Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisälämpötilasta sanomista puolison kanssa

Vierailija
14.01.2018 |

Ollaan asuttu yhdessä 6 kk. Olen lapsuudenkodissani tottunut +23 asteeseen ja palelen herkästi sitä viileämmässä. Avomieheni, jonka huoneistoon siis loppukesällä muutin, on aina ollut max. +20 asteessa. Kokeiltiin marraskuussa +21’5 c kompromissia, mutta hänellä on jatkuvasti hiki eikä saa nukuttua, minua taas vähän viluttaa. Varsinkin aamuisin bussipysäkille kävellessä haluaisin lähteä lämpimästä kodista etten heti palele. Mies taas sanoo että ”lämpimän testijakson” aikana häntä vilutti ulkona, kun lämpötilaero kodin ja ulkoilman välillä nousi niin isoksi... Miten te muut olette asian ratkaisseet?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilusta pääsee vaatteita lisäämällä.

Vierailija
2/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se hikoileva sika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla miehelläni on vihreä arvomaailma ja energian säästämiseksi hän oli totutellut mahdollisimman viileään kotiin jo ennen kuin tapasimme. Kesti arviolta vuosi opetella pitämään sopivan paksuisia vaatteita ja villasukkia (sekä peseytymään nopeasti jotta säästyy vettä). Nyt olen jo ihan ok tämän elämäntavan kanssa.

Vierailija
4/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka talvi meni lämpötiloista tapellessa miehen kanssa kun puutaloon muutettiin. Minä palelin ja mies hikoili. Toisena talvena asunto ei tuntunut enää niin kylmälle, ihmettelen itsekkin voiko näin nopeasti tottua uuteen lämpötilaan ja asuinympäristöön. Nykyään kun käyn kerrostaloissa kylässä joissa suora kaukolämpö ja patterit paahtaa niin tuntuu älyttömän kuumalle ja huoneistoilma epämukavalle.

Vierailija
5/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö makuuhuoneen lämpöä voi säätää erikseen,siellä riittää hyvin 17-19 astetta.

Vierailija
6/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilusta pääsee vaatteita lisäämällä.

ja miehestä

Vierailija
7/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvooko miehesi koko heinäkuun kun lämpötila on usein yölläkin yli 25?

Vierailija
8/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvooko miehesi koko heinäkuun kun lämpötila on usein yölläkin yli 25?

Kesät onkin yhtä tuskaa, sanoisin että itsellä kipuraja on 26 astetta, sen jälkeen ei enää paljon nukuta.

Mutta kesällä 25 astetta on vähän eri juttu, koska voi pitää ikkunaa auki ja ilmavirta iholla saa sen tuntumaan vähän viileämmältä. 25 kesällä ikkuna-auki ei tunnu yhtä pahalta kuin 23 talvella ikkunat kiinni.

Vierailija
9/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää makkarin tuuletus iltaisin ennen nukkumaan menoa. Ikkuna auki 5-10 minuutiksi niin on raikas ilma nukahtaa, eikä itse lämpötilalla ole silloin niin suurta merkitystä kuin ”ummehtuneessa” huoneessa.

Vierailija
10/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ja minä olemme oikeassa. Sinä ja minun mieheni olette väärässä. Totutelkaa virkeään viileyteen.

Vierailija
11/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei saa makuuhuonetta lämpimäksi ilman taloyhtiön vehkeitä, on aika vaihtaa miestä!

Vierailija
12/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 23 asteen sisälämpötila on aivan liikaa. Sellaisessa lämmössä passivoituu ja nukkuu huonosti. 

Vierailija
13/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 23 asteen sisälämpötila on aivan liikaa. Sellaisessa lämmössä passivoituu ja nukkuu huonosti. 

Niinkö. Meillä ei ainakaan eletä passiivimallissa vaan herätään virkeinä töihin joka arkiaamu, noin 22...25 asteen makuuhuoneesta riippuen onko pelkästään nukuttu vai myös annettu rakkaudelle valtaa.

Vierailija
14/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hieman ikävää kun mies pärjää kotona t-paidalla ja kalsareilla, itsellä taas kerrospukeutumista.. tällä hetkellä villasukat, lökärit, toppi, paksu huppari ja paksu villapaita, ja vieläkin on kylmä. Viltti vielä päälle niin alkaa olemaan sopiva. Tähän olen jo "totutellut" kolme vuotta, vieläkään ei helpota. Ei ole kotona lämpömittaria niin en tiedä yhtään kuinka kylmä täällä on.

Vierailija
15/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin entisajan käytäntö joka on yllättävän kätevä; asunnoissahan on väliovet alkujaan lämmönsäästöä varten, eli voidaan pitää eri huoneissa eri lämpötiloja tarpeen mukaan. Mutta väliovilla voi säädellä kätevästi myös asumismukavuutta. Meidän olohuoneessa on +22 koska vietän täällä aikaa eniten. Keittiössä +19,5 joten mies menee sinne mielellään ja samalla kokkaa siellä viihtyessään. Makuuhuoneessa +21.

Koko huoneiston pitäminen tasalämpöisenä on vasta 80-lukulainen ”keksintö” eikä edes niin taloudellista kuin todelliseen tarpeeseen perustuvat erilliset huonelämpötilat.

Vierailija
16/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ideologiset kylmyyden rakastajat voisi ajaa polkupyörällä pohjoisnavalle. Itse olen polttopuuni pilkkonut ja meillä ei sisällä palella.

On se kumma että tässä pimeässä ja kostean kylmässä maassa pitäisi palella pimeässä puoli vuotta sisälläkin. Vähintään 23.

Vierailija
17/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ideologiset kylmyyden rakastajat voisi ajaa polkupyörällä pohjoisnavalle. Itse olen polttopuuni pilkkonut ja meillä ei sisällä palella.

On se kumma että tässä pimeässä ja kostean kylmässä maassa pitäisi palella pimeässä puoli vuotta sisälläkin. Vähintään 23.

Tyttöystäväni jätti siksi että fillaroin talvella, enkä välittänyt hänen sähkösaunastaan joka vie energiaa useamman euron edestä joka lämmityskerta. Olisi pitänyt ”aikuistua” hankkimaan meille auto ja välillä käydä kylpylässäkin. Ajatusmaailmaani ei yksinkertaisesti sovi luonnonvarojen tuhlaaminen autotehtaita ja polttoaineenjakelua suosimalla, saati valtavien vesimassojen lämpimänä pitäminen muutamaa mukavuudenhaluista turistia varten.

Vierailija
18/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hieman ikävää kun mies pärjää kotona t-paidalla ja kalsareilla, itsellä taas kerrospukeutumista.. tällä hetkellä villasukat, lökärit, toppi, paksu huppari ja paksu villapaita, ja vieläkin on kylmä. Viltti vielä päälle niin alkaa olemaan sopiva. Tähän olen jo "totutellut" kolme vuotta, vieläkään ei helpota. Ei ole kotona lämpömittaria niin en tiedä yhtään kuinka kylmä täällä on.

Hanki väliin vaatekerta aitoa villaa, niin et palele ikinä. On kestävä sijoitus.

Vierailija
19/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kämpässä on kotona/poissa toiminto joka laskee huonelämpötilaa poissa-tilassa. Sovittiin että klikkaan sen aina lähtiessäni poissa-tilaan ja tullessani takaisin kotona-asentoon, sillä häntä ei yhtään haittaa olla raikkaammissa huoneissa :)

Vierailija
20/50 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konjakki auttaa oikein annosteltuna

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän