***MAALISKUISTEN pääsiäinen pe-ma***
Tässä taas tuo edellinen pino
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6984455&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (27)
Mä tein eilen saman erheen kuin Tuuteli, menin vaateostoksille... niin, eihän ne housut tosiaan mene kiinni. Tuli kyllä niin paha mieli. Mitä hittoa mä laitan ristiäisiin päälle??? Ne on viikon päästä!
Mua on muutenkin ruvennut ottaa päähän koko ristiäiset, hitto kun kaikki saa hoitaa ja järjestää yksin. Ja sieltä kirkolta piti jonkun papin soitella, mutta vielä ei ole mitään kuulunut. Mies kyllä sanoo, että kyllä hän voi hoitaa ja autaa, mutta kun ei se osaa/ymmärrä tehdä mitään ennen kuin sitä käskee! Keittiön matto pitäisi saada puhtaaksi, mutta meidän talossa ei sitten olekaan mitään pesuhuonetta, missä sen voisi käydä puhtaaksi hinkkaamassa... mitäs mä sille teen...?
Paistaako jossain aurinko? Täällä Vantaalla on kyllä aika pilvistä nyt, toivottavasti päivällä paistaa aurinko!
Heippa meiltäkin pitkästä aikaa!
Meillä on arki sujunut tosi mukavasti, tosin aika tuntuu menevän vauhdilla, eikä mitään järkevää oikein ehdi enää tehdä. Meidän vauva on ainakin toistaiseksi ollut varsin kiltti ja suloinen, onneksi meillä ei masuvaivoista kärsitä liiemmin, mitä nyt joskus on vähän pieru hukassa, mutta sekin on löytynyt kun ollaan pidetty vauvaa käsivarrella masu käsivartta vasten. Vauva valvoo pitkiä aikoja päivisin, nukkuu oikeastaan aamupäivällä n. 2h ja sitten iltapäivällä ehkä 1-2 kertaa puolen tunnin-tunnin unet. Muun ajan syö (tosin kyllä siinäkin ajoittain nukkuu samalla), seurustelee ja hymyilee tai touhuaa sitterissä mobilen kanssa tyytyväisenä. Yöt sujuvat nukkuessa, vauva syö n. 2.5h välein ja jatkaa uniaan. Itse en ole vaihtanut öisin vaippaa, aika harvoin sieltä kakkaa yöllä onneksi on tullutkaan. Vauva herää heti touhuamaan, jos vaipan vaihtaa, joten siksi ollaan luovuttu sen vaihtamisesta yöllä ellei sitten tosi tarvetta ole. Itkua meillä kuuluu oikeastaan vain jos vauva on tosi väsynyt tai nälkäinen tai masussa kiertää, rauhoittuu kuitenkin onneksi tosi nopeasti. :) Tiedän, että ollaan varsin onnellisessa asemassa moneen verrattuna ja tuntuukin tyhmältä rutista, että välillä äiti on kyllä aivan naatti. :/
Oliskohan se ollut Maisa, jolla oli ammattina jotain liikuntaan liittyvää??? Kysyisin Maisalta ja kaikilta muiltakin, jotka tietää; eli miten liikunnan aloittaminen (tarkoitan siis kunnon urheilua, en vaunulenkkejä tms.) vaikuttaa maidontuotantoon? Olen ollut ennen raskautta ns. aktiiviurheilija ja nyt tekisi mieli päästä liikkumaan (aloittaen esim. juoksusta, siitä sitten asteittain rankempaan suuntaan). Niin kiire liikkua ei ole, että imetyksen haluaisin riskeerata, mutta jotenkin kaipaisin sellaista " hikiliikuntaa" vaunulenkkien lisäksi...
Tuutelille tosta d -vitamiinista. Eli d -vitamiini voi hyvinkin aiheuttaa noita masuvaivoja, Jekovitin pitäisi kyllä olla paremmin siedetty valmiste, mutta varmaan on lapsikohtaisiakin eroja eli mikä sopii yhdelle ei sovi välttämättä toiselle. Voisit puhua asiasta neuvolassa ja miettiä miten jatkatte vitamiinin suhteen. Meille neuvottiin, että jos masuvaivoja tulee, niin sit annetaan muutamana päivänä vähemmän (tavallaan totuttais masua vitamiiniin) ennen annoksen nostoa oikealle annokselle. Tai sitten tosiaan kokeilis jotain toista valmistetta. D -vitamiinia en kyllä missään nimessä jättäis pois, sen puute kun aiheuttaa riisitautia ja d -vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen, eli luuston kehittymisenkin kannalta ihan oleellisen tärkeä juttu. Uskon tai ainakin toivon, että kaikille löytyy kokeilemalla sopiva valmiste, mutta tosiaan omiin nimiin ei valmistetta kannata pois jättää. Meille neuvottiin vielä, et kannattaa antaa vitamiini aamulla, ettei sit iltaselle tulis itkuja (toisaalta jos aiheuttavat masuvaivoja, niin onko sillä kellonajalla oikeesti väliä?, en sitten tiedä). Mäkin oon muuten kuullut vaikka mitä juttuja sukulaisilta ja äidiltäni kuinka ennen on pärjätty ilman yhtään mitään... ;)
Sitten tosta palelusta/hikoilusta, eli mulla oli heti synnytyksen jälkeen tosi kova hiki öisin, ajoittain vieläkin ja palelen aivan julmetusti aamupäivisin... Mietin jo mitä mahtaa olla, " onneksi" on muillakin samaa, niin ei tartte huolestua...
No joo, täytyy mennä syömään, kun vauva vielä nukkuu :) Jaksamisia kaikille!
Terppari ja poika 5vkoa ja 6vrk
Ajattelin kokeilla Devitolia, kun ne toimivat esikoisella hyvin. Neuvolasta sanottiin, ettei 5 tipan antamisella ole kiirettä, että esim. 6 viikkoisena voisi alkaa kokeilla täyttä annosta. Minä annoin aluksi tipat aamuisin, mutta sitten huudettiin tuntitolkulla illalla/ yöllä. Nyt olen antanut tippoja iltaisin, joten nytkin vauva itkee masuvaivojaan eikä saa oikein päiväunia nukutuksi. Minä itse vain kestän tämän itkun paremmin päivällä... Raastavaahan se tosiaan on!
Meiän neiti sitten päätti itkeskellä melkein koko viime yön, 3:een asti sai kuunnella huutoa ja mikään ei tuntunut auttavan.. Tuli siinä sitten itelle jo aika avuton olo, kun yritti väsyneenä tissiä tarjota, jalkoja pumppailla, röyhtäytellä, pitää mahallaan jne. mutta ei.... :' (
Naapurit varmaan kärsineet kanssa unettomuudesta, mutta minkäs teet! Saa nähdä saako pahansuopia katseita niiltä tänään... :S
Kolmesta kuuteen asti tosiaan sitten nukkui ja sitten heräsi syömään, sitten taas huudettiin, nooh lopulta nukahti isin masun päälle ja nukkui 9:ään. Eihän siinä sitten kerennyt ite paljoa nukuskella, kun sitä vaan odotti ja odotti, että koska se huuto alkaa taas.. Nyt olen sitten syöttänyt muutaman kerran ja nukahtaa sitten aina syliin kun yritän röyhtäyttää, mutta sinne ne ilmat tuppaa jäämään eli ei röyhtäse ja juuri kun olen saanut neidin sänkyyn, niin pian herätäänkin jo taas kiemurtelemaan masuvaivoja. On niin avuton olo, toisella selkeästi tekee kipeää!!:((
Tänään en ole kyllä D-vitamiinia uskaltanut antaa, katsotaan onko mitään vaikutusta, vai tuleeko samanlainen yö kuin viime yöstä. Ajattelin hakea Devitolia apteekista ja kokeilla josko se sopisi paremmin. Tuota Jekovitiakin olen antanut vain sen 3 tippaa. Rela-tipat olen antanut ihan normaalisti ja masuvaivoihin aiemmin Cuplatonia, mutta tänään annoin kerran Disflatylia, kun tuntuu ettei tuosta Cuplatonistakaan ole mitään apua.
Tänään piti perua vieraidenkin tulo (olisivat halunneet vauvaa tulla katsomaan), kun tosiaan ole saanut nukutuksi paljoakaan ja kämppä ihan täyttä kaaosta.
Saa nähdä saisko mentyä vielä tänään vauvan kanssa vaunuilemaan. Ei paista tännekään aurinko, harmi :(
Mukavaa suklaantäyteistä pääsiäispäivää kaikille ;)
Tuuteli ja vauva 3 vko 5 pv
[color=seagreen]Meillä vasta edessä tuo d-vitamiinin aloittelu ensi viikolla, mutta yksi kaveri kertoi Deetipat nimisestä valmisteesta. Heillä oli vauvalla masuvaivoja muutenkin kyllä, mutta sanoi, että nuo ei ärsytä vatsaa siinä määrin kuin Devitol tai Jekovit. Annostus tuntui vaan minusta suurelta, tais olla jotain 20 tippaa? Että olisko tuossa yksi vaihtoehto herkkämasuisille vauvoille?
Täällä meni yö hyvin ja isi antoi minun taas aamulla jatkaa unia ja touhuili omiaan pojun kanssa :) Karu arki edessä tiistaina, kun mies lähtee kouluun ja pitää yksikseen selvitä... No joo, tämä taitaa olla tällaista luksusta, josta kannattaa nauttia.
Kysymys äideille, miten teillä parantuneet epparit ja repeämät? Mulla tehtiin eppari ja emättimeen tuli 2. asteen repeämä. Istuminen sujui jo sairaalassa melko hyvin, mutta edelleen ison asian toimittaminen tuntuu vaikealta... Olenkin taas turvautunut Movicolin apuun. Tikit sulavat itsekseen, kauankohan siinä menee? No, pitää tiistaina terkalta kysellä, kun tulee käymään.
Mukavaa pääsiäisen jatkoa kaikille ja jaksamista vauvojen kanssa!
~cadavera&muru 12vrk~
JOEL JUHANI. Tilaisuus sujui hienosti. Poika oli kiltisti kasteen ajan. muutaman kerran meinasi " avata ääntään" mutta tutti pelasti tilanteen ; )
Meillä oli paljon vieraita joten työtä oli sen mukaisesti kekkereiden järjestämisessä. Siitä syystä olen aivan naatti.
Muuten meillä sujuu edelleen hienosti mutta yöt ovat vieläkin melko huonoja. Syöttöjen jälkeen poika tuppaa valvoskelemaan pitkäänkin..Nyt tuntuu että apua olisi ollut hieman siitä että olen alkanut nukuttaa häntä mahallaan. Näin hän saa röyhtäistyä yms ja ilmat tulee paremmin masusta pois. Relatipat ja disflatylit käytössä ollut jo parisen viikkoa mutta en tiedä onko niistä apua. En uskalla ainakaan pois niitä jättää ettei ainakaan pahenna tilannetta. Jekovit meillä d-vitamiinina. Mutta nyt kuuluu kutsuhuuto ja pitää mennä. Palaan taas. Moiks.
Minäkin taas kerkesin tänne, kun mies hoitaa tuota itkuista vauvaa (ilmavaivoja jälleen...)
Olen huomannut, että tässä kun olen tuota D-vitamiinia (Jekovitia) antanut, niin joka ilta sen jälkeen vauva itkee ihan hysteerisenä, voisiko olla ettei kyseinen D-vitamiini sovi vauvalleni?
Ajattelin olla nyt pari päivää antamatta sitä, josko helpottais?! Toivon mukaan.. oikein sydäntä särkee tuo huuto :' (
2:na edellisenä päivänä en ole ollenkaan antanut D-vitamiinia ja vauva on ollut paljon rauhallisempi.
Onko kukaan jättänyt D-vitamiinia kokonaan pois? Vanhemmat sukulaiseni ovat sanoneet, ettei ennenkään ole tarvittu D-vitamiineja, niin miksi sitten nytkään. En sitten tiedä!?
Tänään käytiin ekaa kertaa mummolassa syömässä pääsiäislounasta ja pääsi sitten äidinkin kädet hetkeksi vapaaksi, kun mummo vaihtoi kakkavaippaa ja hyssytteli pientä :)
Eilen vauva nukkui melk. koko päivän ja illan, kun oltiin vaunuilemassa ja sai raikasta ilmaa..
Nimeä ollaan tässä kovasti mietitty ja pähkäilty, kun tuo ristiäispäiväkin on varattu ens kuun loppuun. Todella vaikeeta keksiä, pojalle olisi ollut jo nimikin valmiina.
Täällä ei sitten käynyt yksikään lapsi virpomassa, vaikka oli karkkiakin varattu vaikka kuinka :( Noo ehkä sitten ens vuonna!
Käytiin myös päivemmällä kaupungilla katsomassa mulle housuja, kun ei nuo vanhat mene jalkaan, mutta sama juttu kaupoissa, muuten näytti hyvältä ja istui hyvin, mutta kun vetskaria /nappeja yritti saada kiinni, niin ääh siihen se sitten jäi, ei mennyt kiinni ei millään.. Rupes oikein kiukuttaan ja siinä tuli miehellekin melkein äristyä.... :D
Mutta mutta, hyvää pääsiäistä kaikille ja jaksamista vauvojen kanssa :)
Ja jos ens kerralla teillä on tapaaminen Itiksessä, niin ehkä jopa tämäkin mamma pääsis paikalle :)
-Tuuteli ja crybabe 3 vko 4 pv-