitoalusta 30Kantoliina 50
Kantoreppu 100Vaatteita 200
Listasta puuttuu ainakin petivaatteet ja kosteussuoja pinnasänkyyn vielä kokonaan. Ja paljon pientä sälää mitä vauva ja äiti tarvitsee. -1
Tässä on niin paljon turhaa sälää ku olla ja voi.
Vuonna 2012 maksoi 5153e, nyt varmasti lähellä 6000e. Meilläkin oli samanlaiset kustannukset.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/mita-vauva-maksaa-aiti-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelua rakastavana ihmisenä olen tehnyt jo alustavaa budjettia meidän vauvaprojektiin, vaikka vauvaa aletaan vasta yrittämään myöhemmin tänä vuonna. Laitan budjettini tähän alle vähän muokattuna, suuntaa antavana.
Vaunut + vaunuverho 500 (Esim. Britax Smile tarjouksesta tai kalliimmat vaunut käytettynä)
Rintapumppu 30
Pari tuttia 10
Pari tuttipulloa 20
Leikkimatto 30
Itkuhälytin 20
Unirätti 10
Amme 10
Sitteri 50
Vilttejä 30
Listasta puuttuu ainakin petivaatteet ja kosteussuoja pinnasänkyyn vielä kokonaan. Ja paljon pientä sälää mitä vauva ja äiti tarvitsee. -1
Tässä on niin paljon turhaa sälää ku olla ja voi.
Kerro toki lisää :D
Vierailija kirjoitti:
Rintapumppu 30
Pari tuttia 10
Pari tuttipulloa 20
Leikkimatto 30
Itkuhälytin 20
Unirätti 10
Amme 10
Sitteri 50
Vilttejä 30
Kannattaa muuten ostaa mielummin kaukalo joka sopii suoraan vaunujen runkoon, britaxilla on hyvä kaukalo ja telakka, sillälailla voi saada ihan hyvän tarjouksen.
Miettisin ehkä myös tuota unirätti juttua, mielummin ehkä noita harsoja kannattaa käyttää siinä tarkoituksessakin tai sitten ostaa ainakin kolme samanlaista unirättiä, että niitä saa pestyäkin.
Hoitolaukkukin puuttuu listasta, jos meinaan aikoo todella näin ylivarustautua niin ehdottomasti hoitolaukku kuuluu mukaan. :)
Meillä suunnilleen tämmöset:
Yhdistelmävaunut käytettynä 250e
Matkarattaat uutena tarjouksesta 80e
Kaukalo+telakka (sopii matkiksiin) käytettynä 50e
Turvaistuin (10kk->) käytettynä sukulaiselta 50e
Yhdistetty kehto/sitteri (paras kapistus ikinä) uutena tarjouksesta 50e
Pinnis käytettynä 50e
Petivaatteet uutena (osa äp) noin 50e
Amme uutena 10e
Hoitoalusta uutena tarjouksesta 20e
Kävelytuoli käytettynä 10e
Syöttötuoli saatiin lahjaksi sukulaisilta
Kantoliina uutena tarjiuksesta 60e
Vaatteita myös ulkovaatteet uutena ja käytettynä varmaan 300e
Ja kaikkea muuta pientä uutena ja käytettynä varmaan 50e
Siinä mitä muistui mieleen :D
T. Lapset 3v ja 5kk
Maksaahan synnytyskin, se sairaalassa olo. Paljon se nyt on per päivä, parikymppiä? No löytyy netistä.
Meillä hankittiin lapselle vakuutus kun hän syntyi, jotain reilu pari sataa vuodessa ja omavastuu 100. On kyllä lääkärissä rampattukin on ollut korvatulehdusta, silmätulehdusta ja milloin mitäkin. Yksityinen on tossa melkein naapurissa ja sinne saa hyvin ajan, toisin kuin tk:hon.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kulut ovat pieniä. Isoin taloudellinen merkitys on kotiinjäävän tulonmenetys ja eläkekertymän menetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintapumppu 30
Pari tuttia 10
Pari tuttipulloa 20
Leikkimatto 30
Itkuhälytin 20
Unirätti 10
Amme 10
Sitteri 50
Vilttejä 30
Kannattaa muuten ostaa mielummin kaukalo joka sopii suoraan vaunujen runkoon, britaxilla on hyvä kaukalo ja telakka, sillälailla voi saada ihan hyvän tarjouksen.
Miettisin ehkä myös tuota unirätti juttua, mielummin ehkä noita harsoja kannattaa käyttää siinä tarkoituksessakin tai sitten ostaa ainakin kolme samanlaista unirättiä, että niitä saa pestyäkin.
Hoitolaukkukin puuttuu listasta, jos meinaan aikoo todella näin ylivarustautua niin ehdottomasti hoitolaukku kuuluu mukaan. :)
Kun sain esikoiseni vuonna 2011, luki kaukaloiden käyttöohjeissa, ettei niitä pidä käyttää muuten kuin automatkoilla eikä pitempään kuin aivan välttämätöntä. Sen jälkeen alkoi tulla näitä kärryihin kiinnitettäviä kaukaloita.
Hoitelen nyt kolmatta vauvaani samoilla vermeillä, ja minä kyllä suosittelen pitämään vaunut vaunuina ja kaukalon kaukalona.
Ja se imetystyyny käy loistavasti lukutyynyksi sänkyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Sukulaisten käyttämiä joten tiedämme istuimien historian
Vierailija kirjoitti:
Ja se imetystyyny käy loistavasti lukutyynyksi sänkyyn!
Huomattu. Meillä varsinkin mies rakastaa imetystyynyä.
Vaipat on semmoinen melko kaksjakoinen kysymys.
Joko kangasta joka on lähes ilmainen vaihtiehto, vaatii pesemistä yms työtä, epämukavempia lapselle ja lapsi opettaa itse itsensä kuivaksi ja siten vastuuta ottavaksi.
Tai sitten ne kalliimmat (edelleen suht halvat) muovivaipat, helppoja mutta lapsi saattaa jäädä pitkäksi ajaksi käyttämään niitä koska ovat liian helpoja ja mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Rintapumppu 30
Pari tuttia 10
Pari tuttipulloa 20
Leikkimatto 30
Itkuhälytin 20
Unirätti 10
Amme 10
Sitteri 50
Vilttejä 30
Tutteja ja tuttipulloja ja pullotutteja menee huomattavasti enemmän, jos vauva käyttää niitä. Samoin korvikkeeseen saat laskea useamman kympin kuussa, jos vauva ei syö rintamaitoa. Toisaalta näihin ei mene euroakaan, jos vauva ei niitä käytä. Vaipat tai kestovaipat puuttuu listasta. samoin kosteuspyyhkeet ja rasvat (tosin kaikki ei näitä käytä). Listassa ei myöskään näy pyyhettä vauvalle (äitiyspakkauksessa tulee yksi, mutta on kätevää jos on vaihtovara, toki tavallinen kylpypyyhe käy myös.)
Listalta puuttuu sairaalamaksut. Eli sairaalassa olo maksaa reilun 30€/vkr. Jos vauva joutuu vastasyntyneiden teholle, niin hänestä pitää maksaa oma maksu.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa muuten mieleen vielä, että on osunut monta kertaa silmiin OP Pohjolan mainos tuosta vauvavakuutuksesta. He tarjoavat ensimmäisen vuoden ilmaiseksi. En tiedä, onko tuo kampanja jo ohi, toivottavasti ei! Normaalisti tuo vakuutus maksanee noin 500 euroa/vuosi riippuen vakuutuksen laajuudesta. -1&2 -viestien kirjoittaja
Taitaa olla ohi jo. Ifillä voi saada alle satasella jos on terve äiti.
Ensimmäiselle lapselle ostin kaikki maailman härpäkkeet. Toiselle menin minimaalisesti. Vanhemmille kaupataan kaikkea ihan turhaa. Minä täysimetin toisen lapsen puolivuotiaaksi eli ei tarvittu tuttipulloja, tutteja eikä rintapumppuja. Tuttipullojen keittelyssä on ihan älytön homma, eli helpommalla pääset kun imetät.
Vauva nukkui minun kainalossani. Eli pinnasänky patjoineen ja peittoineen aivan turhia. Jätin toisen lapsen kanssa pinnasängyn varastoon.
Vauva kävi pienestä asti minun kanssani suihkussa. Ei hukkumisvaaraa. Paljon turvallisempi ja kätevämpi tapa peseytyä. Eli amme on turhake. Vie vain tilaa.
Vaipanvaihto käy kätevimmin kylpyhuoneen lattialla pehmeän alustan päällä. Kylpyhuoneessa on lattialämmitys, joten vauvan ei tule kylmä, eikä lattialla ole tipahtamisvaaraa. Vaipanvaihtoalusta kannattaa ostaa.
Itse ostaisin:
Vaipanvaihtoalustan
Vaippoja
Turvakaukalon
Matkarattaat (esim. Britax), jotka saa makuuasentoon
Sitterin
ja vaatteita
vaunut 500 e? siis häh sillä saa jo auton!!!! kai nyt 20 eurola saa toimivat vaunut tai rakentaa itse!!! ei saateri
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiselle lapselle ostin kaikki maailman härpäkkeet. Toiselle menin minimaalisesti. Vanhemmille kaupataan kaikkea ihan turhaa. Minä täysimetin toisen lapsen puolivuotiaaksi eli ei tarvittu tuttipulloja, tutteja eikä rintapumppuja. Tuttipullojen keittelyssä on ihan älytön homma, eli helpommalla pääset kun imetät.
Vauva nukkui minun kainalossani. Eli pinnasänky patjoineen ja peittoineen aivan turhia. Jätin toisen lapsen kanssa pinnasängyn varastoon.
Vauva kävi pienestä asti minun kanssani suihkussa. Ei hukkumisvaaraa. Paljon turvallisempi ja kätevämpi tapa peseytyä. Eli amme on turhake. Vie vain tilaa.
Vaipanvaihto käy kätevimmin kylpyhuoneen lattialla pehmeän alustan päällä. Kylpyhuoneessa on lattialämmitys, joten vauvan ei tule kylmä, eikä lattialla ole tipahtamisvaaraa. Vaipanvaihtoalusta kannattaa ostaa.
Itse ostaisin:
Vaipanvaihtoalustan
Vaippoja
Turvakaukalon
Matkarattaat (esim. Britax), jotka saa makuuasentoon
Sitterin
ja vaatteita
Tuossa tuli paljon asioita, joista olen samaa mieltä. Mutta sitteri kyllä on turhakkeiden turhake.
alle sata euroa kiinasta
http://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-products/Baby_Pr…
kaverini tilaa kitaroita kiinasta ja nyt ne on jo aika laadukkaita, 200 eurolal saa jo hyvänkin sähkiksen
Kun napsautat viestiä, saat näkyviin sen viestiketjun, johon olet vastaamassa. Tällä kertaa ensimmäisessä viestissä sanottiin, että "ilman vakuutusta lääkkeisiin voi upota satoja euroja, vaikka tk-käynti ei maksaisikaan mitään".
500 euroa vuodessa on minun mielestäni kohtalaisen iso investointi maassa, jossa pikkulasten hoito on pääosin ilmaista, joskin toki veroparatiisista käsin toimiva lääkärifirma varmasti mielellään ottaa tuon summan ja enemmänkin.