Kuinka monelle olisi katastrofi joutua nyt työttömäksi?
Voisin kuvitella saavani koukutuksellani vastaavaa työtä mutta julkisen sektorin puolella ei ole työvoimapulaa ja keski-ikäisenä joutuisin jonon hännille, mikä on ymmärrettäväö kun vastavalmistuneet ovat kärjessä tuoreella klukutuksella. Asunnon voisin myydä ja myyntihinnasta säästää osan velanmaksun jälkeen ja muuttaisin vuokralle. Ansiosidonnaisen aikana yrittäisin etsiä heti uutta työtä mutta tällä paikkakunnalla ei ole korkeakoulutetuille töitä kuin muutamia, joten joutuisin vaihtamaan paikkakuntaa. No, lapsi joutuisi jättämään hyvän koulunsa ja kaikki kaverinsa murkkuikäisenä. Enkä olisi yhtäön houkuttelevampi työnhakija missään muuallakaan: joka paikassa on hakijoita kymmeniä ellei satoja. Joutuisin siis hanttihommiin ja kurssirumbaan, olisin pian hylkiö. Näin oikeasti kävisi. Totuus on se, ettei vankan työkokemuksen ihmisetkään enää tuöllisty, koska on niin paljon jonossa työnhakijoita. Minulla ei ole rikkaita sukulaisia, joilta lainata tai muuta kallista perintöä eli en ole syntynyt kultalusikka suussa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisin ainakin enemmän rahaa kuin nyt.
Missä työssä saa pienempää palkkaa mitä työttömyyskorvaus on?
Kotihoidontuki on 341e / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisin ainakin enemmän rahaa kuin nyt.[/quote
Kiinnostaa, millä tavoin tuo onnistuu?En ole ollut töissä 20 vuoteen ja en saa mitään korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole töissä enkä saa korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omien lasten hoitaminen tuntuu työltä, on elämässään tehnyt väärän valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omien lasten hoitaminen tuntuu työltä, on elämässään tehnyt väärän valinnan.
Missä olen kirjoittanut noin? :D kirjoitin että työttömänä saisin enemmän rahaa kuin nyt. Opettele lukemaan.
Jään kohta työttömäksi eikä ole katastrofi. Säästöjä ym eikä velkoja.
kuinka paljo turhanpiväisiä ammatteja onkaan, esim terapeutti,, kelan virkailija, museovirkailija, kirjalllisuudentutkija, kuvaamataidon opettaja , yliopisto-opettajat, tutkijat jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on helppo ratkaisu, ilmoittaudu työttömäksi. Työttömyyskorvauksesta vähennetään kotihoidontuki, mutta nouseehan se summa kuitenkin.
vauva-foorumin moderaattori, maailman tyhmin ja turhin ammatti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on helppo ratkaisu, ilmoittaudu työttömäksi. Työttömyyskorvauksesta vähennetään kotihoidontuki, mutta nouseehan se summa kuitenkin.
Ei taida onnistua kun työpaikka kuitenkin odottaa mistä olen hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi joutuminen on aina henkilölle itselleen katastrofi. Kyse on tunteesta, että ei ole enää yhteiskunnan toimiva jäsen. Monelle siihen päällee tulee vielä taloudelliset ongelmat.
Minulle työttömyys ei ollut taloudellinen katastrofi, katastrofi tapahtui tunnepuolella, Osallisuuden tunne on erittäin tärkeä ja se häviää työttömyyden myötä.
Samalla tavalla ovat kokeneet muutkin yt-neuvottelujen tuloksena irtisanotut.
Joo, siinä sai sitten miettiä, että valehteliko esimies, kun aiemmin oli monta kertaa kehityskeskusteluissa antanut kiitosta työpanoksesta ja asenteesta. Potkut töistä oli kuin avioero.
Luultavasti työllistyisin nopeasti, alallani on pulaa kokeneista osaajista. Mutta jos en, ei se silti katastrofi olisi. Lainat tänä vuonna maksettu, osinkotuloilla ja työkkärin rahalla pystyy elämään jotenkin. Haluaisin vielä jokusen vuoden olla kyllä töissä ja kerryttää hieman paremman taloudellisen riippumattomuuden, mutta näinkin pärjäisi hieman sumplimalla menoja.
Pärjättäisiin kyllä. Asuntolainan lopun saisi kuitattua säästöistä ja sitten asumiskulut on 230/kk. Toisen auton voi myydä, ei siitä paljoa saa mutta säästää kuluissa.
Jos ei sitten pärjää tuloilla niin voi alkaa realisoimaan säästöjä. Tosin olisi ikävä myydä kakkosasunto kun kerrankin ehtisi kunnolla viettää siellä aikaa.
Olemme 45+ ja lapsi alakoululainen.
Aion muutenkin vaihtaa alaa, joten se voisi olla melkein helpotus. Pääsisin hakemaan saman tien. Asuntovelkasumma on niin pieni per kk, että sen voi maksaa vaikkei töitä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika sentään. Ongelma ei koske sinua, koska olet ihan vapaaehtoisesti tuohon tilanteeseen joutunut. Pienet tulot eivät ole tulleet sinulle yllätyksenä eikä mikään taho ole sinulle vain ilmoittanut, että töihin ei ole enää asiaa. Sinulla on työ odottamassa paluutasi. Jos et päjää, irtisanoudu ja hanki sitten toinen työpaikka.
Olen itsekin ollut kaksi kertaa hoitovapaalla, mutta eipä tullut mieleenkään kadehtia työttömyyskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Aion muutenkin vaihtaa alaa, joten se voisi olla melkein helpotus. Pääsisin hakemaan saman tien. Asuntovelkasumma on niin pieni per kk, että sen voi maksaa vaikkei töitä olisikaan.
Niin ja olemme yli 40, nuorempi lapsi asuu vielä kotona mutta on parin vuoden päästä armeijassa ja lähtee sitten. Sen jälkeen pärjää vähemmälläkin ruualla jne.
Elämässä muuttuu koko ajan jotain.
Täällä on näköjään asuntosijoittajia ym.liikkeellä, eikä yhtään pienituloista, jonka työpaikka olisi todella tarpeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika sentään. Ongelma ei koske sinua, koska olet ihan vapaaehtoisesti tuohon tilanteeseen joutunut. Pienet tulot eivät ole tulleet sinulle yllätyksenä eikä mikään taho ole sinulle vain ilmoittanut, että töihin ei ole enää asiaa. Sinulla on työ odottamassa paluutasi. Jos et päjää, irtisanoudu ja hanki sitten toinen työpaikka.
Olen itsekin ollut kaksi kertaa hoitovapaalla, mutta eipä tullut mieleenkään kadehtia työttömyyskorvauksia.
Ei minulla mitään ongelmaa olekkaan, vastasin vain kysymykseen että työttömänä saisin enemmän rahaa kuin nyt, ihan vapaaehtoisesti toki olen kotona :)
Ei olisi mikään katastrofi jos jäisin työttömäksi. Ei ole pahemmin säästöjäkään, mut varmasti nauttisin kiireettömyydestä ja rauhallisuudesta. Kauhean moni täällä näköjään ekaksi myymässä asuntonsa pois. Siis onko asunto myytävä heti paikalla vai yrittäisittekö edes etsiä töitä ennen kuin laitatte kämpän myyntiin?
Ei se ollut mikään big deal. Olisin kyllä tehnyt töitä eläkkeeseen saakka. En usko työllistyväni enää, olen 61 ja vuoden työttömänä. Sitä ennen 40v töissä, en ole ennen ollut työtön. Ei tämänikäinen saa työtä kuin suhteilla vaikka osaamiseni ja ammattitaitoni on satavarmasti parempi kuin 25-vuotiaana. Sellaisia suhteita ei ole. V*tuttaa kyllä se, että näiden muutamien vuosien takia eläkekertymä pienenee. Suurempi hyöty minusta yhteiskunnalle olisi jos olisin veronmaksajana. Oma velaton asunto ja säästöjä on, joten tässä odotellaan eläkepäiviä. En haluaisi myöskään palkattomaan työhön, vielä sellaista ei ole tarjottu. Palkaton työ ei kuulu hyvinvointivaltioon. Kaikille, myös nuorille harjoittelijoille kuuluu maksaa palkka. Ainoastaan joku lyhyt harjoittelupätkä voi olla palkaton silloin kun opiskelija on kirjoilla oppilaitoksessa ja saa opintotukea tms.