Miksi lapset nykyään oppivat opettamatta lukemaan jo huomattavasti ennen koulun alkua?
Minun kouluaikoinani luokalla saattoi olla yksi, joka osasi lukea ennen koulun alkamista. Nyt opitaan tyyliin nelivuotiaana itsestään. Äidit huolissaan, jos kouluunmenijä ei osaa lukea edes jne.
Vai onko näin vain av:lla? Osaako suurin osa lapsista oikeasti lukea kouluan alkaessa?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin kouluun -79 eikä luokaltani kukaan osannut lukea koulun alussa. Muistan, kun opin, aapisen m-kirjaimen kohdalla. Olin luokkani kolmas. Omista lapsistani 2 on oppinut lukemaan 4-vuotiaana ja yksi 6-vuotiaana. Kuopuksen (pienessä) eskariryhmässä kaikki osasivat lukea ennenkuin eskari päättyi.
Nykyään tunnetaan lapsen kehittymistä paremmin ja lasta osataan tukea herkkyyskausissa. Lukemisen oppiminen on sellainen, että helpompaa herkkyyskautena.???
Juuri kommentoin ketjuun päinvastaista kokemusta lapsuudestani -70 luvulla. Omalla ei ekaluokallani yhtä lukuunottamatta kaikki osasivat lukea.
Minä ja kaverini työläiskaupungin kerrostalo lapsia.
Valtaosaa olivat ennen koulua hoitaneet mummut, kerhot, perhepäivähoitajan tapaiset kotiäidit yms. vaihtuvat sekalaiset kuviot. Viralliseen valvottuun lastentarhaan pääsi vain tiukoin sosiaalisin perustein.
En tiedä oliko muita kummemmin tuettu eri herkkyskausissa, lähinnä keskityttiin kai perus kuvioihin. Itselleni lyötiin esim. kuvakirja käteen kun oli syytä rauhoittua.[/quot
Anteeksi, tuli vahingossa ei ennen ekaluokkaa.
???
Juuri kommentoin ketjuun päinvastaista kokemusta lapsuudestani -70 luvulla. Omalla ei ekaluokallani yhtä lukuunottamatta kaikki osasivat lukea.
Minä ja kaverini työläiskaupungin kerrostalo lapsia.
Valtaosaa olivat ennen koulua hoitaneet mummut, kerhot, perhepäivähoitajan tapaiset kotiäidit yms. vaihtuvat sekalaiset kuviot. Viralliseen valvottuun lastentarhaan pääsi vain tiukoin sosiaalisin perustein.
En tiedä oliko muita kummemmin tuettu eri herkkyskausissa, lähinnä keskityttiin kai perus kuvioihin. Itselleni lyötiin esim. kuvakirja käteen kun oli syytä rauhoittua.