Sipilä puhuu edelleen "työttömien määräaikaishaastatteluista" pääministerin kyselytunnilla
"Sipilä sanoo että työttömiä haastatellaan henkilökohtaisesti ja että työttömyystoimistoissa on henkilökohtainen ote"
https://areena.yle.fi/1-4324508
Ajasta 30:30 eteenpäin.
Onko ne haastattelut nyt käynnissä vai ei? Mikäli on niin onko niistä hyötyä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran yritettiin painostaa jonnekin minne lie aktivointitouhuihin, mutta taisi virkailijakin tajuta että alkaa hiljalleen kuumottamaan nämä painostustouhut. Vastauksistani todennäköisesti kävi hyvin selvästi ja kirkkaasti ilmi se, että en suostu tekemään huonoja sopimuksia, ja olen tarjolla ihan mieluusti työmarkkinoille hyvällä sopimuksella.
Painostuksesta on kyse, ja se loppuu siihen kun kysyt että joko siirretään vähimmäisturvan varaan, pitäisikö sitä eläköitymistäkin ehkä sitten harkita?
No, sittemmin on tullut jo jokin asiakaskin, ja edelleen katsellaan jos saan tilausta markkinoilta, sinällään systeemi muuttunut hitusen parempaan suuntaan koska keikkaluontoisia töitä on 2017 alussa tehtyjen muutosten johdosta helpompi tehdä ilman turhaa ja tarpeetonta päivärahojen katkaisutouhua (työntekijä/yrittäjä tulkinnat ymv. roska).
Edelleenkin olen ihan mieluusti käytettävissä, mutta halpa en valitettavasti ole, ja laitan hinnoitteluuni muutenkin hiukan hyvän miehen lisää sekä rakenteellisten toimien laiminlyönnistä minulle aiheutunutta taloudellista vahinkoa korjataan nostamalla minun hintaani ja päälle viivästyskorkoa muutaman sadan tuhannen euron menetetyistä tuloista sekä yleensäkin ottaen koko systeemin suhtautumisesta minuun melko nöyryyttävästi samoin kuin siitä aiheutuneita erilaisia seurauksia hinnoittelen sisään tarjoamieni palveluiden hinnoitteluun.
Kova on riita rahasta kun hallitus ei suostu toimimaan, ja asia ei todellakaan tule paranemaan yhtikäs millään halpatyövaatimuksilla, vaan homma pitää hoitaa pikemmikin vetämällä potkuhousut jalkaan ja tarjoamalla saapikasta valtion hallinnossa vähän reippaammalla tahdilla. Jäljelle jäävilleä -30-50% palkanalennuksia, ja veroratkaisuissa vastaavia veronkorotuksia etenkin näille firmoille jotka tuhoavat kotimaisen työn kysynnän yksinkertaisesti nostamalla kaikkia kotimaan kustannuksia.
Joo, ihan varmaan on riita. Mut edelleenkin, minulta ette saa yhtään mitään palveluita mihinkään alehintaan, vaan minun työni on nykyisellään melko arvokasta.
Sinähän voit tosiaan ylihinnoitella itsesi. Mm. Kaltaisten vuoksi on nyt päätetty tästä pakkoaktivoinnista.
Tottakai minä voin ylihinnoitella itseni, aivan yhtä lailla kuin työmarkkinajärjestöt ylihinnoittelevat omat toimintansa, aikaansaaden toimillaan lisää minulaisiani.
Luulitko sä todellakin, että markkinoilla pätee demokratian säännöt, että 51% enemmistö päättäisi markkinoilla kahmivansa itselleen kaiken, ja että he päättäisivät sitten 49%:llekin että heidät pakotetaan tekemään ne halpatyöt mitkä ei 51% joukolle kelvanneet?
Haloo, nyt takaisin markkinoille, täällä ei hinnoitella enemmistövallan avulla...
Ei kun koeta nyt löytää jotain työtä edes sen 18 tuntia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran yritettiin painostaa jonnekin minne lie aktivointitouhuihin, mutta taisi virkailijakin tajuta että alkaa hiljalleen kuumottamaan nämä painostustouhut. Vastauksistani todennäköisesti kävi hyvin selvästi ja kirkkaasti ilmi se, että en suostu tekemään huonoja sopimuksia, ja olen tarjolla ihan mieluusti työmarkkinoille hyvällä sopimuksella.
Painostuksesta on kyse, ja se loppuu siihen kun kysyt että joko siirretään vähimmäisturvan varaan, pitäisikö sitä eläköitymistäkin ehkä sitten harkita?
No, sittemmin on tullut jo jokin asiakaskin, ja edelleen katsellaan jos saan tilausta markkinoilta, sinällään systeemi muuttunut hitusen parempaan suuntaan koska keikkaluontoisia töitä on 2017 alussa tehtyjen muutosten johdosta helpompi tehdä ilman turhaa ja tarpeetonta päivärahojen katkaisutouhua (työntekijä/yrittäjä tulkinnat ymv. roska).
Edelleenkin olen ihan mieluusti käytettävissä, mutta halpa en valitettavasti ole, ja laitan hinnoitteluuni muutenkin hiukan hyvän miehen lisää sekä rakenteellisten toimien laiminlyönnistä minulle aiheutunutta taloudellista vahinkoa korjataan nostamalla minun hintaani ja päälle viivästyskorkoa muutaman sadan tuhannen euron menetetyistä tuloista sekä yleensäkin ottaen koko systeemin suhtautumisesta minuun melko nöyryyttävästi samoin kuin siitä aiheutuneita erilaisia seurauksia hinnoittelen sisään tarjoamieni palveluiden hinnoitteluun.
Kova on riita rahasta kun hallitus ei suostu toimimaan, ja asia ei todellakaan tule paranemaan yhtikäs millään halpatyövaatimuksilla, vaan homma pitää hoitaa pikemmikin vetämällä potkuhousut jalkaan ja tarjoamalla saapikasta valtion hallinnossa vähän reippaammalla tahdilla. Jäljelle jäävilleä -30-50% palkanalennuksia, ja veroratkaisuissa vastaavia veronkorotuksia etenkin näille firmoille jotka tuhoavat kotimaisen työn kysynnän yksinkertaisesti nostamalla kaikkia kotimaan kustannuksia.
Joo, ihan varmaan on riita. Mut edelleenkin, minulta ette saa yhtään mitään palveluita mihinkään alehintaan, vaan minun työni on nykyisellään melko arvokasta.
Sinähän voit tosiaan ylihinnoitella itsesi. Mm. Kaltaisten vuoksi on nyt päätetty tästä pakkoaktivoinnista.
Tottakai minä voin ylihinnoitella itseni, aivan yhtä lailla kuin työmarkkinajärjestöt ylihinnoittelevat omat toimintansa, aikaansaaden toimillaan lisää minulaisiani.
Luulitko sä todellakin, että markkinoilla pätee demokratian säännöt, että 51% enemmistö päättäisi markkinoilla kahmivansa itselleen kaiken, ja että he päättäisivät sitten 49%:llekin että heidät pakotetaan tekemään ne halpatyöt mitkä ei 51% joukolle kelvanneet?
Haloo, nyt takaisin markkinoille, täällä ei hinnoitella enemmistövallan avulla...
Ei kun koeta nyt löytää jotain työtä edes sen 18 tuntia....
Niin siis koetahan sinä itse vaan keskittyä omiin työtunteihisi.
Itse olen tarjolla 18 tuntia ja ehkä muutaman tunnin enemmänkin, kun laitetaan mukava hinta lappuun.
Niin että jos onkin vain 17 tuntia tai 0 tuntia?
Mitä sitten. Lopputulos on ihan sama. Ei minun kannata käyttää yhtäkään euroa lisää 18 tunnin aikaansaamiseen jos hinta ei ole kunnossa.
Sit kun hinta ja muut ehdot kunnossa, niin sitten voi käyttää vaikka 80 tuntia viikossa, sopii ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka luottaa vielä Sipilään?
Luotan Sipilään siinä, että hän varmasti uskoo aidosti siihen mihin uskoo.
Mutta omasta mielestäni hän saattaa olla joissakin asioissa väärässäkin.
Se on se oikeistoajattelu sellaista, että se helposti alkaa ajamaan valtion hallinnossa aivan vääriä asioita. Valtio kun ei ole yritys, ja valtion taloutta ei voida toteuttaa kuin yksityisyrityksen taloutta, koska valtiossa talouden tavoitteetkin ovat erilaisia.
Lisäksi, valtio tuntuu välillä erehtyvän siinä, että pitääkö rahat saada valtiolle, vai pitääkö rahat saada valtion omistajille - eli äänestäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan ole haastateltu.
Loppuvuodesta juttelin muista asioista työkkärin virkailijan kanssa, ja tulin kysäisseeksi noista haastatteluistakin. Sanoi, ettei heillä ole resursseja kaikkia haastatella, ja minusta oli katsottu että osaan työllistyä ilmankin.
Ehkä jonkun pitäisi kertoa Sipilällekin.
Joo, eipä ne haastattele, koska ei ole resursseja.
Ei ole vain juhanpojan korviin kiirinyt totuus vielä(kään)
Eikö nämä haastattelut sun muut pitänyt siirtää VMP:lle ja Eilakaislalle tai jotain? Tai koko työkkärin pyörittäminen.
Piti mutta taas tais tulla lainsäädäntö vastaan. Ei voinut (surprise!!) antaa yksityiselle viranomaisen oikeuksia päästä esim te-toimiston tietokantaan. Tämä ei ollut yllätys kenellekään muulle kuin maan hallitukselle.
On haastateltu ja ei mitään hyötyä.
Ei se mulle työtä tuo.
Työkokeilu on oltava vähintään kuukauden niin on se paskan puhumista toi 5 päivää, kun sellaisia sopimuksia ei tehdä.
Samoin tuo 3 tunnin työ, kyllä se kävisi mulle mutta kun kukaan ei ota noin vähäksi aikaa.
Ainut tarkoitus on leikata korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Osa on ostettu ulkopuolisilta yrityksiltä, joille maksetaan tulosten mukaan. Te-toimistoihin väki on vähennetty niin minimiin etteivät pysty mitenkään omalla väellä hoitamaan. Ensin haluttiin vähentää työntekijät puoleen ja asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköisesti tapahtuvaksi. Toimistot saneerattiin niin ettei sinne juurikaan mahdu asiakkaita. Sitten hallitus taas halusin niitä kasvokkain tapahtuvia haastatteluita...
Hallitus suunnittelee että työttömän pitää raportoida viikottain miten on töitä hakenut. Ihan kuin joku muka lukisi ne muutaman satatuhatta raporttia viikottain. En mitenkään usko tuon raportoinin lisäävän työpaikkoja. Ellei sitten tosiaan palkata henkilöitä lukemaan niitä työttömien tarinoita työnhausta.
Sipilä näkee märkiä unia hyväksikäytöstä. Orjien avulla ne pyramiditkin rakennettiin.
Vierailija kirjoitti:
Sipilän mielestä "aktiimalli lisää 70% työttömistä työttömyyskorvausta, EI VÄHENNÄ SITÄ"
Sipilä "haastaa kaikkia suomalaisia siihen että kaikki työttömät saavat 3 h pätkätöitä.
Sipilä myös uskoo että "vuoden päästä kaikki pitävät tätä hyvänä mallina"
Nyt ukko hoitoon ja pian!
Sipilä kertoi ikävän faktan: todellakin 70%:lla korvaus on suurempi kuin se olisi ollut viime vuonna, koska nyt etuudessa on vain 5 päivän omavastuuaika, ennen oli 7 päivää. Ja koska suurin osa on työttömänä max 3 kk ajan, niin todellisuudessa etuuden kautta saadut nettotulot kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilän mielestä "aktiimalli lisää 70% työttömistä työttömyyskorvausta, EI VÄHENNÄ SITÄ"
Sipilä "haastaa kaikkia suomalaisia siihen että kaikki työttömät saavat 3 h pätkätöitä.
Sipilä myös uskoo että "vuoden päästä kaikki pitävät tätä hyvänä mallina"
Nyt ukko hoitoon ja pian!
Sipilä kertoi ikävän faktan: todellakin 70%:lla korvaus on suurempi kuin se olisi ollut viime vuonna, koska nyt etuudessa on vain 5 päivän omavastuuaika, ennen oli 7 päivää. Ja koska suurin osa on työttömänä max 3 kk ajan, niin todellisuudessa etuuden kautta saadut nettotulot kasvavat.
Meinaatko että 70% työttömistä tekee pätkätöitä?
Minkä lukumäärän kanssa tää "70%" korreloi, eli paljonko niitä työttömiä on sitten yhteensä sipilän laskujen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan ole haastateltu.
Loppuvuodesta juttelin muista asioista työkkärin virkailijan kanssa, ja tulin kysäisseeksi noista haastatteluistakin. Sanoi, ettei heillä ole resursseja kaikkia haastatella, ja minusta oli katsottu että osaan työllistyä ilmankin.
Ehkä jonkun pitäisi kertoa Sipilällekin.
Joo, eipä ne haastattele, koska ei ole resursseja.
Ei ole vain juhanpojan korviin kiirinyt totuus vielä(kään)
Eikö nämä haastattelut sun muut pitänyt siirtää VMP:lle ja Eilakaislalle tai jotain? Tai koko työkkärin pyörittäminen.
Pikkuisen veikkailen, että kunhan ko. systeemiä ruoditaan lisää auki, päädytään siihen lopputulokseen, että työttömien simputtamisella ei saada aikaan mitään. On sellainen kutina, että Sipula lähinnä pelailee itselleen vain jatkoaikaa koska hänellä tuntuu olevan jo ideat loppu. Sipilä kompastuu omaan oikeistoajatteluunsa, hänen aikansa valtion hallinnossa päättyy mikäli hän ei pikavauhtia ala oivaltamaan mikä se valtion hallinnon tehtävä on.
Vinkkinä, se tehtävä ei ole ainakaan osakkeenomistajien etujen ajaminen.
Te-toimisto saa kyllä nykymuotoisena päättyäkin, mutta se voisi olla järkevääkin että jotakin työnvälitystoimintaa saataisiin aikaan esim. agentuurimaisesti. Periaate pitäisi olla sellainen, että työttömille ei hankita töitä rankaisumentaliteetilla, vaan pikemminkin toisinpäin, eli mitä parempia sopimuksia agentti saa työttömille aikaan, sen paremman bonuksen agenttikin saa.
Monia muitakin ajatuksia on, mutta tärkein kaikista lienee kuitenkin se, että koko sosiaaliturvasysteemi pitäisi muokata uusiksi niin, että työttömien itsensätyöllistäminen ei olisi enää nykyisenlainen täysin järjetön ongelmatilanne aina ja kaikkialla.
Työkkärintätinä olen kanssasi täysin samaa mieltä! Voi, kun päättäjät kuuntelisi meitäkin joskus...
On mulle soitettu aina välillä. Viimeksi puhelu kesti pari minuuttia ja virkailija totesi "Jos olet tyytyväinen tilanteeseesi (työtön), niin soittelen touko-kesäkuussa uudestaan".
huoh :--------D