Kunta hylkäsi täydentävän toimeentulotuen hakemuksen, Kelan perustoimeentulotuesta jäi 10 euroa rahaa koko kuukaudelle - mitä voin tehdä?
En nyt mene yksityiskohtiin tässä, mutta olisimme ehdottomasti tarvinneet tuon täydentävän tuen ja vain tälle kuukaudelle. Ainoa tiedossa oleva tulo tälle kuulle on lapsilisä, joka maksetaan 26.1. Viisihenkinen perhe (älkää pliis aloittako tästä kun meillä on tilapäinen taloudellinen kriisi johon emme ole voineet vaikuttaa).
Mitä voin tehdä? Meillä on kaikki laskut rästissä paitsi vuokra, jonka maksoimme perustoimeentulotuella. Ruokaan ja laskuihin jäi tuo 10 euroa. En pääse kaupungin neuvontaan puhelimitse läpi, niin en ole saanut sieltä apua. Kunta hylkäsi hakemuksen mutta voinko valittaa siitä? Entä voiko Kelan päätöksestä valittaa ja miten se tapahtuu? Voimmeko hakea tukea uusiksi? Mitä ihmettä oikein on tehtävissä?
Kommentit (44)
Vaihtoehto nro2.
Seuraavassa kuussa jättäkää vuokranne maksamatta ja maksakaa ainoastaan laskujanne. Jatkakaa tätä kunnes saatte häädön asunnostanne. Muistaakseni voitte jatkaa näin puoli vuotta.
Kunta ei heitä lapsiperhettä kadulle, vaan maksaa kyllä lopulta vuokrarästinne.
Siinä vaiheessa olette toivottavasti kyenneet selviytymään laskuistanne ja voitte jatkaa puhtaalta pöydältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan Diakoni auttaa, toki pitää todistaa tulot ja menot, ainakin ruokaan pitäisi löytyä Diakonilta osto suoritus kauppaan.
Täytyy ottaa pankkitunnukset mukaan vastaanotolle ja henkkarit. Luulisi riittävän. En ole 100% varma, mutta niillä pääsee Kelan oma-asiointiin. Paras on jos menette sinne miehen kanssa molemmat. Ainakin meidän seurakunnassa ajan saa nopeasti. T. Srk-sihteeri
Täällä Vantaalla tarvitaan toimeentulotukipäätös, tiliotteet muutamalta kuukaudelta, laskut joihin tarvitsisit apua ja henkkari, jotta voidaan katsoa kuinka paljon avustusta olisi mahdollista saada. Ikinä en ole tarvinnut pankkitunnuksia.... Ja muutaman kerran olen mennyt siihen diakoniapäivystykseen ja n. 10-15 min. jutustelun jälkeen on sitten päätetty antaa masusitoumus kauppaan.
Kerran varasin pidemmän ajan, koska tarvitsin hiukan syvempää keskustelua ja neuvontaa ja silloinkin kysyttiin noita em. papruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllähän tässä yhdellä jos toisella olisi lisärahan tarvetta, ei siihen auta muu kuin että opettelee tulemaan toimeen sillä mitä on. Tai sitten tosiaan menee töihin.
Onneksi olkoon, viikon k''ipäisimmän trollin palkinto menee sinulle. Hauskahan se on 20 v. lautajonnella trollata isin maksamalla iPhonella palstalle, kun ihmisillä on ihan oikea hätä.
Hätä my ass, ap:n rahat menneet päihteisiin, autonromuun, jonkun elukan terveydenhoitoon ja mihin köyhien rahat nyt menevätkään. Kokeilkaa tosiaan sitä tulojenne mukaan elämistä ja /tai työntekoa, noilla eväillä me muutkin omillamme pärjäämme, ei tarvitse jatkuvasti syödä veronmaksajien ruokapöydässä. Huono malli lapsillekin opettaa tuollainen loisiminen.
Ihan järkyttävän kallis vuokra, jos vain 10 egee jäi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllähän tässä yhdellä jos toisella olisi lisärahan tarvetta, ei siihen auta muu kuin että opettelee tulemaan toimeen sillä mitä on. Tai sitten tosiaan menee töihin.
Onneksi olkoon, viikon k''ipäisimmän trollin palkinto menee sinulle. Hauskahan se on 20 v. lautajonnella trollata isin maksamalla iPhonella palstalle, kun ihmisillä on ihan oikea hätä.
Oliko sulla itse asiaan mitään kommenttia? Mistä tuollainen tarkalleen kuukauden mittainen hätä syntyy? Ap ei kerro koska hän on itse sössinyt asiansa.
Suomi on todella epätasa-arvoinen maa, toiset elättää itsensä tukirahoilla ja kun tukirahat on loppu haetaan lisää harkinnanvaraista tukea. Ja kiukutellaan jos ei saada. Mistä minä voin hakea lisää rahaa jos mitoitan elintasoni niin ettei palkkarahani riitä koko kuukaudeksi? Niinpä niin, en mistään. Jotain vastuunottoa eämästänne alkaisi pikku hiljaa toivomaan jo teiltä "köyhiltäkin".
jos kellään vielä on älypuhelin, parasta mitä semmoisella voi tehdä on myydä se saman tien. Vanha puhe/sma noksu tilalle niin säästää nettimenoissa. Saanee lähemmäs 50e välirahaa per älypuhelin jonka vaihtaa vanhaan nokiaan.
Yks känny riittänee joka tapauksessa kotipuhelimskei koko perheelle. Voi maata jatkuvassa latauksessa eteispöydällä. Siitä sitten 4e/kk plus puhelut.
Toivottavasti puuro ja munat maistuu.
Leipäjonoon vaan ruokaa hakemaan. Ja sitten työtä etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha viisastella, kyllä se työssäkäyväkin joutuu tulemaan toimeen sillä mitä on. Ja työssäkäyväkin voi joutua tilanteeseen jossa ei ole rahaa.
Nimenomaan noinhan minä sanoin, mutta minun sanomanani se oli viisastelua, sinun sanomanasi ei?
Jos työssäkäyvä joutuu "tilanteeseen jossa ei ole rahaa", mitä hän tekee? Kuka häntä auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha viisastella, kyllä se työssäkäyväkin joutuu tulemaan toimeen sillä mitä on. Ja työssäkäyväkin voi joutua tilanteeseen jossa ei ole rahaa.
Joo voi joutua ja olen joutunutkin. Mutta arvaa saanko kunnalta tai kelalta jeesiä?
Ei pitää soittaa pappalle joka sitten lähettää pari tonnia että selviän kuukauden loppuun.
Jos olette saaneet Kelalta myöntävän päätöksen tt-tukihakemukseen, se tarkoittaa että asumiskulujen jälkeen teillä pitäisi jäädä n. 1700e käteen (2*400 + 3*300).
Eikö teidän lahkossa kukaan voi auttaa?
Oletteko yrittäneet siirtää maksujen eräpäiviä?
Vierailija kirjoitti:
Jos olette saaneet Kelalta myöntävän päätöksen tt-tukihakemukseen, se tarkoittaa että asumiskulujen jälkeen teillä pitäisi jäädä n. 1700e käteen (2*400 + 3*300).
Eivät taida olla tt-asiakkaita noin niinkuin jatkuvasti? Kun ensimmäisen kerran itse sain toimeentulotukea, vuokran jälkeen minulle jäi alle kaksi sataa kuukaudessa...
Facebookissakin on avustusryhmiä, etsi sellainen ja pyydä apua sieltä. Noloa, mutta voisit saada ainakin ruoka-apua sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippu myös kahden-kolmen edellisen kuukauden tuloista. Jos rahaa on tullut enemmän kuin tuo petustoimeentulotuen osuus, niin tuki lasketaan sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan Diakoni auttaa, toki pitää todistaa tulot ja menot, ainakin ruokaan pitäisi löytyä Diakonilta osto suoritus kauppaan.
Täytyy ottaa pankkitunnukset mukaan vastaanotolle ja henkkarit. Luulisi riittävän. En ole 100% varma, mutta niillä pääsee Kelan oma-asiointiin. Paras on jos menette sinne miehen kanssa molemmat. Ainakin meidän seurakunnassa ajan saa nopeasti. T. Srk-sihteeri
Täällä Vantaalla tarvitaan toimeentulotukipäätös, tiliotteet muutamalta kuukaudelta, laskut joihin tarvitsisit apua ja henkkari, jotta voidaan katsoa kuinka paljon avustusta olisi mahdollista saada. Ikinä en ole tarvinnut pankkitunnuksia.... Ja muutaman kerran olen mennyt siihen diakoniapäivystykseen ja n. 10-15 min. jutustelun jälkeen on sitten päätetty antaa masusitoumus kauppaan.
Kerran varasin pidemmän ajan, koska tarvitsin hiukan syvempää keskustelua ja neuvontaa ja silloinkin kysyttiin noita em. papruja.
Kaikkiin em. tietoihin pääsee käsiksi tunnuksilla... myös mm. reseptilääkkeisiin ym.t. Srk-sihteeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät taida olla tt-asiakkaita noin niinkuin jatkuvasti? Kun ensimmäisen kerran itse sain toimeentulotukea, vuokran jälkeen minulle jäi alle kaksi sataa kuukaudessa...
Kyllä, meillä on juuri tällainen tilanne. Kiitos kaikille vastauksista, selvitän vielä kaupungilta valitusmahdollisuuden mutta olen myös yhteydessä seurakuntaan. Olen muutenkin keskusteluavun tarpeessa, joten voisin varata ajan diakonille. AP
Lisätään nyt sitten vielä, että ei ole velkaa eikä laskurästejä, ei päihdeongelmaa eikä autoa tai koiraa, vaan työkyvyttömyyseläkettä tapaturmasta seuranneen vammautumisen takia hakeva mies ja pätkätöitä tekevä AP, joiden säästöt on nyt syöty kuukausien sinnittelyn jälkeen.
Anna tilinumerosi tänne palstalle, kyllä joku laittaa tilillesi rahaa.