Piispa Laajasalolta vaaditaan selitystä rahankäytöstä – luksushotelli Israelissa, kuitit hukassa
Maaliskuussa 2017 Laajasalo oli esitellyt Kallion seurakuntaneuvostolle suunnitelmaansa mennä Israeliin tutustumaan Suomen Lähetysseuran toimintaan.
Pöytäkirjan mukaan hän selitti matkaa sillä, että Kallion seurakuntalaisilta oli tullut erilaisia kannanottoja seurakunnan tuesta Lähetysseuralle. Matkasta ei tehty virkamatkamääräystä, vaan Laajasalo toi sen seurakuntaneuvoston kokoukseen tiedoksi.
Lähetysseura toimii Jerusalemissa. Kuiteista käy kuitenkin ilmi, että Laajasalo majoittui kolmeksi yöksi Tel Aviviin ylelliseen The Poli House -hotelliin toisen henkilön kanssa. Merenrantakohteessa sijaitsevan hotellin lasku oli 834 euroa. Sen Laajasalo kuittasi seurakunnan luottokortilla.
Kolmantena matkapäivänä Laajasalo matkusti taksilla noin tunnin matkan Jerusalemiin.
Laajasalo laskutti matkapäivärahoja seitsemän päivän ajalta, vaikka matka kesti lentolippujen mukaan reilut kolme vuorokautta. Kaikkine kuluineen matka maksoi kirkollisveron maksajille noin 1600 euroa.
Hotelliyöpymistä koskevan kuitin Laajasalo hukkasi.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/1002852/?shared=1002852-4749f3…
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi ei ole mitään näyttöä siitä, että Laajasalo olisi maksanut seurakunnan luottokortilla sellaisia menoja, jotka eivät kuulu hänen viranhoitoonsa. Hän on selvästikin ollut huolimaton kuittien säilyttämisessä ja selvittämisessä, mutta se on kuitenkin eri asia. Jotkut Korhosen kirjeessä mainitsemat tarjoilut ovat kyllä vähän rajatapauksia (esim. tarjoilu tapaamisessa, jossa suunniteltiin hääparin kanssa kirkossa järjestettävää monen sadan vieraan morsiusmessua), mutta eivät selvästi sellaisia, joita ei olisi saanut laskuttaa.
Ketjussa ollut väite siitä, että Laajasalon firman kirjanpito olisi tekemättä ei pidä paikkaansa.
Olen itse töissä yliopistolla. Tarjoilujen järjestäminen ei kuulu millään tavalla työnkuvaani, mutta olen siitä huolimatta muutaman kerran ostanut muutaman pullon kokista yliopiston rahoilla, kun olen ollut menossa johonkin opiskelijaryhmälle järjestettyyn tapaamiseen.
Mistä tiedät että kirjanpito on tekemättä kun joidenkin julkisuudessa olleiden lähteiden (mm Johanna Korhosen kysymyslista) se nimenomaan on tekemättä. Tai vahvan vaikutelman siitä saa.
Siis firman kirjanpito on nimenomaan tehty. Tilinpäätöstiedot ovat julkisia, joten tämä on helppo tarkistaa. Voi olla, että Korhonen on tarkistanut tilanteen muutama viikko sitten, ja että siinä vaiheessa jotain puuttui.
Korhosen listassa oli monta muutakin vähän kyseenalaista kohtaa. Esimerkiksi Korhonen arvosteli sitä, että Laajasalo oli tarjonnut päivällisen eräälle hääparille sen palaverin yhteydessä, jossa ko. parin häitä oli suunniteltu. Korhonen ei mainitse tarjoilujen kustannuksia, joten voi päätellä, että ne olivat maksimissaan muutama kymppi. Kieltämättä on vähän sillä rajalla, voiko kirkkoherra tarjota ruokaa tällaisessa palaverissa. Mutta toisaalta kysymyksessä oli yli 500 vieraan morsiusmessu, joka sai julkisuutta esim. Ylen puoli yhdeksän pääuutislähetyksessä. Vieläkin Ylen uutisten nettisivuilta löytää pitkän jutun ko. tilaisuudesta. Tilanteessa, jossa enää noin puolet vihkipareista valitsee kirkkovihkimisen, kirkollinen vihkitoimitus sai "mainosaikaa" Ylen pääuutisissa. Korhosen mielestä ilmeisesti sillä ei kuitenkaan ollut mitään arvoa, vaan paha virhe oli tehty, kun hääpari sai palaverissa ilmaisen aterian.
Miksi Irja Askolan tai Kari Mäkisen ostoista ei tehty tutkintaa kuten Laajasalosta?
Teemu Laajasalo ei osaa hoitaa talousasioitaan. .jättää luottokorttilaskut maksamatta tai maksaa ne myöhässä.
Tämä skandaali ei tullut minulle yllätyksenä.
Parempi kuitenkin näin kuin piispan seksisekoilut. Matkallakin oli mukana oma vaimo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppupelissä melko harmittomia ostoksia jollei sitten ihan vähävaraisen kannalta katso.Kyse vain toimittajan kiukusta kun oma ehdokas sitten ei läpi ja toimenkuvalla ei kyllä missään hostelleissa majoituta.
Jaa, kirkkoherran toimenkuvalla?
Vajaa kolmesataa euroa yöltä hotellissa?
Sanotaanko nyt näin, että ihan hotelleissakin olisi varmasti ollut "hieman" edullisempia vaihtoehtoja. Itsekin olen kerran viettänyt yhden yön noin kalliissa paikassa, kun ei tarvinnut itse maksaa...Eikö tuossa matkassa ollut vielä joku sellanenkin juttu, eli matkalasku oli laitettu eri päiville kuin lentoliput. Tyyliin että matkalaskun mukaan olisi ollut useamman päivän kuin mitä lentoliput näytti.
Laajasalon mukaan sihteeri oli kirjannut matkalaskun ja merkinnyt siihen vahingossa väärä päivämäärän. Pidän kertomusta täysin uskottavana, sillä omassanikin työpaikassa (ei mitään tekemistä seurakunnan kanssa) on täysin normaali käytäntö, että työntekijä vie matkan kuitit sihteerille, joka tekee matkalaskun.
Joka tapauksessa matkalaskun tarkistajan olisi pitänyt huomata tällainen virhe. Selvästikään joko hän ei ole hoitanut hommiaan kunnolla tai sitten seurakuntayhtymässä on ollut toimimaton käytäntö matkalaskujen tarkistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi ei ole mitään näyttöä siitä, että Laajasalo olisi maksanut seurakunnan luottokortilla sellaisia menoja, jotka eivät kuulu hänen viranhoitoonsa. Hän on selvästikin ollut huolimaton kuittien säilyttämisessä ja selvittämisessä, mutta se on kuitenkin eri asia. Jotkut Korhosen kirjeessä mainitsemat tarjoilut ovat kyllä vähän rajatapauksia (esim. tarjoilu tapaamisessa, jossa suunniteltiin hääparin kanssa kirkossa järjestettävää monen sadan vieraan morsiusmessua), mutta eivät selvästi sellaisia, joita ei olisi saanut laskuttaa.
Ketjussa ollut väite siitä, että Laajasalon firman kirjanpito olisi tekemättä ei pidä paikkaansa.
Olen itse töissä yliopistolla. Tarjoilujen järjestäminen ei kuulu millään tavalla työnkuvaani, mutta olen siitä huolimatta muutaman kerran ostanut muutaman pullon kokista yliopiston rahoilla, kun olen ollut menossa johonkin opiskelijaryhmälle järjestettyyn tapaamiseen.
Mistä tiedät että kirjanpito on tekemättä kun joidenkin julkisuudessa olleiden lähteiden (mm Johanna Korhosen kysymyslista) se nimenomaan on tekemättä. Tai vahvan vaikutelman siitä saa.
Siis firman kirjanpito on nimenomaan tehty. Tilinpäätöstiedot ovat julkisia, joten tämä on helppo tarkistaa. Voi olla, että Korhonen on tarkistanut tilanteen muutama viikko sitten, ja että siinä vaiheessa jotain puuttui.
Korhosen listassa oli monta muutakin vähän kyseenalaista kohtaa. Esimerkiksi Korhonen arvosteli sitä, että Laajasalo oli tarjonnut päivällisen eräälle hääparille sen palaverin yhteydessä, jossa ko. parin häitä oli suunniteltu. Korhonen ei mainitse tarjoilujen kustannuksia, joten voi päätellä, että ne olivat maksimissaan muutama kymppi. Kieltämättä on vähän sillä rajalla, voiko kirkkoherra tarjota ruokaa tällaisessa palaverissa. Mutta toisaalta kysymyksessä oli yli 500 vieraan morsiusmessu, joka sai julkisuutta esim. Ylen puoli yhdeksän pääuutislähetyksessä. Vieläkin Ylen uutisten nettisivuilta löytää pitkän jutun ko. tilaisuudesta. Tilanteessa, jossa enää noin puolet vihkipareista valitsee kirkkovihkimisen, kirkollinen vihkitoimitus sai "mainosaikaa" Ylen pääuutisissa. Korhosen mielestä ilmeisesti sillä ei kuitenkaan ollut mitään arvoa, vaan paha virhe oli tehty, kun hääpari sai palaverissa ilmaisen aterian.
Tosiaan joo, mutta jos kolmen viime vuoden tilinpäätökset on lähetetty / korjattu vasta nyt (esimerkiksi jonkin vuoden 20 000 e liikevaihto oli muuttunut 60 000 e liikevaihdoksi) niin onko todennäköistä että 40 000 e erotuksesta on verot ja muut maksettu? Mihin nuo rahat on käytetty, miksi 40 000 e on löytynyt vasta nyt?? Pahoittelut epäselvästä kirjoittamisesta, en ole alan asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Teemu juo kokista 3 litraa päivässä ja siitä suuren määrän osti firman piikkiin
Jos ton määrän olis vetänyt viiniä niin se olis noudattanut kirkon ja edellisen piispan perinteitä mutta että kokista. Ei helvetissä!
(muualla kylläkin)
Oletteko tietoisia millainen raha menee pedofilian peittelyyn? Oulussa oli tapaus, jossa Oulun seurakunnanjohtaja Aarne Kiviniemi, peitteli ala-aste ikäisen tytön hyväksikäyttöä isoa rahalla. Entäs sitten siitä syntyvä keskustelu. Katosi Redditistä ennenkuin kerkesi alkamaankaan. Muutamalla tuollaisella kalliilla Ruitsinmatkallahan ne on kuitattu?
Tämmöisiä nämä piispat ja papit nykyisin ovat. Karmeaa.
Kauhea mies kirkon johdossa. Pitäis erota heti tämän pellen.
Eikö tuossa matkassa ollut vielä joku sellanenkin juttu, eli matkalasku oli laitettu eri päiville kuin lentoliput. Tyyliin että matkalaskun mukaan olisi ollut useamman päivän kuin mitä lentoliput näytti.