Eroperheiden lasten asumisjärjestelyt
Hei,
Kertokaa miten teillä lasten asuminen järjestetty eron jälkeen. Haen tällä lähinnä uusia malleja meillä käytössä olleeseen viikko-viikko -systeemiin.
Vertaistukea ei juuri löydy ja tuntuu, että mallit ovat lähinnä tuo em vko/vko tai vkoloppuisä. Enemmän kaipaan vaihtoehtoja "puoliksi asumisen" toteuttamiseen.
Asumme lähekkäin ja lähellä koulua. Lapset 6 ja 10.
Kommentit (13)
Ei varsinaisesti mikään ja toisaalta tällä herkellä toisen osapuolen liiallinen työnteko ja se, että toinen osapuoli on 80 % vastuussa kaikista lasten asioista.
Tuntuu vain, että ajatus jumittunut tuohon malliin, kun ei muusta tiedä.
Kaipaan siis enemmän uusia malleja, jos niitä on, ja perusteluita miksi ne toimii teillä kuin kysymyksiä meidän tilanteesta. 😊
Ap
Mä olen aikuinen jo ja meillä perhe vielä yhdessä, mut mun kohdalla olin kouluajat äidillä ja lomat isällä pitkän välimatkan takia. Olin siis syyskuusta joulukuuhun äidillä, joululoman isällä, taas tammi-helmikuun äidillä ja hiihtoloman isällä, sama pääsiäisenä. Kesällä olin 2kk isällä taas.
Itse olen tosi tyytyväinen ollut.=)
T.27v äiti
Meillä on lapsilla aidosti kaksi kotia.
Eli saa tulla kumpaan vain omilla avaimillaan. Asunnot ovat puolen kilsan päässä toisistaan.
On painottunut kyllä selvästi tähän minun luona olemiseen. On kuitenkin selkeitä isäviikonloppuja, jolloin lähtevät sukulaisiin, kavereille tai vaikka kylpylään muualle.
Tärkeintä kuitenkin on, että lapset ovat AINA tervetulleita ihan kumpaan kotiin tahansa.
Lapset ovat yleensä minulla. Noin kolme -neljä viikonloppua vuodessa isällä muutaman sadan km päässä. Alakoululaisia ovat. Lomat myös yleensä minulla. Yksi tai kaksi viikonloppua kesälomalla isällä. Talvella yksi tai kaksi viikonloppua isällä. Joulu ja hiihtoloma sekä pääsiäinen minulla.
Isä haki lapsen pe-su ja välillä la-su ja välillä viikolla. Kesällä yli kuukausi. Joulu ja uusivuosi aina mulla.
Joku (ainoa?) tutkimus päätyi tulokseen, että vko/vko heittopussielämä on lapselle huonoin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aikuinen jo ja meillä perhe vielä yhdessä, mut mun kohdalla olin kouluajat äidillä ja lomat isällä pitkän välimatkan takia. Olin siis syyskuusta joulukuuhun äidillä, joululoman isällä, taas tammi-helmikuun äidillä ja hiihtoloman isällä, sama pääsiäisenä. Kesällä olin 2kk isällä taas.
Itse olen tosi tyytyväinen ollut.=)
T.27v äiti
Tosi kiva että teillä on toiminut. Vaikuttiko mitenkään se että äidin kanssa oli aina arki / koulu ja isän kanssa aina loma? Koitko toisen arkivanhemmaksi ja toisen lomavanhemmaksi tai miten heidän roolinsa vanhempina erosi?
Olisi nyt hyvä tietää, että hakeeko ap äitiystävällistä vai lapsilähtöistä mallia. Äidillehän kivoin on sellainen, jossa on tarkasti määritelty olemiset ja elämiset, lapsilähtöinen taas sellainen kuin viestissä 4 kerrotaan eli on selkeästi 2 kotia, joihin on aina tervetullut. Sitten on erikseen jotkut sovitut menot tyyliin mummin 70-vuotissynttärit, jotka merkitään kalenteriin ja lapsi on isän/äidin mukana juhlissa.
Lapsilähtöisesti tässä yritetään toimia parhaamme mukaan yhdessä 😊 En hae mitään valmista ratkaisua, tyyliin mikä kivoimmalta kuulostaa vaan ajattelemisen aihetta miten voisi toimia.
Jälkiviisaus on helppoa, itseltäkin löytyisi rutkasti viime vuosien ajalta.
Joku kuitenkin kysyy, niin ei ole uusia puolisoita, alkoa tms kuvioissa.
Ap
Unohtui vielä, että enemmän elämme tuoöla tavalla, että lapsilla on kaksi kotia. Lapset 6 ja 10 ja kulkevat lähes aina pakettina eli eìvät varsinaisesti vielä itse kotien väliä. Paitsi isompi koulupäivien päätteeksi tms. Emme kuitenkaan koskaan lähetä häntä esim hakeen vanhempien unohduksesta johtuvaa tavaran jäämistä toiseen kotiin. Noin esimerkkinä.
Työreissut arjessa tekevät vko-vkohommaan hiemaan sitä heittopussimaisuutta, kun aina näitä ei kumpikaan vanhempi tiedä ajoissa, että voitais kunnolla ennakoida.
Ap
Meillä on tällä hetkellä niin että sopimukseen on kirjattu joka toinen viikonloppu ja arki-ilta joka toinen viikko.
Mutta esim minä oon myöhään töissä ti ja ke, poikkeuksetta joka viikko melkeen niin lasten isä hakee iltiksestä ja eskarista aikaisemmin niinä päivinä. Ja palauttaa sitten mun kotiin parin kolmen tunnin kuluttua.
Joka toinen viikonloppu on muodostunut nyt niin että isä hakee heidät eskarista/iltiksestä pe ja vie ma kouluun/eskariin.
Meillä etäisyyttä n. 2,5km
Varmaan sitten kun lapset on isompia niin enemmän saavat itse vaikuttaa siihen miten asiat järjestetään.
Mikä vika viikko-viikossa susta on?