Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaakakapina, lihavuuden ihannointia vai ihmisoikeustaisto?

Vierailija
11.01.2018 |

Mielestäni ilmiö nimeltä Vaakakapina ja nämä naiset seisovat rohkeasti hyvällä asialla.

Vaakapina taistelee sortoa vastaan

En ymmärrä, miten jotkut kehtaavat vedota verorahojen liikakäyttöön ylipainoisten kohdalla?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakakapina ja kehopositiivisuus ovat pohjimmiltaan ihan hyviä aatteita, mutta molemmat ovat ainakin julkisuudessa muuttuneet vain lihavien julkiseksi terapiaksi. Kyllä jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on ja hyväksyä oma vartalonsa virheet, mutta nyt ulospäin tuodaan vain viestiä, että vain lihavilla on oikeus olla lihavia ja sellaisia kuin ovat. Tämän takia ärsyttää edes kuulla mistään vaakakapinoista ja kehopositiivisuudesta, kun ainakin Suomessa näihin on vain lihavilla oikeus.

Vierailija
22/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä umpimielinen kansa kaipaakin herättelyä ja sitä nämä naiset tarjoovat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla on oikeus haukkua hoikkia mutta kukaan ei saa haukkua lihavaa?

Tähän olen törmännyt useasti. Työhteisössäni on muutama lihava jotka kokevat oikeudekseen nälviä meidän salilla kävijöiden ruokia jotka eivät sisällä sitä rasvaa ja sokeria.

Ihmettelevät suureen ääneen kun emme vedä kaksin pullaa ja karkkia mitä meilläkin pöydät notkuu. En mäkään kysele montako pullan siivun oot tunkenut suuhusi.

Lihavuuden ihannointi on sairasta.

Missään tuossa ilmiössä ei ihannoida lihavuutta. Sinä olet sairas mieleltäsi.

Sun mielestä varmaa kaikki hoikemmat on sairaita mieleltään. Mutta eihän enää ole olemassa lihavia ihmisiä on vain kurvikkaita.

Mutta se on ihan OK.

Sä taidat kuvitella asioita ja tulkita sanomisia turhan negatiivisesti. Käyn salilla, olen hoikka ja joo, on minunkin syömisiä isot ihmiset kommentoineet työpaikalla. Mutta en tulkitse ja väännä näitä kommentteja väen vängällä negatiivisiksi, vaan pikemminkin niin, että he tavallaan ihailevat hyvää kuntoani ja terveellisiä elämäntapoja ja toivovat itse pystyvänsä samaan. Ovat positiivisella tavalla kateellisia ja puhuvat ääneen niistä muutoksista minulle, joita haluaisivat itsekin tehdä.

Hahhah perus salimirkun/pertin narsistinen fantasasiamielenmaisema. Olet surullinen tapaus.

Vierailija
24/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän olen törmännyt useasti. Työhteisössäni on muutama lihava jotka kokevat oikeudekseen nälviä meidän salilla kävijöiden ruokia jotka eivät sisällä sitä rasvaa ja sokeria.

Ihmettelevät suureen ääneen kun emme vedä kaksin pullaa ja karkkia mitä meilläkin pöydät notkuu. En mäkään kysele montako pullan siivun oot tunkenut suuhusi.

Sun mielestä varmaa kaikki hoikemmat on sairaita mieleltään. Mutta eihän enää ole olemassa lihavia ihmisiä on vain kurvikkaita.

Mutta se on ihan OK.

Sä taidat kuvitella asioita ja tulkita sanomisia turhan negatiivisesti. Käyn salilla, olen hoikka ja joo, on minunkin syömisiä isot ihmiset kommentoineet työpaikalla. Mutta en tulkitse ja väännä näitä kommentteja väen vängällä negatiivisiksi, vaan pikemminkin niin, että he tavallaan ihailevat hyvää kuntoani ja terveellisiä elämäntapoja ja toivovat itse pystyvänsä samaan. Ovat positiivisella tavalla kateellisia ja puhuvat ääneen niistä muutoksista minulle, joita haluaisivat itsekin tehdä.

Hahhah perus salimirkun/pertin narsistinen fantasasiamielenmaisema. Olet surullinen tapaus.

Sä olet surullisen kateellinen tapaus.

Ohis

Vierailija
25/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen törmännyt vastaavaan, vaikka en ole mikään "salilla kävijä". Duunin kahvihuoneen pöydät notkuvat aina herkkuja. Itselläni on tapana syödä herkkuja vain viikonloppuisin ja silloinkin vain sellaisia todella hyviä herkkuja. En siis syö ikinä mitään sellaista, joka ei ole minulle nautinto. Esim. pulla on ihan hyvää, mutta ei sen arvoista, että söisin sen. Kahvihuoneessa on harvoin mitään suurta herkkuani, joten minulla ei ole edes mitenkään suurta kiusausta syödä mitään sieltä. Tästä saa sitten aina kuulla piiloveetuilua. 

Vierailija
26/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakakapina on tervetullut monestakin eri syystä. Yhteiskunta on hyvin rasistinen lihavia kohtaan. Rasismin vähentäminen edellyttää ilmiön hyväksymistä ja normalisointia. Kuten ma-mu-jen kohdalla. Eihän mustiakaan pyydetä valkaisemaan itseään?

Lihavuuden kusannukset ovat noin 1,4% (THL). Tässä ei edes eroitella sitä mikä on lihavuuden alkuperä. Alkuperä tuskin on se, että lihava haluaa olla lihava saati se, että lihava tahtoo lihoa. Alkuperä voi hyvinkin olla ruokateollisuuden tuottamat kombinaatiot, lääkkeet, suolistomikrobien kaventuminen ~ obesogeeninen ympäristö.

Ihmiset, joka näkevät lihavat esisairaina ovat oikeastaan itse sairaita. Lihavuus on evoluution tulosta. Mikäli lihavuus olisi hedelmällisyyden (= elämän ainoa tarkoitus on lisääntyä) kannalta haitallista, olisi se ajat sitten karsiutunut pois.

Kaiken takana on loppujen lopuksi business. Tekemällä jostain ilmiöstä sairaus, saadaan myytyä paljon tuotteita ja palveluita. Samalla tapaa mieleen liitettyjäkin ilmiöitä määritellään sairaudeksi. Ennen esimerkiksi vilkas lapsi oli normaali, nyt ADHD, jolle pitää syöttää paljon lääkkeitä jotta äiti pääsee katsomaan telkkaria ja ottamaan kuvia persiistä facebookkiin. Tai että lapsi keskittyy koulussa opettajan aivopesuun eikä katsele kännykkää ja pohdi pleikkapelejä samaan aikaan.

Ihmiset, jotka eivät ymmärrä vaakakapinan perimmäistä olemusta, voitaneen myös katsoa syyllisiksi siinä mielessä, että heidän kapea mielensä ja kyvyttömyys nähdä kokonaisuuksia voi hyvinkin olla osasyynä siihen, miksi ennen lihavat olivat ennen onnellisia, heitä pidettiin menestyjinä ja he olivat terveyden perikuvia, kun taas nykyisin lihavia pidetään esisairaina ja heitä halutaan vältellä.

Vierailija
27/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt, miksi ihmisen painosta on tehty nykyään niin suuri ongelma.

En ole lihavuuden kannalla, mutten älyttömän treenaamisen ja laihuudenkaan.

Miksi normaali paino ja arkiliikunta ei enää riitä?

Miksi tuijotetaan sairaalloisesti painotaulukoita ja kaloreita?

Jokaisella on varmasti se oma, normaalipainonsa, jossa hyvä olla.

Sopivasti liikuntaa ja ruokaa, muttei hampaat irvessä, pakonomaisesti.

Vaan ei taida koskaan toteutua.

Vierailija
28/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihmisoikeuksista. Lihava on tasavertainen!

Vierailija
29/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tää mustavalkoinen joko-tai. Olet joko lihava tai himotreenaaja, ihan kun siihen väliin ei mahtuisi mitään.

Pitkäänhän tää fitness/triathlon/proteiini-buumi kestikin että sinällään ihan tervetullut ääripää. Mutta ei lihavuuskaan ole mikään kropan normaali olotila terveellä ihmisellä. Jos ei mitään lääkityksiä ole niin kyllä se vaan kertoo että syö yksinkertaisesti liikaa.

Eikö voisi jo pyrkiä kohtuullisuuteen ja normaalipainoon?

Vierailija
30/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino kuvastaa vallanhimoa ja ahneutta. Sitä voidaan myös yhdestä näkökulmasta katsoa puhtaaksi rasismiksi.

Vierailija
31/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaakakapina? Ai se missä lihavat ihmiset ottaa itsestään kuvia roskaruoan kanssa ja laittavat Instaan hästäg vaakakapina.

Toi kommentti kertoo jo sinun tietämystasostasi tarpeeksi.

Vierailija
32/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään musta ei toimi, kun molemmilla mt-tausta ja sairas suhde ruokaan, liikuntaan ja omaan kehoonsa, esim. anoreksiaa ja itsensä rääkkäämistä liikunnalla. Että miten voi mentoroida muita, kun oma suhde itseensä on erikoinen.

Vierailija
33/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tää mustavalkoinen joko-tai. Olet joko lihava tai himotreenaaja, ihan kun siihen väliin ei mahtuisi mitään.

Pitkäänhän tää fitness/triathlon/proteiini-buumi kestikin että sinällään ihan tervetullut ääripää. Mutta ei lihavuuskaan ole mikään kropan normaali olotila terveellä ihmisellä. Jos ei mitään lääkityksiä ole niin kyllä se vaan kertoo että syö yksinkertaisesti liikaa.

Eikö voisi jo pyrkiä kohtuullisuuteen ja normaalipainoon?

Mietippä hieman loogisemmin: lihavuus lisääntyy niissä maissa, joihin länsimainen ruokakulttuuri on viety. Ihmiset eivät a) halua olla lihavia pääosin siksi, että yhteiskunta on aivopesty heitä vastaan ja b) lihava ei tarkoituksella halua lihoa, poissulkien ehkä sumopainijat.

Kun otat faktoreiksi edellä olevat ja vertaat iskostamista lihavuuden haitallisuudesta yhteiskunnassa, suhteutettuna yleiseen koulutustason nousuun, niin eikö ole aika itsestään selvää, että syy ei voi olla yksilöissä? Yksinkertaisella korrelaatiollakin sen voit hahmottaa: yleinen koulutustaso on noussut viimeisten 50v aikana todella paljon, mutta samaan aikaan myös lihavuus on lisääntynyt todella paljon.

Vierailija
34/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on ihan OK.

Niinhän te aina luulette, että teille ollaan kateellisia. Mene terapiaan, tunnut olevan sen tarpeessa.

Vierailija
35/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää fitnessporukka on niin narsistista sakkia että ihan oksettaa!

Vierailija
36/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas asiatonta keskustelua..

Vierailija
37/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää fitnessporukka on niin narsistista sakkia että ihan oksettaa!

Onhan se surullista, kun joidenkin elämän pyörii sen pyllynpyöreyden ympärillä 

:o

Vierailija
38/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia kysymyksiä. Oma bmi:ni on ollut koko ikäni 19-21, paitsi raskausaikoina ja synnytyksien jälkeen. Imetyksellä olen aina laihtunut alle lähtöpainon.

Nyt kuopukseni on 2 kk vanha ja bmi:ni on 26. Nettilaskuri huomauttaa, että se voi olla terveysriski.

Katson peiliin, sieltä katsoo antiikin patsaiden näköinen nainen. Rintaa ja reittä piisaa, vyötärö on kapea, vaikka löysää nahkaa vatsassa onkin. Mielestäni olisin hyvännäköinen, vaikka jäisin tällaiseksi. Tarkoittaako se, että päässäni on vikaa?

Vierailija
39/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia kysymyksiä. Oma bmi:ni on ollut koko ikäni 19-21, paitsi raskausaikoina ja synnytyksien jälkeen. Imetyksellä olen aina laihtunut alle lähtöpainon.

Nyt kuopukseni on 2 kk vanha ja bmi:ni on 26. Nettilaskuri huomauttaa, että se voi olla terveysriski.

Katson peiliin, sieltä katsoo antiikin patsaiden näköinen nainen. Rintaa ja reittä piisaa, vyötärö on kapea, vaikka löysää nahkaa vatsassa onkin. Mielestäni olisin hyvännäköinen, vaikka jäisin tällaiseksi. Tarkoittaako se, että päässäni on vikaa?

BMI ihan asiaan perehtyneiden lääkäreidenkin mielestä paskin mahdollinen mittari. Kehonkoostumus se on mikä ratkaisee. BMI mukaan kaikki kireät urheilijatkin ovat liikalihavia ja terveysriskejä. Just relax.

Vierailija
40/94 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti lienee se, että ihmiset voisivat lopettaa sen lihavien haukkumisen, ei se, että kukaan varsinaisesti haluaa olla lihava. Toimisikohan sama niin päin, että todella laihat lähtisivät samanlaiseen kapinaan?

Ei tietenkään koska hehän ovat sairaita ja heidät saa viedä vaikka väkisin hoitoon.. Sama pitäisi olla myös lihavien kohdalla.