Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (731)
Muistan uutisista.
Etelä-Suomessa talvi 2009/2010 oli toistaiseksi viimeinen kylmä talvi.
Vielä 80-luvulla etelässäkin pakkaset olivat kovia.
Tämänköhän vuoksi uusi My Winter Car sijoittuu talveen 1999...
Otsikko ei voi pitää paikkaansa. Pakkasen suomenennätys on -51,5
Etelä-Suomessa ei talvi 1999 ollut mitenkään poikkeuksellisen kylmä. Ei ole jäänyt mieleen siitä mitään. Talvi 1986-1987 sen sijaan oli. Helsingissäkin oli silloin kevättalvella yli 30:n asteen pakkasia. Minulla oli silloin vauva, jota ei voinut viedä ulos kahteen kuukauteen.. Oli niin kova pakkanen. Meripakkanen on paljon kylmempää kuin kuiva sisämaan pakkanen. Edellisen kerran oli ollut samanlainen pakkastalvi Etelä_Suomessa talvisaodan talvena 1939- 1940. Sitä silloiset vanhat ihmiset muistelivat.
Parin vuoden takainen talvi oli kyllä kaikista omituisin talvi elämäni aikana. Taisi olla noin viikon ajan -25C pakkasia ihan eteläisintä Suomea myöden ja sitten yhdessä yössä lämpötila nousi plussalle ja lumet suli. Kolmenkymmenen asteen lämpötila muutos vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomessa ei talvi 1999 ollut mitenkään poikkeuksellisen kylmä. Ei ole jäänyt mieleen siitä mitään. Talvi 1986-1987 sen sijaan oli. Helsingissäkin oli silloin kevättalvella yli 30:n asteen pakkasia. Minulla oli silloin vauva, jota ei voinut viedä ulos kahteen kuukauteen.. Oli niin kova pakkanen. Meripakkanen on paljon kylmempää kuin kuiva sisämaan pakkanen. Edellisen kerran oli ollut samanlainen pakkastalvi Etelä_Suomessa talvisaodan talvena 1939- 1940. Sitä silloiset vanhat ihmiset muistelivat.
Oli se 1999 pahin pakkasjakso tammikuussa Etelä-Suomessakin kova, mutta lyhyt. Tuona talvena jouluna ja uutena vuotena ei ollut vielä lunta maassa yhtään muualla kuin Lapissa, mutta loppiaisen tienoilla säätyyppi muuttui rajusti.
Muistan. Olin armeijassa. Kyllä tuli metsäleirillä kylmä! Lehdessäkin uutisoitiin että alokasleiristä tuli selviytymisleiri. Vekarajärvellä tosin ei ollut kuin -37, mutta kyllä sekin kylmältä tuntuu kun ulkona nukkuu 😂
Muistan. Vaikka olin pinnallinen teini,alkoivat äidin ylinmääräinen ruma (teinin mielestä,oikeasti siinä ei ollut mitään vikaa) pitkä toppatakki ja pipo kelvata.
Asuttiin sillon Saksassa ja se jopa ylitti saksalaisen uutis kynnyksen.
Talvella -98 oli käytännössä samat pakkaset. Sodankylässä peruttiin alokkaiden metsäleiri, koska mikään ei enää toiminut. Tämä oli kuulemma ensimmäinen kerta, kun leiri perutaan kesken kaiken pakkasen vuoksi. Karvalakki jäätyi teltan seinään kiinni
Vierailija kirjoitti:
Talvella -98 oli käytännössä samat pakkaset. Sodankylässä peruttiin alokkaiden metsäleiri, koska mikään ei enää toiminut. Tämä oli kuulemma ensimmäinen kerta, kun leiri perutaan kesken kaiken pakkasen vuoksi. Karvalakki jäätyi teltan seinään kiinni
Itse kotiuduin juuri joulukuussa -97
N49
Asuin Helsingissä talvet 2009-2010 ja 2010-2011 ja oli aivan hlvetin kylmät ja pitkät talvet. Puhumattakaan 2023-2024 talvesta, joka kesti puoli vuotta täällä etelässäkin.
Muistan. Kuopiossakin oli silloin 30 astetta pakkasta. Kylmä oli kävellessä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden takainen talvi oli kyllä kaikista omituisin talvi elämäni aikana. Taisi olla noin viikon ajan -25C pakkasia ihan eteläisintä Suomea myöden ja sitten yhdessä yössä lämpötila nousi plussalle ja lumet suli. Kolmenkymmenen asteen lämpötila muutos vuorokaudessa.
Muistan, vuosi 2024. Maaliskuussa suli lumet, 20.4 satoi 10-20cm lunta ja kovat pakkaset, mitkä kesti pitkälle toukokuuhun. Talvesta hypättiin suoraan kesään.
Toi -54 astetta mitatiin kalibroidulla sääasemalla, mutta se ei kuulunut virallisiin mittauspisteisiin eikä kyseinen lukema siksi ole Suomen ennätys.
Noin kovilla pakkasilla todella alavalla ja aukealla paikalla on voinut olla vaikkapa -60 astetta. Erittäin kuiva ilma jäähtyy ällistyttävän nopeasti.
Nykyistä kylmempiä talvia kaipaavatkin vain nuoret sukupolvet, koska he eivät tiedä minkälaista on selvitä kunnon pakkastalvesta...
Muistan, esikoinen syntyi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se 1999 pahin pakkasjakso tammikuussa Etelä-Suomessakin kova, mutta lyhyt. Tuona talvena jouluna ja uutena vuotena ei ollut vielä lunta maassa yhtään muualla kuin Lapissa, mutta loppiaisen tienoilla säätyyppi muuttui rajusti.
Mä miettinyt tuota aikaa elämässäni, etten tosiaan muista mitään kovia pakkasia alkuvuodelta -99. Nyt muistin, että olin sairaslomalla silloin lähes kolme kuukautta. Ei tullut kauheesti ulkona käytyä, kun jalat oli poikki.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Vaikka olin pinnallinen teini,alkoivat äidin ylinmääräinen ruma (teinin mielestä,oikeasti siinä ei ollut mitään vikaa) pitkä toppatakki ja pipo kelvata.
Mäkin olisin avoinaisessa pilottitakissa muuten talveni viettänyt, mutta noi pakkaset pakotti pukeutumaan. Tosiaan äidin joku vanha pitkä villakangastakki... niin nolo ja niin pirun lämmin. Myöhemmin sitten omin sen.
Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun Lapissa oli kovimmat pakkaset sitten vuoden 1999, noin -45 astetta. Etelärannikolla ei ole talven 1987 kaltaisia 35 asteen pakkasia sen koommin koettu, mutta se on varmaan enemmänkin Itämeren jääpeitteen vähenemisestä johtuva paikallinen ilmiö kuin merkki siitä, että kovat pakkaset olisivat katoamassa laajemminkin. Itämeri varastoi kuumien kesien ja pitkien, leutojen syksyjen lämpöä pitkälle talveen, kuten tänäkin talvena.