Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O

Oikeasti kylmää
10.01.2018 |

28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

Kommentit (672)

Vierailija
361/672 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Ennen oli vielä pakkasia.

Vierailija
362/672 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/672 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa -50 just nyt

Vierailija
364/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi 98-99 vai 99-00?

Talvi -86-87 oli myös jäätävä.

-87 suorastaan hyytävä. Fillari oli aika napakka, kun pakkasta oli se - 40, Hämeessä, mutta hikihän siinä tuli.

Vierailija
365/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun sähköautojenkin akut jäätyivät ja alkoivat pullistella niin että autotkin halkeilivat.

Vierailija
366/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posket jäätyi tuli valkoiset kohoumat pisteli ja ripset jäätyi tuntui hauskalta! Hanget kimalteli ihmeellisesti tähdet tuikkii kirkkaimman silloin.

Vierailija
367/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä oli kovat pakkaset töihin mennessä jäätyi jo kävellessä pysäkille hampaat kalisi ja tärisi.Niin oli myös muualla.Suomi on maapallon pohjoinen maanosa toki täällä jäätä on.

Vierailija
368/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaani muistavat, tänäkin päivänä. Palellutin ne Lapissa tuona talvena, ovat siitä asti punoittaneet pahasti. Vaikka jalka on muuten normaalin värinen, varpaat ovat aina punaiset. Muistan itkeneeni sitä, miten kipeät olivat ja sitten niistä meni tunto vähäksi aikaa. 

Vierailija
369/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä talvena tehdään kaikkien aikojen pakkasennätykset.

Vierailija
370/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kylmän talven 1987. Pakkasta oli pitkän jakson 40 etelä-Suomessakin.

Minäkin muistan tuon oikein hyvin, Etelä-Suomessa ei -99 tainnut olla yhtä kylmää kuin -87, koska ei ole jäänyt tuo 99 mieleen. Olin discossa v. 87 la iltana ja ikkunasta näkyi vastapäisen pankin mittari ja klo 24.00 se näytti -37 ja muistan, että lähdin silloin kotiin, kun ajattelin, että menen suosiolla taksilla kotiin, en kävele (matkaa n. 2 km) ja kun ajoissa lähtee, niin ei ole jonoa taksiasemalla. No ei ollut, mutta ei taksejakaan ja vähän aikaa ensin seisoin yksinään odottamassa, sitten tuli nuori mies takki auki, paljain käsin ja ilman pipoa siihen myös odottamaan taksia - ja hänellä oli kyllä aika kylmä. Onneksi tuli eka taksi siihen sitten nopeasti ja minä sanoin tuolle miehelle, että mene nyt sinä ja heti sinne taksiin mulla on sen verran vaatetta, että voi odottaa seuraavaa. No meni mies nopeasti autoon ja onneksi tulikin sitten saman tien toinen taksi ja minäkin pääsin kotiin. 

Vierailija
371/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri kertoi että ruokaostokset piti viedä kylmälaukussa kotiin ettei ne jäädy matkalla.

Tämä muistui kans mulla mieleen! Tosiaan, äiti pakkasi ruuat kylmälaukkuihin suojaamaan niitä ulkopakkaselta 😂.

Asuin keskilapissa ja olin yläasteella eli muistan nuo pakkaset. Me kylän läpit käytiin koulua ihan normaalisti (käveltiin kouluun, itsellä matkaa oli vain pari km) mutta järvikylien lapset saivat jäädä kotiin ihan vain siksi kun bussit ei kulkeneet. Ei arktinen diesel -50 astetta kestä sekään, ainakaan sen ajan vanhoissa rämäretkuissa.

Kaupassa käytiin kävellen kun autoissa ei renkaat pysyneet valssilla.

Vierailija
372/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 40 astetta vesirokkokuumetta.

Vierailija
373/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun sähköautojenkin akut jäätyivät ja alkoivat pullistella niin että autotkin halkeilivat.

Totta.

Ja monet tuhosivat kalliit akkunsa kun latasivat niitä väkisin kylminä.

Paljon meni uusiakin sähköautoja paaliin. Kalliita akkuja ei kanntttanut vaihtaa ja moni maksaa vieläkin autolainojansa.

Vierailija
374/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaa palaa ja sitä riittää kirjoitti:

Ilmastoa pitää lämmittää vielä 15 - 20 astetta, ennen kuin Suomessa voi edes ajatella sähköauton hankkimista.

Poistoon. Sähköauton negatiivista arvostelua.

Vierailija
375/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa nämä etelärannikolla asujat, joiden on pakko kehua, kuinka heillä -15 asteen pakkanen on jo tosi kova, kun mereltä tuulee aina. Niin, Suomessa on merta tuonne Tornion korkeudelle saakka. Vai eikö pohjoisen meri ole kylmä?

Asun itse Oulussa, ja täällä on kyllä melkoinen viima aina, etenkin normaaleilla talvisäillä, eli siinä -15 asteessa. Silti se sama viima ja sama lämpötila on siellä etelässä niin paljon kylmempää mukamas. Ei ole.

Viime talvenahan oli kunnon pakkasia, muutama päivä -30 astetta, mutta parina-kolmena talvena sitä ennen oli todella lämmintä.

Luulen, että tästä talvesta tulee kylmä.

Vierailija
376/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuin eilisen päivän oli karvalakki pileet ja kalisongit jalassa ja sänky narisi koko ajan ja naiset vaan vaihtu,,Kittilässä :))))

Vierailija
377/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Dieseleihin tankattiin arktista dieseliä ja sekaan bensiiniä että polttoaine pysyisi nestemäisenä. Moottoreita ei tietystikään voinut sammuttaa noissa lämpötiloissa, muuten voiteluöljyt muuttuisi kiinteäksi ja akut jäätyisi nopeasti.[/quote]

Dieseleihin kyllä tankattiin arktista dieseliä. Bensiiniä ei voi sekaan sekoittaa. Tulee nopea moottorin täystuho. Se oli valopetrolia mitä dieseliin sekoitettiin. Joku on tainnut ymmärtää ohjeen väärin.

Talvi 1986-87 oli myös kova pakkastalvi. Etelä-Suomessakin oli -32 asteen pakkasia. Monet moottoriöljyt muuttuivat jo tuossa lämpötilassa kiinteäksi. Onneksi sain eräältä öljymaahantuojalta moottoriöljyä joka oli tarkoitettu etelänapamantereelle. Ei ollut käynnistysvaikeuksia.:-)

Vierailija
378/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuona talvena asuimme Pohjois-Norjassa Finnmarkissa.

Pakkasta oli jonkin aikaa mutta ei pitkään,  meillä päälle -40 astetta. Purevuutta lisäsi se että asuimme Varangin vuonon rannassa. Meiltä 2 km Taba Brussa oli yli-50.

Tyttäreni oli silloin 7-vuotias ja koulut eivät olleet auki. Hän kulki normaalisti koulubussilla kouluun toista kymmentä kilometriä mutta silloin ei turvallisuussyistä koulubussit ajaneet.  Oma työpaikkani oli noin 500 metriä kotoa vanhainkodilla mutta koska olin yh sain olla kotona tytön kanssa varmuuden vuoksi.

Asuimme siellä 12 vuotta ja se oli ainoa talvi kun oli niin kylmää. Myöhemmin muutimme Etelä-Norjaan.

Vierailija
379/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaston lämpeneminen alkoi siis vasta vuonna 2000

Vierailija
380/672 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muistaa oikein hyvin. Oli Sodankylässä intissä sillon.. Ei niitä paljo pakkaset hidastanu 😅