Mihin perheellinen työtön saa lapset siksi aikaa kun täyttää aktiivimallin työtunteja
Mietin kun meillä päivähoitopaikkaan on kuulemani mukaan 80 lapsen jono niin miten ja mihin lapset laitetaan noiksi muutamiksi päiviksi, jotta työttömyystuesta ei menetä mitään? Tietysti jos työpaikan saa niin kunnan on tietyssä ajassa tarjottava hoitopaikka, mutta mietin tässä tilannetta että kokopäivätyötä ei ole ja kokopäiväistä tai edes osapäiväistä hoitopaikkaa ei ole. En siis tiedä tuosta aktiivimallista juuri mitään ja olen nyt äitiyslomalla työpaikasta joka on mahdollisesti lopettamassa toimintaansa. Kuinka nopealla aikataululla hoitopaikan saa vai pitääkö lapset pitää päivähoidossa ihan siltä varalta että joku palkkaa pariksi päiväksi työhön. Tälläsiä mietiskelen.
Kommentit (30)
Enpä osaa sanoa, kun en koskaan ole työttömyyskorvausta tarvinnut. Eiköhän se selviä te-toimistosta kysymällä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä osaa sanoa, kun en koskaan ole työttömyyskorvausta tarvinnut. Eiköhän se selviä te-toimistosta kysymällä.
No kun ei nekään siellä tiedä :D hölmöläisten hommaa.
Itse jäin vuorotteluvapaalle syyskuussa. Arvaa vaan kuinka usein mulla soi puhelin ja kerrotaan lapset tulevat huomenna.
Onneksi eletään kännykkäaikaa ja voi aina sanoa olen maalla.
Olen vuorotteluvapaalla sen takia, että saan tehdä mitä haluan. Käyn tekemässä mattoja kangaspuilla, kieliryhmissä, käyn koko kellarin ja vintin läpi.
Yksikin mamma suuttui, kun ehkä olisin voinut jeesata, mutta kun olin oikeesti maalla, ei halunnut maksaa edes bussilippua keskustaan. Saati sitten, että olisin saanut korvausta .
Eiköhän jossain vaiheessa valtio laita kaivoksia pystyyn ja lapsukaiset töihin niihin,
ja poliitikot taas perustelee sitä sillä että no onhan muitakin maita missä noin toimitaan
Vierailija kirjoitti:
Vastauksestasi näkyy, ettet ole te-toimiston kanssa asioinut. Ei ne todellakaan välitä päivähoitopaikkoja tai kerro, mistä sellaisen saa. Tietysti yksi ratkaisu on, että palkkaa jonkun pätkätyöläisen hoitamaan lapsiaan aktivoinnin ajaksi ja hoitaa työntekijän etsimisen te-toimiston kautta. Mutta halvemmaksi tulee, kun tyytyy 30 euron vähennyksen korvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jossain vaiheessa valtio laita kaivoksia pystyyn ja lapsukaiset töihin niihin,
ja poliitikot taas perustelee sitä sillä että no onhan muitakin maita missä noin toimitaan
Saadaan samalla ne lapset helposti sen upean varhaiskasvatuksen piiriin jonne ne kaikki pitäisikin pistää ennen kuin osaavat puhua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaiskohan ottaa se n -30€ ja jättää palkkaamatta hoitaja, kun on noin huonot tukiverkostot?
Ai, kun se tukiverkostokin on töissä päiväsaikaan, sekin on nyt huono juttu?
Ei se minusta huono juttu ole, vaan fakta.
Miksi maksaa satasia, ettei menetä kymppejä?
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin on ehtona työttömyyskorvaukselle, että olet tarvittaessa valmis ottamaan työpaikan vastaan samantien. Suomeksi, lapsille täytyy olla hoitopaikka valmiina.
Niin se on muuallakin, mutta samalla on työttömien oikeutta hoitoaikaan rajattu ja hoitoajat pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen.
Tätäkin kritisoi joku asiantuntija, että aktiivimallissa työtä pitäisi ottaa vastaan hyvin nopealla varoitusajalla, mutta samalla ei lasta saa pitää hoidossa niin paljoa että se onnistuisi.
Järkevämpää oikeasti ottaa se -30€ työttömyysturvan pudotus kuin mennä 3 päiväksi pupukurssille istumaan ja leikkimään piiripienipyörii ja maksaa vielä päälle lapsen päiväkotikulut.
Ai, kun se tukiverkostokin on töissä päiväsaikaan, sekin on nyt huono juttu?