Onko mindfulness auttanut kenenkään masennukseen?
Kommentit (14)
Kyllä, mutta vain LSD:n kanssa käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
On. Opin laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen ja päästämään irti sellaisesta mikä masentaa.
Ihana kuulla!
Kyllä. Mutta puoli vuotta tein harjoituksia joka päivä ennen kuin alkoi tehota.
Minua on auttanut myös rentoutusäänitteiden kuuntelu, jooga, tai chi ja sen sellainen. Siis kaikki Mindbodyjuttu.
Mutta siinä on tosiaan se että hommaan täytyy sitoutua ja jos masennus on ehtinyt kroonistua, kuten minulla, aikaa menee ennen kuin alkaa edut huomata.
Ja sinänsähän pelkkä harjoitus ei tee mitään, vaan ne asiat mitkä opit harjoituksessa ja sitten muutat elämääsi.
Onhan siitä tutkimuksiakin. Viimeisin meta-analyysi https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29291584
Effects of mindfulness exercises as stand-alone intervention on symptoms of anxiety and depression: Systematic review and meta-analysis.
Yksi missä on vähän samaa on:
ajattele järjellä. Eli jätä tunnekuohut pois, tarkastele asioitasi järjellä. Anna ahdistusta aiheuttavien asioiden mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kun sen väitetään auttavan.
Sehän on hinduismia - voi auttaa vähän aikaa, kuten jooga, huumeet tai alkoholi, mutta sitten se nappaa sinut jossain vaiheessa ja vie pimeyden syövereihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta puoli vuotta tein harjoituksia joka päivä ennen kuin alkoi tehota.
Minua on auttanut myös rentoutusäänitteiden kuuntelu, jooga, tai chi ja sen sellainen. Siis kaikki Mindbodyjuttu.
Mutta siinä on tosiaan se että hommaan täytyy sitoutua ja jos masennus on ehtinyt kroonistua, kuten minulla, aikaa menee ennen kuin alkaa edut huomata.
Ja sinänsähän pelkkä harjoitus ei tee mitään, vaan ne asiat mitkä opit harjoituksessa ja sitten muutat elämääsi.
Siis harjoitat buddhismia ja hinduismia!!! Älä sitten valita kun pönttö hajoaa.
Mitä tarkoittaa mindfullness? Kertokaa arjen asioita?
Joo, pystyin sen avulla taas nukkumaan, mikä helpotti ahdistusta ihan helkutisti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa mindfullness? Kertokaa arjen asioita?
Hyvä kysymys, koska esim jollain kursseilla tehdyt liikeharjoitukset voivat olla jotenkin hämääviä - niistä ei välttämättä ymmärrä, mistä on kyse, eikä niillä ole tekemistä arjen mindfulnessin kanssa. Mutta niiden avulla voi oppia esimerkiksi nro 6 vastaamia asioita.
Kaikki tällaiset mindfulness ym on ihan täyttä huijausta. Näitähän riittää. Älkää ihmiset olko niin naiveja, että haksahdatte tuollaisiin. Roskaa on.
Minun masennukseeni on mindfullness auttanut olennaisesti. Käyn kognitiivis-analyyttisessa terapiassa, ja teemme joka kerta ainakin lyhyen mindfullness-harjoituksen. Olen oppinut hillisemään ainakin jossakin määrin sen avulla ahdistuneisuuttani ja hermostuneisuuttani, jotka liittyvät keskeisesti masennusherkkyyteeni. Jos joku homma töissä ei tunnu etenevän, bussi on myöhässä jne. Arjen pienissä asioissa auttaa kummasti, kun keskittyy hengittämiseen, keskittyy elämään hetkessä.
Suosittelen tutustumaan mm. Onnellisuustutkija Emma Seppälän tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällaiset mindfulness ym on ihan täyttä huijausta. Näitähän riittää. Älkää ihmiset olko niin naiveja, että haksahdatte tuollaisiin. Roskaa on.
No se on totta, että kyllähän näillä jotkut osaa tehdä rahaa kertomalla hienoja selviytymistarinoita. Mutta jos vaikka kirjastosta voi ilmaiseksi lainata kirjan tai äänitteen, ja rauhassa tutustua asiaan, ei kai siitä haittaakaan ole. Jos ei auta, sitten vaan palauttaa lainan.
On. Opin laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen ja päästämään irti sellaisesta mikä masentaa.