Pyörätie ei ole jalkakäytävä!
Onko liikaa vaadittu, että jalankulkija seuraisi liikennettä ollessaan julkisella tiellä? Jos kevyen liikenteen väylä on jaettu pyöräilijöille ja jalankulkijoille, niin jalankulkijan paikka on jalankulkijoiden puolella , eikä pyöräilijöiden puolella. Pyörätiellä käveleminen on vastaava rikkomus kuin ajoradalla käveleminen. Kuinka monen näkee kävelevän ajoradalla jos vieressä on jalkakäytävä?
Ymmärtäisin tämän jos jalkakäytävää ei olisi, mutta kun jalkakäytävä on aina pyörätien yhteydessä, joten ei ole mitään syytä käyttää pyörätietä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella ne pyörätien ja jalkakäytävän erotusviivat eivät näy, kun kaduilla on lunta. Täälläpäin ainakin on kevyenliikenteenväyliä, jotka täysin yllättäen muuttuvat viivalla jaetuiksi. Jalan kulkiessa harvoin tulee katsottua liikennemerkkejä, joten en ihmettelisi, jos ihmiset joille alue ei ole tuttu eivät tiedä, että jalankulkijoille ja pyöräilijöille on omat puolet. Kesällä se on paljon helpompi huomata.
Tämä on ilmoitettu myös liikennemerkein. Jalankulkijanakin pitää seurata liikennettä. Toisekseen eiköhän valtaosa tiellä kävelevistä ole paikallisia ja tietävät kyllä tasan tarkkaan, että se on jaettu väylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella ne pyörätien ja jalkakäytävän erotusviivat eivät näy, kun kaduilla on lunta. Täälläpäin ainakin on kevyenliikenteenväyliä, jotka täysin yllättäen muuttuvat viivalla jaetuiksi. Jalan kulkiessa harvoin tulee katsottua liikennemerkkejä, joten en ihmettelisi, jos ihmiset joille alue ei ole tuttu eivät tiedä, että jalankulkijoille ja pyöräilijöille on omat puolet. Kesällä se on paljon helpompi huomata.
Tämä on ilmoitettu myös liikennemerkein. Jalankulkijanakin pitää seurata liikennettä. Toisekseen eiköhän valtaosa tiellä kävelevistä ole paikallisia ja tietävät kyllä tasan tarkkaan, että se on jaettu väylä.
Nimenomaan. Jotkut ajattelevat ettei liikennesäännöt koske jalankulkijoita. Tai ehkä paremminkin, ettei jalankulkijoilla ole liikennesääntöjä.
Ei näistä hullukaan ota selvää, siksi kävelen missä sattuu.
Nykypäivän liikennekulttuurissa pyöräily ja kävely ovat sama liikennemuoto (nimeltään kevyt liikenne) ja on luonnollista että silloin myös mennään samoja reittejä, vaikka onkin jonkin verran olemassa puhtaita jalkakäytäviä tai pyöräteitä joille kaikella kevyellä liikenteellä ei ole lain mukaan pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän liikennekulttuurissa pyöräily ja kävely ovat sama liikennemuoto (nimeltään kevyt liikenne) ja on luonnollista että silloin myös mennään samoja reittejä, vaikka onkin jonkin verran olemassa puhtaita jalkakäytäviä tai pyöräteitä joille kaikella kevyellä liikenteellä ei ole lain mukaan pääsyä.
Ei, vaan pyörä on kulkuneuvo jota koskee tieliikennelaki. Laki sallii polkupyörällä ajon merkityillä kevyenliikenteen väylillä, joita myös kävelijät käyttävät.
Tönäisen seuraavan Hämeentiellä jalkakäytävällä pyöräilevän bussin alle.
Vitun jopohipsterit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän liikennekulttuurissa pyöräily ja kävely ovat sama liikennemuoto (nimeltään kevyt liikenne) ja on luonnollista että silloin myös mennään samoja reittejä, vaikka onkin jonkin verran olemassa puhtaita jalkakäytäviä tai pyöräteitä joille kaikella kevyellä liikenteellä ei ole lain mukaan pääsyä.
Ei, vaan pyörä on kulkuneuvo jota koskee tieliikennelaki. Laki sallii polkupyörällä ajon merkityillä kevyenliikenteen väylillä, joita myös kävelijät käyttävät.
Laki lähtee toki siitä, että polkupyörä on ajoneuvo ja kuuluu ajoradalle, pois lukien erityiset pyörätiet. Mutta tämä ei vastaa käytännön tilannetta, missä polkupyörien ja jalkakäytävien reitit ovat yleensä yksi ja sama.
Jos on katu missä on jalkakäytävät ja ajorata (mutta ei pyöräteitä), niin ylivoimainen enemmistö myös yli 12-vuotiaista pyöräilijöistä ajaa siellä jalkakäytävällä koska he ovat tottuneet, että pyöräilijät rinnastuvat jalankulkijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän liikennekulttuurissa pyöräily ja kävely ovat sama liikennemuoto (nimeltään kevyt liikenne) ja on luonnollista että silloin myös mennään samoja reittejä, vaikka onkin jonkin verran olemassa puhtaita jalkakäytäviä tai pyöräteitä joille kaikella kevyellä liikenteellä ei ole lain mukaan pääsyä.
Ei, vaan pyörä on kulkuneuvo jota koskee tieliikennelaki. Laki sallii polkupyörällä ajon merkityillä kevyenliikenteen väylillä, joita myös kävelijät käyttävät.
Laki lähtee toki siitä, että polkupyörä on ajoneuvo ja kuuluu ajoradalle, pois lukien erityiset pyörätiet. Mutta tämä ei vastaa käytännön tilannetta, missä polkupyörien ja jalkakäytävien reitit ovat yleensä yksi ja sama.
Jos on katu missä on jalkakäytävät ja ajorata (mutta ei pyöräteitä), niin ylivoimainen enemmistö myös yli 12-vuotiaista pyöräilijöistä ajaa siellä jalkakäytävällä koska he ovat tottuneet, että pyöräilijät rinnastuvat jalankulkijoihin.
Ei se tottumuksesta ole kiinni, vaan siitä, että ajoradalla pyöräily on vaarallista etenkin talvella. Autot eivät ota riittävän hyvin pyöräilijöitä huomioon, tiet on aurattu liian huonosti turvalliseen pyöräilyyn ja pyörällä hidastaa ihan tarpeettomasti autoliikenettä jos jalkakäytällä on paljon tilaa pyöräillä. Usein myös loivennukset jalkakäytävältä pyörätielle on huonosti tehty ja pyörätie alkaa kuitenkin vähän ajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä hullukaan ota selvää, siksi kävelen missä sattuu.
Liikennemerkin katsominen on liian haastavaa? Kesälläkään ei huomata niitä isoja maalauksia tiessä. Mitä ihmettä sinä katsot kulkiessasi, koska et ainakaan seuraa ympäristöäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tönäisen seuraavan Hämeentiellä jalkakäytävällä pyöräilevän bussin alle.
Vitun jopohipsterit.
Miksi aina pitää alkaa höpöttämään pyöräilijöistä jalkakäytävällä, kun se ei liity millään tavoin keskusteluun. Toinen ongelma ei poista toista mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä hullukaan ota selvää, siksi kävelen missä sattuu.
Liikennemerkin katsominen on liian haastavaa? Kesälläkään ei huomata niitä isoja maalauksia tiessä. Mitä ihmettä sinä katsot kulkiessasi, koska et ainakaan seuraa ympäristöäsi.
Niissä liikennemerkeissä on monesti isoja puutteita. Monesta kohtaa esim. puuttuu pyörätien merkki, vaikka niitä pitäisi olla jokaisen risteyksen jälkeen jottei kyseessä olisi pelkkä jalkakäytävä.
Vierailija kirjoitti:
Tönäisen seuraavan Hämeentiellä jalkakäytävällä pyöräilevän bussin alle.
Vitun jopohipsterit.
Tulee sangen kallis mielenosoitus sulle.
Pari vuotta linnassa ja sen jälkeen tie rikoksen parissa loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän liikennekulttuurissa pyöräily ja kävely ovat sama liikennemuoto (nimeltään kevyt liikenne) ja on luonnollista että silloin myös mennään samoja reittejä, vaikka onkin jonkin verran olemassa puhtaita jalkakäytäviä tai pyöräteitä joille kaikella kevyellä liikenteellä ei ole lain mukaan pääsyä.
Ei, vaan pyörä on kulkuneuvo jota koskee tieliikennelaki. Laki sallii polkupyörällä ajon merkityillä kevyenliikenteen väylillä, joita myös kävelijät käyttävät.
Laki lähtee toki siitä, että polkupyörä on ajoneuvo ja kuuluu ajoradalle, pois lukien erityiset pyörätiet. Mutta tämä ei vastaa käytännön tilannetta, missä polkupyörien ja jalkakäytävien reitit ovat yleensä yksi ja sama.
Jos on katu missä on jalkakäytävät ja ajorata (mutta ei pyöräteitä), niin ylivoimainen enemmistö myös yli 12-vuotiaista pyöräilijöistä ajaa siellä jalkakäytävällä koska he ovat tottuneet, että pyöräilijät rinnastuvat jalankulkijoihin.
Ei se tottumuksesta ole kiinni, vaan siitä, että ajoradalla pyöräily on vaarallista etenkin talvella. Autot eivät ota riittävän hyvin pyöräilijöitä huomioon, tiet on aurattu liian huonosti turvalliseen pyöräilyyn ja pyörällä hidastaa ihan tarpeettomasti autoliikenettä jos jalkakäytällä on paljon tilaa pyöräillä. Usein myös loivennukset jalkakäytävältä pyörätielle on huonosti tehty ja pyörätie alkaa kuitenkin vähän ajan päästä.
Se että ajoradalla olisi vaarallista pyöräillä on yleensä vain tottumattomuuden tuoma illuusio. Ei olla totuttu ajamaan ajoradalla pyörällä ja siksi se tuntuu vaaralliselta. Tosiasiassa pyöräonnettomuudet tapahtuvat pääasiassa risteyksissä ja niissä ajoradalla ajava pyöräilijä on yleensä turvallisemmassa tilanteessa kuin jalankulkijoiden reittejä pitkin ajava pyöräilijä, koska ajoradalla pyöräilijä on helpompi havaita.
Talvella taas ajoradalla on autojen pyörien kulutuksen vuoksi yleensä paljon vähemmän lunta kuin jalankulkijoiden väylillä, ja siksi siellä pääsee ajamaan parempaa vauhtia. Toki lumettomanakin aikana ajorata on yleensä nopein paikka pyöräillä, kun siellä ei ole reunakiviä tai jyrkkiä mutkia ja päällyste on tasainen.
Helsinki on kaukana järjellä toteutetusta pyöräilykaupungista. Hyvä esimerkki tuo Hämeentie. Et pääse niihin taloihin/kotiisi, muuta kuin polkemalla hämeentietä josta et sa edes kääntyä tarvittaessa(talosi kohdalla) pois.
On helppoa lähteä pyöräilemaan kotoaan vaikka tavaroiden kanssa kun ensin on talutettava pitkiä matkoja ennen kuin on edes virallista mahdollisuutta polkea pyörällä ja sama takaisin tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kaukana järjellä toteutetusta pyöräilykaupungista. Hyvä esimerkki tuo Hämeentie. Et pääse niihin taloihin/kotiisi, muuta kuin polkemalla hämeentietä josta et sa edes kääntyä tarvittaessa(talosi kohdalla) pois.
On helppoa lähteä pyöräilemaan kotoaan vaikka tavaroiden kanssa kun ensin on talutettava pitkiä matkoja ennen kuin on edes virallista mahdollisuutta polkea pyörällä ja sama takaisin tullessa.
Hämeentien bussikaistalla saa pyöräillä ihan virallisesti ja laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kaukana järjellä toteutetusta pyöräilykaupungista. Hyvä esimerkki tuo Hämeentie. Et pääse niihin taloihin/kotiisi, muuta kuin polkemalla hämeentietä josta et sa edes kääntyä tarvittaessa(talosi kohdalla) pois.
On helppoa lähteä pyöräilemaan kotoaan vaikka tavaroiden kanssa kun ensin on talutettava pitkiä matkoja ennen kuin on edes virallista mahdollisuutta polkea pyörällä ja sama takaisin tullessa.
Hämeentien bussikaistalla saa pyöräillä ihan virallisesti ja laillisesti.
Kokeile tulla hesarilta ja tarkoituksena on mennä niihin "uusiin" väliin rakennettuihin kerostaloihin. Kokeile pyöräillä joskus niin ymmärrät mitä tällä tarkoitetaan. Tarkoitatko että ajetaan ensin stadia kohti ja vedetään uukkarit kusarin edessä ja palataan sieltä takaisin. Entäpä lähtiessä, talutellaan lähimmälle pyörätielle jos onkin tarkoitus mennä keskustaa kohti, mutta kääntyä sieltä vaikka pengerkadulle.? Ei minulle ole ollut mitenkään epäselvää että kaistalla saa ajaa se ei vain ole mitenkään järjellinen vaihto-ehto pyörälle. Eli pointtini on että Helsinki on todella kaukana järkevästi toteutetusta pyöräilykaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kaukana järjellä toteutetusta pyöräilykaupungista. Hyvä esimerkki tuo Hämeentie. Et pääse niihin taloihin/kotiisi, muuta kuin polkemalla hämeentietä josta et sa edes kääntyä tarvittaessa(talosi kohdalla) pois.
On helppoa lähteä pyöräilemaan kotoaan vaikka tavaroiden kanssa kun ensin on talutettava pitkiä matkoja ennen kuin on edes virallista mahdollisuutta polkea pyörällä ja sama takaisin tullessa.
Hämeentien bussikaistalla saa pyöräillä ihan virallisesti ja laillisesti.
Kokeile tulla hesarilta ja tarkoituksena on mennä niihin "uusiin" väliin rakennettuihin kerostaloihin. Kokeile pyöräillä joskus niin ymmärrät mitä tällä tarkoitetaan. Tarkoitatko että ajetaan ensin stadia kohti ja vedetään uukkarit kusarin edessä ja palataan sieltä takaisin. Entäpä lähtiessä, talutellaan lähimmälle pyörätielle jos onkin tarkoitus mennä keskustaa kohti, mutta kääntyä sieltä vaikka pengerkadulle.? Ei minulle ole ollut mitenkään epäselvää että kaistalla saa ajaa se ei vain ole mitenkään järjellinen vaihto-ehto pyörälle. Eli pointtini on että Helsinki on todella kaukana järkevästi toteutetusta pyöräilykaupungista.
En oikein ymmärrä tuota ongelmaasi. Pyörällä ajetaan ajoradan oikeaa laitaa, ja jos on matkalla kadun vasemmalla puolella olevaan kohteeseen niin sitten vaihdetaan puolta seuraavassa risteyksessä tai liikenteen salliessa niiden välilläkin. Eihän sinun autolla ajaessasikaan tarvitse työntää autoa missään kohtaa vaan ajat yksinkertaisesti perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän liikennekulttuurissa pyöräily ja kävely ovat sama liikennemuoto (nimeltään kevyt liikenne) ja on luonnollista että silloin myös mennään samoja reittejä, vaikka onkin jonkin verran olemassa puhtaita jalkakäytäviä tai pyöräteitä joille kaikella kevyellä liikenteellä ei ole lain mukaan pääsyä.
Ei, vaan pyörä on kulkuneuvo jota koskee tieliikennelaki. Laki sallii polkupyörällä ajon merkityillä kevyenliikenteen väylillä, joita myös kävelijät käyttävät.
Laki lähtee toki siitä, että polkupyörä on ajoneuvo ja kuuluu ajoradalle, pois lukien erityiset pyörätiet. Mutta tämä ei vastaa käytännön tilannetta, missä polkupyörien ja jalkakäytävien reitit ovat yleensä yksi ja sama.
Jos on katu missä on jalkakäytävät ja ajorata (mutta ei pyöräteitä), niin ylivoimainen enemmistö myös yli 12-vuotiaista pyöräilijöistä ajaa siellä jalkakäytävällä koska he ovat tottuneet, että pyöräilijät rinnastuvat jalankulkijoihin.
Ei se tottumuksesta ole kiinni, vaan siitä, että ajoradalla pyöräily on vaarallista etenkin talvella. Autot eivät ota riittävän hyvin pyöräilijöitä huomioon, tiet on aurattu liian huonosti turvalliseen pyöräilyyn ja pyörällä hidastaa ihan tarpeettomasti autoliikenettä jos jalkakäytällä on paljon tilaa pyöräillä. Usein myös loivennukset jalkakäytävältä pyörätielle on huonosti tehty ja pyörätie alkaa kuitenkin vähän ajan päästä.
Ikään kuin keskustelun sivusta totean seuraavaa: ei jalkakäytävällä voi pyöräillä sen takia, ettei uskalla ajaa ajoradalla. Eihän sinne, jumalaut, voi kuplavolkkarillakaan mennä noilla perusteilla.
Jos hirvittää liikaa, on sitten ryhdyttävä jalankulkijaksi. Mikä on muuten helppoa; taluttaa vaan sitä pyöräänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kaukana järjellä toteutetusta pyöräilykaupungista. Hyvä esimerkki tuo Hämeentie. Et pääse niihin taloihin/kotiisi, muuta kuin polkemalla hämeentietä josta et sa edes kääntyä tarvittaessa(talosi kohdalla) pois.
On helppoa lähteä pyöräilemaan kotoaan vaikka tavaroiden kanssa kun ensin on talutettava pitkiä matkoja ennen kuin on edes virallista mahdollisuutta polkea pyörällä ja sama takaisin tullessa.
Hämeentien bussikaistalla saa pyöräillä ihan virallisesti ja laillisesti.
Kokeile tulla hesarilta ja tarkoituksena on mennä niihin "uusiin" väliin rakennettuihin kerostaloihin. Kokeile pyöräillä joskus niin ymmärrät mitä tällä tarkoitetaan. Tarkoitatko että ajetaan ensin stadia kohti ja vedetään uukkarit kusarin edessä ja palataan sieltä takaisin. Entäpä lähtiessä, talutellaan lähimmälle pyörätielle jos onkin tarkoitus mennä keskustaa kohti, mutta kääntyä sieltä vaikka pengerkadulle.? Ei minulle ole ollut mitenkään epäselvää että kaistalla saa ajaa se ei vain ole mitenkään järjellinen vaihto-ehto pyörälle. Eli pointtini on että Helsinki on todella kaukana järkevästi toteutetusta pyöräilykaupungista.
En oikein ymmärrä tuota ongelmaasi. Pyörällä ajetaan ajoradan oikeaa laitaa, ja jos on matkalla kadun vasemmalla puolella olevaan kohteeseen niin sitten vaihdetaan puolta seuraavassa risteyksessä tai liikenteen salliessa niiden välilläkin. Eihän sinun autolla ajaessasikaan tarvitse työntää autoa missään kohtaa vaan ajat yksinkertaisesti perille.
En ymmärrä miten pääsi on noin laho. Autolla ei mennä samalla tavalla asuntojen pihoihin kuin pyörillä joihin niillä on kuitenkin tarkoitus päästä toisin kun autolla(rautalankaa kaltaisellesi). Älä vastaa kun et selvästikkään ole mikään expertti ymmärtämään mikä on pyöräilyn kannalta olennaista ja aivan erilaista kuin auton kanssa liikuttaessa. Vinkkinä ettei autoa esim voi ottaa parvekkeelle yöksi. Auto ja pyörä eivät ole mitenkään samanlaisia kulkuneivoja eikä niitä kuulu laittaa samoille teille, vain koska ei nyt olla mitään järkevää edes haluttu keksiä, tai ymmärrys ei riitä tajuamaan mitä pyöräily on mikä on pyörän lähtöpiste ja minkälaisiin kohteisiin pyörillä mennään. Kuten sanoin Helsinki on erittäin kaukana edes ymärtämään mitä sujuva pyörällä liikkuminen pitää sisällään. Tähän hyvä esimerkki on juuri Hämeentie.
Näin talvella ne pyörätien ja jalkakäytävän erotusviivat eivät näy, kun kaduilla on lunta. Täälläpäin ainakin on kevyenliikenteenväyliä, jotka täysin yllättäen muuttuvat viivalla jaetuiksi. Jalan kulkiessa harvoin tulee katsottua liikennemerkkejä, joten en ihmettelisi, jos ihmiset joille alue ei ole tuttu eivät tiedä, että jalankulkijoille ja pyöräilijöille on omat puolet. Kesällä se on paljon helpompi huomata.