Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
221/1052 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Omat häät oli heinäkuussa. Vähän vähempikin olisi riittänyt.

Vierailija
222/1052 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oikein hyvin! Meillä oli kaksoset noin puolivuotiaita ja kovassa flunssassa molemmat. Meillä on koneellinen ilmanvaihto, joten talo pysyi suht viileänä, mutta sitten pelkäsin, että vauvat saa vetoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1052 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Se olikin se kesä minkä muistan olevan melkein se viimeisin kunnon kesä. sen jälkeen tämä on ollut tällaista kylmää ja sateista paskaa. En edes muista oliko tuo 2014 kesäkään mitenkään erityisen lämmin vaikka kesäisempi sekin oli mitä nää loput on olleet.

Hauska, kun moni kirjoittaa täällä että "se oli se viimeisin kunnon kesä".

Se kesä oli ennätyksellisin, täysin normaalista poikkeava kesä. Ei Suomeen kuulu pitkät helleputket, vaan maksimissaan muutama hellepäivä. Suomen ilmasto on mikä on. Aika kultaa muistot "kunnon kesistä", kun katselee sadepäivää kesällä.

no ei nää nykyiset kesät ainakaan mitään kunnollisia tai tavallisia ole

Vierailija
224/1052 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Tässä kämpässä helteet ovat tuskallisia, kun kaikki ikkunat ovat länteen, eikä läpivetoa saa. Ilmalämpöpumppua ei saa asentaa.

Sisällä oli kuuma, mutta ulkona vielä kuumempi. Mitään ei jaksanut tehdä. Tuulettimet pyörivät ja pakastin lakanat, mutta eipä ne pitkään viileänä pysyneet. Onneksi töissä oli ilmastointi. Harkitsin jopa yöpyväni siellä.

Helteillä kaikkien pitäisi päästä maalle, mökille ja veden ääreen. Kaupunki ei ole ollenkaan mukava paikka kuumilla keleillä. Tuntuu, että kaikki kivirakennukset ja asfaltti hohkaavat vain lisää kuumuutta jo valmiiseen helvettiin.

Nämä pakkaset ovat kymmenen kertaa siedettävämpiä, koska vaatetta saa aina halutessaan lisää päälle.

Vierailija
225/1052 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ja muistan kans sen Asta-myrskyn kun olin mummolassa maalla ja en oo kokenut koko elämäni aikana yhtä rajua ukkosilmaa vielä tähän mennessä kun silloin.

Maalla ei ole oikeita myrskyjä, ei varsinkaan kun verrataan Helsinkiin. Helsingissä on se merituuli. Merituuli saa oikean myrskyn aikaan. Sitä ei voi kokea missään muualla kuin Helsingissä.

Ei herranjestas opettele maantiedettä!!:D Esim Oulu on pikkusen isomman lätäkön rannalla kuin Helsinki.. :D Siellä on myös merituuli ja vähän kovempi kuin Helsingissä.. :D

Vierailija
226/1052 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on jäänyt mieleen. Juuri olin muuttanut Joensuun keskustaan kivitaloon ja toisessa keskustan kivitalossa olin kesätöissä. Se kuumuus päivin öin oli järkyttävää ja vei kaikki voimat. Olisi edes tuullut Siperiasta niin kuin nyt. Viileämmät kesät kunniaan, säilyy ihmisen toimintakyky.

Vierailija
227/1052 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tuota kesää erityisen lämpimänä, mutta ilmeisesti meillä ei tosiaan ole kohta kahdeksaan vuoteen ollut oikeata kesää. Viime kesä, jota ei koskaan tullutkaan, oli kaikkein surullisin. Sadotkin jäivät korjaamatta, jos eläisimme oman maataloutette varassa niin olisimme kuolleet nälkään.

Vierailija
228/1052 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olimme muuttaneet miehen kanssa yhteiseen omaan asuntoon ja talonyhtiössä oli menossa parvekeremontti, ei perk.. elämää siellä muovin takana! Olimme suurimman osan ajasta makuuhuoneessa, ihan vain juttelemassa sillä oli liian kuuma seksiin, tuuletusikkuna auki ja tuuletin täysillä sängyn vieressä .

Vierailija
229/1052 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Tyttäreni oli 1v ja vietimme päivät läheisellä uimarannalla tai taloyhtiön pihassa hiekkalaatikolla puiden varjossa, tyttö joi tuttipullosta vettä ja minulla oli  oma vesi litran pullossa.  Söimme lukemattomia jäätelöpuikkoja! Tyttö oli syötävän suloinen mekossaan, lierihatussaan ja paljain varpain <3  Rattaissa kelpasikin olla ilman kenkiä, minä en voinut kuuman asfaltin ja lasinsirujen takia vaikka tuntui että sandaalit sulaa kiinni jalkoihin !  Asunnon parveke oli aurinkoon päin ja niin kuuma, ettei siellä juurikaan voinut oleskella, pidimme parvekkeen ovea auki ja verhoa siinä edessä, istuimme matolla koska iho jäi kiinni nahkasohvaan.  Öisin ei saanut nukuttua, tai me aikuiset emme saaneet, lapsi kyllä tuhisi vaippapeppu pystyssä pinnasängyssään .

Miehen loma oli vasta elokuussa, muistan miten hikinen ja kiukkuinen mies oli aina töistä tullessaan mutta koetti olla ärisemättä meille, sillä emmehän me olleet niistä lomista päättäneet.

Vierailija
230/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä menee tuokin rikki? Siis jos toukokuussa on jo 30 astetta monta päivää.

Vierailija
231/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fefewgg 43435 kirjoitti:

ettekö musita enää kesää 2006. savusumut hgissä ja kesää riitti syyskuun loppuun toisinkuin 4-5v myöhemmin. entäpä 1997? vielä parempi ja tietysti lapsuuden kesistä 2003 tai 2002 ja 88-89 on jääneet mieleen.

Muistan kesän 2003 helteet, sain esikoiseni silloin. Heinäkuu oli huippuhellettä, Utsjoellakin 30 asteen lämpötiloja. 

Vierailija
232/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti kaikki olleet "viimeisillään raskaana" :)

Se jää mieleen, kun on elämässä tuollainen kohokohta. En minäkään muista kesän 2010 helteitä,jolloin lapseni oli jo 7-vuotias. 

Vierailija
233/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan, olin jäätelönmyyjänä. Painajaismaista!

Vierailija
234/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Täytin tuona kesänä 18 vuotta. Oli ihana ja ikimuistoinen synttäripäivä auringossa.

Vierailija
235/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan toki heinäkuun 2010. Riikan ja Jari-Matin tekosia ei voi unohtaa.

Vierailija
236/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Esikoinen syntyi kesäkuun alussa. Olin ostanut kaikkia söpöjä vauvanvaatteita, joista koon 56-vaatteet jäivät lähes käyttämättä. Oli niin kuuma koko ajan, että vauva sai olla suurimman osan ajasta vaippasilleen.

Vierailija
237/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Tyttö oli hoksannut keinumisen viehätyksen ja taloyhtiön leikkipaikka oli suorassa auringossa, meinasin kuolla siinä keinujen luona seisoessa! Lapsi oli tyytyväinen   lierihatussa, t-paidassa ja vaipassa, itse en kehdannut olla pelkissä bikineissä vaikka olisi tehnyt mieli. Välillä kävimme uimarannalla, mutta kuuma oli sielläkin ja hirveä ruuhka.  Puin pyykkinarulta märkiä vaatteita päälle  , tai jos ei tarvinnut lähteä  mihinkään suljin verhot ja viipotin alasti.

Vierailija
238/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puumalassa pitelin hellettä osan tuosta 2010 kesästä.

Silloin syntyi myös lapseni ja muistan erittäin hyvin ne kirjaimellisesti hikiset imetyshetket. Ruoka ei juuri maistunut. Muistan yhden hetken heinäkuulta 2010 kun söin B&J jäätelöä keskiyön kesän valossa ja mietin, että miten yölläkin voi olla yli 20 astetta lämmintä.

Vierailija
239/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Kaksioomme porotti aurinko koko päivän, joten kaihtimet piti pitää kiinni koko päivän ja silti tuntui että lämpöä on kuin helvetin esikartanossa. Yöllä yritin tuulettaa, mutta lämpötila oli yölläkin jotain 23 astetta eli oikeastaan minkäänlaista helpotusta ei siitäkään saanut. Kerran poksahti sulakkeetkin sinä aikana kun olin viritellyt niin monta tuuletinta hurisemaan. Kävin joka päivä kylmässä suihkussa monta kertaa ja muutamia kertoja otin pienen koirankin mukaan, kun se raukka oli myös ihan nääntynyt vaikka olin ajellut turkin tosi lyhyeksi. Koiraa ei voinut ulkoiluttaa asvaltilla ollenkaan kun se oli niin polttavaa.

Sisälämpötila oli muistaakseni selkeästi yli 30 astetta. Se oli ihan hirveetä.

Vierailija
240/1052 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana ,  kaksosraskaus viimeisillään ja lisäksi hoidettavana olivat 2v esikko ja koira joten voitte uskoa että en paljon siitä  paahteesta nauttinut,  ison mahani kanssa lyllersin esikko rattaissa lenkittämässä koiraa ja  kaupassa , pesin ja pidin sellaista polvimittaista  ohutta viskoosimekkoa sillä se oli ainoa siedettävä vaate! Kotona lapsi  touhusi ilkosillaan palikoidensa ja pallojensa kanssa, koira makasi läähättämässä parvekkeella  ja vein sen päälle märkiä pyyhkeitä ettei saisi lämpöhalvausta!

Mies oli töissä , teki kuudesta kuuteen vuoroja ja tuli usein kotiin pitsan kanssa koska tiesi etten ollut jaksanut/pystynyt laittamaan ruokaa.  Kerran makasin avoimen parvekkeen oven edessä, mahoineni ja  melkein nakuna, ja mies  pelästyi pahasti kun luuli että olen kaatunut tai jotain vaikka olin vain uupunut ja kuumissani. Söin siinä sitten pitsaa vaakatasossa ...ihan hullua menoa! Hullu kesä. Helle oli viedä järjen, kaikilta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän