Sisälämpötilasta sanomista puolison kanssa
Ollaan asuttu yhdessä 6 kk. Olen lapsuudenkodissani tottunut +23 asteeseen ja palelen herkästi sitä viileämmässä. Avomieheni, jonka huoneistoon siis loppukesällä muutin, on aina ollut max. +20 asteessa. Kokeiltiin marraskuussa +21’5 c kompromissia, mutta hänellä on jatkuvasti hiki eikä saa nukuttua, minua taas vähän viluttaa. Varsinkin aamuisin bussipysäkille kävellessä haluaisin lähteä lämpimästä kodista etten heti palele. Mies taas sanoo että ”lämpimän testijakson” aikana häntä vilutti ulkona, kun lämpötilaero kodin ja ulkoilman välillä nousi niin isoksi... Miten te muut olette asian ratkaisseet?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä valittaa kerrostalossa liiasta kuumuudesta. Säästäkää sitä termostaattia pienemmälle. Ei tartte talvella koko ajan tuulettaa.
Meinaat, ettei kukaan ole keksinyt tuota? Meillä ei pattereissa edes kierrä vesi, koska täällä on jatkuvasti lämpimämpää kuin säädetty 21 astetta. Ylä- ja alakerta lämmittävät vedon takia (alas tulee maasta kylmää, ylhäällä lämpö haihtuu katon kautta) ja täällä välissä on kuuma. Talo vuodelta -93. On sentään hipihiljainen ja mukavilla naapureilla.
28
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla kyllä saatu sovitettua yhteen lämpötilatarpeitamme 25 vuoden aikana. Erityisesti nukkuminen on mahdotonta, en voi edes hengittää viileää ilmaa ja mies taas ei voi nukkua lämpimässä. Ollaan päädytty nukkumaan eri huoneissa. Mulla on 30 astetta ja miehellä 16, kumpikin on tyytyväisiä. Paitsi niissä muissa huoneissa :) Meillä ei saa edes lämmitystä kunnolla päälle (mies säätänyt ok-talon pannua...), joten viihdyn parhaiten joko omassa huoneessa tai saunassa (vaatteet päällä mutta myös kiuas päällä). Aamupalaa syödessä laitan aina uunin päälle ja avaan uuninluukun. Mies ei tykkää mutta se ei onneksi koskaan herää niin aikaisin kuin minä XD
Kannattaa käydä lääkärissä, tuollainen lämmöntarve ei ole terveen merkki.
No just. Ei ole normaalia tämä suomalaisten viileysvillitys. Meillä on aina yli 24. Kumpikin viihtyy. Jos siellä on joku, joka ei kestä normaalia sisälämpötilaa, heittäköön vaatteet pois ja pistäköön tuulettimen puhaltamaan kohti itseään, että pärjää.
Tätä ketjua lukiessa, mistä johtuu että niin monella juuri mies asuisi viileämmin? Kun me naiset ollaan ylipäänsä muuten tarkempia siitä, ettei energiaa ym. luonnonvaroja käytettäisi enempää kuin on välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä valittaa kerrostalossa liiasta kuumuudesta. Säästäkää sitä termostaattia pienemmälle. Ei tartte talvella koko ajan tuulettaa.
Monissa kerrostaloissa lämmön säätäminen on lähes mahdotonta. Kolmessa kerrostaloasunnossa patterit oli väännetty noin pienelle kuin ne sai. Käytännössä ne olivat lähes kauttaaltaan viileinä. Mutta lämpötila huoneistossa oli silti 24 - 26 talvella 30+ kesällä. Kesälämmön hoiti aurinko. Talvella lämpö tuli seinien läpi naapureista sivuilta, alta ja yläpuolelta.
Asialle ei voinut tehdä mitään. Eikä tilanne ole näköjään parantunut uusissakaan kerrostaloissa. Pari veljeäni asuu uusissa osakkeissa. Hienot huonekohtaiset säädöt. Ihan sama mitä asettaa, lämpöä aina päälle 24. Huoltomies sanoo, että pienemmäksi ri saa niin kauan kun naapurit tykkää asua lämpimässä. Ellei ala jäähdyttämään, mikä tuntuu talvella älyttömältä. Asuntojen äänieristys on hyvä, lämpöeristys asuntojen välillä huono.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa, mistä johtuu että niin monella juuri mies asuisi viileämmin? Kun me naiset ollaan ylipäänsä muuten tarkempia siitä, ettei energiaa ym. luonnonvaroja käytettäisi enempää kuin on välttämätöntä?
No katsos luonto. Lintuemokin hautoo lämpimässä pesässä sillä välin kun koiras kantaa maailmalta poikasille ruokaa, säällä kuin säällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta millaista vallankäyttöä liittyy lämpötiloihin ja tässäkin ketjussa moni kertonut miten mies on säätänyt lämpötilan ja joutuu kikkailemaan, että tarkenee. :( Kyllä meilläkin mies viihtyy viileämmässä kuin minä, mutta suositeltu +21-22C on aivan hyvä kompromissi.
Ehkä kuitenkin enemmän keskustelua ja kompromissien hakemista kuin vallankäyttöä.
Vallankäytöstä voidaan puhua silloin jos toisen lämmönsäätelyssä on jokin poliittinen päämäärä esim. maailman pelastaminen omaa energiankäyttöä pihtaamalla. Vastahan yle näytti Kiinasta dokumentin miten siellä kävi kivihiililämmityksen kiellon jälkeen; vaihtoehtoiset energianlähteet ei riitä ihmisten asuntojen lämmittämiseen ja niin talviaamuisin herätään +3 asteista kämpistä tukka huurussa. Eikä yksi ihminen vaan useampi miljoona kiinalaista.
Myös parisuhteissa voi olla vallankäyttöä ja väkivaltaa. En ole tajunnut ennen tätä ketjua miten moninaisin tavoin puolisot voivat kiusata toisiaan perinteisten rahan, seksin, ajan ja lasten lisäksi. Vaikka säätää yksipuolisella päätöksellä omakotitalon lämmöt liian alhaalle ja toinen todella palelee jatkuvasti. On eri asia, että kotona on sen verran viileä, että ei viihdy alusvaatteisillaan vs. lämmittää itseään pitämällä uunin luukkua auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla kyllä saatu sovitettua yhteen lämpötilatarpeitamme 25 vuoden aikana. Erityisesti nukkuminen on mahdotonta, en voi edes hengittää viileää ilmaa ja mies taas ei voi nukkua lämpimässä. Ollaan päädytty nukkumaan eri huoneissa. Mulla on 30 astetta ja miehellä 16, kumpikin on tyytyväisiä. Paitsi niissä muissa huoneissa :) Meillä ei saa edes lämmitystä kunnolla päälle (mies säätänyt ok-talon pannua...), joten viihdyn parhaiten joko omassa huoneessa tai saunassa (vaatteet päällä mutta myös kiuas päällä). Aamupalaa syödessä laitan aina uunin päälle ja avaan uuninluukun. Mies ei tykkää mutta se ei onneksi koskaan herää niin aikaisin kuin minä XD
Kannattaa käydä lääkärissä, tuollainen lämmöntarve ei ole terveen merkki.
No jos mies tahtoo pitää taloa 16-asteisena, niin onko ihme, että nainen on niin jäässä, että tahtoo välillä lämmitellä siellä omassa 30-asteisessa huoneessaan? Kun itse asuin nuoruuteni jääkylmässä talossa (omaa huonetta sain kuitenkin lämmittää mielin määrin) viihdyin 26-27 asteessa aina kun vain mahdollista. Nykyään kun ei tarvitse olla koko ajan kohmeessa riittää sisälämpötilaksi 22-23 astetta.
Täällä sama ongelma. En tiedä mikä ratkaisuksi, kun puolison kanssa eri mielipiteet kodin lämpötilasta?
Päinvastoin, kylmyys passivoi, kun pitää olla peiton alla. Nuoruuteni elin kylmässä talossa siihen koskaan tottumatta. Pahimmillaan olen pitänyt toppavaatteita sisällä.21-22 astetta on mulle sopiva.