Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että kofeiini on nikotiinin kaltainen päihde?

Vierailija
10.01.2018 |

Kahvin juojat ovat verrattavissa tupakoitsijoihin..

Toki eivät aiheuta voimakasta hajua ympäristöön tai lisää sairastumisen riskiä mutta kofeiini on vähän verrattvisss nikotiiniin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En miellä kofeiiniä enkä nikotiiniä päihteiksi

Ei tämä mikään mielipideasia ole. Ne ovat päihteitä.

En todellakaan ole huomannut kahvilla mitään päihdyttävää vaikutusta. Miten se ilmenee? Huimausta, harhoja, vai mitä ?

Saati sitten nikotiinillakaan. Häkä kyllä aiheuttaa huimausta ja huonoa oloa.

Vierailija
22/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En miellä kofeiiniä enkä nikotiiniä päihteiksi

Ei tämä mikään mielipideasia ole. Ne ovat päihteitä.

En todellakaan ole huomannut kahvilla mitään päihdyttävää vaikutusta. Miten se ilmenee? Huimausta, harhoja, vai mitä ?

Piristävä vaikutus, harva kai päihteistä hakee harjoja tai huimausta, ktllä minä ainakin liikaa käyttäessäni tunnen myös haittavaikutuksena vapisevan olon eli en vapise ulospäin vaan oloni on vapiseva

En ole koskaan huomannut kahvilla piristävää vaikutusta. Se ei myöskään vaikeuta nukahtamista illalla nautittuna. Minulle kahvin juominen on vain tapa. Enkä tunnista mitään riippuvuutta siihen.

En ole koskaan kuullut että kukaan kahvista luopunut olisi sortunut siihen takasin. Tuttavapiirissä on usempiakin jotka ovat lopettaneet kahvin juomisen esimerkisi vatsavaivojen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syf kirjoitti:

Yleensä ihmisille tulee ensimmäisenä päihteistä mieleen alkoholi ja ajatellaan että myös muilla päihteillä ja huumeilla (laittomilla päihteillä), olisi samankaltainen päihdyttävä vaikutus. Tosiasiassa alkoholi on Depressantti, kuten esimerkiksi Heroiini ja muut opiaatit ja vaikutukseltaan päinvastainen kuin stimulaatit kuten kofeiini tai amfetamiini. Päihdyttävyydessä alkoholi on ihan omaa luokkaansa, haravasta aineesta jos mistään ihminen menee yhtä tiedottomaan kuntoon. 

https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…

Miten joku aine voi olla päihde ilman päihdyttävää vaikutusta?

Taidat nyt itse sekkoittaa riippuvuutta aiheuttavat aineet päihteisiin?

Vierailija
24/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se päihde joo, myönnän.

Mutta 4 - 6 kupillista päivässä on tutkimusten mukaan terveellistä. Ehkäisee diabetesta.

Taidankin mennä keittämään iltapäiväkahvit.

Vierailija
25/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syf kirjoitti:

Yleensä ihmisille tulee ensimmäisenä päihteistä mieleen alkoholi ja ajatellaan että myös muilla päihteillä ja huumeilla (laittomilla päihteillä), olisi samankaltainen päihdyttävä vaikutus. Tosiasiassa alkoholi on Depressantti, kuten esimerkiksi Heroiini ja muut opiaatit ja vaikutukseltaan päinvastainen kuin stimulaatit kuten kofeiini tai amfetamiini. Päihdyttävyydessä alkoholi on ihan omaa luokkaansa, haravasta aineesta jos mistään ihminen menee yhtä tiedottomaan kuntoon. 

https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa… .

Ihminen voi olla myös läheisriippuvainen, eikä läheiset silti ole päihteitä.

Vierailija
26/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut että kukaan kahvista luopunut olisi sortunut siihen takasin. Tuttavapiirissä on usempiakin jotka ovat lopettaneet kahvin juomisen esimerkisi vatsavaivojen vuoksi.

No, minä olen yrittänyt närästyksen takia lopettaa, mutta en ole onnistunut. Aina sorrun takaisin. Ja nyt olet kuullut.

Vierailija
27/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syf kirjoitti:

Ja missä kohtaa tuossa linkissä väitetään että kofeini tai nikotiini olisi päihde?

Ja kun vertaat noita riippuvuuden lukemia, niin nikotiinissa se on maksimissa, eli 6 ja kahvissa vain 2.

Vierailija
28/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiinista tulee kyllä hirveät vieroitusoireet. Itselläni tuli lopettaessasi rajun päänsäryn lisäksi kovat lihaskivut alaraajoihin. Nykyään olen tarkka siitä, että juon vain kofeiinitonta yrttijuomaa, ja limsoissakin valitsen aina kofeiinittoman.

Vierailija
29/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syf kirjoitti:

Ihminen voi olla myös läheisriippuvainen, eikä läheiset silti ole päihteitä.

Kofeiinillä on "päihdyttävä" vaikutus, se on piriste eli stimulantti. Toki hyvin mieto piriste, mutta piriste kuitenkin. Siinä posttaamassani linkissä oli pisteytetty myös päihtymys (ei pelkkää riippuvuutta) ja kofeiini sai pisteen 1. 

Vierailija
30/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi menee myös englanninkielisen drug (lääke/päihde/huume) määritelmän alle: https://en.wikipedia.org/wiki/Drug

Vierailija
31/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja tupakkatuotteet ovat kyllä nautintoaineita, eivät päihteitä.

Huumeet ja alkoholi ovat päihteitä.

Vierailija
32/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kahviaddikti, joka on repsahtanut monta kertaa takaisin "lopetettuaan". Kokemani haitat ovat selkeästi suurempia kuin hyödyt, mutta en pysty lopettamaan. Henkisen tapariippuvuuden lisäksi saan lopettarssa aivan järkyttävät fyysiset vierotusoireet ja saatan olla täysin toimintakyvyttömänä migreenissä monta päivää ja yötä (en saa edes nukuttua siltä kivulta). Aamuisin en saa itseäni hereille kunnolla ilman kahvia ja jos juon kahvia iltapäivällä, en saa unta vasta kuin joskus aamuyöllä. Minua siis väsyttää kyllä, mutta en vaan nukahda. Jos jätän kahvin juomatta, olen todella kiukkuinen ja ärtynyt ja väsynyt, pinna kireällä ja kaikki ongelmat tuntuu 100 kertaa isommilta kuin oikeasti ovat. Ja onhan kahvi nyt aivan selkeä päihde, kyllä se on ihan oikea stimulantti eli piriste. 

Vierailija
33/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi kahviaddikti, joka on repsahtanut monta kertaa takaisin "lopetettuaan". Kokemani haitat ovat selkeästi suurempia kuin hyödyt, mutta en pysty lopettamaan. Henkisen tapariippuvuuden lisäksi saan lopettarssa aivan järkyttävät fyysiset vierotusoireet ja saatan olla täysin toimintakyvyttömänä migreenissä monta päivää ja yötä (en saa edes nukuttua siltä kivulta). Aamuisin en saa itseäni hereille kunnolla ilman kahvia ja jos juon kahvia iltapäivällä, en saa unta vasta kuin joskus aamuyöllä. Minua siis väsyttää kyllä, mutta en vaan nukahda. Jos jätän kahvin juomatta, olen todella kiukkuinen ja ärtynyt ja väsynyt, pinna kireällä ja kaikki ongelmat tuntuu 100 kertaa isommilta kuin oikeasti ovat. Ja onhan kahvi nyt aivan selkeä päihde, kyllä se on ihan oikea stimulantti eli piriste. 

Tuossahan ongelmat tulevat siitä jos et juo kahvia. Eli miksi ihmeessä et joisi..? Mitä haittaa kohtuu käytöstä sinulle on?

Vierailija
34/34 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin lopettaa kahvin juonnin muutama vuosi sitten ihan vaan testatakseni mitä tapahtuu, vaikuttaako esim. kohonneeseen verenpaineeseen mitenkään. No ei vaikuttanut, enkä kokenut varsinaisia vieroitusoreitakaan. Taisin juoda kaakaota kahvin sijaan kuukauden verran. Voin juoda kahvia ihan mihin aikaan päivästä tai illasta tahansa eikä se tunnu vaikeuttavan nukkumista pätkän vertaa. Aamukahvin olen nyt jättänyt lähes kokonaan pois, sillä kahvin kanssa kaipaan jotain makeaa ja aamupalasta tulee sitten väkisikin erittäin epäterveellinen.

Tiedän kyllä myös tuttavan joka sai aivan järkyttävät vieroitusoireet PepsiMaxin juomisen lopetettuaan. Kyseinen henkilö on keski-ikäinen eikä ole oman kertomansa mukaan ikinä juonut kahvia. Pepsin litkmisen lopettaminen oli välttämätöntä vatsaoireiden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme