Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokin työ naurettavan raskasta palkatasoonsa nähden+kokki jää melkeimpä aina 40 minuutin ilmaiseen ylitöihin siivoamaan LOPETAN.

Vierailija
11.01.2018 |

Nykyjään salin puolelle osataan palkata tarpeeksi henkilökuntaa, jotta asiakas saa palvelua nopeasti. Mutta taas keittiössä tehdään kuumassa työtä kauhealla kiireellä vuorot menee miten sattuu joskus on 12 tunnin työpäiviä joskus 4 tunnin. Ja AINA viimeisessä vuorossa olevat joutuu siivoamaan ilmaisena ylityönä. Vaihtuvuus on suurta on kaikenmaailman kausityöntekijöitä, pätkätyöläisiä, ja ennen kaikkea harjotelijoita. Heille pitää aina kaikki opettaa uudestaan ja kun he ovat kaiken oppineet niin heidän työnsä on jo loppuneet. Edellisen lounastauon pidin 27.12.2017 joo on kalenteriin merkattu tottakai niitä saisi joka päivä pitää mutta jos pitää keittiö tukkeutuu. Tehkää muutama työvuoro ravintolassa ennen kuin menette alalle moni tulee ja näkee mitä tää homma oikeasti on ja lähtee parin kuukauden päästä. Työ painottuu iltoihin ja viikonluppuihin joten omalle elämälle ei jää paljoo aikaa työ on myös raskasta fyysisesti etenkin olkapäille kun tauotta niitä pitää koholla koko päivän. Aina joku paikka rikki. Siivoaminen tehdään ylitöinä koska työaika loppuu kun ravintola suljetaan siivota pitäisi samalla kuin sotkee joka on tietenkin mahdotonta. Elviran määräämät viikkosiivoukset on naurettavia ja jos niitä ei tarvitsisi tehdä jäisi aikaa oikealle hygieenialle totta kai pitää olla viranomaisten määrämät hygieeniasäännöt mutta nykyset on turhat ja en ole ikinä 20 vuoden urallani ollut paikassa jossa niitä noudatetaan.
Ainoa plussa on että hyvä kokki saa työtä mistäpäin maailmaa tahansa eli pääsee asumaan ympäri maailmaa mutta huonolla palkalla tietenkin. Kokkikoulussa pitäisi opettaa nää perjantain nollauskännit ja tupakanpoltto ilman niitä ei tätä työtä jaksaisi. Ei ole montaa pitkää uraa tekevää kokkia jolle ei viina maistuisi. Työpäivän kiireestä palautuminen kestää aina sen 3 tuntia jolloin saa kuunella vaimolta kuinka ei tee kotona mitään ei vaan yksinkertaisesti jaksa. Kesät ja pyhät on sesonki aikaa jolloin ei ehdi lomia pitää. Keittiöapulaisen homma on vielä kauheampaa sama kiire vielä huonommat tunnit pienempi palkka. Tiskarin hommissa yleensä sama jos heille ylipäätään mitään maksetaan eikä ole vain harjoittelemassa ja harjoittelijoita riittää meillä on 3 kokkia ja 3 harjotelijaa. Äläkä myöskään perusta omaa ravintolaa jokaisen menestystarinan takana on kaksi velkasta ravintoloitsijaa jotka tekee 90 tuntista viikkoa että ravintola pysyy pystyssä. On vielä paljon lisää mutta ei kukaan jaksa enempää lukea

Mutta joo PITÄKÄÄ ESSUNNE MÄ LOPETAN

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

samaa mieltä. Tuttu tyttö meni varoitteluista huolimatta alalle. Itkien lähti mm Absilta.

nuo björckit, sukulat, välimäet ja aihiset antavat ihan väärän kuvan. Tässä vähän kapriksia pilkotaan ja sata tonttua tulot.[/quote

Mikä siellä ABC:llä noin vaikeaa oli?Itse olen tehnyt vastaavanlaista kokin työtä melkein 30 vuotta ja aina on yhtä kivaa mennä töihin enkä pidä työtä raskaana.Nykyajan nuoret ei pärjää Absillakaan vaikka siellä on sentään paljon työntekijöitä eikä tarvi yksin tehdä kaikkea.

Vierailija
42/76 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiössä kaikessa säästetään kun ajatellaa että jos on hyvällä paikalla ja tarjoaa syötävää ruokaa menestyy ja näin ennen olikin suomessa ei ole pitkää ravintola perinnettä niinkuin monissa muissa maissa.

Mutta nykyjään ihmiset lukee netistä arvostelut kehuu somessa ja miettii missä syö. Ja on valmiita maksamaan sen 5 euroa ylimäärästä mennä 4 kilometriä kauemmas että saa parempaa ruokaa. Jos saisin 20% enemmän aikaa jokaiseen annokseen ruoka olisi paljon parempaa. Sama raaka-aineissa ei kaikkea pitäis halvimalla ostaa. Ravintoala on jäännyt 80 luvulle jolloin mentiin ensimmäiseen ravintolaan jonka näkee vähän hintojaverraten. Silloin sijainti oli tärkein. Mutta nykyjään kiitos somen ja netin laatu on tärkein. Se ollaan jo salin puolella tajuttu ja palkataan tarpeeksi tarjoilijoita että asiakas saa palvelua heti sisääntullessa ravintolat joissa näin on menestyy paremmin. Kun teen annoksen rauhassa on sen odottamisen arvoinen. Muutos on tulossa en kyllä jää sitä odottamaan

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin jus töistä haisen chililtä ja sipulilta. Ei jaksa tehä mitään en edes akkaa naida vaikka hän sitä ehdotti. Olkapäät on kipeenä kaverit kutsuu bileisiin mutta ei vaan jaksa tein 9 tunnin työpäivän palkan saan kahdeksata. Tän piti olla mun unelma ala.

Vierailija
44/76 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan aloittajaa kyllä täysillä. Itse vaihdoin alaa samoista syistä. Lisäksi minua syletti suunnattomasti se, minkälaista paskaa asiakkaille useimmissa ravintoloissa myydään. Jotain puolivalmisteita pakkasesta tai pussisooseja käytetään älyttömästi kaikissa muissa paitsi niissä kaupungin parhaissa ravintoloissa. Itse opiskelin vuosikausia, että oppisin tekemään hyvää ruokaa, mutta hukkaan meni sekin. Etenkin henkilöstöravintoloissa tunsi olevansa uransa huipulla kun lätki pellille Saarioisten jauhelihapihvejä.

Kiireen hallitsemattomuus on ravintolatyössä jotain aivan käsittämätöntä. Olet yksin iltavuorossa, niin johan pölähtää ovesta bussilastillinen venäläisiä, jotka tietenkään eivät ole tehneet varausta ja haluavat tilata listalta.

No, onneksi lopettamispäätöstäni vauhditti pahaksi äitynyt atooppinen ekseema, joka muutti käteni mätiviksi ja vertavuotaviksi koppuroiksi. Opiskelin uuden ammatin (mihin en saanut mitään muuta tukea kuin opintotuen) ja nyt olen konttorirotta. Ikävöin joskus sitä fiilistä kun on saatu hirvittävä tilaussuma selvitettyä ja porukka istuu lastauslaiturilla tupakalla hurtin huumorin lentäessä. Mutta ei se huonoja puolia mitätöi. Nykyään stressitaso työssä on niin alhainen, etten tarvitse sitä röökiäkään...

Vierailija
45/76 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

samaa mieltä. Tuttu tyttö meni varoitteluista huolimatta alalle. Itkien lähti mm Absilta.

nuo björckit, sukulat, välimäet ja aihiset antavat ihan väärän kuvan. Tässä vähän kapriksia pilkotaan ja sata tonttua tulot.[/quote

Mikä siellä ABC:llä noin vaikeaa oli?Itse olen tehnyt vastaavanlaista kokin työtä melkein 30 vuotta ja aina on yhtä kivaa mennä töihin enkä pidä työtä raskaana.Nykyajan nuoret ei pärjää Absillakaan vaikka siellä on sentään paljon työntekijöitä eikä tarvi yksin tehdä kaikkea.

sielläkö joku pohatta ravintoloitsija kirjoittaa? Absin tyypit hoitaa myymälän, veikkaukset, polttoaineet, siivoaa salia, vessaa yms. On heset ja pitsat. Suosituilla paikoilla kamalat määrät asiakkaita jne

Vierailija
46/76 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut savustettiin keittiöstä aikanaan koska. lähdin kun työaika loppui ja pidin 30 minuutin lounastauon päivittäin. Pitäkää huoli oikeuksistanne kukaan muu ei tee sitä puolestanne vaikka vaalien aikana lupailisikin.

Vierailija
47/76 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tämä salipuolen hommakaan kovin hääviä ole.

Eihän meilläkään niitä taukoja "ehdi" pitää, joidenkin työntekijöiden mielestä. Minä ja pari muuta kyllä pidetään aina omat meille kuuluvat taukomme. Miksi tekisimme ylitöitä palkatta, eli työskentelisimme taukojen ajankin? Kyllähän varsinkin nuo vanhemmat siitä murisee, (koska itse ovat kuulemma saman ikäisenä tehneet 16-tuntista työpäivää kuutena päivänä viikossa, tauotta) mutta eipä se mitään.

En kuitenkaan aio luoda mitään uraa tällä alalla, vaan siirryn opiskelemani alan hommiin sitten kun opintopisteet riittää töihin. Joten ihan sama.

Vierailija
48/76 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten PAM on olemassa? Hampaaton hoitamaan rakenteellisia muutoksia. Aina hoitoala ollut otsikoissa huonoista palkoistaan. Ravintola-alaa ei kai mielletä ammattimaiseksi, vaan joksikin harjoittelijoiden ja pätkätyöläisten taivaaksi? Missä on todellinen edunvalvonta? Kieltäytykää yhdessä laittomuuksista!

Vierailija
49/76 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa absilla paljon työntekijöitä :D

Vierailija
50/76 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa kokin työ on myös raskasta vaikka päivät ovat 7-15.

Koska nykyisin lapsilla on niin paljon ruokaaine allergioita että joutuu tekemään monelle erikseen oman ruuan. Eikä saa itse soveltaa vaan täytyy tehdä tarkalleen ohjeen mukaan myös mausteet mitata että lapsille ei tule liikaa suolaa.

Osassa paikoissa ruuat tulevat valmiina ja ne vain lämmitetään uunissa että kokki tehtiin myös siivota päiväkodin.

Näin meillä Helsingissä

Vierailija
51/76 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on myös keittiössä töissä ja kertoo ihan samaa kuin ap. Kauhea kiire koko päivän, täytyy syödä lennossa ja palkka on huono.

Vierailija
52/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies oli kesän Eckeröllä ja sai jatkoa. Hyvä homma tuo jaksotus merellä saa pitkät vapaat. Ihan merimiesunionin palkka tai kai pikkuisen parempikin

Vierailija
53/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin mahdollista tehdä niitä juttuja siten ettei synny sotkua. Se on vain taidoista kiinnit. 20 kilon sipulisatsin pilkkomiseen ei mene puolta tuntia kauempaa keneltäkään.

Teknisesti ja älyllisesti keittiön missään tehtävässä ei ole mitään vaikeaa tai raskasta. Olen muitakin töitä tehnyt, esim raksalla. Ja monissa muissa paikoissa.

Ravintola-alalla ei ole mitään muuta ongelmaa kuin idiootit ja henkisesti kehittymättömät keltaistanestetta ja ruskeaa sontaa aivonsa pullollaan olevat ihmis pyllyn reijät.

Työt jaksaa tehdä fyysisesti. Henkisesti ei kestä olla siellä simpanssien kirkunaa ja rääkynää kuuntelemassa.

Vierailija
54/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä vanhoja kokkiavauksia nostelee`?

Vastaan tähänkin. Mä olen muutamia vuosia (28v) ollut töissä kokkina ja olen viihtynyt. Onhan se toisinaan raskasta, mutta pitäähän itsestäänkin pitää huolta. Olen ollut muutamassa paikassa töissä, jotka ei maksanut siivouksesta. Otin loparit.

Nykyisessä paikassa olen ollut nyt 11 vuotta ja olen viihtynyt todella hyvin. Lisät rullaa ja lomatkin. Palkka ei päätä huimaa, mutta on se pikkasen parempi kuin yleinen palkkataso.

Vierailija
55/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkoilkaa eihän meille metaliimiehillekään mitään maksettais jos ei oltais aikoinaan palkastamme taisteltu. Samaa on miettinyt siivoojista eikös teistä ole pulaa se on hyvä valtti neuvotteluissa. Kirjettä sinne pamiin

PAM ei välitä työntekijöistä, ei varsinkaan Selin. Hän on niin kaukana palvelualan työntekijöiden arjesta, ettei kukaan ikinä. Oli vastenmielistä, miten puolusti kikyä varauksetta. 

Vierailija
56/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös. Eihän tämä hääviä ole, mutta maksan samaan aikaan pois pk-seudulla sijaitsevaa (halvemman hintaluokan) asuntoa jonka ajattelin velkavapaana laittaa joko vuokralle tai myydä. Muutan eläkkeellä maalle pitämään pientä tilaa ja kasvattamaan eläimiä.  Aikansa kutakin sopii hyvin tähänkin, kyllä sitä siivoaisikin sen 20-30v. jos tietäisi tien päässä olevan odottamassa vapaus.

Vierailija
57/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene osa-aikaisiin töihin niin ei tarvitse pelätä karenssia ja palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa. Tai sitten vaihdat työpaikan ihan erilaisiin hommiin tai opiskelemaan.

Nyt oli lehdessä juttua kuinka kokkeja ei saa enää töihin normaalilla palkalla vaan pitää maksaa enemmän 😂

Taitaa moni ravintola olla pulassa

Mies tekee 30 tuntia viikossa eikä saa soviteltua, koska se sopimus on juuri pari tuntia yli jonkin maagisen rajan. Tällä alallahan osa-aikaisuus on oikea syöpä.

Toivon joka päivä että mies vaihtaisia alaa. Työajat ja palkka on aivan p*skat. Lisäksi se on koko ajan palovammoilla, väsynyt ja haisee keittiökrääsälle. Päälle tuttujen vittuilut ja naureskelut kun on niin surkeassa ammatissa (isossa ketjussa töissä). Olkoon p*skatyötä, rankkaa se työ silti on ja suurin osa meistä ei tekis sitä päivääkään.

"Mukavia" tuttuja sun miehellä...

Vierailija
58/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia toitotetaan työvoimapulaa ja lobataan massamaahanmuuttoa. Ihmisille ei haluta maksaa palkkaa vaan tuodaan halvempaa työvoimaa Suomeen. Suomalaista työntekijää voidaan potkia päähän niin kauan kuin annetaan rajojen yli tulla uutta porukkaa.

Vierailija
59/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset hakeudu Suomen lipun alle? Siljalle tai Eckerölle?

Tallink on ostanut Siljan kauan sitten.

Vierailija
60/76 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin taannoin työkokeilussa ravintola-alalla. Olin siis palkattomana, ja sain työntekijöiden vihat niskaani kun normaalisti halusin pitää kahvitaukoni. Miksi rehkisin hiki hatussa jos en saa edes palkkaa? Eräs tarjoilija jopa alkoi ohimennen tönimään minua kun olin mukamas kiireessä niin tiellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän