Miten jonkun 5 ja 7 vuotiaat lapset ei osaa viedä astioitaan ym. tiskipöydälle syötyään???
Meillä vajaa 2 vuotias osaa jo laittaa astiansa koneeseen ja joskus kun on kiire leikkeihin tms. niin vie vähintään tiskipöydälle. Tämä tapahtuu erikseen sanomatta, esikoiselle opetettu tapa, jonka pienemmät tekee perässä, erikseen sitä opettamatta!
Siskoni lapset taas eivät " osaa" viedä astioitaan tai jogurttipurkkejaan syömisen jälkeen mihinkään, jättävät vaan pöydälle ja huutavat vauhdissa kiitokset kun juoksevat leikkeihin.
Mielestäni tällaiset asiat kuuluvat hyviin käytöstapoihin ja ne pitäisi opettaa jo pienelle, jotta ne tulisivat ihan itsestään...
Kommentit (8)
astioiden vientiä opettanut. Ja muutenkin, eiköhän jokainen saa päättää itse mitä asioita lapsilleen opettaa?
Joskus se on meidän 10-vuotias, mutta pääsääntöisesti jompikumpi aikuisista.
Meilläkin keittiö on sellainen, että jos tiskikoneen luukku on auki, ei ruokapöydästä pääse kukaan pois. Itse asiassa, jos joku istuu ruokapöydän ääressä, ei tiskikoneen luukkua edes saa auki.
Ei minun lapsuudenkodissanikaan jokainen vienyt omia astioitaan pois.
Meillä ei vie aikuisetkaan, koska ei ole edes tiskikonetta. Se joka tiskaa, raivaa pöydän.
Päiväkodissa lapset vievät automaattisesti astiat kärryyn, ja kylässä kysytään, että mikä on talon tapa, ja tehdään niin.
Ja miten joku itseensäkyllästynyt kotiäiti jaksaakin nähdä noin paljon vaivaa TOISTEN IHMISTEN ASIOISTA?
Funtsi vaan niitä omia täydellisiä asoita ja jätä muut rauhaan. Taidat olla sama tyyppi joka täällä päivästä toiseen rutisee jos jonkun asioista. Ärsyttävää!!!
puuttuu jotain . Kauheeta jos pitäs tolleen elää kyttäämällä vaan toisten " virheitä "
pois pöydästä! Ärsyttävä tapa! No, tuskin tuommoinen 50+ aikamies ikinä sitä oppiikaan..
Meillä aikuinen korjaa lautaset pöydästä, lähinnä siksi että meillä on kivitasot ja vielä korotetulla korkeudella (vanhemmat pitkiä), joten lapset voivat helposti kilauttaa astiat rikki ja siitä syntyy vaaratilanteita. Jugurttikuppinsa kyllä vievät roskikseen ja lusikat tipauttavat tiskialtaaseen. Toivottavasti ap ei menettänyt tästä yöuniaan :).
siis piti kirjottaa että ne on sitten ihan saman tasosia mun miehen kanssa ;)