Jos voittaisit 10 miljoonaa keille lahjoittaisit rahaa?
Tykkään pohtia tällaisia samalla kun laitan lottoa vetämään :D
Eli, jos voittaisit 10 miltsiä, jakaisitko onneasi läheisille? Vai yrittäisitkö pitää matalaa profiilia? Leikitään, että nyt ei tarvitse miettiä lahjaveroja.
Minä pitäisin melko matalaa profiilia, en kertoisi voitosta muille kuin parhaalle ystävälleni jolle jakaisin kelpo siivun. Muutoin yrittäisin lahjoittaa nimettömänä (en tiedä, miten onnistuisi...) pienempiä summia parille muulle kaverille.
Erikoisin mieleen pompannut on, että lahjoittaisin nimettömästi jonkun 100 000 euroa eräälle työkaverilleni, jota en edes henkilökohtaisesti tunne. Tämän työkaverin arki on todella haastavaa mitä kahvihuoneessa on tullut rupateltua. Itse hajoaisin sellaisen taakan alla, mutta samainen työkaveri on monista vastoinkäymisistä huolimatta todella sympaattinen, avulias, iloinen, jaksaa loputtomiin neuvoa ja kannustaa harjoittelijoita. Näkee töissäkin paljon vaivaa muita auttaakseen vaikka mikään pakko ei ole. Ei koskaan puhu pahaa kenestäkään ja puolustaa niitä joista jupistaan selän takana.
Joitain kymmeniä tuhansia lahjoittaisin myös löytöeläinkodeille ympäri Suomen.
Kommentit (47)
Ehkäpä voisi jotain paikalliskerhoja avustaa satasella silloin tällöin. Mutta ei se 10m meinaa oikeastaan mulla muuta ku noin 30.000e/kk puhtaana käteen kuussa osingoissa. Että niissä raameissa se kuluttaminen on pidettävä. Et joo voihan sitä päivässä laittaa tonnin haisemaan johoki vähemmän fiksuun muttei juurikaan enempää eikä todellankaan pidemmän päälle.
Että kun joku tulee pyytämään puolta milliä ties mihin Perun irtolaiskissojen kissahotelliin voi vain rehelliseti todeta ettei ole moisia rahoja ollenkaan. Mutta koska rakastan kissoja niin tässä ois 500e.
Jaamme sen kahden lapsemme perheiden kanssa. Meillä on kimppapaperi valmiina, jos tällaista sattuisi.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittaisin ehdottomasti osan rahasta (500 000?) lähellä olevalle eläinhoitola/kodittomien eläinten kodille. Siellä on niin hyviä ihmisiä ja kaikki tekevät työtä rehellisesti. Haluaisin heille resursseja pitää hyvää huolta ja kenties lisätä paikkoja kodittomille.
Sitten iso osa vanhemmille ja siskolle
Loput laittaisin talteen, jotta saisin oman talon enkä asuisi vuokralla :D
Sinäkin tunnut olevan hyvä ihminen : )
Mä antaisin mutsille, siskolle ja lapsille, eli kaikkein läheisimmilleni ja rakkaimmilleni. Sitten valitsisin myös jonkun samankaltaisen kohteen kuin sinäkin ja lahjoittaisin sinne sievoisen summan.
Lahjoittaisin ainakin Hurstille ja johonkin pienen kaupungin leipäjonolle rahaa. Lisäksi olisi kiva lahjoittaa köyhille lapsiperheille rahaa, uskoisin että monille esim.5000e olisi kiva lisä elämiseen.
Tottakai ostaisin asunnon itselleni ja lapsille.
Antaisin äidilleni, kauhea velka eikä saa rahaa oikein mistään :(
Veljelleni joka remontoi taloa, homma etenee pikkuhiljaa.
Siskolleni joka asuu vuokralla.
Ehkä isälle avustusta asuntovelkaansa 🤔
En kertoisi rahoista kenellekään. Tulisi vain kateellisuutta ja katkeruutta muuten.
Käyttäisin hissukseen elintason parantamiseen. Kavereille ja sukulaisille lahjoittaisin juttuja "muuten vaan". Antaisin vaikka ymmärtää voittaneeni paljon vähemmän kuin todellisuudessa.
Siskon perheelle 600ke heilla 4 lasta
Vaimon siskolle 200ke, vanha piika
Vanhemmille ja vaimon vanhemmille 300ke. Tuskin saisivat sitakaan kaytettya jarkevasti.
Saattaa olla, etta vahemman ja ostaisin heille mita haluavat ja tarvitsevat.
Omille lapsille 1 500ke per larvi 3kpl
Mulle ja vaimolle jaisi 4 400 ke
Olen ehdottomasti paras rahan kanssa tasta poppoosta. Aloitin sijoittamisen 12 vuotiaana.
Hyvantekavaisyyteen en mitaan. Huonoimmissa tapauksissa 100% menee pomon pussiin.
Esim Sotaveteraanijarjasto on raivostuttava. I saanto oli etta Sotaveteraanit kayttaa rahat. Nyt kun toimarin pesti uhkaa loppua on keksitty kummia syita ettei yhdityksen I saannosta valiteta.
Pitäisin itse miljoonan ja antaisin siskolle, veljelle ja siskon lapsille jokaiselle 100 000 euroa. Vanhemmille 500 000 ja loput hyväntekeväisyyteen.
Lahjoittaisin yhteensä miljoonan erilaisille kissojen suojeluyhdistyksille. Loput pidän itselläni ja elän kuten olen halunnut: isossa omakotitalossa ja lähin naapuri vähintään kilometrin päässä. :)
Siskolle, veljelle ja vanhemmilleni lahjoittaisin rahaa tai kiinteää omaisuutta. Muiden sukulaisten kanssa en ole niin läheinen, eikä mielestäni heille tavallaan kuuluisikaan lahjoittaa, paitsi jos joku heistä vaikka sairastuu vakavasti, niin silloin tarjoaisin rahallista apua parhan hoidon saamiseksi tai arjen pyörittämiseen.
Ystäville en antaisi rahaa, mutta merkkipäivinä tai jouluna lahjoisin tasokkailla lahjoilla tai lähtisin kaverilomille. Toki tällä tavoin tulisi paljastaneeksi voiton, mitä en välttämättä haluaisi. Ehkä valehtelisin perineeni omaisuutta.
En lahjoittaisi kellekään, mutta tarpeen tullen voisin antaa hyville tyypeille rahallista avustusta.
Hyviin tyyppeihin ei lukeudu mitään maailmanhalaajaidealisteja, vaan rehellisiä isänmaallisia ihmisiä.
Laittaisin miljoonan kehitysmaiden lapsille Unicefin ja Punaisen Ristin kautta.
Loput pitäisin itselläni ja kustantaisin perheelleni ja lapsilleni mukavan elämän lopuksi ikää, ilman palkkatyön kahleita.
Äh, se on sitten sen ajan murhe. Nyt on tärkeämpääkin ajattelemista.
No siis minähän sijoittaisin ne rahat ja ryhtyisin koroillaeläjäksi. Itse pääomasta en antaisi kenellekään, mutta korko- tai osinkotuottoa tulisi sen verran, että kyllä sillä voisi mukavasti osallistua milloin minkäkinlaiseen keräykseen. Äitini ei rahaa tarvitse, päinvastoin on sitä aina minulle tyrkyttämässä. Kaveritkin on vähän sellaisia, että jos niille yrittää jotakin tarjota niin vastustelevat. Kokevat kai jäävänsä kiitollisuudenvelkaan. Yhdelle exälleni voisin muutaman kymmenen tuhatta pistää, sillä olisi rahalle tarvetta. Lahjaveron maksaisin ihan mielelläni, sillä tykkään maksaa veroja muutenkin.
Muuten pitäisin matalaa profiilia, en hiiskuisi voitosta mitään kellekään, vaan voisin selittää vaurastumista perinnöllä. Olen oikeasti saanut sellaisen hiljattain, en kovin isoa, mutta eipä sitä summaa kukaan ole kyselemässä. Testamentti on tehtynä, joten sitä ei tarvitse enää miettiä, miten rahoille kävisi jos kuolisin.
Lähimmille sukulaisille ja ehkä jotain hyväntekeväisyyteen,esim.Hesylle ja Hurstille (kotimaisiin kohteisiin).
Oma lähipiirini ei enempää rahaa tarvitse. Antaisin mieluummin niille, joilla oikeasti on pula jostakin, sekä kotimaassa että ulkomailla.
-Nälänhädästä kärsiville
-Lapsisyöpäpotilaiden hyväksi
-Vanhustyölle Suomessa
-Diabetes-ja syöpätutkimukselle
-Omille sukulaisille
Jos eurojackpotista tulee 90 miljoonaa, niin lupaan lahjoittaa siitä eri tavoilla puolet pois, mm yllämainituille tahoille. Kuitenkin niin, että kukaan ei rikastu.
K
ensin aloittaisin tietenkin yrityksen jota pystyisi laajentamaan tilanteen mukaan, että saisi tienattua vaikka miljoonan vuodessa tai vähintäänkin sijoituksilla sama, sitten vasta voisi miettiä lahjoituksia, mieluusti jatkuvasti pienempiä summia kuin kerran yksi isompi summa
itseä kiinnostaa kemia, voisin panostaa näihin laboraatorioissa tuotettuihin ruokiin, jotka mahdollistavat avaruusmatkailun sitten joskus
Hurstille ja sille onnetterelle jolta olisin esim lottokupongin ostanut ehdottomasti jotain. Joillekkin voisin yrittää Brother Christmasin kautta antaa myös.
Faijalle ostaisin Espanjan asunnon.
En ikinä mihinkään SPR jne keräyksiin.
Ostaisin talon, jonka äitini saa valita, vuokraa ei tarvitse maksaa, saisi elää ilmaiseksi siinä. Hänelle ostaisin myös uuden auton. Muuten ei kellekään sukulaisille kerrottaisi. Esim. miehen äiti juoruaa kaikki asiat eteenpäin, eikä haluta, että kaikki tietävät.
Isälleni ostaisin myös jotain, yrittäisin jotenkin keksiä miten auttaisin häntä. Mutta hänellekään en uskaltaisi kertoa, sillä kertoisi myös eteenpäin.
Valitsisimme myös jonkun hyväntekeväisyyskohteen tarkasti, johon lahjoittaisimme.
Itselle ostaisimme pikkuhiljaa auton, talon ym. Eikä mitään ökyhintaisia!