Sipilä puhuu edelleen "työttömien määräaikaishaastatteluista" pääministerin kyselytunnilla
"Sipilä sanoo että työttömiä haastatellaan henkilökohtaisesti ja että työttömyystoimistoissa on henkilökohtainen ote"
https://areena.yle.fi/1-4324508
Ajasta 30:30 eteenpäin.
Onko ne haastattelut nyt käynnissä vai ei? Mikäli on niin onko niistä hyötyä?
Kommentit (34)
Minua ei kukaan ole haastatellut, ellei puhelimitse tapahtunutta minuutin kuulumisten kyselyä sellaiseksi laskettu. En ole muutamaan vuoteen edes nähnyt te-virkailijaa.
Sipilän mielestä "aktiimalli lisää 70% työttömistä työttömyyskorvausta, EI VÄHENNÄ SITÄ"
Sipilä "haastaa kaikkia suomalaisia siihen että kaikki työttömät saavat 3 h pätkätöitä.
Sipilä myös uskoo että "vuoden päästä kaikki pitävät tätä hyvänä mallina"
Nyt ukko hoitoon ja pian!
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan ole haastateltu.
Loppuvuodesta juttelin muista asioista työkkärin virkailijan kanssa, ja tulin kysäisseeksi noista haastatteluistakin. Sanoi, ettei heillä ole resursseja kaikkia haastatella, ja minusta oli katsottu että osaan työllistyä ilmankin.
Ehkä jonkun pitäisi kertoa Sipilällekin.
Jäin lokakuussa työttömäksi. Tein verkossa suunnitelmat sun muut. Kukaan ei ole soitellut perään. Tavoite on ollut käsittääkseni että työttömäksi jäävä haastatellaan 15 päivän sisällä. Saa nähdä kuuluuko nyt mitään kun olen ollut sen 3 kk työttömänä.
Kerran yritettiin painostaa jonnekin minne lie aktivointitouhuihin, mutta taisi virkailijakin tajuta että alkaa hiljalleen kuumottamaan nämä painostustouhut. Vastauksistani todennäköisesti kävi hyvin selvästi ja kirkkaasti ilmi se, että en suostu tekemään huonoja sopimuksia, ja olen tarjolla ihan mieluusti työmarkkinoille hyvällä sopimuksella.
Painostuksesta on kyse, ja se loppuu siihen kun kysyt että joko siirretään vähimmäisturvan varaan, pitäisikö sitä eläköitymistäkin ehkä sitten harkita?
No, sittemmin on tullut jo jokin asiakaskin, ja edelleen katsellaan jos saan tilausta markkinoilta, sinällään systeemi muuttunut hitusen parempaan suuntaan koska keikkaluontoisia töitä on 2017 alussa tehtyjen muutosten johdosta helpompi tehdä ilman turhaa ja tarpeetonta päivärahojen katkaisutouhua (työntekijä/yrittäjä tulkinnat ymv. roska).
Edelleenkin olen ihan mieluusti käytettävissä, mutta halpa en valitettavasti ole, ja laitan hinnoitteluuni muutenkin hiukan hyvän miehen lisää sekä rakenteellisten toimien laiminlyönnistä minulle aiheutunutta taloudellista vahinkoa korjataan nostamalla minun hintaani ja päälle viivästyskorkoa muutaman sadan tuhannen euron menetetyistä tuloista sekä yleensäkin ottaen koko systeemin suhtautumisesta minuun melko nöyryyttävästi samoin kuin siitä aiheutuneita erilaisia seurauksia hinnoittelen sisään tarjoamieni palveluiden hinnoitteluun.
Kova on riita rahasta kun hallitus ei suostu toimimaan, ja asia ei todellakaan tule paranemaan yhtikäs millään halpatyövaatimuksilla, vaan homma pitää hoitaa pikemmikin vetämällä potkuhousut jalkaan ja tarjoamalla saapikasta valtion hallinnossa vähän reippaammalla tahdilla. Jäljelle jäävilleä -30-50% palkanalennuksia, ja veroratkaisuissa vastaavia veronkorotuksia etenkin näille firmoille jotka tuhoavat kotimaisen työn kysynnän yksinkertaisesti nostamalla kaikkia kotimaan kustannuksia.
Joo, ihan varmaan on riita. Mut edelleenkin, minulta ette saa yhtään mitään palveluita mihinkään alehintaan, vaan minun työni on nykyisellään melko arvokasta.
Joidenkin tietoihin on kuulemma laitettu, että puhelimessa on sovittu... (sitten lukee jotakin yleisluontoista työnhausta), vaikka eivät varmasti ole kenenkään te-toimiston ihmisen kanssa puhelimessa puhuneet.
Taitavat lusmuilla ja turhia tulospalkkioita kerätä te-toimiston ihmisetkin. Sellaista se työelämä on. Ei sen puoleen, kuka noilla soitoilla mitään tekisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuvuodesta juttelin muista asioista työkkärin virkailijan kanssa, ja tulin kysäisseeksi noista haastatteluistakin. Sanoi, ettei heillä ole resursseja kaikkia haastatella, ja minusta oli katsottu että osaan työllistyä ilmankin.
Joo, eipä ne haastattele, koska ei ole resursseja.
Ei ole vain juhanpojan korviin kiirinyt totuus vielä(kään)
Vierailija kirjoitti:
Kova on riita rahasta kun hallitus ei suostu toimimaan, ja asia ei todellakaan tule paranemaan yhtikäs millään halpatyövaatimuksilla, vaan homma pitää hoitaa pikemmikin vetämällä potkuhousut jalkaan ja tarjoamalla saapikasta valtion hallinnossa vähän reippaammalla tahdilla. Jäljelle jäävilleä -30-50% palkanalennuksia
Meinaat, että poliiseja ei tarvita? Yksityiset vartiointiliikkeet riittää? Valtiolla on henkilöstöä reilut 70 000, joista puolet turvallisuus- ja oikeustoimen palveluksessa. Jonkun nuoremman konstaapelin tai rikosseuraamustyöntekijän (ent. vanginvartija) palkasta kun otat pois 30 %, niin niihin hommiin ei enää ole tulijoita.
Ei ainakaan Helsingissä järjestetä mitään haastatteluja. Itse pääsin kahden vuoden työttömyyden aikana virkailijan puheille kerran, kun tehtiin henkilökohtainen suunnitelma. Senkin tekeminen venyi kuukausikaupalla.
Määräaikaishaastattelut tehtiin niin, että pyydettiin meilitse laittamaan netissä rasti ruutuun, että on toiminut suunnitelman mukaisesti ja etsii töitä.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin tietoihin on kuulemma laitettu, että puhelimessa on sovittu... (sitten lukee jotakin yleisluontoista työnhausta), vaikka eivät varmasti ole kenenkään te-toimiston ihmisen kanssa puhelimessa puhuneet.
Taitavat lusmuilla ja turhia tulospalkkioita kerätä te-toimiston ihmisetkin. Sellaista se työelämä on. Ei sen puoleen, kuka noilla soitoilla mitään tekisikään.
Niin yritä vaan ymmärtää, että ne te-toimiston ihmiset on ihan samoja työttömiä kuin muutkin työttömät.
Hallituksen leikkihän tämä vaan on, kun pistetään työttömät tappelemaan keskenään näin.
Vierailija kirjoitti:
Jäin lokakuussa työttömäksi. Tein verkossa suunnitelmat sun muut. Kukaan ei ole soitellut perään. Tavoite on ollut käsittääkseni että työttömäksi jäävä haastatellaan 15 päivän sisällä. Saa nähdä kuuluuko nyt mitään kun olen ollut sen 3 kk työttömänä.
Jos olet itse osannut tehdä suunnitelman ja te-toimistoihin on sen hyväksynyt, ei sinulle tarvitse soittaa ennenkuin kolmen kuukauden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kerran yritettiin painostaa jonnekin minne lie aktivointitouhuihin, mutta taisi virkailijakin tajuta että alkaa hiljalleen kuumottamaan nämä painostustouhut. Vastauksistani todennäköisesti kävi hyvin selvästi ja kirkkaasti ilmi se, että en suostu tekemään huonoja sopimuksia, ja olen tarjolla ihan mieluusti työmarkkinoille hyvällä sopimuksella.
Painostuksesta on kyse, ja se loppuu siihen kun kysyt että joko siirretään vähimmäisturvan varaan, pitäisikö sitä eläköitymistäkin ehkä sitten harkita?
No, sittemmin on tullut jo jokin asiakaskin, ja edelleen katsellaan jos saan tilausta markkinoilta, sinällään systeemi muuttunut hitusen parempaan suuntaan koska keikkaluontoisia töitä on 2017 alussa tehtyjen muutosten johdosta helpompi tehdä ilman turhaa ja tarpeetonta päivärahojen katkaisutouhua (työntekijä/yrittäjä tulkinnat ymv. roska).
Edelleenkin olen ihan mieluusti käytettävissä, mutta halpa en valitettavasti ole, ja laitan hinnoitteluuni muutenkin hiukan hyvän miehen lisää sekä rakenteellisten toimien laiminlyönnistä minulle aiheutunutta taloudellista vahinkoa korjataan nostamalla minun hintaani ja päälle viivästyskorkoa muutaman sadan tuhannen euron menetetyistä tuloista sekä yleensäkin ottaen koko systeemin suhtautumisesta minuun melko nöyryyttävästi samoin kuin siitä aiheutuneita erilaisia seurauksia hinnoittelen sisään tarjoamieni palveluiden hinnoitteluun.
Kova on riita rahasta kun hallitus ei suostu toimimaan, ja asia ei todellakaan tule paranemaan yhtikäs millään halpatyövaatimuksilla, vaan homma pitää hoitaa pikemmikin vetämällä potkuhousut jalkaan ja tarjoamalla saapikasta valtion hallinnossa vähän reippaammalla tahdilla. Jäljelle jäävilleä -30-50% palkanalennuksia, ja veroratkaisuissa vastaavia veronkorotuksia etenkin näille firmoille jotka tuhoavat kotimaisen työn kysynnän yksinkertaisesti nostamalla kaikkia kotimaan kustannuksia.
Joo, ihan varmaan on riita. Mut edelleenkin, minulta ette saa yhtään mitään palveluita mihinkään alehintaan, vaan minun työni on nykyisellään melko arvokasta.
Sinähän voit tosiaan ylihinnoitella itsesi. Mm. Kaltaisten vuoksi on nyt päätetty tästä pakkoaktivoinnista.
Kyllä mulle on Oulussa soitellut n. suunnilleen kolme kuukauden välein. Mutta ei niistä 5min. puheluista mitään hyötyä ole ollut. Virkailija kyselee mitä kuuluu, tarkistaa koneeltaan millaista työtä ensisijassa haen jne. Toivottaa hyvää jatkoa ja tsemppaa, että kyllä se siitä, joskus vielä tärppää. Kehottaa hakemaan koulutuksia jos jotain mielenkiintoista mollin sivuilta löytyy. Nämä samat jutut joka kerta. Ei viiden minsan puhelun aikana mitään ihmeitä tehdä, eikä sillä paranneta kenenkään työnhakua. Ainoa tarkoitus on että työkkäri hoitaa hommansa kuten pitää eli soittaa työttömälle Sipilän ohjeiden mukaan. Eihän tosta puhelusta toki mitään haittakaan ole, ihan kiva rupatteluhetki. Mutta nimenomaan vain rupatteluhetki, työllistymiseen se ei vaikuta juuta eikä jaata. Siksi siitä ei kai enää kukaan viitsi kitistä, minkä sitten Sipilä kuittaa suureksi onnistumiseksi. Että työttömät on nyt kauhean tyytyväisiä noihin puheluihin. Ei ole, mutta ei siitä soitosta mitään haittaakaan ole. Viis minuuttia kerran kolmessa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova on riita rahasta kun hallitus ei suostu toimimaan, ja asia ei todellakaan tule paranemaan yhtikäs millään halpatyövaatimuksilla, vaan homma pitää hoitaa pikemmikin vetämällä potkuhousut jalkaan ja tarjoamalla saapikasta valtion hallinnossa vähän reippaammalla tahdilla. Jäljelle jäävilleä -30-50% palkanalennuksia
Meinaat, että poliiseja ei tarvita? Yksityiset vartiointiliikkeet riittää? Valtiolla on henkilöstöä reilut 70 000, joista puolet turvallisuus- ja oikeustoimen palveluksessa. Jonkun nuoremman konstaapelin tai rikosseuraamustyöntekijän (ent. vanginvartija) palkasta kun otat pois 30 %, niin niihin hommiin ei enää ole tulijoita.
Samalla kun hoidetaan veroratkaisut myös asumisen ja elämisen kustannuksissa niin, että kulut alenee, ei palkan alentuminen ole lopulta niin vahingollista.
Tätä samaa pitäisi tehdä itse asiassa koko yhteiskunnan laajuisesti, ja sen tarkoitus on se että vientialojen investoinneille saadaan enemmän vauhtia. Suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus täytyy turvata, ja se onnistuu ainoastaan niin, että meillä on riittävä määrä työpaikkoja ja palkanmaksua etenkin viennin kaltaisilla aloilla.
Sille en valitettavasti voi mitään, että julkishallinto on kasvattanut omat palkkansa kuplan tasolle, jos olisi vähän järkevämmin asiat hoidettu 10 vuotta sitten, niin ei olisi palkkaralleja päästetty käyntiin velaksi lainkaan, vaan olisi alettu kääntämään systeemiä niin, että viennin kaltaiset alat saavat jälleen enemmän jalansijaa.
Erittäin tärkeätä on ymmärtää se, että jos talousratkaisut kyetään tekemään oikein, edes -50% palkan alennus ei olisi kuitenkaan kotimaan ostovoimalla mitattuna samansuuruinen menetys. Tämä siis, jos vain suosiolla alennetaan myös näitä kotimaan kustannuksia laajalti samassa yhteydessä.
Palkanalennuksia ei pidä tehdä minään yksittäisinä ratkaisuna niinkuin rusinat pullasta, vaan sen pitää olla osana koko yhteiskunnallisia kustannuksia korjaavaa ohjelmaa.
Zipilän luulisi olevan hurskas lesta, mutta tekonsa eivät kerro hurskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä haastattelut sun muut pitänyt siirtää VMP:lle ja Eilakaislalle tai jotain? Tai koko työkkärin pyörittäminen.
Ehkä ne haastattelee niitä, joilla on jotain toiveita työllistyä? Sitten epätoivoiset tapaukset jätetään rauhaan.
Minä olen ollut koko vuoden 2017 työttömänä ja kertaakaan minulle ei ole soitettu. Tuota ennenkin olen ollut pitkään työttömänä, 2013-2015 kokonaan ja vuonna 2016 pääsin puoleksi vuodeksi palkkatukityöhön ja myöhemmin 4kk osa-aikatyöhön.
Nyt pääsin onneksi yksityisen firman uraohjaukseen, kun pyytämällä pyysin, vaikka en ollut ihan kohderyhmää. Kyllä tuo jonkin verran on auttanut pitämään mielialaa yllä ja vähän skarppaamaan työpaikkojen hakemisen kanssa. Sitä helposti vaipuu epätoivoon ja luovuttaa, jos ei mistään saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä haastattelut sun muut pitänyt siirtää VMP:lle ja Eilakaislalle tai jotain? Tai koko työkkärin pyörittäminen.
Pikkuisen veikkailen, että kunhan ko. systeemiä ruoditaan lisää auki, päädytään siihen lopputulokseen, että työttömien simputtamisella ei saada aikaan mitään. On sellainen kutina, että Sipula lähinnä pelailee itselleen vain jatkoaikaa koska hänellä tuntuu olevan jo ideat loppu. Sipilä kompastuu omaan oikeistoajatteluunsa, hänen aikansa valtion hallinnossa päättyy mikäli hän ei pikavauhtia ala oivaltamaan mikä se valtion hallinnon tehtävä on.
Vinkkinä, se tehtävä ei ole ainakaan osakkeenomistajien etujen ajaminen.
Te-toimisto saa kyllä nykymuotoisena päättyäkin, mutta se voisi olla järkevääkin että jotakin työnvälitystoimintaa saataisiin aikaan esim. agentuurimaisesti. Periaate pitäisi olla sellainen, että työttömille ei hankita töitä rankaisumentaliteetilla, vaan pikemminkin toisinpäin, eli mitä parempia sopimuksia agentti saa työttömille aikaan, sen paremman bonuksen agenttikin saa.
Monia muitakin ajatuksia on, mutta tärkein kaikista lienee kuitenkin se, että koko sosiaaliturvasysteemi pitäisi muokata uusiksi niin, että työttömien itsensätyöllistäminen ei olisi enää nykyisenlainen täysin järjetön ongelmatilanne aina ja kaikkialla.
Osa on ostettu ulkopuolisilta yrityksiltä, joille maksetaan tulosten mukaan. Te-toimistoihin väki on vähennetty niin minimiin etteivät pysty mitenkään omalla väellä hoitamaan. Ensin haluttiin vähentää työntekijät puoleen ja asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköisesti tapahtuvaksi. Toimistot saneerattiin niin ettei sinne juurikaan mahdu asiakkaita. Sitten hallitus taas halusin niitä kasvokkain tapahtuvia haastatteluita...
Sipilä pitää suomalaisia työnantajia ja yrittäjiä "lampaina",
"jos emme löydä joka toinen viikko löydä 3 tunnin työjaksoa työttömille"
Sipilä myös sanoo että malli on tehty:
"käytännössä mahdolliseksi"
Onkohan näin?