Inseminaatiosta (tyhmä) kyssäri!
Meillä kokeillaan syksyllä vielä inssiä ennen ivf:ää ja eka inssi ei ainakaan tuottanut tulosta. Meillä inseminaation tekevään sairaalaan on matkaa 110km. Mies vaihtoi työpaikkaa eikä oikeastaan mitenkään voi lähteä päivän parin varoitusajalla sairaalaan spermaa luovuttamaan inssiä varten. Matkan pituudesta johtuen hommaan menee suunnilleen koko päivä. Onko kukaan saanut viedä spermoja mennessään inssiin ilman et mies tulee sinne? Vai käyttiköhän he kaiken sperman ekassa inssissä? Eli onko tää nyt tässä et ei onnistu jos ei mies pääse paikalle:(
Kommentit (7)
En ole koskaan kuullut, että inssiä tehtäisiin pakastetusta spermasta. Meille tehtiin onnistunut inssi syksyllä -06. Ohjeeksi annettiin, että sperman tulee olla paikalla tiettyyn kellonaikaan. Olihan se show, kun mies hoiti homman työpaikkansa vessassa...kiikutin lastin sitten tissien välissä klinikalle ja menin itse muutaman tunnin perässä. En kuollaksenikaan muista, kuinka kauan sperma sai olla purkissa ennen klinikalle vientiä eli olisko 110km liian pitkä matka. Kannattaa kysyä sairaalasta neuvoja!! Peukkuja!!
Sperma piti olla fertiliteettilabrassa muutamaa tuntia ennen inseminaatiota.
Syynä se, että heidän piti "pestä" tuotokset ennen toimenpidettä. Tuottihan tuo vähän lisämutkaa mieheni työmatkan varrelle, mutta hyvän asian puolesta ;)
Saisitko inssiajan niin, että jos veisit näytteen samalla, ja jäisit paikanpäälle odottelemaan (lukemaan tms.) sen aikaa, kun käsittelevät sen, ja saisivat siten samalla toimenpiteen tehdyksi? (ei menisi edestakaisin ravaamiseksi, ellei sitten miehesi pääsisi itse viemään näytettä)
Meillä on inssit tehty onnistuneesti juuri pakastetusta spermasta. Toki tuoresiirrosta onnistumiset on parempi. Luovutetut siittiöthän on kaikki pakastettua spermaa. Ei siis mitenkään tavatonta.
Kysyin kerran meidän klinikalta miten on, voinko tuoda spermat mieheni puolesta aamulla, ettei hänen tarvitsisi hypätä siellä kahta kertaa (halusin hänet ennemmin mukaan toimenpiteeseen) ja olisi se niin onnistunutkin (vaikka olivat kyllä aika nihkeitä asialle): sain mukaani purkin ja lomakkeen, joka miehen piti allekirjoittaa. Lopulta menimme kuitenkin molemmat näytettä viemään, vaikka mies sen kotona "toimittikin".
Isoimpana ongelmana kohdallanne näkisin sen, että matka klinikalle on aika pitkä. En muista missä ajassa sperma piti labraa saada toimitettua, mutta nopeasti piti mennä, ehkä tunnissa?! Joten kun matkaa teillä on tuon verran, niin voi olla ettei tuo toimitus onnistu.
Killa
Kysyn, jos onnistuisi tuo että veisin näytteen purkissa yksin ja odottelisin sitten sitä inseminaatiota koko päivän. Minulla ei ole mikään ongelma saada töistä vapaapäivää. Toivottavasti käy näin, tai sitten täytyy tosiaan miehen tekeytyä sairaaksi, vaikka sekin tuntuisi kurjalta..
Mä ajoin siis 100km purkki tissien välissä klinikalle inssiä varten. Vein siis nesteet labraan ja katosin pariks tunniks kaupungille shoppailemaan ja sen jälkeen truit truit vaan....
Itse panisin kaiketi hoidot etusijalle. Mieshän voi vaikka ilmottaa olevansa vatsataudissa kyseisenä päivänä niin ei pitäisi uuden työpaikankaan kanssa olla ongelmia. Toinen mahdollisuus voisi olla, että mies käy etukäteen luovuttamassa siittiöitä hoitopaikassa ja ne pakastetaan. Tämä toki voi huonontaa lopputulosta, koska kaikki siittiöt eivät selviä ehkä sulatuksesta. Et laittanut, onko vika sinussa vai miehessä. Jos miehen spermassa on jotain vikaa, sitten tuo pakastaminen ei ainakaan ole järkevä ratkaisu. Kannattaa puhua matkaongelmasta hoitopaikan kanssa. Mutta itse siis kallistuisin hieman huijaamaan ja vaatimaan, että mies on poissa työpaikasta sairauden varjolla näinkin tärkeän asian puolesta.