H&M:n paidasta rasismi kohu.
Pieni tummaihoinen poika oli puettu huppariin, jossa luki: "Coolest monkey in the jungle"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hm-poisti-kohukuvan-kaikista-kanavis…
Se oli liikaa..
Kommentit (56)
Rasismia voi nähdä siellä missä haluaa. Näissä jutuissa on se paha puoli, että mistä tahansa voi loukkaantua. Mä kutsun lapsia joskus pikku apinoiksi, jos ne on sellaisia aktiivisia menijöitä, jotka roikkuu vaikka kiipeilytelineessä. Joku voi vetää siitä sitten herneet nenään ja haukkua minut rasistiksi, vaikka en siinä itse mitään rasistista nähnytkään tai ajatellutkaan.
Tää kohu johtuu siitä, että oranki on uusi musta
Vierailija kirjoitti:
Rasismia voi nähdä siellä missä haluaa. Näissä jutuissa on se paha puoli, että mistä tahansa voi loukkaantua. Mä kutsun lapsia joskus pikku apinoiksi, jos ne on sellaisia aktiivisia menijöitä, jotka roikkuu vaikka kiipeilytelineessä. Joku voi vetää siitä sitten herneet nenään ja haukkua minut rasistiksi, vaikka en siinä itse mitään rasistista nähnytkään tai ajatellutkaan.
Tietenkin noin, ja sillä tavallahan se paidan teksti on tarkoitettu. Ei kai sitä ole mietitty, että kun mustia on orjuutettu ja pidetty viidakon villeinä eläiminä, niin tehdäänpä nyt tällainen tummaihoisten pikkupoikien paita. Joku ei tuossa välttämättä näe mitään rasistista, mutta ymmärrän kyllä, miksi monet näkevät, ihan historian valossa. Huonoa harkintaa H&M:ltä.
H&M on täysin arvoneutraali yhtiö, eikä sen intresseihin kuulu levittää rasistista piilosanomaa, vaan kasvattaa voittojaan ja saada halvat riepunsa myydyksi. Musta poika oli valittu mainostamaan paitaa luultavasti ihan sattumalta.
Tosin se ei ole sattumaa, että H&M:n mallisto on etnisesti heterogeenistä, koska yhtiö haluaa laajentaa asiakaskuntaa mahdollisimman laajaksi ja yhdenmukaistaa ihmisten kulutustottumuksia. Peruskapitalismia.
Vierailija kirjoitti:
Sadat valittaneet ihmiset ovat siis rasisteja. Kuvassahan oli ihminen, eikä apina.
Sinkkumies
Olen samaa mieltä kanssasi.
Sinkkumies
Helsingin yliopiston Viikin kampuksen "rasistinen" gorillapatsas on nyt poltettu tämän keksimällä keksityn mielensäpahoittamisen seurauksena. Viereisen kirjastorakennuksen lasiseinät hajosivat myös iskun seurauksena, mutta tuli ei onneksi päässyt leviämään laajemmalle:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poika on tumma, menee kiharoineen johonkin lattarigenreen. En laita hänelle koskaan puseroa jossa on apina tai jotain siihen vivahtava. Sen opin kun hän oli tosi pieni. Siitä vain aletaan kommentoimaan ja vääntämään vitsiä. Valitettavasti Suomi on vielä sellainen, että ulkonäkö huomioidaan ja sitä kommentoidaan. Apina- ja viidakkovitsit on valitettavan tuttuja. Voin kysyä onko ne tuttuja valkoihoisten perheissä?
Itse asiassa apina-vitsit on. Olin eräässä tilanteessa, jossa mies kutsui leikkisästi riehuvia lapsia apinoiksi. Siis ei omiaan, vaan toisten lapsia. Osa vanhemmista loukkaantui. Kaikki lapset olivat valkoihoisia. Itsekin hätkähdin tapausta, sillä en ollut ymmärtänyt loukkaantua.
Kutsui Leikkisästi apinoiksi? Entä kun kutsutaan halveksivasti ja naureskelemalla?
Et nyt ymmärtänyt mun pointtia. Kerroin vain että ei apinavitsiin tarvita mustaa lasta. Ja kysymys siis vitsistä, ei herjasta.
Niin siinä se ero varmaan on. Mustille heitetään apinaherjaa ja valkoisille vitsejä. Ja tosiaan väitän, että jokainen on joskus sen kuullut.
Eikö muka?
Tässäkin ketjussa.
Ajatellaanko tuossa että tummaihoinen lapsi on jotenkin lähempänä apinaa vai mikä tuosta tekee loukkaavan? Minä tunnen parikin lasta, etnisyydestä viis, jotka ovat aivan hulluina apinoihin. Ja sanotaanhan lapsia leikkimielisesti joskus pikku apinoiksi jne.. Joten en sinänsä ymmärrä miksi tämä paita on ongelma. Oletteko te, jotka tästä olette loukkaantuneet itse tummaihoisia vai oletteko loukkaantuneet nyt toisten puolesta?
Eikö lapsi saa edes tasa-arvon vuonna 2018 pitää paitaa mistä tykkää, oli siinä apinoita vai ei? Tuollaiset ihmeelliset ajatukset ovat aikuisten päässä. Itselleni ei olisi tullut edes mieleen että tuossa on jotain väärää, sekin kertoo jo jotain omasta ajattelusta että kokee tuon loukkaavana.
No rehellisesti sanottuna Ruotsi on maailman rasistisin maa. Ei yllätä tuollaiset rasistiset paidat mitenkään.
Tämä kohu teki tekstistä rasistisen. Tulkinnat ovat rasistisia. Ei kuva itsessään. Kenelle pöhlölle tulee mielee apina pienestä tummasta pojasta? No nyt ainakin aika monelle tämän kohun jälkeen.
Tämä kertoo vain siitä että ihmiset eivät kiinnitä huomiota olennaiseen. Kyseessä on mainos jossa myydään paitaa. Paita on se pointti. Miksi pitää tarttua ihmisen ihonväriin taas? Nimenomaan nämä kohun nostattajat ovat tässä rasisteja pahimmillaan.
Kohun nostajat taitavat olla huonosti koulutettuja ja sivistymättömiä yleensä! Tehdä nyt hauskasta lasten vaatteesta tuollainen numero! Antaisi lasten edes kulkea rauhassa hauskoissa vaatteissa.
Jos kuvassa olisi vaaleaihoinen lapsi niin nuo rääkyisi että miksi vaaleaihoiset lapset saa hassuimmat paidat ja että eikö tummempi-ihoiset saa tykätä apinoista!
Pitihän suomalaiset joulutortutkin pistää pannaan koska ne kuulemma muistuttaa Hitlerin merkkiä! Kuka hullu nyt Hitleriä edes ajattelisi pistäessään lämminhilloista, rapeaa joulutorttua naamaan!?!?!
Turha ulista, kyllä Suomen kansa on nähnyt millaista tekstiä palstapersu suoltaa.