Paljonko teillä oli opintolainaa?
Mielenkiinnosta kyselen. Opiskelen tällä hetkellä lukiossa ja asun omillani. Mietin tässä että kannattaako sitä opintolainaa ottaa esimerkiksi kun menee korkeakouluun.
Paljonko teillä lainaa oli? Kauanko meni maksaessa vai maksatteko lainaa vieläkin? Kiitos :)
Kommentit (41)
aika isoja lainoja teillä monella ollut. Ite opiskelin lukion jälkeen noin 6 vuotta ja olin joka kesä töissä. Velkaannuin 90-luvulla noin 15 000-20 000 markkaa. Opintolaina tietysti ja toivottavasti antaa sitten tutkinnon ja mahdollisuuden opiskeluun ja sen hetken elämään, niinkuin itelläkin. Saihen senkin maksettua juu.
Eihän tuo 10 000 euroa esim. kovin paljoa käytettävää rahaa, opintovuosiin lainaa, kun sen jakaa useammalle vuodelle. On siinä kuitenkin maksamista takaisin. Varsinkin kun sen opiskelujakson jälkeen sitten tulee muita tarpeita äkkiä ja mahdollisesti lähivuosina myös perhettä. Perhe se vasta maksaakin.
Harva sitä kuitenkaan takuuvarmasti työllistyy tai tienaa heti hyvin, poislukien lääkärit.
Minusta opintolainan kanssa kannattaa nykyisin olla mietteliäs. 10 000€ on pian käytetty, mutta kyllä siinäkin maksamista vaan on kaiken muun ohella, kun elämä rullaa eteenpäin opiskeluelämästä....
Tässä ite oon opiskelujen jälkeen lainarahalla aina jotain saanut hankituksi, mutta pitkä prosessi on maksaa asuntokin velattomaksi, vaikka ihan keskituloisia ollaann...
Mä oon aikuisopiskelija ja aion ottaa nyt jäljelläolevilla kuukausilla (ehkä joku 12?) täyden lainan. Saan sillä mm. auton ostettua, tulee halvemmaksi kuin ottaa autolaina :)
muutenkin kiva kun ei tarvi kituuttaa, ei näin kolmikymppisenä enää jaksa sitä soluelämää ja pussinuudeleilla eloa. Ehkä 10 vuotta sitten olisi jaksanut (ja jaksoinkin).
Vierailija kirjoitti:
Tulee olemaan yli 25000 kun valmistun. Ja silti pitää käydä töissä... pää meinaa hajota.
Kannattaa miettiä vakavissaan rahankäyttöä tuollaisessa tilanteessa. Itse on ottanut euroakaan lainaa yliopistoon, vaikka ei ollut lainkaan säästöjä opintoja alkaessani. Tein töitä opiskelun ohella hyväpalkkaista tuntihommaa muutaman päivän kuukaudessa. Kesät vietin lomaa n. kolme kuukautta. En elänyt leveästi mutta kuitenkin mukavasti. Ulkona kävin melko usein, muta vain baareissa. Opintotuke sain 420 euroa/kk palkan lisäksi. Valmistuttuani ei ollut euroakaan velkaa. Opiskeluissa meni n. kuusi vuotta.
Nostin 3200€ ja käytin käsirahana moottoripyörään. Lyhentänyt olen jotain 300€, ei näillä korkotasoilla kannata kiirettä pitää..
Aikuisopiskelijana sain nostaa rahan kerralla.
Opiskelin enimmäkseen ilman opintotukea, sain sitä vain 1,5 vuoden ajalle. Opiskelin rahoitusta ja minulla oli sijoituksia jo ennen opintoja ja opintolaina oli ainoa mahdollisuus jatkaa sijoitusten tekemistä opintojen aikana. Ei sitä lainaa tainnut olla kuin 4500€ mutta sain sen turvin tehtyä edes jotain sijoituksia. Opinnot osuivat finanssikriisin alkuun ja kyllä koin tärkeänä olla mukana siinä romahduksessa, se oli ihan korvaamaton opetus.
Muistan vieläkin sen pelon ilmapiirin mikä vallitsi 2009 keväällä kun osakkeet olivat pohjamudissa ja niitä olisi pitänyt uskaltaa ostaa. Aikuisen sijoituksiin ei uskallettu oikein silloin laittaa viimeisiä säästöjä, kun perheessä oli vain yksi tulonsaaja ja yt-uutisia tuli joka tuutista. Muistan itsekin miten kurkkua kuristi joka kerta kun kuulin uutisista että Nokia taas irtisanoo enkä uskaltanut soittaa miehelle, että koskeeko tämä häntä. Lapselle tuli tehtyä hyviä sijoituksia silloin, hänelle on säästetty tasaisesti ja muistona noilta ajoilta on alle viidellä eurolla ostettuja UPM:n osakkeita. Nyt niiden kurssi on yli 28€ ja osinkoa tulee 1,15€/osake.
Opintolaina kannattaa ehdottomasti nostaa, se on edullista lainaa. Mutta se kannattaa ajatella investointina. Joko niin, että sillä mahdollistetaan täysipäiväinen opiskelu ilman jatkuvaa huolta rahasta, jolloin voimavarat jää siihen opiskeluun ja pääsee valmistumaan nopeammin. Jossain välissä opintoja on kyllä erittäin tärkeää päästä töihin, muuten ei saa valmistumisenkaan jälkeen töitä. Mutta opintolainalla voi säästyä niiltä ekojen vuosien raskailta siivoustöiltä, jotka eivät edistä uraa millään muotoa. Oman alan töihin pitäisi päästä kahden, viimeistään kolmen vuoden opintojen jälkeen. Siinä vaiheessa on jo vähän sitä ammatillista osaamista, minkä avulla pääsee kesätöihin ja voi jatkaa osa-aikaisena opintojen ohella.
Toinen mahdollisuus ajatella opintolaina investointina on sijoittaa se. Vaatii jonkin verran perehtymistä, mutta opintolaina on halvinta sijoituslainaa mitä ihminen voi saada. Eikä tule tilannetta, että välittäjä väkisin myy osakkeita kurssilaskun myötä, koska osakkeet eivät ole lainan vakuutena. Sen lainan voi sijoittaa myös ASP-tilille, jolloin opintojen jälkeen voi hyvinkin olla mahdollista päästä kiinni omistusasuntoon ja välttyä maksamasta vuokraa jollekin ulkopuoliselle. Monilla vuokralla asuminen pitkittyy, kun asutaan niin hienosti että omistusasunnossa siihen ei olisi varaa. Sitten löytyy kumppani ja tulee lapsi tai pari ja pian kärvistellään vuokralla 1400€/kk ja rahat ei riitä oman asunnon omarahoitusosuuden säästämiseen.
Summa summarum: Ota lainaa, mutta käytä se viisaasti! Tai voi sillä yhden ulkomaanreissunkin tehdä, jota on mukava vanhempana muistella. Mutta valtaosa rahasta pitäisi käyttää niin että siitä on hyötyä pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
kaikilla opintoraha + asumistuki ei riitä edes vuokraan eikä voi käydä töissä opintojen ohella esim. amk:ssa yhtä helposti kuin yliopistossa.
itsellä laina 300€ / kk meni ihan elämiseen, ei elektroniikkaan, puhelimiin tai muotielämään.
tervetuloa pois sieltä omasta pikku kuplasta.
Minä opiskelin AMK:ssa ja kyllä tokan vuoden jälkeen monet kävi vakituisesti töissä pari päivää viikossa. He pääsivät töihin sitten valmistuttuaan, elleivät jatkaneet samassa paikassa. Itse en kesätöihin päässyt enkä tajunnut edes kaivata, luulin että kouluun panostaminen riittää, mutta pyh ja pah. Valmistuin loistavin arvosanoin, sain stipendin enkä päässyt töihin. Ja kyllä ne kaikki työssäkäyvätkin lopulta valmistuivat.
10t. Sijoitin rahat ensiasuntoon ja ekaan BMW. Hienoa nouruus ja opiskeluaikaa.
Noin 70000 mk oli opintolainaa vuonna 1995, kun lopetin opinnot yliopistossa. Sain maksettua kaikki pois, kun sain vakituisen viran hyvinkin pian. Onneksi!
Opiskelin amk:ssa ja lainaa kertyi yht. 5300e.
Pitkälti tosin siksi, että sain lapsen opintojen aikana, eikä siis pakollisten harjoitteluiden aikana lisäksi tehty yhtään palkallista ilta- ja viikonlopputyötä.
Valmistunut olen jo, ja vakitöissä.
En muista lainamääriä, mutta maksimit otin. Ensimmäisen lainani sijoitin Interbankin kuukausitileille 10% - 14% koroilla, sitten Saksan markkoihin juuri ennen toista devalvaatiota, sitten sen jälkeen Kuntarahoitukselle 9% korolla. Kyseessä oli korkotukilaina, josta osan koroista maksoi valtio. Ja olin myös armeijassa, jolloin kaikki korot maksoi valtio.
Seuraavat lainat, jotka otin muutamaa vuotta myöhemmin, sijoitin Balkanin rahastoihin juuri ennen ko. maiden EU -jäsenyyttä. Kuittasin 100% voittoa.
Taisin maksaa lainat kerralla pois valmistumisen jälkeen ennen kuin viralliset lyhennykset alkoivat.
0e. Opinto+asumistuki, halpa opiskelijakämppä ja pihi elämä mahdollisti sen. Kesät tein ahkerasti töitä (ja jo lukioaikana olin säästänyt), tokana vuonna aloin tekemään myös opintojen ohessa töitä, hyvin pärjäsi.
Mulla on joku 20 000, en aio maksaa takas.
N. 14 000, mukaan lukien yliopisto joka venyi ulkomaille muuttamisen vuoksi. Kävin myös töissä, nyt maksettu kun aloi maksamaan enemmän per kk ja kerran vuoteen extra lyhennys
6500 € maisterin tutkintoa varten. Maksoin pois heti kun menin töihin, vaikka ekassa duunissa palkka oli 1800 €. Opiskelijana oli tottunut kituuttamaan.
Hain valmiiksi takaukset, mutta en koskaan käyttänyt niitä. Löysin riittävästi tuntitöitä. Minulla on kolme tutkintoa ja yhteenkään en ole ottanut lainaa.
Sain asumis- ja opintotukea, opiskelija-alennukset julkisiin välineisiin/hankin polkupyörän ja opskelijahintaisen lounaan, jollin söin puolitoista tai kaksinkertaisen määrään ruokaa vs mitä muuten olisin syönyt.
Ei ole pakko syödä viittä kertaa päivässä! Iltaisin join teetä ja söin leipää esim. vaikka kyllä rahat riitti myös ulkomaanmatkailuun:) Asuin soluasunnoissa. Tutkintojen välissä tein töitä ja säästin vararahastoa. Rahat olivat varsinkin ensimmäisen tutkinnon aikana tiukoilla, sillä elätin itseni jo 16 vuotiaasta, kun muutin pois kotoa opiskelemaan. Lain mukaan vanhempien kuuluu tukea tietty summa kuussa, mutta sitä en silloin tiennyt. Ole sinä tietävämpi ja pyydä myös vanhemmiltasi.
25000e oli lainaa. Maksoin pois asuntolainalla valmistumisen jälkeen.
Riippuu osittain, mitä alaa olet menossa opiskelemaan. Jos sinulla 100% varma (hyvinpalkattu) työpaikka sen jälkeen, niin silloin opintolainen ottaminen ei ole riski. On kuitenkin monia aloja, joissa se työpaikka, korkeakoulututksen jälkeenkään, ei ole varma. Tai että saa vain huonosti palkattuja pätkätöitä. Tai on pitkiä työttömyysjaksoja, silloin on vaikea maksaa takaisin opintolainaa.
En suosittele lainan ottamista, jos mitenkään pystyy elämään ja/tai on voimia ja jaksamista tehdä pientä osa-aikaista työtä opintojen ohessa. Etenkin jos asut jo omillasi, kun opiskelujen jälkeen alat saada palkkaa, menetät todennäköisesti asumistukesi, käteen jää vähemmän rahaa, josta maksaa takaisin sitä opintolainaa. Se voi varjostaa tulevaa elämää pitkään. Ellet nyt sitten tiedä 100% varmasti saavasi jostain rahaa esim. perintönä.
14000. Ei lainaa kannata pelätä. Esim. 5000 on ihan kohtuullinen summa ja maksettavissa kyllä vaikka työttömänä.
Otin kolmen lapsen äitinä kaksi vuotta opintolainaa. Oli yht 5800 korkojen kanssa, kun alkoi lyhennys. Maksoin tosi vähän takaisin ja meni 10 vuotta. Lasten vaatteisiin ja ruokaan meni.
Mulla 60 000 mk ja miehellä sama 60 000 mk. Maksoimme sitä noin 7 vuotta pikkuhiljaa pois.