Miten ihmeessä pääsee eroon suunympärysihottumasta? Kaikki kokeiltu, keinot vähissä. Auttakaa!
Olen ihan aina ollut hyväihoinen. Yhtäkkiä, pari vuotta sitten 3-kympin kieppeillä leukaan ilmestyi pieni läntti näppyjä, jotka pikku hiljaa levisivät suun ympärille ja nenän sivuille. Yritin ensin kokeilla, jos kyseessä olisi allergia ja vuorotellen olin ilman maitoa, kalaa, viljaa, pähkinää jne. Mikään ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Kokeilin olla meikittä ja ilman mitään voiteita, ei vaikutusta kuin ehkä huonompaan suuntaan. Kävin ihotautilääkärillä, sain reseptit antibioottivoiteeseen ja antibiootteihin, ei vaikutusta. Kokeillut olen myös klotrimatsolia jos se kuitenkin olisi sienitulehdus, ei vaikutusta. Muita mitä olen kokeillut: omenaviinietikka, marseillesaippua, teepuuöljy, oliivi- ja kookosöljy, perusvoiteet, sls:n sisältävien tuotteiden pois jättö, ei vaikutusta millään. En enää tiedä mitä tehdä. Koko ajan kuumottaa noita mursunviiksiä, inhottava ihottuma lehahtelee tuon tuosta kasvoilla. Mitä tässä enää voi tehdä? Vain kevyt meikki auttaa edes hetkeksi unohtamaan tuon mutta kun en haluaisi meikata päivittäin ja haluaisin todellakin tuon ihottuman, tulehduksen vihdoin pois. Ihotautilääkäri ei enää osaa auttaa. Mikä neuvoksi? En käytä hormoniehkäisyä mutta stressi on viimeisen vuoden ollut kova. Se ei kuitenkaan selitä ihottuman alkua. Syön suht terveellisesti, en juo juurikaan alkoholia, juon runsaasti vettä päivittäin, en tupakoi. Olen melko laiha. Auttakaa, olen jo ihan epätoivoinen!
Kommentit (74)
Minulle tuli täysin sama kolmikymppisenä. Meni ohi ajan kanssa. Elä liikaa pese tai läträä voiteilla, ärtyy lisää siitä. Juo ennen nukkumaanmenoa nestemäistä sinkki+c-vitamiinia. Iho uusiutuu eniten yöaikaan.
Allergiatestit? Kokeile kuurina syödä allergialääkettä jos siitä olisi apua. Desifioi ihottuma alue n. 3 kertaa päivässä.
Se stressi kuriin? Itselleni lehahtaa otsalle punainen hilseilevä pläntti aina kun on enemmän ahdistusta. Suupieli oireilee ajoittain, nyt taas ollut hyvä - sitä en osaa päätellä, johtuuko stressistä, en ole kiinnittänyt vielä huomiota asiaan.
Ruusufinni on tietysti mahdollinen, vaikka ihotautilääkäri sanoi ettei se sitä ole. En ihan täysin luota tuohon asiantuntijuuteen kyllä :/ Mutta sekä antibioottivoiteen että antibioottikuurin olisi pitänyt tuhota myös ruusufinniin mutta kuurot eivät kerta kaikkiaan tehneet iholle mitään. Otan lisäravinteena c- ja d-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, msm:ää, kalaöljyä, candida Fortea, maitohappobakteereja. Ei vaikutusta. Syön joka päivä vihanneksia, marjoja. Juon vain vähän kahvia enkä syö lihaa päivittäin. Rasvaa saan tarpeeksi.
Ruoka-aineallergiaan en jaksa enää uskoa. Sillä olen tosiaan testaillut vuorotellen niiden poisjättöä. Voiko tuo ihottuma olla kuitenkin jotain muuta? Ihotautilääkärin mukaan se on ihan selvä suunympärysihottuma mutta en tiedä sitten.
Olen kokeillut mahdollisimman vähäistä hoitoa, ei tehoa. Korkeintaan huonompaan suuntaan meni. En uskalla enää laittaa mitään rasvaa naamaan ja sekös on sitten taas saanut aikaan sen, että otsa on täynnä pientä kuivuusryhelmää ja leuka ihonalaisia muhkurafinnejä. Vihaan ihoani :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Se stressi kuriin? Itselleni lehahtaa otsalle punainen hilseilevä pläntti aina kun on enemmän ahdistusta. Suupieli oireilee ajoittain, nyt taas ollut hyvä - sitä en osaa päätellä, johtuuko stressistä, en ole kiinnittänyt vielä huomiota asiaan.
Mulla kans suupieli oireili mutta parantui suolasaippualla. Puhdistamisen jälkeen laitoin aina bebantpenia ja parani.
Jos on perioraalidermatiitti, niin n. 3kk:n tetrasykliinikuurilla. Kannattaa ottaa syksy-/talviaikaan, koska ko. aine herkistää auringonvalolle.
Suolaakin olen kokeillut, ei apua siitä. Olen käynyt joogassa ja mindfulness-kursseilla, jotta stressin saisi kuriin ja tällä hetkellä se tuntuu olevan hallinnassa mutta naama se vaan jatkaa tuota samaa kuumottamista. Siis kertakaikkiaan mikään ei ole vaikuttanut ihoon positiivisesti. Ei mikään. No ehkä se kunnon pesu marseillesaippualla on auttanut vähän.
Kortisonia ei saa missään nimessä laittaa suunympärysihottumaan. Se vain pahentaa sitä. Auttaa toki moneen muuhun ihottumaan muttei POD-ihottumaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on perioraalidermatiitti, niin n. 3kk:n tetrasykliinikuurilla. Kannattaa ottaa syksy-/talviaikaan, koska ko. aine herkistää auringonvalolle.
Kun ei auta, testattu on kuten jo kirjoitin. Juuri viime syksynä kuurin söin. Kroppa meni muuten kivasti sekaisin kyllä, naamaan ei vaikutusta. Ap
Oletko jo kokeillut pihkasalvaa? Jos et, niin kannattaa kokeilla :)
Vierailija kirjoitti:
Suolaakin olen kokeillut, ei apua siitä. Olen käynyt joogassa ja mindfulness-kursseilla, jotta stressin saisi kuriin ja tällä hetkellä se tuntuu olevan hallinnassa mutta naama se vaan jatkaa tuota samaa kuumottamista. Siis kertakaikkiaan mikään ei ole vaikuttanut ihoon positiivisesti. Ei mikään. No ehkä se kunnon pesu marseillesaippualla on auttanut vähän.
Kortisonia ei saa missään nimessä laittaa suunympärysihottumaan. Se vain pahentaa sitä. Auttaa toki moneen muuhun ihottumaan muttei POD-ihottumaan. Ap
No sinulla on sitten eri vaiva kuin minulla, koska minä sain tulehdukseen kortisonia ja se auttoi heti. Jopa käypähoidossa lukee, että lääkäri määrää voidetta, missä on kortisonia ja antibioottia tälläiseen tulehdukseen.
Entäs se ihmeaine regulat (on tosin melko kallista, mutta jos apua saa niin on tietysti sen arvoistakin). Sitä on kai joku pikkuversio juuri kohdistettuina iho-ongelmiin. Laitetaan ulkoisesti iho-ongelmiin. Ota selvää, en itse tiedä tarkemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinulla on sitten eri vaiva kuin minulla, koska minä sain tulehdukseen kortisonia ja se auttoi heti. Jopa käypähoidossa lukee, että lääkäri määrää voidetta, missä on kortisonia ja antibioottia tälläiseen tulehdukseen.
Niin, johonkin muuhun kuin suunympärysihottumaan. Luepas itse suunympärysihottuman käypä hoito, siellä nimenomaan sanotaan, että pitää välttää kortisonia. Miksi tulet neuvomaan ihan eri sairauden hoidon keinoja toiseen sairauteen?
Minä sain suupielien tulehdukseen voidetta, joka sisälsi hydrokortisonia ja antibakteerisia aineita. Sitä piti käyttää viikko. Lääkäri myös neuvoi ettei kovin rasvaisia voiteita saa käyttää, koska ne voivat pahentaa ongelmaa.
Tuo pihkasalva kiinnostaa, saisinko siitä merkin ja tarkan nimen? Juuri pyörittelin apteekissa pihka-tervasalvaa käsissäni mutta siinä oli parafiiniöljy heti kärjessä inci-listassa, etten viitsinyt sen tarkemmin miettiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, johonkin muuhun kuin suunympärysihottumaan. Luepas itse suunympärysihottuman käypä hoito, siellä nimenomaan sanotaan, että pitää välttää kortisonia. Miksi tulet neuvomaan ihan eri sairauden hoidon keinoja toiseen sairauteen?
Mistä me voidaan tietää netin kautta mikä sairaus sinulla on. Ihottuman voi aiheuttaa niin moni asia, esim. bakteeri tai sieni. Minulle ihotautilääkäri määräsi suunympärysihottumaan kortisonia ja luotan kyllä hänen asiantuntijuutensa.
Minä sain reseptillä kortisonivoidetta (locoid lipid). Se auttoi ainakin minua. Sen lisäksi piti käyttää ceralan voidetta.