Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset nykyään oppivat opettamatta lukemaan jo huomattavasti ennen koulun alkua?

Vierailija
11.01.2018 |

Minun kouluaikoinani luokalla saattoi olla yksi, joka osasi lukea ennen koulun alkamista. Nyt opitaan tyyliin nelivuotiaana itsestään. Äidit huolissaan, jos kouluunmenijä ei osaa lukea edes jne.
Vai onko näin vain av:lla? Osaako suurin osa lapsista oikeasti lukea kouluan alkaessa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi ne ennenkin. Itse opin nelivuotiaana ihan vaan itsekseni.

Vierailija
2/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se turmiollinen netti. Kyllä lukemaan oppii jos siitä netin käyttö on kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni eskariryhmästä kolmannes (3/12) osaa lukea nyt eskarivuoden puolivälissä.

Lapset ovat nykyään paljon enemmän tekemisissä tekstien kanssa kuin ennen. Kaiken kaikkiaan väitän että nykylapset ovat keskimäärin oikein fiksuja ja rakkaudella kasvatettuja.

Vierailija
4/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut koulun vuonna -78.

Ap

Vierailija
5/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee todellakin tunne suomalaislasten älykkyydestä.

Ap

Vierailija
6/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kirjailija ja äiti kirjastonhoitaja.

Voisi siis päätellä, että lukemaan oppii kun kasvaa siellä missä on luettavaa.

Eli nykypenskoilla on kirjoja ympärillään, jos kerran lukutaitoa on.

Vierailija
7/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään esikoulussa harjoitellaan lukemista, ja jonkin verran myös päiväkodissa harjoitellaan lukemiseen perehdyttäviä taitoja. Valtava ero omaan lapsuuteen 80-luvulla, kun kirjaimetkin opeteltiin vasta koulussa, ja lapsia oikein varjeltiin lukutaidolta, että eivät tylsistyisi koulussa. Me opettelimme eskarissa värejä ja muotoja, samaa juttua mitä nyt opetellaan oman 2-vuotiaan kanssa.

Vierailija
8/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään myös monet lastenohjelmat ovat interaktiivisia ja niissä opetetaan paljon kirjaimia jne. Monet myös pelaavat tableteilla oppimispeleja.

Vierailija
9/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kirjailija ja äiti kirjastonhoitaja.

Voisi siis päätellä, että lukemaan oppii kun kasvaa siellä missä on luettavaa.

Eli nykypenskoilla on kirjoja ympärillään, jos kerran lukutaitoa on.

Enkä muuten ollut ikinä päivähoidissa enkä ees eskarissa. Pyhäkoulussa kerran viikossa.

Vierailija
10/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee todellakin tunne suomalaislasten älykkyydestä.

Ap

Varmasti osansa lasten fiksuuntumisessa on myös tuolla helvetin esikartanolla eli kunnallisella päivähoidolla.

Vierailija
11/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari on naurettava, siellähän opitaan vain jotain sanojen alkukirjaimia, ja sekin on vaikeinta, mitä siellä opetetaan. Kyllä normaali lapsi oppii joskus neljä- tai viisivuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan. Suomen koulujärjestelmä on outo, että kouluun mennään vasta seitsemänvuotiaana.

Vierailija
12/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan nelivuotiaana, ihan vain itsekseni. Rakkaus kirjallisuuteen on jäänyt - ehkä jopa vain vahvistunut.

-16v, vm 2002

Vierailija
13/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eskariryhmästä kolmannes (3/12) osaa lukea nyt eskarivuoden puolivälissä.

Lapset ovat nykyään paljon enemmän tekemisissä tekstien kanssa kuin ennen. Kaiken kaikkiaan väitän että nykylapset ovat keskimäärin oikein fiksuja ja rakkaudella kasvatettuja.

Kolmannes? Tarkoitit kenties neljännes?

Vierailija
14/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika tunnisti sanoja 3-vuotiaana ja oppi lukemaan itsekseen 4-vuotiaana. Ei olla "sparrattu" tai edes luettu satuja kuin muutama kirja, koska ei jaksanut kuunnella. Itse opin vasta 1 luokalla, enkä edes mitenkään helposti joten en voi vedota hyvään perimään 😀

Vierailija
15/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin ennen eskariin menoa vuonna 2000...

... Aku Ankkoja lukemalla. :)

Vierailija
16/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet ekan luokan aloittavista osaa lukea.

Vierailija
17/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opn itsekseni lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ysärillä. Oma 4v osaa kirjaimia, kirjoittaa nimensä ja haluaisi kovasti jo lukea, 2v pikkuvelikin tuntee puolet kirjaimista.

Vierailija
18/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmannes? Tarkoitit kenties neljännes?

Juu :D

Tuli ainakin todistettua, että nuori polvi on vanhempiaan fiksumpaa.

Vierailija
19/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset haluavat oppia. Useimmat oppivat lukemaan sanoja ja lyhyitä lauseita lähes ilman opettamista. Paitsi jos vanhemmat kieltävät tai jos lapsella on paljon muita mielenkiinnon kohteita.

Vierailija
20/42 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vuonna 85, synnyin vuonna 81. Lapseni oppi myös nelivuotiaana lukemaan. Kysyin häneltä haluaako oppia, ja hän halusi. Opetteluun meni noin minuutti, sillä minulla on aika hyvä taktiikka.  Ei sen kummempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi