Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhuollossa moni fyysinen sairaus halutaan nähdä mielenterveysongelmana?

Vierailija
02.07.2023 |

Olen vuosia kärsinyt oireista ja ihan suoraan ehdottanut diagnoosia, koska sairauteni on ihan oppikirjaesimerkki tästä kyseisestä sairaudesta. Mitenkään minua ei tämän tiimoilta tutkittu, ihan vaan päältäpäin katsomalla todettiin ettei sinulla sellaista sairautta voi olla. Koska sairaus vaivasi jatkuvasti, hakeuduin terveydenhuoltoon toistuvasti, josta sen kummemmin tutkimatta ohjattiin psykiatrian pkl:lle, jossa vuosia kävin ilman ihmeempää vastetta ja myös alkuun oli sosiaalityöntekijäkin asiassa mukana, koska huoli lapsista jne. Tämä "huoli" todettiin tosin aiheettomaksi, mutta ahdisti minua paljon, koska olin sairas, en saanut hoitoa ja vielä tämä "huolen herääminen" kaiken päälle. Sitten vuosien jälkeen yht'äkkiä pääsinkin tähän suhteellisen helppoon tutkimukseen ja sairaus todettiin ja hoito aloitettiin. Helppoon tutkimukseen ei ollut varaa, aikaa tai halua tai mitälie, mutta psykiatriseen hoitoon ja kaikenmaailman palaveeraamiseen aikaa ja rahaa löytyi. En kerro mistä sairaudesta on kyse, mutta sitä ihmettelen miten vaikea on saada oikeanlaista apua!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tämä asenne ei koske pelkästään perusterveydenhuoltoa, vaan yksityiselläkin puolella, jolla olen asioinut ei ole lähdetty tutkimaan, vaan päältäpäin tiedettiin, ettei minulla fyysistä sairautta ole.

Vierailija
2/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää tuntuu olevan peruslääke moneen oireeseen, jos ei burana auta, niin sulla on päässä vikaa..itsekin koettu, olen se pahimman luokan mt-keissi kun menin toimiston sisäilmasta sairastumaan. Sisäilmaongelmat saa yleensä lääkärin kun lääkärin vaihtamaan puheenaihetta. Ei voi muuta toivoa, että osuu heilläkin kohdalleen. Siinä on hauskaa elää allergisten reaktioiden kyllästämänä ykskaks...ja kaikki muut pitää sut sekopäänä. Olen siis edelleen työelämässä ja kas kummaa, toimipaikkaa vaihtamalla myös oireilu lieveni. Työnkuva ei muuttunut eikä työilmapiiri ollut ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos kaikki on nyt hyvin. Kertomasi kiinnostavuutta parantaisi kyllä tieto siitä, mikä sairaus oli kyseessä.

Vierailija
4/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla näitä sähköallergioita.

Vierailija
5/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla näitä sähköallergioita.

Kerro miten sähköallergia todennetaan, koska aloituksessa sairaus todennettiin tutkimuksella, niin eipä tainnut siitä olla kyse.

Vierailija
6/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minulla on endometrioosi jota hoidettiin stressivatsana 20 vuotta.

Kilpirauhastulehdus ja näköhermotulehdus oli psyykkistä oireilua

Vierailija
7/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se teettää, kun kaikesta säästetään... "Burana kouraan ja eteenpäin vain"

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että mistä sairaudesta on kyse. Itselläni oli veritulppa 19 vuotiaana ja olen monta kertaa miettinyt, että mitä olisi tapahtunut, jos lääkärin asenne olisi ollut silloin sama, kun sulla nyt

Vierailija
8/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vanhat uutisartikkelit kertovat tästä hulluudesta, ellet niitä silloin lukenut. Esimerkiksi uutinen jossa oli lääkärijärjestö ulkomailla ja sana "toiminnallinen vaiva". Ei sillä että jokainen tutkimus ja hoito olisi välttämättä hyväksi, mutta jos on välttämätön tutkia. Ihmisillä olisi pienempiäkin vaivoja (iholeikkaukset, hammaslääkäri, keuhkokuvat, astmalääke, silmät jne), jotka saisi nopeasti ja kätevästi hoidettua, ne kasautuvat vuosien aikana jos ei pääse.

Vierailija
9/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja lääkäreitä, ei tehdä tutkimuksia.

Saksassa ihminen magneettikuvataan kerran päästä varpaisiin. Tehokasta ja halpaa kuin Suomen malli hypätä lääkärissä sata kertaa.

Vierailija
10/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaavaltiolle kirjoitti:

Huonoja lääkäreitä, ei tehdä tutkimuksia.

Saksassa ihminen magneettikuvataan kerran päästä varpaisiin. Tehokasta ja halpaa kuin Suomen malli hypätä lääkärissä sata kertaa.

Saksa taitaa olla monessa asiassa Suomea edellä, vaikka täällä Suomessa halutaan muuta uskoa. Suomi on yleisellä tasolla ihan hyvä, mutta liian tasapaksu. Sen takia täällä tapahtuu näitä "yksittäistapauksia", koska tässä tasapaksulandiassa ei haluta uskoa sitä, että olemme kehityksessä matkalla kohti laskusuuntaa

Vierailija
11/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Üp

Vierailija
12/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PERKELE

Vierailija
13/13 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävääni hoidettiin masentuneena anorektikkona koska oli väsynyt ja paino tippui. Vasta kun silmät pullistuivat niin ettei saanut silmiään kunnolla kiinni alettiin tutkia kunnolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän