Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa säästämisen pitäisi loppua?

Vierailija
14.01.2018 |

Olen säästänyt säännöllisesti aika pitkään aina vähän rahaa. En tiedä tarkkaa syytä säästämiseen, mutta motivoina siinä on kai eniten se, että tuntee olonsa turvalliseksi. En voi luottaa siihen, että jos rahat loppuvat, niin jostain vain tupsahtaisi rahaa pelastukseksi. Ja ajatuskin siitä, että nöyränä pitäisi kysyä muilta lainaksi, motivoi säästämään niin, että voi tarpeen vaatiessa ilman häpeää "lainata" itseltään.

Mietin vain sitä, että mihin asti oikein pitää säästää ja milloin saa "tuhlata" eli vain käyttää eikä enää säästää? Itse ajattelen, että rahan jättäminen kuolemansa jälkeiselle ajalle on tuhlaamista ja surullista. Lukaisin jotain säästöjuttuja netissä ja siellä puhe oli tyyliin, että jos säästät näin ja näin, niin sulla on sitten 65-vuotiaana näin ja näin. Järkytyin vähän, että mitä: en kai minä nyt sen takia säästä rahaa, että olisi kivaa sitten 65-vuotiaana, kun en varmaan edes elä sinne asti. Ja jos sinne asti tottuu säästämään, niin tuskin osaisi edes enää nauttia elämästä. Nytkin se on jo vaikeaa.

En osaa kuvitella, että monikaan todellisuudessa elämänsä lopulle säästävä oikeasti jokin päivä heräisi ja olisi silleen: "Nyt alan nauttia rahoistani!" kun on jo tottunut säästävään elämäntapaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaan ottaen kannattaisi aloittaa nuorena, harvalla mahdollisuutta, silloin eniten kuluja.

Köyhällä tässäkin häpeän tunne, hyvä tietää kumminkin, voi aloittaa jo 10 eurolla.

Säästöjä voi jäädäkin, ei vaan kannata puhua se tekisi ahdistavan tunteen sitomisesta, ei aina silti löydy mitään.  Elämäntyyli, kun nuorena raatoi raskaassa työssä ja myöhemmin juhlitaan, nähty ettei hyvä seuraa.

Vanhempana kuuluisi rauhoittua.

Vaikka alkuvuodesta hankin jotain kivaa kun sain 1000 e säästettyä, kankaita 160 eurolla.

Vierailija
22/27 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihailtavaa, etta olet tarkka ja pystynyt saastamaan. Ei kannata lopettaa, mutta ehka sijoittaa? Muista myos sijoittaa asioihin josta nautit, kenties ulkomaanmatka. Puolisoni vanhempi saasti koko ikansa ja kerrytti omaisuuttaan. Ei ehtinyt itse koskaan nauttimaan, sairaus vei ennen aikaansa. Valintoja.

Tuo on juuri sellainen kohtalo, josta kuuleminen surettaa, ja yritän välillä itselleni sanoa, että rahasta pitäisi ottaa kaikki hyöty irti. Jos kaiken käyttää säästämättä, niin menettää jotain hyötyä tulevaisuudessa, mutta liika säästäminen vie hyötyjä koko elämänlaadusta. Pitäisi löytää se optimaalinen "elämisen" ja säästämisen suhde, mutta välillä innostun säästämisestä niin paljon, että en anna itseni nauttia rahan tuomista asioista niin paljon kuin voisin. En nyt ihan tuskaisena kärvistele, mutta kuitenkin olen oppinut ottamaan lähes itsestäänselvyydeksi, että säästöön menee rahaa niin paljon kuin sinne voi mennä niin, että jäljelle jäävällä rahalla kuitenkin selviää. On todella vaikea lisätä budjettiin mitään ylimääräistä "huvirahaa" tms. Toki sitä tulee herkkuja ja roskaruokaa ostettua, mutta nämä menee ruokarahoista. Kallimpien asioiden osto sitten vaatii jo suurempaa "tahdonvoimaa".

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihailtavaa, etta olet tarkka ja pystynyt saastamaan. Ei kannata lopettaa, mutta ehka sijoittaa? Muista myos sijoittaa asioihin josta nautit, kenties ulkomaanmatka. Puolisoni vanhempi saasti koko ikansa ja kerrytti omaisuuttaan. Ei ehtinyt itse koskaan nauttimaan, sairaus vei ennen aikaansa. Valintoja.

Tuo on juuri sellainen kohtalo, josta kuuleminen surettaa, ja yritän välillä itselleni sanoa, että rahasta pitäisi ottaa kaikki hyöty irti. Jos kaiken käyttää säästämättä, niin menettää jotain hyötyä tulevaisuudessa, mutta liika säästäminen vie hyötyjä koko elämänlaadusta. Pitäisi löytää se optimaalinen "elämisen" ja säästämisen suhde, mutta välillä innostun säästämisestä niin paljon, että en anna itseni nauttia rahan tuomista asioista niin paljon kuin voisin. En nyt ihan tuskaisena kärvistele, mutta kuitenkin olen oppinut ottamaan lähes itsestäänselvyydeksi, että säästöön menee rahaa niin paljon kuin sinne voi mennä niin, että jäljelle jäävällä rahalla kuitenkin selviää. On todella vaikea lisätä budjettiin mitään ylimääräistä "huvirahaa" tms. Toki sitä tulee herkkuja ja roskaruokaa ostettua, mutta nämä menee ruokarahoista. Kallimpien asioiden osto sitten vaatii jo suurempaa "tahdonvoimaa".

Ap.

Tunnistan tuon tunteen itsestänikin, mutta minulla se on ollut kausittaista. Voisikohan siinä olla kyse enemmänkin psykologisesta ongelmasta kuin taloudellisesta? Sinua ahdistaa, jos et säästä riittävästi - et luota, että elämä kantaa, tai sinun on vaikea suoda itsellesi asioita?

Vierailija
24/27 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te muut jotka säästätte rahaa (vaikka edes sukanvarteen vähän), mihin asti olette ajatelleet jatkaa? Eli milloin ette enää laita mitään säästöön? Mistä tiedätte sen hetken olevan, onko se jokin tietty ikä, tietty tapahtuma, tietty rahasumma tmv.?

Ap.

Siinä vaiheessa kun voin elää  mukavasti osinkotuloilla koskematta pääomaan. Osinkotulojen pitäisi olla vuodessa luokkaa 60 000 brutto.

Siinä sitä onkin tekemistä. Osakkeista saa keskimäärin 3,5% osinkoa vuosittain, joten tarvitset tuohon noin 1,7 miljoonaa euroa.

Tiedän.Onneksi kasvava osinkovirta lisää mahdollisuuksia uusiin sijoituksiin palkkatulojen lisäksi.

Vierailija
25/27 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaha, tän on pakko olla joku sipilän provo että kaikilla pitäisi olla sukan varressa? no vaikeeta säästää jos nippanappa saa vuokran ja ruuan maksettua!

sen verran säästät että pystyt alkaa sijottelee, alota vaikka halpis autoista joita kunnostat myyntii?

Vierailija
26/27 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan osan säästöön ja osan sijoitan kasvamaan korkoa indeksirahastoon. Toivon että tapahtuisi se hehkutettu korkoa korolle-ilmiö kun laittaa rahat "töihin". Osakkeisiin ei vielä riitä tarpeeksi ymmärrys.

Olen miettinyt että ne rahaston rahat on sitten mahdollisesti vanhuuden turvana ja pankin säästötilille kertyvä raha elämiseen milloin tarvitsee isomman rahan johonkin. Vaikka sitten matkusteluun. Tai talon/auton ostoon. Aion kuitenkin pitää säästötilillä muutaman tonnin hätävarana vaikka rahat sieltä muuten menisikin vaikka juuri siihen kodin ostoon.

Eli säästän varmaan koko ikäni osan rahoista tulevaisuuden turvaksi, kun ei normaali keski- tai vähätuloinen suomessa pääse rikastumaan eikä ole varmaa pääseekö ikinä eläkkeellekään.

Vierailija
27/27 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan säästämisen sitten kun säästössä on sen verran että voin jäädä "eläkkeelle" elintason laskematta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä