Onko erityisopeja paikalla,
kysymys lapsen pienryhmään siirrosta. Meille tuli Wilman kautta ajatus, että lapsi pärjäisi paremmin jos ryhmän vaihto tehtäisi. Näinkö helposti tuollaisen paikan saa? Ja eikö pitäisi jotain tutkimuksia tehdä, kyseessä oppimisvaikeudet ja keskittyminen.
Kommentit (25)
On aika kuntakohtaista miten menetellään. Se, mikä on valtakunnallista, on ns. kolmiportainen tuki. Tuen portaat ovat nimeltään yleinen-, tehostettu- ja erityinen tuki. Harvemmin oppilasta siirretään suoraan yleisestä tuesta erityisen tuen piiriin, vaan tehostettu tuki pitäisi saada ensin. Käytännössä tämä tehostettu tuki tarkoittaa yleensä esim. säännöllistä laaja-alaisen erityisopettajan apua muutamia kertoja viikossa ja oppimissuunnitelman laatimista. Tehostettu tuki annetaan aina tavallisessa yleisopetuksen luokassa. Jos todetaan, ettei tehostettu tuki riitä, voidaan oppilaalle anoa siirtoa erityisen tuen piiriin. Erityiseen tukeen siirtyminen ei edellytä tutkimuksia, mutta yleensä niitä on jo tässä vaiheessa tehty. Erityinen tuki ei kuitenkaan nykyisin tarkoita, että oppilas pääsisi pienryhmään, vaan myös erityinen tuki entistä useammin järjestetään oppilaan omassa luokassa. Uusi OPS myös velvoittaa koulut määrittämään myös jokaiselle pienryhmän oppilaalle yhteistyöluokan yleisopetuksesta, johon oppilaan opiskelua osittain integroidaan.
Käytännössä riippuu hyvin paljon kunnan taloudellisista resursseista millainen mahdollisuus lapsellasi pienryhmään on, mutta valitettavasti ainakaan suurimmassa osassa kuntia mainitsemasi perustelut eivät pienryhmäpaikkaan riitä.
Tarkennus pienryhmästä tarkoitan erityisluokkaa. Joissain kouluissa pienryhmästä puhuttaessa tarkoitetaan tuota laaja-alaisen erityisopettajan antamaa opetusta muutamia kertoja viikossa.
Lapseni kävi optikolla ja tämä sanoi, että näkö on sellainen ettei lukeminen voi onnistua. Näissä taidoissa hitautta ja keskittyminen heikko. Optikon mukaan ryhmän vaihtoja ei pidä tehdä ennenkuin näkö asia on kunnossa. Voiko tämä nyt johtua tästä mitä opitkko kertoi? Onko kellään kokemusta?
Mistä syistä pienryhmää ehdotetaan?
Lukeminen ja kirjoittaminen on hidasta. Ja keskittyminen hankalaa. Ei häiriköi muita, mutta häiriintyy muista.
Terkkarin lähetteessä lukee, että näkökyky on selkeästi heikentynyt. Voisiko vaikuttaa?
Tottakai vaikuttaa näkeminen lukemiseen. Ei lukutaito sujuvoidu, jos kirjaimet hyppivät silmissä. Näkö kuntoon ekana ja sit joko tiivis lukikuntoutusjakso tai luokankertaus. Ei erityisluokkaan kannata sellaista laittaa, joka häiriintyy muista.
T. Erityisopettaja
No, tässä tapauksessa pienryhmää nimenomaan suositeltiin kun siellä on vähempi lapsia ja avustaja saatavilla. Olisi kuulema pärjäämisen kannalta parempi paikka ja saisi onnistumisen kokemuksia.
Tuo toimii vain, jos pienryhmässä on lähinnä rauhallisia oppimisvaikeuksisia lapsia. Jos on käytöshäiriöisiä niin keskittyminen on vaikeampaa kuin isossa luokassa.
Miksi meille sitten tätä ehdotetaan jos se on huonompi ratkaisu? Mistä tässä vanhempana tietää mitä tekisi?
No, sepä. Vaikea ikinä tietää, että mikä toimisi. Kokeilemalla vain löytyy.
Kuunnellaanko näissä ryhmävalinnoissa vanhempia? Mitä tarkoittaa, että oppilas voi osittain suorittaa vaikeat aineet pienryhmässä? Pysyykö hän silloin vanhan luokan mukana muuten?
Luulisi, että teitä olisi informoitu tarkemmin näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kävi optikolla ja tämä sanoi, että näkö on sellainen ettei lukeminen voi onnistua. Näissä taidoissa hitautta ja keskittyminen heikko. Optikon mukaan ryhmän vaihtoja ei pidä tehdä ennenkuin näkö asia on kunnossa. Voiko tämä nyt johtua tästä mitä opitkko kertoi? Onko kellään kokemusta?
Vie lapsesi silmälääkärille. Optikko ei ole silmälääkäri ja lapset on syytä viedä silmälääkärille, jos silmissä epäillään olevan ongelmaa. Ap, et kerro, että onko lapsellesi tulossa silmälasit vai peittohoito tai jotain muuta asiaa korjaamaan. Vai onko kyse sanasokeudesta, jolloin kirjaimet hyppivät lukijan silmissä. Silmälääkärille siis. Miten lapsen kokeet ovat menneet? Osaako lapsesi toimia koulussa annettujen ohjeiden mukaan ja tehdä itsenäisesti tehtäviä? Näiden perusteella voi päätellä jo jotain onko pienluokka tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että teitä olisi informoitu tarkemmin näissä asioissa.
Informaation saaminen on hankalaa. Itse yritin selvitellä lapseni kouluasioita jo ennen koulun alkua. Jälkikäteen kävi ilmi, että koulun rehtorin ja opettajan kertomat asiat eivät pitäneet paikkaansa. Opetus ei ollut sitä, mitä oli luvattu. Tarkkana saa siis olla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vaikuttaa näkeminen lukemiseen. Ei lukutaito sujuvoidu, jos kirjaimet hyppivät silmissä. Näkö kuntoon ekana ja sit joko tiivis lukikuntoutusjakso tai luokankertaus. Ei erityisluokkaan kannata sellaista laittaa, joka häiriintyy muista.
T. Erityisopettaja
Mun ekaluokkalainen laitettiin pienluokalle nimenomaan tuon takia. Hällä on siis aistiyliherkkyys. Ehtona oli, että ryhmässä ei ole käytöshäiriöisiä, koska niistä häiriintyisi yhtä lailla. Onneksi tällainen paikka löytyi ja saatiin. On ollut todella hyvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kävi optikolla ja tämä sanoi, että näkö on sellainen ettei lukeminen voi onnistua. Näissä taidoissa hitautta ja keskittyminen heikko. Optikon mukaan ryhmän vaihtoja ei pidä tehdä ennenkuin näkö asia on kunnossa. Voiko tämä nyt johtua tästä mitä opitkko kertoi? Onko kellään kokemusta?
Vie lapsesi silmälääkärille. Optikko ei ole silmälääkäri ja lapset on syytä viedä silmälääkärille, jos silmissä epäillään olevan ongelmaa. Ap, et kerro, että onko lapsellesi tulossa silmälasit vai peittohoito tai jotain muuta asiaa korjaamaan. Vai onko kyse sanasokeudesta, jolloin kirjaimet hyppivät lukijan silmissä. Silmälääkärille siis. Miten lapsen kokeet ovat menneet? Osaako lapsesi toimia koulussa annettujen ohjeiden mukaan ja tehdä itsenäisesti tehtäviä? Näiden perusteella voi päätellä jo jotain onko pienluokka tarpeen.
Itsenäinen ohjeiden kuuleminen ja tehtävien tekeminen on vaikeaa. Siis se motivaation ylläpitäminen. Menee silmälääkäriin vielä ja on saamassa silmälasit. Olen tästä lapsen motovaatiosta tehtäviä kohtaan aika hämilläni. Tähän asti kerhossa, päiväkodissa ja eskarissa on sanottu ihan päinvastaista, eli rauhallinen ja keskittyvä. Kaikki tämä vaikeus alkoi kun meni ekaluokalle. Siellä alkoi tämä häiriintyminen muusta ryhmästä ja tehtävien tekemisen vaikeus. Kauhean ristiriitainen olo. Nyt kun pienryhmää on ehdotettu niin luulen, että se on jo vähän niinkuin sovittu asia.
Tietääkö kukaan?