Paljon sinulle on kertynyt tähän mennessä eläkettä per kuukausi? Katso täältä.
Tule kertomaan, paljon on kertynyt. Ensin näkyy kaikki työpaikat, missä on työskennellyt koskaan koko elämänsä aikana ja sitten näkyy summa. Täytyy kirjautua pankkitunnuksilla.
Kommentit (103)
Laskin arvion 7000 €:n bruttotuloilla, joka on tämän hetken tasoon nähden hieman alakanttiin. Tuollaiset tulokset sain. Laittaisin kuvan, jos osaisin. Kertymästä sitä paitsi puuttuvat vuoden 2017 tulot, koska ne näkyvät vasta verotuksen valmistuttua. Jo viime vuoden tuloilla kertymä nousee lähelle tuhatta euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu 800€.
Toki olen sen tiennyt aina, että alle keskipalkan työskentelevänä en tule koskaan elämään eläkkeelläni ilman yhteiskunnan lisätukea.
Siksi en myöskään ole työurani aikana kuulunut liittoonkaan, koska miksi maksaisin turhaan?
Saan tukina saman (tai jopa enemmän) kuin saisin ansiosidonnaisena työttömyyden iskiessä.
Tiesitkö, että saat tuon 800 euron päälle kansaneläkkeen, joka on nettona noin 500-600 euroa kuussa?
Ne jotka eivät ole koskaan olleet työelämässä, saavat pelkän kansaneläkkeen.
En ole tuo jolle vastasit, mutta enpä tosiaan tiennyt. Kiitos valistamisesta!
Sen tiedän, että oma työeläkekertymäni huitelee jossain 900 euron paikkeilla. Lisää tekisi mieli vielä kerryttää, reilut kymmenen vuotta enää aikaa, mutta minkäs teet kun et työnantajille kelpaa.
Tuo palvelu oli niin kökösti toteutettu että en sieltä saanut tarkkaa eläkekertymääni selville. Ei mulla mitään etera-tunnuksia tietääkseni ole. Pelkkä pankkitunnistautuminen ei siis riittänytkään. Siirtymät sivulta toiselle niin hitaita, että ehdin jo ajatella että pääsen eläkkeelle, ennen kuin ne toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskipalkkainen (noin 3300 e/kk) nainen, takana työvuosia vähän yli 30 ja eläkekertymä ruhtinaalliset 1367 e/kk. Missä ihmeessä ovat ne huimat suuret eläkkekertymät, joista meitä yli 50v ikäisiä syytetään?
Tuohan on jo hyvin.
Ne huimat eläkekertymät on meitä vanhemmilla. Esim. äitini 79 v., ikänsä ollut töissä sairaanhoitajana (äitiyslomat silloin pari kk), eläke nyt kaksi tonnia kuussa. Isälläni kolmen tonnin paikkeilla, opettaja.
Minä yli viisikymppinen akateeminen pätkätyöllistetty, alle tonni kertynyt.
Viime vuoden tiedot ei näy vielä, mutta olin koko vuoden työttömänä joten edellisvuoteen ei ole tullut paljon lisää. Elinaikakertoimella korjattu eläkekarttuma on noin 340€/kk. Olen 47-vuotias. Ei taida olla toivoa päästä edes takuueläkkeen tasolle, vaikka pääsisin töihin. Panostan vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen paikkaakseni tilannetta.
Miehen tilanne on parempi, koska hän on saanut olla töissä. Elinaikakorjattu eläkekarttuma 2017 mukaanlukien (helppo arvioida vuosittainen karttuma kun se on aika vakio) on 2250€, hän on 49-vuotias. Hänkin säästää silti lisäksi vapaahtoisen eläkesäästämisen kautta. Nykyisin ei voi olla varma, miten pitkään saa olla työelämässä, joten hyvätuloisetkin joutuvat säästämään eläkepäivien varalle.
Vierailija kirjoitti:
No ei saa mitään kansaneläkettä, jos on edes jonkunlainne työeläke hankittuna.
Kertymähän kasvaa ihan eri prosentilla sitten työuran vikoina vuosina. Sillä kannustetaan porukkaa tekemään töitä toinen jalka haudassakin.
Ei muuten kerry loppupäässä sen kummemmin. Vielä 2017-2025 on siirtymäaika, jolloin 53-62-vuotiailla kertyy 1,7% mutta tämän jälkeen kaikilla kertymä on 1,5% loppuun saakka. Se 2,5% kertymä on jo historiaa.
Omaan eläketurvaan kannattaisi tutustua itse kunkin! On vähän pelottavaa, miten hatarilla tiedoilla ihmiset on liikenteessä. Sitten kun jää eläkkeelle ja eläkepäätöksessä lukeekin 1200€ eikä 1800€ niin kuin oli kuvitellut, niin siinä vaiheessa on jo myöhäistä ruveta säästämään vapaaehtoisen eläkesäästämisen tai muiden sijoitusten kautta.
Joskus kertyi noin satanen vuodessa, nyt noin viisikymppiä. Ei ihan hirveästi motivioi.
Ottakaa huomioon että myös eläkkeestä joutuu maksamaan veroa. Eli paljonko jää käteen?
Tällä hetkellä n. 916€ kuussa. Olen 40-vuotias, 15 vuotta päätoimista työelämää, kaksi vanhempainvapaakautta taustalla. Arvio eläkkeestä 66v 5kk 2800€. 68v 9kk 3300€. 70v 3600€. Eli rollaattorilla töihin vikat vuodet.
Dokumentissa oli myös 6 sivua työsuhteita, joissa olen ollut alle 23-vuotiaana, ja jotka eivät oikeuta eläkkeeseen. Mielenkiintoinen asiakirja, kiitos linkistä!
Minä olen nyt 43 vuotias ja vanhuuseläkettä on kertynyt 151€, tuossa kyllä ei puhuta työeläkkeestä mitään, mutta vuonna 2043 kun olen seitsemänkymppinen saisin jopa 919€/kk. Jee. Ja taas olen työttömänä... Alin eläkeikä 66v. ja silloin eläke 685€.
En varmaan ole kyllä tuolloin enää edes hengissä. Isoäitini kuoli 74-vuotiaana.
En ymmärrä. Työeläkekö on sama kuin vanhuuseläke? Jos työeläke on pieni saa siihen päälle kansalaiseläkettä ja/tai takuueläkettä? Eli vanhuuseläke koostuu näitä kolmesta, työeläke, kansalaiseläke ja takuueläke? Ja alaraja sille on mikä?
180e. Ikää 30v. Ihan ok kun miettii että työelämässä olen ollut yhteensä n. 3 vuotta, muuten opiskellut ja ollut lasten kanssa kotona. Vasta palasin töihin. Tästä jos tekisin eläkeikään saakka töitä niin tuleva eläke olisi 1200e/kk. Noh, onneksi on vähän sijoituksia...
76€ vuoteen 2016 asti. Viime vuosi siis uupuu. Ikää nyt 26v, joten vielä on aikaa kerryttää :)
Vierailija kirjoitti:
Jos on puolikkaalla sairaseläkkeellä, saa puolet työeläkkeestä sekä palkkaa puolelta kuukaudelta, pitääkö erikseen hakea myös kelan eläkettä? Vai saako sitä vasta kun on kokonaan eläkkeellä? Vai tuleeko se automaattisesti? -57 syntynyt
Äitini puolesta kysyn.
Osatyökyvyttömyyseläke on aina työeläke. Kelan eläkkeisiin ei kuulu mitkään osaeläkkeet. Jos työeläke on pieni, niin Kelan eläke haetaan, jos/kun eläke muuttuu täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi tai vanhuuseläkkeeksi.
Mistäs kunnalla tienatun eläkkeen saa tietää?
Vierailija kirjoitti:
Mistäs kunnalla tienatun eläkkeen saa tietää?
Kyllä sen saa tuolta linkin takaa. Siellä on kaikki julkisella puolella tehdyt työt.
viimeksi katoin joku 1/2v sitten ja oli 780e+kansaneläke. Täysi vitsi tietysti ja siksi onkin aikomuksena saada toiset 5000e/kk osinkoja vähän päälle millin sijoitusvarallisuudella (vähän alle viidesosa tuosta saavutettu, muta onhan tässä vielä 30v aikaa)
Saa sitten nähdä pidetäänkö tuo eläkelupaus ollenkaan vai todetaanko vain että hupsistas rahat on loppu, kaikki meni maahanmuuttoon. Hae toimeentulotukea a 100e/kk jos on nälkä..
Joten ehkä ian hyvä vaan että kerään itse tulevaisuuden tuloni sijoitusvarallisuutena.
22 vuoden puurtamisen jälkeen 1200€, eli en voi enää saada kansaneläkettä. Todennäköisesti saan 65-vuotiaana noin 2300€ bruttona. Onneksi on sijoituksia vanhuuden varalle.
Kertynyt 180e, olen 26v, nyt näyttäisi 2300e 67-vuotiaana jäävälle jos töissä olisi siihen asti. Olen hiljattain valmistunut korkeakoulutettu. Palkkakehitystä on odotettavissa vielä joten saattaa noustakin, vaikka ei koko aikaa töissä olisikaan.
Se on sitten eri asia montako kertaa lainsäädäntö ehtii välissä muuttua ja onko täällä enää porukkaa noita eläkkeitä maksamaan.. en luota.
Mielenkiintoista. kerrytät siis seuraava vähän yli 20 vuoden aikana kuukausieläkettä yli 120 e/v. Sinulla täytyy olla melko huimat tulot, kun edes 60 000 e/v tuloilla ei tuohon pysty.