Ovatko suomenruotsalaiset sinusta "aitoja" suomalaisia?
Heillähän on oma kulttuurinsa, jossa suomenkielisiä pidetään vähän alempiarvoisina.
Kommentit (64)
Ovat. Jos on syntynyt Suomessa, suvun juuret ovat Suomessa ja kokee olevansa suomalainen, niin ei kai siinä ole mitään kysymystäkään. Ap yrittää nyt vääntää kielen perusteella jotain eroa asiaan. Miten joku voisi olla "enemmän" suomalainen kuin joku toinen? Noin ajattelemalla saat aikaan vain ristiriitoja ja vihaa. Mikä on tarkoituksesi tällaiselle avauksella?
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää miten fennomaania vaikuttaa vielä nyky Suomessa
Mikä tässä nyt on niin hämmentävää? Minusta on kummallista, että päivänselviä asioita yritetään kieltää, koska kuvitellaan, ettei niiden myöntäminen ole soveliasta.
Aika outoja väitteitä. Naapurikunta on ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Aika usein olen siellä päin kulkeilla, enkä koskaan ole mitään Ruotsin lippuja siellä nähnyt lipputangoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaavat puhua suomea.
Kuule kaveri ma paista sulle huvahuva pitsa paksu pohja paljon oljy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin hämmentävää? Minusta on kummallista, että päivänselviä asioita yritetään kieltää, koska kuvitellaan, ettei niiden myöntäminen ole soveliasta.
Fennomaanien takia meillä on pakkoruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoja väitteitä. Naapurikunta on ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Aika usein olen siellä päin kulkeilla, enkä koskaan ole mitään Ruotsin lippuja siellä nähnyt lipputangoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fennomaanien takia meillä on pakkoruotsi.
Eipäs ole, vaan svekomaanien takia. He pitivät suomenkielisiä alempiarvoisena rotuna, kunnon Hitler-meininkiä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen naimisissa suomenruotsalaisen kanssa, enkä ole havainnut aloittajan kuvaamia juttuja siitä, että suomenruotsalaiset pitäisivät suomenkielisiä suomalaisia jotenkin alempiarvoisina tai vaatisivat esim. minua puhumaan ruotsia.
Mieheni perhe puhuu sujuvasti sekä suomea että ruotsia ja silloin kun seurassa on yksikin ei-ruotsinkielinen, niin puhuvat suomea.
Ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä ovat. Vähän erilaiset nimet kuin yleensä suomalaisilla, puhuvat kahta kieltä ja lukevat Hesarin sijaan HBL:ää mutta noin muuten ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä.Olisikohan suomenruotsalaisen kanssa naimisissa oleva pikkuisen jäävi vastaamaan tähän kysymykseen? :D
Miksi ihmeessä olisi?? Meillähän nimenomaan on tästä asiasta käytännön kokemusta eikä pelkästään täysin järjettömiä ennakkoluuloja.
Olen itse myös naimisissa suomenruotsalaisen kanssa, ikinä en ole tuntenut että hänen sukunsa tai ystävänsä pitäisivät minua jotenkin alempiarvoisena.
Mieheni vanhemmista äiti on täysin kaksikielinen, isä puhuu suomea huonommin, mutta minun kanssani aina yrittää eikä mitenkään osoita että se olisi jotenkin vastenmielistä.
Ajatus siitä että mieheni tai hänen vanhempansa eivät olisi "aitoja" suomalaisia on täysin absurdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että tuollainenkin lippu on olemassa, mutta en ole koskaan nähnyt omin silmin sillä missään liputettavan.
Tietysti ovat suomalaisia. Varmaan 90% heistä puhuu myös sujuvaa suomen kieltä eli ovat kaksikielisiä käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin suomenkielisestä suvusta Keski-Suomesta, mutta lapseni ovat kaksikielisiä, rekkareissa ruotsinkielisiä. Sekä suomen- että ruotsinkieliset piirit ovat tuttuja. Kysymyksesi on käsittämätön.
Miksi lapset ovat rekkareissa juuri nimenomaan ruotsinkielisiä? Onko puolisosi puhuma kieli jotenkin parempi kuin sinun?
Lasten nimet ovat suomenkieliset, joten rekkarissa ruksi meni ruotsinkielen kohtaan. Haluamme ylläpitää molempia identiteettejä. Arvostamme sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ovat suomalaisia. Varmaan 90% heistä puhuu myös sujuvaa suomen kieltä eli ovat kaksikielisiä käytännössä.
No ei varmasti puhu noin suuri osuus suomenruotsalaisista sujuvaa suomea. Kokemuksesi heistä rajoittunee niihin kuntiin, joissa selvä enemmistö on suomenkielisiä.
No tietysti ne on aitoja suomalaisia, täällähän ne asuu ja tämä on niitten kotimaa niin kuin meidän muidenkin äidinkielestä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaisten viiri on punamusta
Karjalankieliset eivät kuitenkaan koskaan ole pitäneet suomenkielisiä alempana rotuna. Eikä heillä ole omaa etuaan ajavaa poliittista puoluetta tai säätiöitä.
Ei ole..
Aitoja suomalaisia ovat ne keiden sukujuuret ulottuvat Volga joen mutkaan asti....
Voi kiesus mikä idioottialoitus......
Kahden kulttuurin lapsi ei ole koskaan kokonaan suomalainen. Eihän suomenruotsalaiset katso juurikaan Suomen televisiota eikä lue lehtiä, miten heistä edes voisi tulla suomalaisia kun koko ikä on aivopesty Ruotsin televisiolla ja medialla.
Olisikohan suomenruotsalaisen kanssa naimisissa oleva pikkuisen jäävi vastaamaan tähän kysymykseen? :D