Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rasvan imeytymishäiriö, IBS? Syöpä? Mikä mua vaivaa?

APUA!
09.01.2018 |

Pyydän anteeksi ällöä aihealuetta (älä jatka lukemista jos olet syömässä tai muutoin herkkä), mutta asia vaivaa mua todella paljon ja olen lääkärissäkin asian vuoksi pariin otteeseen käynyt, mutta mitään vikaa tai selitystä vaivaan ei löytynyt.

Mulla siis sellainen ongelma, että jos syön jotain todella rasvapitoista, esimerkiksi paljon pähkinöitä, niin
Se se rasva ei imeydy, vaan jää kellumaan pytyn pinnalle. Näyttää siltä kuin pyttyyn olisi kaadettu öljyä! Lisäksi on alaselkäsärkyä, jota voi olla ilmankin tuota yllä kuvaamaani, muttei koskaan ilman sitä, joten uskon näiden liittyvän toisiinsa.
Onko jollakin ollut vastaavaa oirehdintaa tai osaisitteko
voisi johtua vain ärtyneestä suolesta, mutta pelkään että on syöpä tai jotain muuta vakavampaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko IBS oireilla tuolla tavalla?

Vierailija
2/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan ekaksi, kokeile nyt olla syömättä PALJON pähkinöitä. Joillekin tosiaan tulee rasvaripuli. Tai varmaan jokaiselle, mutta riippuu kuinka helposti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta IBS aika epätarkka käsite. Juoksuttaako useinkin pöntöllä? Tuollaista oli minulla, kun ennen kun korjasin ruokavalioni. Alussa jätin viljat pois, se muistaaksen ratkaista tuon ongelman, vaikkei kaikkia vatsavaivoja korjannutkaan.

Vierailija
4/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipaasi ei siis toimi. Lipaasia eritetään haimasta. Alaselkäsärky voi olla oire.

Vierailija
5/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan ekaksi, kokeile nyt olla syömättä PALJON pähkinöitä. Joillekin tosiaan tulee rasvaripuli. Tai varmaan jokaiselle, mutta riippuu kuinka helposti. 

Tätä on nyt epäsäännöllisesti jatkunut jo ainakin vuoden. Eli oireet katoavat ja sitten taas palaavat. Välillä kestää syödä rasvaisempaa. Oireet ovat kadonneet kun on pysynyt jonkin aikaa hyvin rasvattomalla ruokavaliolla, mutta tosiaan palaavat aina ajoittain ja yleensä kun on syönyt jotain runsasrasvaista.

-ap

Vierailija
6/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipaasi ei siis toimi. Lipaasia eritetään haimasta. Alaselkäsärky voi olla oire.

Tarkoittaako se että haimassa on jotain vikaa, vai voiko olla jotain muuta?

-ap

Vierailija
7/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se että haimassa on jotain vikaa, vai voiko olla jotain muuta?

-ap

Kannattaa käydä gastroenterologilla.

Vierailija
8/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeile ostaa entsyymivalmiste, jossa on lipaasia. Ainakin niissä yhdistelmävalmisteissa lähes kaikissa on. 

Vierailija
9/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta IBS aika epätarkka käsite. Juoksuttaako useinkin pöntöllä? Tuollaista oli minulla, kun ennen kun korjasin ruokavalioni. Alussa jätin viljat pois, se muistaaksen ratkaista tuon ongelman, vaikkei kaikkia vatsavaivoja korjannutkaan.

Minulla ei ole ollut lisääntynyttä tarvetta käydä vessassa. Mutta oliko siis alaselkäsärkyä ja tuota ongelmaa rasvan imeytymisessä?

-ap

Vierailija
10/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut lisääntynyttä tarvetta käydä vessassa. Mutta oliko siis alaselkäsärkyä ja tuota ongelmaa rasvan imeytymisessä?

-ap

Edellinen viestini tuli häpeällisen epäyhtenäisesti. Minulla on vatsavaivoja, jotka voi luokitella IBS:ksi ja yritin nimenomaan sanoa, että yhdessä vaiheessa minulla oli juuri mainitsemasi kaltaista rasvan imeytymisongelmaa. Vatsavaivani ilmenee ensisijaisesti pitkittyneenä ripulina, jonka yhdeydessä aiemmin oli tuota rasvan imeytymättömyyttä.

Minulla ei ollut selkäsärkyä, monenlaista muuta vaivaa ja kolotuksia kylläkin. En ole kuullut, että selkävaivoja aiheuttaisi. Toisaalta käy se järkeen, koska jos on ravinnon imeytymisen kanssa ongelmia, niin voi jäädä myös osa tärkeistä vitamiineista ja ravintoainesta imeytymättä, mikä ilmenee erilaisina vaivoina.

Jossain määrin tuota esiintyy kyllä ihan terveilläkin ihmisillä. ruokavaliosta riippuen, kuten edellä jo mainittiin, mutta ei ihan tuo normaalilta kuulosta, jos ihan öljyvana jaa pinnalle kellumaan. Nykyruokavalio ei vaan sovi kaikille. Minulla pysyi homma halussa aina kolmekymppiseksi asti, ilman että tarvitsi katsoa mitä suuhunsa pistää (pientä oireilua tosin on aina ollut), ennen kun kroonistui ilman mitään huomattavaa syytä.

Kokeilemalla löytyi tasapaino. Ei ole yksittäisiä ruokia tai juomia, joiden voisin sanoa ongelmia aiheuttavan. Söin itsekin paljon pähkinöitä ja syön edelleen. Jos ei mitään ongelmaa löydy niin joudut vaan etsimään itsellesi sopivan ruokavalion. Yksinkertaistettu ruokavalio toimii minulle. Itse rajoitin erilaiset ruoka-aineet minimiin, ja lisäsin sitä mukaa, miten vatsani otti vastaan. Lähinnö välttelen kaikkea teollisesti tuotettua, vahvoja mausteseoksia ja rajoitan hiilihydraatien saantia. Rasvojen kanssa itsesään ei ole ikinä ollut ongelmia, mutta rasvat ja hiilarit samalla lautasella on huono idea jo ihan muutenkin.

Vierailija
11/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä VAAN mene lääkärin tämän vaivan kanssa.

Hauskempaa täällä AV:lla pohtia yhdessä...

Vierailija
12/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarja syöpä? Siinähän on selkäsärkyä ja voi olla muutoksia suoliston toiminnassa...muttei ehkä kyse siitä nyt kuitenkaan.

Vierailija
13/17 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Edellinen viestini tuli häpeällisen epäyhtenäisesti. Minulla on vatsavaivoja, jotka voi luokitella IBS:ksi ja yritin nimenomaan sanoa, että yhdessä vaiheessa minulla oli juuri mainitsemasi kaltaista rasvan imeytymisongelmaa. Vatsavaivani ilmenee ensisijaisesti pitkittyneenä ripulina, jonka yhdeydessä aiemmin oli tuota rasvan imeytymättömyyttä.

Minulla ei ollut selkäsärkyä, monenlaista muuta vaivaa ja kolotuksia kylläkin. En ole kuullut, että selkävaivoja aiheuttaisi. Toisaalta käy se järkeen, koska jos on ravinnon imeytymisen kanssa ongelmia, niin voi jäädä myös osa tärkeistä vitamiineista ja ravintoainesta imeytymättä, mikä ilmenee erilaisina vaivoina.

Jossain määrin tuota esiintyy kyllä ihan terveilläkin ihmisillä. ruokavaliosta riippuen, kuten edellä jo mainittiin, mutta ei ihan tuo normaalilta kuulosta, jos ihan öljyvana jaa pinnalle kellumaan. Nykyruokavalio ei vaan sovi kaikille. Minulla pysyi homma halussa aina kolmekymppiseksi asti, ilman että tarvitsi katsoa mitä suuhunsa pistää (pientä oireilua tosin on aina ollut), ennen kun kroonistui ilman mitään huomattavaa syytä.

Kokeilemalla löytyi tasapaino. Ei ole yksittäisiä ruokia tai juomia, joiden voisin sanoa ongelmia aiheuttavan. Söin itsekin paljon pähkinöitä ja syön edelleen. Jos ei mitään ongelmaa löydy niin joudut vaan etsimään itsellesi sopivan ruokavalion. Yksinkertaistettu ruokavalio toimii minulle. Itse rajoitin erilaiset ruoka-aineet minimiin, ja lisäsin sitä mukaa, miten vatsani otti vastaan. Lähinnö välttelen kaikkea teollisesti tuotettua, vahvoja mausteseoksia ja rajoitan hiilihydraatien saantia. Rasvojen kanssa itsesään ei ole ikinä ollut ongelmia, mutta rasvat ja hiilarit samalla lautasella on huono idea jo ihan muutenkin.

Ok, kiitos tarkennuksesta :)

-ap

Vierailija
14/17 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä VAAN mene lääkärin tämän vaivan kanssa.

Hauskempaa täällä AV:lla pohtia yhdessä...

Olen tämän vaivan takia lääkärissä jo pariin kertaan käynyt, kuten aloituksessa käy ilmi.  Kokeista ei paljastunut mitään, eikä lääkärit tienneet mistä voisi johtua, siksi täällä kyselen...

-ap

Vierailija
15/17 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munasarja syöpä? Siinähän on selkäsärkyä ja voi olla muutoksia suoliston toiminnassa...muttei ehkä kyse siitä nyt kuitenkaan.

Toivottavasti, ei! Pelottaa kyllä että olisi jotain syövän kaltaista, haima- tai sappivaivaa.

-ap

Vierailija
16/17 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö pähkinöitä vain kypsennettynä, ne on suolistolle hankalia.

Onko sinulla sappihapporipulia?

Vierailija
17/17 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö pähkinöitä vain kypsennettynä, ne on suolistolle hankalia.

Onko sinulla sappihapporipulia?

Ei kai...en ole kuullutkaan tuollaisesta, mutta epäilen ettei sitä olisi, kun ei ole löysällä.

-ap