Ovatko suomenruotsalaiset sinusta "aitoja" suomalaisia?
Heillähän on oma kulttuurinsa, jossa suomenkielisiä pidetään vähän alempiarvoisina.
Kommentit (64)
Harsh Harry en pidä jos heitä pidetään. En tosi usko kaikkeen heti... niin kuin chakmi beat voisi.
Suomen kansalaisia kyllä, suomalaisia ei. Hehän nimenomaan itse painottavat sitä eroa, eivät ole suomalaisia vaan suomenruotsalaisia. Puoleensa nimikin on ruotsalainen (eikä ruotsinkielinen) kansanpuolue.
En pidä yhtä aitoina suomalaisina kuin suomenkielisiä. Syynä se että ruotsinkieliset ovat hyvin pitkälti segregoituneet omiin piireihinsä ja kohtelevat suomenkielisiä (ja ulkomaalaistaustaisia) rasistisesti vaatimalla että juuri heidän oma kielensä ansaitsee erityisaseman ja että kaikkien pitää opiskella sitä jotta ruotsinkielisten ei tarvitsisi opetella kunnolla suomea.
Esim. täällä Vantaalla ruotsi on vasta kolmanneksi puhutuin vähemmistökieli viron ja venäjän jälkeen. Silti Vantaa on paperilla kaksikielinen ja ruotsinkielisillä on erityisasema viron -ja venäjänkielisiin nähden mikä on mielestäni täysin käsittämätöntä.
En tiedä. Se, että maassa on eri kieliä äidinkielenä ei vaikuta kummalliselta. Mutta sitä en ollenkaan ymmärrä, että miksi viirit ruotsinkielisten pihoissa ovat Ruotsin väreissä? Ja miksi vietetään ruotsalaisuuden päivää? Ahvenanmaalla en ole käynytkään, mutta mahtavatko lainkaan käyttää Suomen lippua siellä...
Olen täysin suomenkielisestä suvusta Keski-Suomesta, mutta lapseni ovat kaksikielisiä, rekkareissa ruotsinkielisiä. Sekä suomen- että ruotsinkieliset piirit ovat tuttuja. Kysymyksesi on käsittämätön.
Ovat ihan tavallisia suomalaisia, puhuvat vain ruotsia. Eivät itse tajua olevansa ihan tavis suomalaisia tai ehkä eivät vain halua myöntää. Ei se ruotsin puhuminen nyt niin erikoista ole.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Se, että maassa on eri kieliä äidinkielenä ei vaikuta kummalliselta. Mutta sitä en ollenkaan ymmärrä, että miksi viirit ruotsinkielisten pihoissa ovat Ruotsin väreissä? Ja miksi vietetään ruotsalaisuuden päivää? Ahvenanmaalla en ole käynytkään, mutta mahtavatko lainkaan käyttää Suomen lippua siellä...
Ahvenanmaalla on oma lippu ja kansallislaulu.
Vierailija kirjoitti:
Harsh Harry en pidä jos heitä pidetään. En tosi usko kaikkeen heti... niin kuin chakmi beat voisi.
Lopeta jo. Ketään ei kiinnosta sinun Harrysi.
Vierailija kirjoitti:
Ovat ihan tavallisia suomalaisia, puhuvat vain ruotsia. Eivät itse tajua olevansa ihan tavis suomalaisia tai ehkä eivät vain halua myöntää. Ei se ruotsin puhuminen nyt niin erikoista ole.
Tavalliset suomalaiset eivät äänestä ruotsalaista kansanpuoluetta, eivätkä vietä
ruotsalaisuuden päivää.
Itse pidän Somalia enemmän Suomalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin suomenkielisestä suvusta Keski-Suomesta, mutta lapseni ovat kaksikielisiä, rekkareissa ruotsinkielisiä. Sekä suomen- että ruotsinkieliset piirit ovat tuttuja. Kysymyksesi on käsittämätön.
Miksi lapset ovat rekkareissa juuri nimenomaan ruotsinkielisiä? Onko puolisosi puhuma kieli jotenkin parempi kuin sinun?
Miten Ruotsissa suhtaudutaan suomenruotsalaisiin?
Olen naimisissa suomenruotsalaisen kanssa, enkä ole havainnut aloittajan kuvaamia juttuja siitä, että suomenruotsalaiset pitäisivät suomenkielisiä suomalaisia jotenkin alempiarvoisina tai vaatisivat esim. minua puhumaan ruotsia.
Mieheni perhe puhuu sujuvasti sekä suomea että ruotsia ja silloin kun seurassa on yksikin ei-ruotsinkielinen, niin puhuvat suomea.
Ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä ovat. Vähän erilaiset nimet kuin yleensä suomalaisilla, puhuvat kahta kieltä ja lukevat Hesarin sijaan HBL:ää mutta noin muuten ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pääkaupunkiseudulla asuva suomenruotsalainen enkä tunne yhtäkään suomenruotsalaista joka omistaisi Ruotsin lippua tai muutenkaan hehkuttaisi mitenkään Ruotsia. Eli nyt tuli kyllä aivan järjetön yleistäminen sinulta.
Hämmentävää miten fennomaania vaikuttaa vielä nyky Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nähnyt jonkun pihalla viirin Ruotsin väreissä, omistaja lienee riikinruotsalainen. Suomenruotsalaiset suosivat viirejä maakuntaväreissä, esim. Turunmaa taitaa olla punamusta ja Uusimaa sini-valko-keltainen.
Kyllä ovat.